Surmavälineet: veitsi ja astalo

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Lukittu
skoone
Ainesta Watsoniksi

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja skoone »

Hellapoliisi kirjoitti:Kirppiksiltä löytää pikkurahalla Fiskarsia, Victorinoxia jne koska monet perikunnat eivät ole kiinnostuneita ruoanlaitosta eivätkä ymmärrä keittiötarvikkeiden päälle. Fileerausveitsen kärki voi katketa esim. jos yrittää raottaa säilykepurkin kantta jotta purkki aukeaisi.
Ekaksi, olen nähnyt tiedon, jonka mukaan ko veistä olisi teroitettu "ammattimaisesti". Mutta kuten olen aiemminkin jossain esittänyt, on todennäköistä että ekonominen AA on todellakin hankkinut ko veitsen askartelukäyttöön kirpparilta!

Veitsistä puheenollen, seikka että ko fileerausveitsessä ei ole mitään jälkiä AAsta sotii sitä vastaan, että hän olisi saanut haavansa juuri tuosta veitsestä.

Noista takkapuista on mieleeni tullut semmoista, että jotkut ovat aika huonoja takansytyttäjiä ja käyttävät puukkoa/veistä/kirvestä vuollakseen vähän lastua takkapuun syrjään, jotta puut syttyisivät helpommin. Olisiko huushollissa ollut sellainenkin veitsi/kirves jossain? Vai olisiko ollut pikku kirves tähän tarkoitukseen jopa? sellainen, jossa on sorkkarautapää?

Ja sitten se omenankuorimisveitsi? Vai mistä AA haavansa sai?

___________________________________---
Ja se tyttären hätä siitä, että puhuttelussaan on puhunut siitä terassin kivestä ja sen joutumisesta toiseen paikkaan, on mielenkiintoinen juttu.
Olisiko ulkona jäähyllä ollut rikkonut ikkunaa kivellä aluksi?

Ja muutenkin kysymys "miks sää/te rikkosit/te sen ikkunan?" on mielenkiintoinen.
______________________________________________--
Ja siinä olkkarin piirongin päällä näkyy mun mielestä taskulamppu ja vasara. Aika hassua muuten, että olisi ollut vain yksi vasara huushollissa.

Olen aiemmin miettinyt pariskunnan riidanaiheita ja uskoisin, että riidelty todella on. Ja tapahtumat ovat riidan seurauksia.

loogisesti ajatellen en usko, että joku voisi olla niin tyhmä, että tulisi kostamaan Lahdelle "klasista". Olisi luultavampaa, että olisi nuo hommat hoitanut kahdenkesken ja helpommin Lahden astuessa pois autostaan esim. Ja aika optimistinen tappaja on ollut noiden tappovälineiden suhteen.
____________________________________-
Ja sitten siitä "vieraasta" DNAsta. Kyllä on nyt vain niin, että hiirenpissa halonsyrjässä ei mistään ulkopuolisesta todista.

Mutta, mutta. Epävarmalta silti näyttää tuomion tulos...
Muista lähdekritiikki!
Arska
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Arska »

skoone kirjoitti:Ekaksi, olen nähnyt tiedon, jonka mukaan ko veistä olisi teroitettu ammattimaisesti". Mutta kuten olen aiemminkin jossain esittänyt, on todennäköistä että ekonominen AA on todellakin hankkinut ko veitsen askartelukäyttöön kirpparilta!
En panisi painoa tuolle "ammattimaiselle" teroittamiselle, muutaman vuoden kotikäytöllä saa ahkera teroittaja veitsen paljon pahemman näköiseksi.
skoone kirjoitti:Veitsistä puheenollen, seikka että ko fileerausveitsessä ei ole mitään jälkiä AAsta sotii sitä vastaan, että hän olisi saanut haavansa juuri tuosta veitsestä.
Joku täällä teki puukotustestejä T-paitaan, Annelin T-paidassa ollut reikä näyttää kuulemma juuri sellaiselta mikä syntyy veitsellä, josta kärki on katkennut.

Kun en viitsi katkaista omasta filerointiveitsestä kärkeä, tein itsekin testejä japskikokkiveitsellä, josta olen onnistunut katkaisemaan kärjen. Katkennut kärki aiheutti sen, että kankaaseen tulleet reiät olivat J:n muotoisia. Tylsä kärki ensin venytti ja jännitti kangasta, sitten kun voima oli riittävä kankaan läpäisyyn, kärki teki J:n koukun ja läpimenevä terä j:n varren. Teräväkärkinen veitsi tekee suoran jäljen.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Arska kirjoitti:
skoone kirjoitti:Veitsistä puheenollen, seikka että ko fileerausveitsessä ei ole mitään jälkiä AAsta sotii sitä vastaan, että hän olisi saanut haavansa juuri tuosta veitsestä.
Joku täällä teki puukotustestejä T-paitaan, Annelin T-paidassa ollut reikä näyttää kuulemma juuri sellaiselta mikä syntyy veitsellä, josta kärki on katkennut.
Eihän ole kysymys siitä, vaan että ko veitsestä ei ole löytynyt AAn verta tai hajujälkeä. Jos sillä puukolla olisi häntä isketty rintaan, niin totta ihmeessä jälkiä hänestä siinä olisi?
Muista lähdekritiikki!
teppo
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja teppo »

Arska kirjoitti: Tylsä kärki ensin venytti ja jännitti kangasta, sitten kun voima oli riittävä kankaan läpäisyyn, kärki teki J:n koukun ja läpimenevä terä j:n varren. Teräväkärkinen veitsi tekee suoran jäljen.
Tulosten perusteella rohkenenen epäillä, että koejärjestelysi on puutteellinen. Ainakin itse suorittamissani testeissä t-paita ei kauheasti ehdi jännittämään kangasta vaan painaa sen mukavasti ihoon kiinni, veitsi menee läpi ja reiästä tulee ihanan siisti. Pitikö sinulla koehenkilö paitaa päällä jotenkin erikoisesti?
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Miten minulla on sellainen mielikuva, että veitsenterän kerrottiin katkenneen vasta puukotettaessa? Onko ylipäänsä järkeä varustautua tappopuuhiin terästään rikkonaisella veitsellä?
NiceAsiantuntija
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja NiceAsiantuntija »

teppo kirjoitti:
Arska kirjoitti: Tylsä kärki ensin venytti ja jännitti kangasta, sitten kun voima oli riittävä kankaan läpäisyyn, kärki teki J:n koukun ja läpimenevä terä j:n varren. Teräväkärkinen veitsi tekee suoran jäljen.
Tulosten perusteella rohkenenen epäillä, että koejärjestelysi on puutteellinen. Ainakin itse suorittamissani testeissä t-paita ei kauheasti ehdi jännittämään kangasta vaan painaa sen mukavasti ihoon kiinni, veitsi menee läpi ja reiästä tulee ihanan siisti. Pitikö sinulla koehenkilö paitaa päällä jotenkin erikoisesti?
Aivan, veikkaan että suhtkoht siisti viilto tulee T-paitaan molemmissa tapauksissa; siinä että terä on katkennut ja siinä että se on ehjä - siis jos paita on puukotettaessa ollut Annelin päällä.

Aikaisemmin suorittamassani testissä (johon Arska kai viittasi)
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 60#p312515
totesin kuitenkin, että T-paidan reikä vaikuttaa vahvasti olevan jälkikäteen kankaasen pistetty katkenneella terällä. Muissa tapauksissa viilto olisi huomaamattomampi. Paitaa on siis vaihdettu veitsenpiston ja -katkeamisen jälkeen.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Onko kukaan saanut suurennettua SK:n paitakuvaa siten, että reikä näkyy siinä selvästi? IS:n kuvassa reikä ei näkynyt käytännössä ollenkaan. Meinaan vaan sitä, että itse en saa selvää edes siitä, onko terä mennyt reiästä läpi pysty- vai vaakasuorassa.

Ovatko paidan DNA-tutkimukset voineet jotenkin "sotkea" reikäkohtaa? Eli se ei enää olisi samanlainen kuin heti tapahtuman jälkeen.
v-a-45
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

Skoonen jutun innoittamana laitan tähän iltalehden jutun. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010050 ... 3_uu.shtml
Katsokaas tuota viimeistä kuvaa, siinä on lehtien päällä haskat, hanskoista vasemmalle kahden lentipinon välissä taskulamppu ja hanskoista oikealle lehtipinon päällä vasara jossa puuvarsi. Taloudessa oli useita vasaroita mutta ainoastaan yksi tutkittiin ja se oli pienempi kuin tuo kuvassa oleva. Sitten taas tuo välimatka puhelimesta- takkahuoneeseen tulee tässä juuri hyvin esiin eli puhelimessa ollessa näkyy hyvin rikottu ikkuna ja puhelimen johtokin venyi oliko 4 metriä?(luin jostain) Sitten se kun puhuu puhelimessa niin pakkohan sen on takkahuoneeseen kuulua?
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Arska
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Arska »

NiceAsiantuntija kirjoitti:Aivan, veikkaan että suhtkoht siisti viilto tulee T-paitaan molemmissa tapauksissa; siinä että terä on katkennut ja siinä että se on ehjä - siis jos paita on puukotettaessa ollut Annelin päällä.

NiceAsiantuntija kirjoitti:Aikaisemmin suorittamassani testissä (johon Arska kai viittasi)
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 60#p312515
totesin kuitenkin, että T-paidan reikä vaikuttaa vahvasti olevan jälkikäteen kankaasen pistetty katkenneella terällä. Muissa tapauksissa viilto olisi huomaamattomampi. Paitaa on siis vaihdettu veitsenpiston ja -katkeamisen jälkeen.
Appelisiini olisi kai normaali testikohde tässä, minä kokeilin puukottaa tomaatteja T-paidan läpi. Sisäfileen käyttöön ei annettu lupaa. 8)

Jos kankaan kiristää jalalla ja toisella kädellä niin reikä on aina siisti. Jos T-paidasta pitää kiinni toisella kädellä ja puukottaa toisella, niin J-reikä tulee jos puukko on oikeassa asennossa päin. Jos puukottaa tomaattia vasten, tulee J-reikiä.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Lisaan nyt tuolta Ulvila nelosesta tahan ketjuun eilisen Google loytoni kun se asiallisesti kuuluu tanne paremmin:

http://books.google.com/books?id=nlrsQM ... &q&f=false

Pistoiskun suunnasta pystyy kuulemma paattelemaan oliko tekija todennakoisemmin mies vai nainen -- ja toisinpain. Miehet pitavat veista kuulemma yleensa niin etta tera on peukalon puolella katta ja iskevat eteen ja ylos. Naiset pitavat teraa pikkurillin puolella ja iskevat alaspain suuntautuvalla liikkeella. ( Linkki on traumaattisten vammojen hoitoa kasittelevaan kirjaan -- jos tekijan sukupuolen tietaa, vinkista haavan/lyonnin todennakoisesta suunnasta on hyotya hatatilanteessa kun aika on kortilla.)

Jos tahan uskoo, sattaa olla etta Anneli paljasti sananvalinnoillaan itsensa kun kertoi miten murhaaja piti veista: "hakkaa mun miesta." " Muakin on hakattu." Murhaaja siis piti veista hakkausasennossa ( tera pikkurillin puolella katta), eli siis niinkuin naiset yllaolevan Google lahteen mukaan pistohaavoja useimmiten tekevat. Pyoreanenainen kettera ammattilainen mies olisi pitanyt veista eteen tanassa (tera peukalon puolella katta), mika on pisto-ja viiltely mutta ei hakkausasento. Talloin myos Annelin pistohaava rintaan on vahan outo paikka kun han ja murhaaja ovat hanen kertomansa mukaan samanmittaisia -- varsinkin jos Anneli oli sangylla niinkuin kertoi. Murhaaja olisi tuikannut hanta alhaaltapain rinnan ylaosaan?

SInansa janna juttu kun minulle ainakin heti ensi kuulemasta lahtien pisti korvaan tuo hakkaus-termin kaytto. Samoin kuin se, etta han alunperin kertoi talossa olevan jotain "tappajia." Ei siis murtovarkaita tai roistoja tai huppumiehia vaan "tappajia."

Edits: tarkennuksia ja lyontivirheita
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
X-tine
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja X-tine »

skoone kirjoitti: << ko veitsestä ei ole löytynyt AAn verta tai hajujälkeä. Jos sillä puukolla olisi häntä isketty rintaan, niin totta ihmeessä jälkiä hänestä siinä olisi?
Niin tietysti. Paitsi jos veitsi oli pesty välillä oikein pesuaineen kanssa.
Kun puhuu totta, ei tarvitse muistaa niin paljon.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

v-a-45 kirjoitti:Skoonen jutun innoittamana laitan tähän iltalehden jutun. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010050 ... 3_uu.shtml
Katsokaas tuota viimeistä kuvaa, siinä on lehtien päällä haskat, hanskoista vasemmalle kahden lentipinon välissä taskulamppu ja hanskoista oikealle lehtipinon päällä vasara jossa puuvarsi. Taloudessa oli useita vasaroita mutta ainoastaan yksi tutkittiin ja se oli pienempi kuin tuo kuvassa oleva. Sitten taas tuo välimatka puhelimesta- takkahuoneeseen tulee tässä juuri hyvin esiin eli puhelimessa ollessa näkyy hyvin rikottu ikkuna ja puhelimen johtokin venyi oliko 4 metriä?(luin jostain) Sitten se kun puhuu puhelimessa niin pakkohan sen on takkahuoneeseen kuulua?
Kopioin tämän kuvan tähän mihin v-a-45 viittasi
http://static.iltalehti.fi/uutiset/ulvi ... 2T5_uu.jpg
Kuva

Itse veikkaisin että mainitsemasi hanskat on sellanen ilmantäyttö laite, millä täytellään esim. ilmapatjaa, on hanskoiksi vähän turhan kookas. Lamppu tuo vasemmalla pilkottava voi olla. Tuosta mitä sanoit vasaraksi, niin ei ota oikein selvää, voi olla, voi olla ettei.

Jospa A olikin enempi siellä keittiön puolella (jos pitkä johto olikin). Muistaakseni lapsi on kertonut että kun tuli huoneestaan, meni katsomaan sinne olohuoneen perälle, näki isänsä lattialla, 'kauhistui', sen jälkeen perääntyi aulaan, ja sen jälkeen näki äitinsä puhelimessa. Eli jos A olisi ollut pitkän johdon päässä siinä aulassa, niin lapsi olisi nähnyt hänet siinä heti tullessaan huoneestaan.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

ulkosuomalainen kirjoitti: Jos tahan uskoo, sattaa olla etta Anneli paljasti sananvalinnoillaan itsensa kun kertoi miten murhaaja piti veista: "hakkaa mun miesta." " Muakin on hakattu." Murhaaja siis piti veista hakkausasennossa ( tera pikkurillin puolella katta), eli siis niinkuin naiset yllaolevan Google lahteen mukaan pistohaavoja useimmiten tekevat.
Tää hakkaa sana tulee pelkästään murteesta, eikä tarkoita sen kummempaa. Itsekin käytän 'hakkaa'-sanaa.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

v-a-45 kirjoitti:... ja puhelimen johtokin venyi oliko 4 metriä?(luin jostain) Sitten se kun puhuu puhelimessa niin pakkohan sen on takkahuoneeseen kuulua?
3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
Lapsi itkee taustalla
3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?

Yritän suomentaa tuon A:n vastauksen:
3:25 Epäilty: En minä tiedä onko hän tiedottomana, minä en ole siellä, olen keittiössä, minä en tiedä. Menenkö katsomaan?
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Turumurre-- puolet sukua on Turusta tai Porista. Ymmarran Turun murretta ihan hyvin, raumalaiset ja savolaiset ovat sitten vahan eri juttu. :twisted: Murre-ero on toki mahdollinen selitys mutta kun kaytan sanaa itsekin, en ihan viela purematta niele. Lyontisuunnan pitaisi toisaalta nakya ruumiinavauspoytakirjoista --ihan selvalla suomella. :-) Jos Lahtea on isketty hakkavalla iskulla (lyontisuunta alaspain) tuskin murhaaja on vaihtanut Annelia huitoessaan suuntaa, veista kadesta kateen ninjamaisesti vaihdellen. Talloin Annelin rintaan suuntautunut isku kay aika epatodennakoiseksi jos Anneli loikki sangylla/arkulla ja murhaaja oli lattialla. Miksi han olisi kurottanut iskemaan Annelia ylhaalta alas rinnan ylapuolelta eika tuikkaissut jonnekin alemmas? Ja miksi Annelilla ei ole puolustusvammaa tassa -- naki miehen tulevan kohti mutta ei saanut katta rinnan eteen? Yleensa aika vaistomainen teko.

Edit: tarkennuksia
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Lukittu