MITEN KAIKKI MENI

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Re: MITEN KAIKKI MENI

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Paljon hienoja spekulaatioita täällä, ihan on mukava näitä lukea.

Laitanpa itsekin tälle puolelle kirjoituksen, loppuosa kirjoituksessa on kyllä enempi kaavamaista, ja pureutuu enempi tähän hätäkeskusnauhoitteeseen.

Mutta tähän alkuun

Mielestäni ratkaisevia faktoja:
-Ikkunasta on tultu sisään, ikkuna rikottu ulkoa päin. Tämän seikan todentaa mm rikkomiskokeet. Lasia oli jumalattomasti sisäpuolella.
-Ikkunasta on tultu sisään ja menty ulos, niin että niitä tuntemattomia ruskeita kuituja on jäänyt oven/lasin pieliin. Samoin J:n verijäämiä ikkunan pielissä (tulleet siitä ulosmenijästä)
-Ruskeita kuituja on löytynyt eri kohdista takkahuoneesta paljon, mutta A:n t-paidasta niitä ei löytynyt ollenkaan.
-A:sta ei löytynyt J:n verta muualta kuin kopioveri hihan suista (pulssin kokeilu)
-Syyttäjän esittämä lavastusteoria edellyttää sitä, että A:n olisi pitänyt olla yhtenään vaatteita vaihtamassa.
-Häkepuhelun aikana A ei ole kerennyt surmata J:tä, eikä lavastustoimillekaan ollut aikaa.
(Alla häkepuhelun 'uudet litteroinnit'/tm)
-Lasten kuulustelut tukevat A:n syyttömyyttä. Lapset eivät ole kuulleet vanhempiensa riitelevän. Vanhin lapsi pitää kiinni näkemyksestään, että on nähnyt ulkopuolisen poistuvan ikkunasta.
-Koira löysi hajujäljet paikasta (suojaisa viherkaista), joka sopii sekä tontille tulemiseen, että tontilta lähtemiseen.

Sitten yleistä höpinää:
-Lukeudun itse sellaisiin ihmisiin, jotka alussa olivat täysin varmoja A:n syyllisyydestä. Voipi olla että suuri vaikutus oli lehdistöllä ja sillä kun annettiin varmoja lausuntoja, että ratkaisevat todisteet on löydetty. Olin vielä tätä mieltä silloin kun tänne aloin kirjottelemaan. Kantani tässä asiassa on muuttunut etp-paperien myötä. Sieltä on löytynyt niin paljon sellaisia seikkoja, mitkä eivät voi pitää syyttäjän esittämällä tavalla paikkaansa.

-Useat kirjoittajat täällä ovat olleet sitä mieltä, että tutkinta silloin alussa on ollut ihan peestä ja puutteellista. Itse en usko tähän ollenkaan. Surmatalo on tutkittu perusteellisesti, ihmisiä on epäilty, myös A:ta. Tehty varmaan kaikki niinkuin normaalistikin tälläisissa tilanteissa.
Puutteita toki voi löytyä, niinkuin löytyy tämän uuden tutkinnan alaisuudestakin.
Ajatelkaas nyt; Syyttäjän tärkein todiste on paranneltu versio häkenauhasta. Häkenauhan analysointiin vaikuttaa rekonstruktionauha ja niitä vertailemalla saadaan ’lopullinen’ lausunto siitä. Rekonstruktio tehtiin täysin puutteellisesti, on saatu lukea siitä miten lasia ei viitsitty levitellä uusien asukkaiden taloon kuin pieni määrä, koska ’olisi ollut liikaa siivoamista’. Ohhoh. Kyllä tähän skeissiin on muuten upotettu rahaa peitetoiminnasta lähtien ja Fbi:kin on otettu avuksi.
Tämä FBI on mielenkiintoinen, suomalaiset (ja jotkut ulkosuomalaisetkin :)) yleensä vetävät vähintään asennon kun kuulevat sanan FBI. On tullut vissiin katsottua CSI:tä liikaa. No vitsi, ei tarvii loukkaantua.

Joo, mitäs tähän nyt vielä, vähän keveämpää:

Surmaajahan tuli taloon varustautuneena veitsellä ja pienellä sorkkaraudalla. Kokeili ensin ulko-ovea onko sattumalta auki, ja kun ei ollut, niin aloitti ikkunan rikkomisen. Ikkunan rikkomiseen meni pari minuuttia, ehkä ylikin. On ihmetelty sitä miksi surmaaja ei poistunut avaamalla ovea; syy on yksinkertainen, koska hän tulleessaan huomasi että ovi on lukossa ja oletti tietysti sen vieläkin olevan.

Ennen sisään työntymistä ripusti sorkkadaudan siihen rikotun ikkunan alalaitaan 'ulkopuolelle'. Meni siis veitsen kanssa ensin sisään. Teki ensin veitsellä pahaa jälkeä ja kun sen kärki lopulta katkesi, niin otti sen sorkkaraudan siitä ikkunan alaosasta ja viimeisteli työn. Molempia surmavälineitään ei edes voinu viedä mennessään, koska käsille oli muutakin käyttöä, siksi veitsi jäi.
Olihan surmaajalla tietysti valoakin, sitä on täällä ihmetelty että miten voi niin paljon tavaraa mukanaan kuskata, että lamppukin, mutta siihen on ihan yksinkertainen selitys. Sen selityksen löydät oheisesta nauhasta, nauha sopii muutenkin aiheeseen: Tähtisentien Kiitäjät:
http://www.youtube.com/watch?v=uD4TtQoA ... re=related
Nauhan lopussa vauhtia ottaa myös punainen volvo, enteellinen loppu siis, siihen suuntaan täytynee katseet taas suunnata...

Jaa, että mikä sitten oli miehiään tämä surmaaja.
...se oli palkkamurhaaja virosta ('sitä' oli liikkeellä tuohon aikaan)

----------------

Kyllä tämä tapaus on A:n osalta ihan selvä, tässä ei enää muuta tarvii kuin toivottaa:

Tervetuloa siviliin.

----------------

Missä A oli aikavälillä 1:43 - 3:41

musta=häkenauhalta
punainen=A: kuulustelu
sininen=turumurre

1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
turumurre: n1:45 A antaa puhelimen lapselleen ja lähtee menemään hiipimällä olohuoneen poikki takkahuoneeseen päin.
1:51 Epäilty: Lähtikse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
Kuulustelu 2.12.2006:
Mä menin sinne olohuonee niin pitkälle, et mä näin heijät...

turumurre: A on hiipinyt olohuoneen lähes perälle (maton seutuville) ja sanoo pelkäävällä äänellä; ’lähtikse jo’. n 1:52 A on edennyt vielä hivenen siihen maton keskelle (pohjapiirros; parimetriä takkah/mh oviaukosta, ei pidemmälle juur voikkaan lasinsirpaleiden takia) ja on nyt näköyhteydessä. Tuijottaa pari sekuntia ja huutaa raivokkaasti.
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
turumurre: ’Pitääkö’ (huutaa surmaajalle)
Kuulustelu 2.12.2006:
Mä, voi olla, et mä huusi siinäki kohtaa jotain, et mitä sä teet ja lopeta tai jotain tämmöst. jotain mä muistan et mä huusi hänel, mut mä en muista mitä, jotain tämmöst.

1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
Kuulustelu 2.12.2006:
...ja sit tää, kun mä tuli siihe näköyhteytee ni tää mies siel hyökkäs mua kohti.

turumurre: Surmaaja tekee ’hyökkäysliikkeen’ A:ta kohden, A pelästyy ja kiroilee ’Vittuko’.A lähtee tässä juoksemaan kohti ulko-ovea, ja ’sivuttaa’ puhelimen;
Äänilabran lausunnon mukaan: ”Askeleet kuullostavat siltä, että ne on tuotettu lähellä puhelinta niin, että ne tulevat ensin lähemmäs ja loittonevat sitten”; Eli olohuoneen perältä, puhelimen ohi, ensin tuulikaappiin, jonka ovi on auki.

Kuulustelu 2.12.2006:
Joo, no sit mä juoksin sinne tota kuistille. Mietin, et mitä mä nyt tee. En mä voi tästä lähteä, lapset o siel sisällä, mihkää lähteä ja ei mul edes avainta ollu, ni mä kurkkasi sinne takasi, siel ei näkyny mitää. Mä meni sisää, hän oli menny sit takasi sinne. Mä luule, et siin oli se puhelin ... auki, ma meni sit takasi puhelimee. Mee (Lapsi) oli kans vähä aikaa siin puhelimes päivystämäs, et jos siel sanotaa jotai.

turumurre: A avaa ulko-oven ajassa n.1:58-1:59, jättää oven auki, menee ulkopuolelle kuistille, ei voi kuitenkaan paeta kauemmas, lapset sisällä jne. Katsoo takaisin tuulikaappiin ajassa 2:03. (Surmaaja ei takkahuoneesta poistunut, teki vain uhkaavan hyökkäys liikkeen)
2:03-2:04 Epäilty: (u)-o-l-e (2-tavuinen sana)
turumurre: A sanoo nämä kuolemattomat sanat tullessaan juuri ulko-ovesta tuulikaappiin, on siis puhelimen kuuluvuuskentässä, alkuosat sanoista jää sinne ulos.
2:05 - : (vaimea kopsahdus)
2:05 Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
turumurre: A tässä kompuroi tullessaan tuulikaappiin, kompuroi kynnykseen tai on kaatua kompuroidessaan ja ottaa tukea jostain.....'öh'
2:07 Epäilty: ... (nykyinen tutkija kuulee tässä A:n kiroavan jotain, tätä ei kuitenkaan ääninauhan tulkitsija havaitse kiroamiseksi (siksi on jättänyt tyhjäksi tämän repliikin;etp)
turumurre: Helppo uskoa että A:ta potuttaa kun oli lentää vielä turvalleen, siksi 'kiroileekin'. Häkenauhan tulkitsija kun ei ymmärrä turumurteest mittää, niin jättää kohdan kokonaan tulkitsematta.
A askeltelee sisäpuolelle...

2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
turumurre: A on saapumassa lapsensa viereen (2:09) joka on puhelimessa, lapsi seisoo keittiössä pöydän ja puhelin kojeen vieressä.
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii
turumurre: A lähtee n 2:13 uudelleen hiipimään kohti olohuoneen peräosaa
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
turumurre: n 2:21 A on edennyt samaan paikkaan kuin viimekäynnilläkin, näkee samanlaisen tilanteen kuin ed kerrallakin ja huutaa kohta surmaajalle.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
Kuulustelu 6.12.2006:
Jossain vaiheessa menin uudelleen olohuoneelle katsomaan takkahuoneeseen ja huusin miehelle, että jotain lopeta tai mitä sä oikein teet.

turumurre: n 2:24 surmaaja hätistää A:n toisen kerran pakoon.
2:25 (askelien ääniä)
turumurre: A ’peräytyy’ toisen kerran, ensin keittiöön lapsensa luokse.
2:26 Häke: Joo haloo.
turumurre: häkepäivystäjä on taas linjoilla.
2:27 Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
turumurre: n 2:32 A menee vielä hermostuksissaan ulko-ovelle (joka on jo edelliseltä kerralta jätetty auki)
2:35 Lapsi: Äiti.
2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
turumurre: 2:37 A on tuulikaapissa
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
turumurre: 2:38 A rientää puhelimeen
2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
turumurre: A on lapsensa vieressä ja ottaa puhelimen 2:41
2:42 Epäilty: Onksielt tulos joku?
turumurre: A puhuu puhelimeen.
2:44 Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä voidaan nyt, mä vähän kyselen lisätietoja...
turumurre: Lapsi viivähtää tovin äitinsä vieressä ja lähtee varovasti hiipien hänkin olohuoneeseen päin ajassa 3:00
3:14 Lapsi: (itkun alkua + voimakas rääkäisy, lyhyt napsahdus)
turumurre: Lapsi on edennyt maton keskivaiheille josta näkee isänsä lattialla, surmaaja jää takan pimentoon. Lapsi peräytyy aulaan.
Kuulustelu 2.12.2006:
...Mä en sit tiedä kävikö hän kattomas ja mut tota parempi kyl olis ollu ettei hän olis menny kattomaa sitä, ni hän ei olis nähny sitä.

3:18 Epäilty: Älä itke (lapsi) hei, siel.
Lapsi itkee taustalla
3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
turumurre: n 3:30 Lapsi palaa uudestaan olohuoneeseen, menee nyt kuitenkin vain olohuoneen etuosaan, josta kohtaa näkee surmaajan poistuvan.
Kuulustelu 2.12.2006:
...Mut (Lapsi) kyl sit sano myöhemmin, et hän oli nähny, et ko se mies sielt ikkunast hävis.
...No hän kerto sen sit vast täällä. Mehän ei siel sit mittää ehditty puhuu enää sit.

3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.

-----------------------

Vähän erilainen hätäkeskusnauhoite.

Alla on sekunti sekunnilta Tähtisentien tapahtumat, nauhoitetusta häke-nauhasta.

Itsellä ainakin huomio kiinnittyy siihen, että sieltä takkahuoneesta ei juurikaan ääniä kuulu häkeen, silloin kun äänessä on joku Tähtisentien soittajista tai häken oma puhuja. Alkupuolen n 40 sekuntiakin on tosi tiivistä sananvaihtoa (kunnes häkevastaaja poistuu), johon ei juuri välejä jää. Kun häkenauhan kuuluvuus on mitä on, voi hyvin olettaa, että kuuluvuus takkahuoneesta on pääsääntöisesti vain silloin kun äänessä ei ole ketään muuta. Voimakkaimmat tuskan huudot kuuluvat tietenkin myös puhujan päälle (pääasiassa häken puhuja).

Tiedän jo etukäteen, että joku tulee sanomaan noiden lauseiden sijoittelusta useammalle riville, mutta se nyt vain on niin. Sopii ottaa ajastin käteen ja puhua nuo lauseet. Itsellä meni aina yli noiden listassa olevien sekuntimäärien, voi siis hyvin olettaa että, puhuttu on tosi hätäisesti ja hädällä:

musta=häkepuhuja
punainen=A:n tuottamat äänet
vihreä=Lapsi
uhri tai muu ääni
sininen=turumurre
- viiva rivin edessä= puuttuva sekuntiaika

0:01 Häke: Hätäkeskus.
0:02 Tääl o joku tappaja.
- Tulkaa nopeesti.
0:04 Häke: Mi, mikä. Joku tuli ikkunast sisää.
0:05 Häke: Rauhotu, mikä paikkakunta?
0:06 Ulvila.
0:07 Häke: Ulvila, jooh.
-
-
0:10 Tähtisentie
- viiskytneljä
0:12 Häke: Anteeks mikä?
- Tähtisentie
-
0:15 Häke: Joo-o. Viiskytneljä
0:16 Häke: Onks tää omakotitalo?
0:17 On.
0:17 Häke. Mitä siellä nyt tapahtuu?
0:19 Joku tuli ikkunast sisää tm: repliikit ovat nopeasti lausuttuja.
- ja hakkaa puukol ja kuvaavat siksi hätää!
- mun miestäni. Tehkää testi paljonko menee aikaa lauseisiin
- Muaki on hakattu.
0:23 Häke: Joku hakkaa puukolla. Uhri: A U U U.
0:24 Kyllä.Heti. tm: A kiirehtii; 'heti'
- Uhri: A N N U U
0:26 Häke: Kuka siel Uhri: AUU
- hakkaa puukolla,
- tunneksä sitä?
-
0:30 Ei se o pimeetä. tm: tässä A kuulee paniikissa kysymyksen väärin
- Mä juoksi puhelimee ja vastaa että, 'ei huoneessa ole pimeää'
- ku mä pääsin.
- Löi muaki, tulee
- näköjää verta
0:35 Häke: Joo.
- Hei nopeesti. tm: A kiirehtii
0:37 Häke: Joo, laitan apua.
- Onks teillä monta siellä?
0:39 Meil o myös neljä
- lasta täällä.
0:41 Häke: Neljä lasta.
0:42 Kyllä.
0:43 Häke: Jaaha, odota hetki, tm: hätäkeskuspäivystäjä on pois neuvomasta soittajaa,
- mä meen hetkeks pois linjalta. käsittämättömän pitkän ajan, peräti MINUUTIN
- Älä sulje puhelinta,
- älä mene pois. Uhri: Aihh (yninää, valitusta).
0:47 En.
-
-
0:50 Uhri: A i i
- (laahaava ääni)
0:52 Nopeesti. tm: Kiirehtiminen kuvaa hätää
0:53 Uhri: (Tuu jo) (Huijaa)
0:54 Kuuleksä ku mun mieheni huutaa? tm: eihän siellä luurin päässä nyt ketään ole
-
0:56 Uhri: (napsahdus)+ Öhh, tm: Onpa taitava äänentulkitsija, kun napsahduksen ja
- (kolahdus)+ Ähh, kolahduksen pystyy tulkitsemaan uhrin muodostamaksi (etp)
-
0:59 Meni, lähtikse
- mies jo? tm: A kuulostelee ja 'tulkitsee' kolinoista että mies tais lähteä, mutta sitten...
1:01 Uhri: A A R G H, tässä uhri saa kahvaa myöten veitsestä...
- (erittäin voimakas karjaisu).
- (hengittää raskaasti puhelimeen) tm: kenenpä ääni ei raskaaksi muuttuisi,
- (hengittää raskaasti puhelimeen) ja lisää häkeenkin kuuluvaa on tulossa...
-
1:06 ( Ä I H H ) ( H Ä I V Y ) (käheä rääkäisy)
- (laahaava ääni)
- (laahaava ääni)
- Ä Ä H H , A U U H
- (voimakkaita valitushuutoja)
-
1:12 Onks joku tulossa jo? tm: A hätääntyy lisää, vaikkei toisessa päässä ketään ole...
-
-
1:15 Uhri: Öh.
-
-
Uhri: ...auto. tm: Näitä ei ole äänilabran toimesta ajastettu,
-
-
Uhri: Oh. Eih tm: Näitä ei ole äänilabran toimesta ajastettu
-
-
-
1:25 Uhri: Hälytyys...
-
...tule(e) tänne apuun. tm: Näitä ei ole äänilabran toimesta ajastettu,
-
-
-
-
-
-
1:34 (tyhjä kohta) tm: Kohta joka tuli 'vahingossa' viralliseen litterointiin, eli kun
- lapsi eka kerran tulee ja näkee tilanteen, ja rääkäisee hirvittävästi.
1:36 Hei mun täytyy tm: valitusten, ja t-huoneesta kuulemien äänien ja varsinkin
- ny, 'Lapsi' lapsensa rääkäisyn johdosta A kutsuu lapsensa puhelimeen.
1:38 Lapsi: Niih.
1:39 Tuuksä tänne puhelimee?
1:40 Uhri: A a g h ! (valittaa)
1:41 Mä meen kattoo tonne.
1:42 Lapsi: Mitä mä sanon?
1:43 Mä soitan poliisil,
siel pyydettii et... tm: ....pyydetti et linjaa ei saa sulkea.
- (tm: Missä A oli aikavälillä 1:43 - 3:41, kts lähempi erillinen selvitys siitä)
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 ?: (Mite mä pääse linjoi)
1:48 Uhri: (No vähä voit auttaakii).
- ?: (Kylhä nous) (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
-
1:51 Lähtikse jo?
1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa.
-
1:54 (MITÄKÖ) (PITÄÄKÖ)
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Vittikö
- (juoksuaskelia)
- (oven aukaisu)
-
2:00 Uhri: Aagh ! (valittaa)
-
2:02 Uhri: A-laalalala (kopsahdus keskellä)
2:03 ...(u)ole)
-
2:05 (vaimea kopsahdus) Uhri: Lala
- Ö H
2:07 : ...
2:08 (vaimeita askelia) Tuleeksielt
- kettää?
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku,
- tulkaa äkkii,
- mun iskä voi huonosti.
- Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
-
-
-
2:17 ?: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
-
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
-
-
2:22 Uhri: Aiih
2:23 HEI, L O P E T A !
-
2:25 (askelien ääniä) (Aja)
2:26 Häke: Joo haloo.
2:27 Uhri: (Se jäi). Lapsi: Ni
- tulkaa äkkii, mun
- iskä voi huonosti, jooko
- (uhrin valituksia)
2:31 Häke:Joo, sinne on apu
2:32 jo tulossa. Osaakko (uhrin puheääntä ei enää kuulu)
- sä, onks siel joku
- aikuinen paikalla nytte?
2:35 Lapsi: Äiti.
2:36 Häke: Voisko äiti
- puhuu ?
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:39 (kolahdus) Lapsi: Nyt siel
- puhutaa taas
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
2:42 Onksielt
- tulos joku?
2:44 Häke: Joo, mä oon apuu
- hälyttäny. Mä voidaan
- nyt, mä vähän kyselen
- lisätietoja. Mikä on
- tilanne nyt, apu on
- koko ajan tulossa
2:50 Joo. Mä en tiedä
- mikä tyyppi se o, se.
2:52 Hajotti meiän
- ton, se takaovi,
- sil o mustat
- vaatteet
2:56 Häke: Jo, onks hän
- siel paikal viel?
2:58 Mä olen tääl,
- mä juoksin äske
- ulos, et mä meen
- sinne, se lähtee juoksee
- mun perää. Se
- meni takas ja se
- aikoo tappaa mun mieheni
- se oli äske viel hengis.
3:06 Häke: Joo, missä se
- se sun mies,
- mimmoses se sun
- mies siel nyt on?
3:10 Makaa siel
- lattial ja
- huus äske apua,
- nyt hiljeni. tm: 'siellä takkahuoneessa hiljeni', ei siis viittaa uhriin. (vrt 3:37)
3:14 Häke: Sun mies hiljeni vai?
3:14 Lapsi: itkun alkua +
- voimakas rääkäisy (lyhyt napsahdus)
3:17 Häke: Haloo.
3:18 Älä itke Lapsi
- hei, siel
-
3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko (lapsi itkee taustalla)
- ajan tulossa, onks
- sun mies nyt iha
- tiedottomana makaa vai?
3:25 Emmä tiedä,
- mä en oo,
- keittiös, tm: 'Tarkoittaa siis että: 'olen keittiössä'.
- mä en. Meneks
- mä kattomaa?
3:30 Häke: Joo, mut missäs
- se tekijä nyt on, missä
- se tekijä täl hetkel on?
3:33 No todennäkösest siel
- ellei lähteny ulos jo,
- mei makuuhuoneessa siis.
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 En tiedä,
- siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
- (A kysyy lapselta) Lapsi oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
3:42 Se lähti jo vai?
3:43 Häke: Sano vähä tuntomerkkejä,
- mä voin sanoo
- poliisille, mustat vaatteet
- ja mitä muuta?
3:47 Mustat vaatteet,
- siin oli joku, sanotaa
- et vähintää
- satakahdeksakymment
- senttiä pitkä,
- vähä, aika tukeva
3:53 Häke: Joo.
3:54 Semmoset niinku mustat
- vaatteet, semmoset, ettei
- naamaa kokonaa näkyny.
- Iha vieraan näköne mulle.
3:58 Häke: Iha vieras.
3:59 Jooh
- (taustalta kuuluu lapsen itkua)
- Hei tulkaa nopeesti.
4:02 Häke: Joo, poliisi
- soittaa sul, me
- voidaan lopettaa sitte.
4:05 Onks tänne joku
- ambulanssi tulossa kans?
4:07 Häke: On ambulanssi on
- kans tulossa ja poliisi,
- mut me voidaan lopettaa
- ni poliisi soittaa
4:11 Joo.
4:12 Häke: Täst tavottaa täst (lapsi itkee taustalla)
- sun numerosta, mistä sä
- soitat nyt. Me voidaan
- lopettaa, poliisi soittaa
4:16 Joo. Selvä.
4:17 Häke: Joo, hei.
4:18 Heihei.

-----------------

Heihei
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

En toivomuksesi mukaisesti ryhdy versiotasi ruotimaan, vaikka en faktoistasi samaa mielta olekaan.
Yksi pikakysymys kuitenkin: kun joka paikassa on kerrottu tyton nahneen isansa seisomassa ja ikkunan olleen rikki (tama on myos JJ:n oikeussalissa kertomaa tiedotusvalineiden mukaan) -- eiko tama ole esitutkintamateriaalissa? Vai etko katso ikkunan rikkoutumisen aiheutuneen riitelysta?

Kiitti myos erikoismaininnasta. :-) Itsellani ei ole FBI:sta mitaan kokemusta enka edes katso CSI:ta. En erikoisemmin tykkaa naista vatsaa kaantavilla yksityiskohdilla herkuttelevista sarjoista.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

Tästä varmaan jää puuttumaan joitain asioita, kun muisti heittää, enkä jaksa tarkistaa joka asiaa, mutta yritetään jotain:

Lahti tulee kotiin, laittaa oloasun ylleen ja täyttää tiskikoneen. Auer lepäilee lapsen kanssa sängyssä ja vie tämän sitten nukkumaan.

Syntyy riitaa. L on hyvin väsynyt ja raivostuneena pelottava.

L menee jäähylle kuistille, kengät jalassa, koska haluaa lopettaa riidan ja käydä nukkumaan.

Auer lukitsee oven.

L hakkaa oven ikkunaa, lapsi herää ja kuuntelee hiljaa sängyssään kuin ukkosen jylinää.

A ei suostu avaamaan ovea, vaan riisuu paitansa arkulle, ja käy muina naisina nukkumaan alushousuissa, niinkuin tavallisestikin.

L ottaa kuistilla olleen pihalaatan, särkee ikkunan käyttäen kuistille jääneitä lapsen rukkasia käsiensä suojana, asettaa tuolin ikkunan alle ja tulee aukosta sisään.

Lapsi tulee katsomaan vanhempiaan, ikkuna on rikki, A vuoteessa ja L seisoo sängyn päädyssä. L käskee lapsen takaisin nukkumaan.

L riisuu oloasunsa ja kenkänsä makuuhuoneeseen, ja käy vuoteeseen, kertoopa vielä vitsinkin kevennykseksi.

A ei saa unta, joten hän nousee ylös ja pukee ylleen L:n oloasun. Hän laittaa lasinsirpaleiden vuoksi jalkoihinsa L:n jättämät kengät, ja menee keittiöön.

L nukahtaa.

A:n viha ja aggressio lisääntyvät, ja hän tekee kohtalokkaan päätöksen surmata L. Hän tekee myös alustavan suunnitelman ulkopuolisesta tappajasta särjetyn ikkunan inspiroimana.

A ottaa veitsen keittiön laatikosta ja hipsii makuuhuoneeseen. Makuuhuoneessa A ottaa kaapissa pinossa olleista hanskoista toiset, mutta ottaakin vahingossa kolme hanskaa, joten tipauttaa ylimääräisen sängylle.

Puupinosta A ottaa käteensä klapin, ja kumauttaa sillä L:a päähän. Klapi luiskahtaa kädestä sängylle.

L havahtuu unesta, mutta ei tajua mitä on tapahtumassa. Hän nousee ylös.

A aikoo pistää L:a veitsellä, mutta tämä saa torjuttua piston niin, että veitsi lipsahtaa A:n rintaan. L säikähtää.

A:n raivo lisääntyy, ja hän pistää L:a veitsellä muutamia kertoja ja tyrkkää tämän sängylle.

L ei puolustaudu muutoin kuin repimällä tukon hiuksia A:n päästä, sillä hänen tarkoituksensa ei ole vahingoittaa vaimoaan vakavasti, ja A jo sai veitsestä osuman.

A ottaa toisen klapin ja lyö sillä pari kertaa L:a päähän niin voimakkaasti, että tämän tajunta hämärtyy.

L:n maatessa vuoteella A istuu hänen alavartalonsa päälle ja pistää häntä useita kertoja veitsellä.

A:n raivo alkaa laantua. Sängyn jalkopäässä istuen A katselee L:a ja arvelee tämän menehtyneen. A heittää vääntyneen veitsen kädestään lattialle ja alkaa pohtia tilannetta eteenpäin.

Suunnitelman kirkastuttua A ottaa Lahden vereentyneet kengät käsiinsä ja tekee kengänjäljen terassin oven edessä lojuviin housuihin. Hän lähtee avojaloin makuuhuoneesta ulos. Olohuoneen lattialle hän sipaisee toisen verijäljen, ja kiertää sitten etuoven kautta takakuistille tekemään pari jälkeä sinnekin (ottaa tuulikaapista kengät jalkaansa).

Sisälle tultuaan A (riisuu kengät tuulikaappiin) laittaa L:n veriset kengät ja vereentyneen oloasun muovipussiin, suihkuttelee itsensä ja kuivaa jälkensä.

Kodinhoitohuoneesta A pukee jonkin paidan päällensä ja laittaa kotikengät jalkoihinsa.

Vereentyneet vaatteet sisältävän pussin A vie autoon.

A soittaa hätäkeskukseen, ja kertoo ikkunan kautta sisään tunkeutuneesta tappajasta. Lapsi kuulee äitinsä soiton ja tulee vierelle.

L tulee tajuihinsa ja pääsee kivusta äännellen sängyn viereen polvilleen, mutta vajoaa sitten lattialle.

Lapsi menee makuuhuoneen oviaukolle katsomaan isäänsä ja näkee tämän lattialla makaamassa. L käskee lapsen pois, joten tämä perääntyy.

A yrittää kurkotella nähdäkseen makuuhuoneeseen, mutta ei näe Lahtea. Tyhjä kohta tallennuksessa syntyy, kun A siirtää puhelinta (mykistystoiminto). A ymmärtää, että nyt on toimittava, tai homma ns. kusee.

A huutaa lapsen puhelimeen, ja menee makuuhuoneen oviaukolle katsomaan tilannetta.

A kääntyy takaisin tulosuuntaansa, ja syöksyy juosten eteisen puolella kulkureitillä luuri kädessä seisovan lapsen ohitse, ja avaa kodinhoitohuoneen oven. Kotikengät kopisevat juostessa.

Vasaran A nappaa kodinhoitohuoneesta ja menee pesuhuoneen kautta makuuhuoneeseen, jossa lyö kaksi kertaa voimiensa takaa L:a vasaralla päähän. L jää niille sijoilleen, samoin vasara. Aiemmin puukotuksessa lattialle tullut veri on jo kuivaa.

A kävelee olohuoneen kautta kodinhoitohuoneeseen ja kysyy ohimennessään lapselta, tuleeks sielt kettää? Hän tietää lapsen kuulleen ikäviä ääniä, ja tekee tämän`kysymyksen "lasta varten".

Kodinhoitohuoneesta A menee pesuhuoneeseen, kurkottelee oven raosta vasaran, jonka huuhtoo samalla kuin kätensäkin.

Lapsi huutaa A:lle ja pyytää tätä puhelimeen. A tulee kodinhoitohuoneen kautta keittiöön.

Lapsi menee makuuhuoneen oviaukolle, näkee isänsä murskaantuneet kasvot ja parkaisee sydäntäsärkevästi.

Puhelu käydään loppuun.

A varmistaa vielä ulkoasunsa siisteyden, laittaa päällänsä olleen paidan pussiin, ja vaihtaa ylleen arkun päälle jääneen punaisen paidan. Paitaan A tökkäisee toisella veitsellä reiän haavan kohdalle.

Lapsi vastaa puhelimeen poliisin soittaessa, A tulee paikalle ja käy puhelun poliisin kanssa. Tämän jälkeen hän menee poliisia vastaan, vie tällä varjolla paitapussin autoon, ja jää odottamaan ulko-ovelle.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minulla on koko ajan sellainen tunne, että se ikkunasta sisään tullut olisi kuitenkin ollut Anneli itse.

On jotenkin vaikea kuvitella, että Jukka olisi tullut ikkunasta sisään ja sen jälkeen jättänyt ikkunan marraskuisessa yössä avonaiseksi.

Minun on myös vaikea kuvitella, että molemmat olisivat olleet niin suunnattoman raivon vallassa.

Jotenkin tuo ikkunan särkeminen sopisi kuitenkin surmaajalle.

Lapset kuulevat ukkosen kaltaista meteliä, joten joku sitä ikkunaa aivan varmasti hakkasi.
Toinen lapsista menee makuuhuoneen ovelle ja isä komentaa hänet pois. Lapsi sanoo äidin olleen sängyssä.

Näkikö lapsi äidin sängyssä vai onko se vain lapsen oletus?

Oliko ulkona kuitenkin Anneli? Ehkä Anneli raivopäissään ''lähti''. Naapurihan sanoo kuullensa jonkun peruuttaneen autoa?
Muuttiko Anneli mielensä ja palasi kotiin ikkunan kautta?
Nuotio & Äreät Tiput
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Oliko Annelilla kortti?

Se, etta ulos jaanyt olisi ollut Anneli sopii tietenkin siihen, etta Anneli kertoi juosseensa ulos murhaajaa pakoon (etuovesta) ja huomanneensa etta hanella ei ollut avaimia. Anneli muutenkin tuntuu kayttaneen palasia siita mita oikeasti tapahtui ja vain ympanneen niihin ulkopuolien veitsen kahvaa pitelemaan.
Siksi han ehka myos puhui kivesta ikkunanrikkomisvalineena aluksi. Edelleen -- se, etta lapsi naki vain isansa ikkunan rikkouduttua ja etta aiti oli "peiton alla" sopisi tahan paremmin.

Alkuvaiheessa ovessa ollut verho piti lasinpalat varmaan aika hyvin sisallaan. Jukka avasi oven, astui kuitenkin kerran lasiin -- Anneli iski astalolla heti sisaan paastyaan niin etta Jukka kaatui sankyyn.

Hella -- luen viela ajatuksella kunhan olen juonut pari kuppia aamukahvia.

Edits: lisayksia ja tarkennuksia
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Yksi skenaario: Jukka ärsytti Annelia, ja usein tuntui siltä, että olisi helpompaa ilman miestä. Jukka olikin erosta puhunut vähintää puolivakavissaan ja ajatus pelotti Annelia. Omaisuus menisi puoliksi eikä hänellä sitten olisi varaa asua edes niin mukavasti kuin nyt. Hänen pitäisi ryhdistäytyä ja luultavasti etsiä itselleen työpaikka. Lapsetkin pitäisi silloin tällöin antaa Jukalle. Hänen imagonsa ydinperheen kotiäitinä romuttuisi, eikä se tekisi hyvää liiketoiminnalle.

Anneli ajatteli, että voisi olla ihana kun voisi jatkaa elämää sellaisena kuin se oli, mutta ilman Jukkaa. Yhtenä iltana Jukkaa odotellessaan Anneli mietti, että voikun se mies kuolisi pois. Leikillään hän jatkoi ajatusta sängyssä unta odotellessaan ja mietti miten saisi tapettua Jukan niin ettei jäisi kiinni.

Onnettomuus toimisi - mutta Anneli ei keksinyt miten järjestäisi Jukalle kuolettavan onnettomuuden. Toinen vaihtoehto olisi, että joku ihan ulkopuolinen tappaisi Jukan. Mutta miten sellaisen pystyisi lavastamaan. Sen pitäisi tapahtua kotona, koska muualla tällaista olisi vaikea järjestää - sen pitäisi siis olla murtovaras. Toisaalta, jos hyökkääjällä olisi joku todellinen motiivi, niin se olisi vakuuttavampi. Sitten yhtenä iltana Jukka puhuu Luvatan uhkaavista työntekijöistä. Anneli laskee, että siellä on niin paljon työntekijöitä, että siinä olisi hyvä motiivi.

Anneli mielessään miettii edelleen asiaa. Ase pitäisi olla: pyssyä en saa. Sen pitäisi olla joku jota ei tunnisteta, eikä pystytä yhdistämään minuun. Anneli kaivaa Jukan vanhan veitsen ja retkikirveen esiin ja tietää että kukaan ei pysty liittämään niitä häneen. Ei edes lapset. Seuraava ongelma on se, että murhaajan pitää tulla jostain sisään: murhaajahan voisi tulla ikkunasta - joten hänen on rikottava ikkuna. Agatha Christien tyyliin Anneli miettii, että olisi hyvä jos paikalla olisi esim. verisiä jalanjälkiä, jotka kertoisivat ulkopuolisesta tulijasta. Tämä on helppo järjestää, Anneli miettii. Koska poliisi ei ole tyhmä, pitää minun tulla ja mennä kenkien kanssa kuten murhaaja menisi, tuumaa Anneli. Viimeisen viikon hän käyttää sen miettimiseen minne kätkee murhassa tarvitsemansa välineet. Hän tulee siihen johtopäätökseen, että pudottaa aseet lattialle, koska niitä ei voi häneen yhdistää ja hän on huolellisesti puhdistanut ne sormenjäljistä. Murhassa käyttämälleen vaatteelle hän miettii piilopaikan.

yhtenä iltana hän sitten päättää toteuttaa suunnitelmansa, ja kaikki menee hyvin siihen asti kun lapsi saapuu paikalle. Anneli joutuu vähän säveltämään, koska hän joutuu ottamaan paljaalla kädellä kiinni retkikirveestä - se on siis piilotettava. Muutenkin lapsen paikalle tulo sotkee vähän suunnitelmaa, mutta pääosin kaikki menee hienosti.
X-tine
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja X-tine »

ulkosuomalainen kirjoitti: >>Se, etta ulos jaanyt olisi ollut Anneli sopii tietenkin siihen, etta Anneli kertoi juosseensa ulos murhaajaa pakoon (etuovesta) ja huomanneensa etta hanella ei ollut avaimia. Anneli muutenkin tuntuu kayttaneen palasia siita mita oikeasti tapahtui ja vain ympanneen niihin ulkopuolien veitsen kahvaa pitelemaan.
Siksi han ehka myos puhui kivesta ikkunanrikkomisvalineena aluksi. Edelleen -- se, etta lapsi naki vain isansa ikkunan rikkouduttua ja etta aiti oli "peiton alla" sopisi tahan paremmin.

Alkuvaiheessa ovessa ollut verho piti lasinpalat varmaan aika hyvin sisallaan. Jukka avasi oven, astui kuitenkin kerran lasiin -- Anneli iski astalolla heti sisaan paastyaan niin etta Jukka kaatui sankyyn. <<
Tupakoiko jompikumpi?
Minun mielestäni siellä ulkona olisi ollut jäähdyttelemässä se sosiaalisempi ja viisaampi, kun taas se vihaisempi mutta älykäs lukitsi puolison ulos. Jukka sen käden mentävän reiän joka tapauksessa tilkitsi jollain mistä lähti tekstiilikuituja. Ja silloin lapsi tuli katsomaan, näki isän seisovan ja äidin petissä.

Jukka taisi myös selittää ikkunan rikkoutumisen olleen sisälle yrittäneen murtovarkaan tekosia. Selitys rauhoitti lapsen, joka käskettiin nukkumaan.
(Huom: Kukaan ei soittanut poliisille että ulkopuolinen on ikkunaa rikkomassa. Meikäläinen on sellaista joutunut tekemään, ja poliisi ehti ennenkuin rosvo oli sisällä. Tuollaisen lämpölasin rikkominen vie nimittäin aikaa.)
Veitsi tuli kuvioihin vasta sängyssä, Jukan nukahdettua. Jos se peti oli vain 120 cm leveä, niin ei siihen kolmatta olisi mahtunut.
Kun murhaaja uskoi Jukan kuolleen, hän ehti tehdä lavastukset aika hyvin. Veri valui haavasta patjaan sen aikana. Sydän siis vielä löi. Astalo tuli mukaan vasta häkepuhelun aikana, ja se rikkoi Jukan kallon, eikä sen jälkeen enää yhtään sanaa hänen suustaan tullut.
Kun puhuu totta, ei tarvitse muistaa niin paljon.
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Minä en keksi kuin yhden motiivin Annelille, sellaisen joka toimii oikeasti.

Siis jos puhe on ollut avioerosta jo aiemminkin. Ja oletetaan, että Anneli on Jukalle riidan aikana aiheuttanut jonkinlaisen vamman (vahingossa). Jos Jukka sanoo tähän, että hän menee aamulla lääkäriin ja kun tulee selväksi että Anneli on väkivaltainen, niin Jukka saa lapset ihan tosta noin vain. Tämä on sellainen asia, josta voisi kuvittella Annelin hermostuvan niin, että häneltä lähtee kontrolli - ja hän toteaa, että jukkahan ei pääse lääkärille vinkumaan Annelin väkivaltaisuudesta.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Tuota minäkin aiemmin ehdotin.
Varsinkin, jos Annelilla on aiemminkin ollut ''tapana paiskoa tavaroita'', on tuo agressiivinen käytös saattanut muutenkin ärsyttää Jukkaa.
Pelkästään se, että ikkuna on mennyt rikki ja Jukalla ollut pieni kuhmu, on voinut olla syy siihen, että Jukka on kyllästyneenä ollut valmis tekemään ilmoituksen poliisille.

Ja tilanne on voinut olla myös se, että Anneli on todellakin ollut se, joka on ollut lähdössä, ja Jukka on ''pidätellyt'' häntä väkisin erillaisilla konsteilla. Viimeisin on voinut olla se, että Jukka on sanonut Annelille, että mene vaan, mutta lapset jää minulle. Teen kaikkeni sen eteen ja jopa ilmoituksen väkivaltaisesta käytöksestäsi.
Nuotio & Äreät Tiput
Piskooppi
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Piskooppi »

Tähän ketjuun on tullut aivan liian vähän viestejä.

Miten kaikki meni, jos paikalla ei ollut ulkopuolista:

Ensin on hiljaista kuin huopatossutehtaalla. Sitten kuuluu *naps*, ja yhtäkkiä ollaan keittiössä. Rauhoitu! Sitten ollaan takkahuoneessa sängyn päällä. Halolla päähän, veitsellä kylkeen.

Koko perhe herää ukkosen jyrinään. Valot laitetaan päälle. Lasia ilmassa. Uhri huutaa. Henkilöt eivät näe toisiaan. Lasin särkeminen jatkuu, uhri huutaa. Valot on taas pois päältä.

Jossain vaiheessa AA näppäilee rauhassa puhelimeen 1-1-2. Tämä kuuluu selvästi. Sitten paniikki iskee.

Meniks se jo? Joo, meni. Eikä mennyt, ikkunasta ulos ja kulman kautta ulko-ovesta takaisin sisään. Juoksuaskelia. Älä, älä (oule), älä (kops), älä, älä. Vasaran puhdistus, käsien pesu. Huoh!

Mihin kengät... ei saakeli. Poliisi soittaa.. Joo, mäiskintä jatkuu. Kylpytakki jäi jonnekin ulos. Ulos vastaanottamaan vilkkuautoja. Zen-rauhallisuus päälle. Kaikki muuten ok, paitsi mies kuoli. Muutetaan.

Sanotaan, et vähä tukeva. En ollut oma itseni.
En ole puolesta tai vastaan tässä asiassa, päinvastoin.
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Sillisalaattia koko juttu ja siksikin erittäin kiinnostava.

Ulkopuolisen ymmärtäisin tässä erittäin hyvin ja selittäisi paljonkin asioita, mutta..mutta minun tulkinnan mukaan se natsaisi vain siinä tapauksessa, että A:lla olisi ollut diili hupparin kanssa.
fariseus
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja fariseus »

hellämustapääfinnilä kirjoitti:Tästä varmaan jää puuttumaan joitain asioita, kun muisti heittää, enkä jaksa tarkistaa joka asiaa, mutta yritetään jotain:

Lahti tulee kotiin, laittaa oloasun ylleen ja täyttää tiskikoneen. Auer lepäilee lapsen kanssa sängyssä ja vie tämän sitten nukkumaan.

L menee jäähylle kuistille, kengät jalassa, koska haluaa lopettaa riidan ja käydä nukkumaan.

Auer lukitsee oven.

L hakkaa oven ikkunaa, lapsi herää ja kuuntelee hiljaa sängyssään kuin ukkosen jylinää.

A ei suostu avaamaan ovea, vaan riisuu paitansa arkulle, ja käy muina naisina nukkumaan alushousuissa, niinkuin tavallisestikin.

L ottaa kuistilla olleen pihalaatan, särkee ikkunan käyttäen kuistille jääneitä lapsen rukkasia käsiensä suojana, asettaa tuolin ikkunan alle ja tulee aukosta sisään.

Lapsi tulee katsomaan vanhempiaan, ikkuna on rikki, A vuoteessa ja L seisoo sängyn päädyssä. L käskee lapsen takaisin nukkumaan.

L riisuu oloasunsa ja kenkänsä makuuhuoneeseen, ja käy vuoteeseen, kertoopa vielä vitsinkin kevennykseksi.

A ei saa unta, joten hän nousee ylös ja pukee ylleen L:n oloasun. Hän laittaa lasinsirpaleiden vuoksi jalkoihinsa L:n jättämät kengät, ja menee keittiöön.

L nukahtaa.

A:n viha ja aggressio lisääntyvät, ja hän tekee kohtalokkaan päätöksen surmata L. Hän tekee myös alustavan suunnitelman ulkopuolisesta tappajasta särjetyn ikkunan inspiroimana.

A ottaa veitsen keittiön laatikosta ja hipsii makuuhuoneeseen. Makuuhuoneessa A ottaa kaapissa pinossa olleista hanskoista toiset, mutta ottaakin vahingossa kolme hanskaa, joten tipauttaa ylimääräisen sängylle.

Puupinosta A ottaa käteensä klapin, ja kumauttaa sillä L:a päähän. Klapi luiskahtaa kädestä sängylle.

A aikoo pistää L:a veitsellä, mutta tämä saa torjuttua piston niin, että veitsi lipsahtaa A:n rintaan. L säikähtää.

A:n raivo lisääntyy, ja hän pistää L:a veitsellä muutamia kertoja ja tyrkkää tämän sängylle.

L ei puolustaudu muutoin kuin repimällä tukon hiuksia A:n päästä, sillä hänen tarkoituksensa ei ole vahingoittaa vaimoaan vakavasti, ja A jo sai veitsestä osuman.

A ottaa toisen klapin ja lyö sillä pari kertaa L:a päähän niin voimakkaasti, että tämän tajunta hämärtyy.

L:n maatessa vuoteella A istuu hänen alavartalonsa päälle ja pistää häntä useita kertoja veitsellä.

A:n raivo alkaa laantua. Sängyn jalkopäässä istuen A katselee L:a ja arvelee tämän menehtyneen. A heittää vääntyneen veitsen kädestään lattialle ja alkaa pohtia tilannetta eteenpäin.

Suunnitelman kirkastuttua A ottaa Lahden vereentyneet kengät käsiinsä ja tekee kengänjäljen terassin oven edessä lojuviin housuihin. Hän lähtee avojaloin makuuhuoneesta ulos. Olohuoneen lattialle hän sipaisee toisen verijäljen, ja kiertää sitten etuoven kautta takakuistille tekemään pari jälkeä sinnekin (ottaa tuulikaapista kengät jalkaansa).

Sisälle tultuaan A (riisuu kengät tuulikaappiin) laittaa L:n veriset kengät ja vereentyneen oloasun muovipussiin, suihkuttelee itsensä ja kuivaa jälkensä.

Kodinhoitohuoneesta A pukee jonkin paidan päällensä ja laittaa kotikengät jalkoihinsa.

A soittaa hätäkeskukseen, ja kertoo ikkunan kautta sisään tunkeutuneesta tappajasta. Lapsi kuulee äitinsä soiton ja tulee vierelle.

L tulee tajuihinsa ja pääsee kivusta äännellen sängyn viereen polvilleen, mutta vajoaa sitten lattialle.

Lapsi menee makuuhuoneen oviaukolle katsomaan isäänsä ja näkee tämän lattialla makaamassa. L käskee lapsen pois, joten tämä perääntyy.

A yrittää kurkotella nähdäkseen makuuhuoneeseen, mutta ei näe Lahtea. Tyhjä kohta tallennuksessa syntyy, kun A siirtää puhelinta (mykistystoiminto). A ymmärtää, että nyt on toimittava, tai homma ns. kusee.

A huutaa lapsen puhelimeen, ja menee makuuhuoneen oviaukolle katsomaan tilannetta.

A kääntyy takaisin tulosuuntaansa, ja syöksyy juosten eteisen puolella kulkureitillä luuri kädessä seisovan lapsen ohitse, ja avaa kodinhoitohuoneen oven. Kotikengät kopisevat juostessa.

Vasaran A nappaa kodinhoitohuoneesta ja menee pesuhuoneen kautta makuuhuoneeseen, jossa lyö kaksi kertaa voimiensa takaa L:a vasaralla päähän. L jää niille sijoilleen, samoin vasara. Aiemmin puukotuksessa lattialle tullut veri on jo kuivaa.

A kävelee olohuoneen kautta kodinhoitohuoneeseen ja kysyy ohimennessään lapselta, tuleeks sielt kettää? Hän tietää lapsen kuulleen ikäviä ääniä, ja tekee tämän`kysymyksen "lasta varten".

Kodinhoitohuoneesta A menee pesuhuoneeseen, kurkottelee oven raosta vasaran, jonka huuhtoo samalla kuin kätensäkin.

Lapsi huutaa A:lle ja pyytää tätä puhelimeen. A tulee kodinhoitohuoneen kautta keittiöön.

Lapsi menee makuuhuoneen oviaukolle, näkee isänsä murskaantuneet kasvot ja parkaisee sydäntäsärkevästi.

Puhelu käydään loppuun.

A varmistaa vielä ulkoasunsa siisteyden, laittaa päällänsä olleen paidan pussiin, ja vaihtaa ylleen arkun päälle jääneen punaisen paidan. Paitaan A tökkäisee toisella veitsellä reiän haavan kohdalle.

Lapsi vastaa puhelimeen poliisin soittaessa, A tulee paikalle ja käy puhelun poliisin kanssa. Tämän jälkeen hän menee poliisia vastaan, vie tällä varjolla paitapussin autoon, ja jää odottamaan ulko-ovelle.
Komppaan, todella ajatusta pohdinnassasi.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

hellämustapääfinnilä kirjoitti:Tästä varmaan jää puuttumaan joitain asioita, kun muisti heittää, enkä jaksa tarkistaa joka asiaa, mutta yritetään jotain:

Auer lukitsee oven.

L nukahtaa.

Puhelu käydään loppuun.

Ihan hyvin kehitelty versio, mutta muutaman mielestäni epäuskottavan/epätoden asian kyllä teoriasta löysin.
1) Lahti rikkomassa ikkunaa. Tavallinen 50v mies selvin päin rikkoo joulukuussa oman makuuhuoneensa oven ikkunan? Ymmärtäisin jonkun 20v kännisen ADHD-tapauksen raivostuvan niin paljon, mutta miksi Lahti tekisi niin? Mitä järkeä siinä edes olisi? Miksei rynkytellyt ovea (jos se edes oli lukossa, "maaseudulla" ei läheskään aina ole ovet yöllä lukossa), rimputellut ovikelloa, huudellut puolta tuntia, ja mennyt sitten vaikka naapuriin? JA: miksei hakenut vara-avainta varastosta, aivan varmasti siellä oli vara-avain jossain, ja Jukka tiesi missä. Jokaisessa omakotitalossa on vara-avain jossain piilossa, koska muuten joku päivä lukitsee itsensä pihalle (olen kokenut monesti). Tuo pihalle lukitseminen ei toimi arkijärjen valossa, mikäli Jukka myös oli arkijärjissään, ja miksei olisi ollut?

2) Tämän, naisesta varmasti järkyttävän pelottavan ikkunanrikkomisen jälkeen Lahti vaan tulee sisään, ohjastaa lapsen nukkumaan, ja menee vitsiä vääntäen vaimonsa viereen 120cm parisänkyyn nukkumaan! Vaimon, joka pian on niin raivoissaan, että lähes kiduttamalla tappaa miehen. Miehen, joka äsken oli niin raivoissaan, että hakkasi terassin oven lasin säpäleiksi. Ei kyllä... :|
Tuliko Lahden veri ikkunanpieleen tässä vaiheessa? Tuliko myös terassin poistumisaukolle tullut veri tässä vaiheessa? Siis Lahti hakkasi kädet verillä hurjapäänä omaa ikkunaansa rikki vain, koska oli lukkojen takana? :shock: Ja miksei avannut lukkoa, vaan hajotti koko ikkunan?

3) Yhteinen unisex-oloasu? :shock:

4) Yllätys sängyllä: mistä sitten tuli Lahden veri takkahuoneen ja olohuoneen rajalle, mistä tulivat Lahden tekarit sinne?

5) Jos Anneli otti veitsen laatikosta ennenkuin haki hanskat käteen takkahuoneesta, niin missä ovat Annelin sormenjäljet veitsessä? Löytyikö hanskojen kuituja veitsestä ylipäätään?

6) Anneli kävi suihkussa, vaikka hänellä oli keuhkopussin lävistänyt pisto rinnassaan? Kirvely ei haittaa, eikä heikota? Pistosta ei valu verta minnekään vääriin paikkoihin? Pesuhuone on mahdollista pestä niin hyvin, ettei tahraakaan/DNA:ta löydy lattialta? Suihkun alla veri olisi varmasti valunut.

7) Jossain kohtaa etp:ssä kerrotaan, että auto tutkittiin ihan kunnolla, haastateltiin tutkinnan tehnyttä poliisia. Tämä on jonkinlainen totuudeksi päätynyt huhu, ettei autoa muka tutkittu. Anneli ei päässyt enää autolle missään vaiheessa ennen tutkintaa, joten veriset vaatteet olisi löydetty sieltä. Auto ja roskis ovat varmaan ensimmäisiä paikkoja, jotka tutkitaan, eikä autoon saa kassillista kamaa piiloon mitenkään.

8) Jukan huuto lapselle "Häivy!" ei vaikuta luontevalta.

9) Miksi Anneli kertoi heti Häkeen tappajan olevan paikalla ja Jukan kimpussa, jos luuli Jukan kuolleen? Miksi Anneli odotti tyhjällä linjalla minuutin, ennenkuin alkoi toimia? Miksi hän huuteli apua miehelleen, joka olisi koska vaan voinut huutaa jotain ratkaisevaa ja pilata hänen suunnitelmansa? Miksei Jukka huutanut mitään ratkaisevaa? Hänen täytyi kuulla, että Anneli oli puhelimessa. Mistä tulivat nuo kauheat tuskanhuudot, joita hän päästi jonkinaikaa, ja rauhoittui sitten?

10) Jos tappaminen oli ollut "vahinko" ja Anneli jo ehtinyt rauhoittua ja katua ja luullut Jukan kuolleen, miksi hän kuitenkin vielä puhelimestakin halusi lähteä tappamaaan Jukan, vaikka olisi voinut saada Jukalle apua ja selvitä hätävarjeluna tehdystä pahoinpitelystä kahden vuoden ehdollisella?

11) Tyttö kertoi, ettei Anneli mennyt puhelun aikana kodinhoitohuoneeseen/pesuhuoneeseen. Tämä on jossain etp:ssä, olen varma, että olen sen lukenut. Sitä kysyttiin erikseen. Miksi tyttö valehtelisi? Mitä syytä hänellä voisi olla valehteluun? Teorian mukaan Anneli meni kaksi kertaa kosketusetäisyydellä tytön ohi keittiöön ja palasi makuuhuoneen kautta, tyttö ei voisi muitaa väärin? Vaikka tyttö haluaisi suojella äitiään, miten hänelle edes tulisi mieleen valehdella tämä asia? En mitenkään voi uskoa, että tyttö ja Anneli olisivat jotenkin juonineet murhan yhdessä.
Minusta, jos Anneli meni takkahuoneeseen, hän meni olohuoneen kautta.

12) Oliko kodinhoitohuoneessa vasara? Iskujen jäljet eivät oikein tunnu sopivan vasaraan, ne ovat liian leveät. Sorkkarauta sopisi paremmin. Olisiko sorkkarauta jossain lähettyvillä lojumassa, ei vaikuta järkevältä (vaikka voi olla toki mahdollinen). Varastosta ei Anneli sitä voinut varalle hakea, koska ei tiennyt, että sitä joutuisi vielä käyttämään. Miksi lattialla ollut veri olisi jo kuivunut, Jukkahan eli vielä?

13) Miksi Anneli sulkee pesuhuoneen oven, ennenkuin lyö Jukkaa? Lyönnin aikana oven on täytynyt olla kokonaan kiinni, muuten roiskeet olisivat väärällä puolella.

14) Eikö huuhtomisen äänet olisi tallentuneet nauhalle? Olisivat ne. Ja aikaa oli todellakin vähän peseskelyyn...

15) Miksi Anneli olisi vaihtanut paitaa vielä kertaalleen? Miksei se kodinhoitohuoneesta otettu kelvannut? Taatusti ei tällaisen hätäisen murhan tehnyt osaa mitään kuituja ajatella. Eikö tyttö ihmetellyt, kun äidin vaatteet vaihtuivat? Miten Anneli haki punaisen paidan arkulta, kun jalanjälkiä kai ei löytynyt? Miksi jätti puukon lattialle, kun olisi voinut senkin siitä poimia, sehän oli vain pikaistuksissa lattialle heitetty, ja sitäpaitsi Annelin oma, ei mitään järkeä jättää lojumaan?

16) Tässä oletetaan Annelin osanneen spontaanisti kehittää yksityiskohtaisen ja vaikean suunnitelman kaikkine lavastuksineen, näyttelyineen, vaatteiden vaihtoineen ja ympäri huushollin kiertämisineen äärimmäisen kylmäverisesti. Sopisi hyvin dekkariin juoneksi tai vuoden verran haudotuksi suunnitelmaksi, mutta muutaman minuutin aikana kehitetyksi spontaaniksi suunnitelmaksi...liian vaikea minusta. Ja tärkein jää: missä motiivi?? Mikä sai tavallisen 4 lapsen perheenäidin muuttumaan yhtäkkiä suunnitelmalliseksi brutaaliksi ja täysin säälimättömäksi murhaajaksi, joka ei lepy edes ensimmäisen riidan jälkeen kun huomaa, että mies jäikin henkiin, vaan menee lyömään armoa anelevaa miestä sorkkaraudalla päähän? Mikä syy hänellä oli Jukkaa vihata ylipäätään? Joku "riita" ei oikein riitä... :|
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
surfergirl
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja surfergirl »

Mistä tiedät, että Lahti väänsi vitsiä nukkumaan mennessään?
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

^^
Jaahas, täällä on näköjään kommentoitu toukokuun puolivälissä kirjoittamaani spekulaatiota siitä, miten tapahtumat ovat voineet mennä :D.

Ihan varmaan tarinastani löytyy virheitä ja puutteita, huomasin niitä itsekin sen jälkeen kun Fariseus toi kirjoitukseni uudelleen esiin, ja lukaisin sen läpi. Ennen Auerille langetettua välituomiota olisin voinut alkaa ruotimaan näitä juttuja, mutta nyt ei motivaatio enää riitä: sain käräjäoikeuden vahvistuksen näkemykselleni siitä, ettei ulkopuolista ollut Lahden surman tapahtuma-aikaan paikalla.

Poliisin toimintaa on tullut kritisoitua täällä hieman julkisestikin, ja syyttäjänkin toimia ainakin omassa mielessä, jos ei muuten, enkä papukaijamerkkiä antaisi myöskään käräjäoikeuden antamille perusteluille. Hovi siis saattaa hyvinkin muuttaa Auerille tulossa olevan langettavan tuomion vapauttavaksi, mutta jos näin käy, tapahtuu se mielestäni vain siitä syystä, ettei näyttöä syyllisyyden puolesta ole (sattuneista syistä) saatavissa riittävästi.

Surfergirl, Auerin kuulusteluissa oli tästä Lahden vitsailusta, tms. huumorista, en tosin yhtään muista missä kohdassa tai milloin.

Tämän ketjun muuten oli tarkoitus aloittajan toiveen mukaisesti olla ainoastaan näille tarinoille, ei keskustelulle, joten OT päättyy osaltani tähän.
turumurre kirjoitti: Toivottavasti ei lähdettäisi sitten ruotimaan edellisiä kirjoituksia, vaan niin että kertoisitte vain oman skenaarionne.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
Vastaa Viestiin