Aulis Käkelä - Katosi kotoaan Rovaniemellä 2006

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Carina
Neuvoja-Jack

Re: Aulis Käkelä

Viesti Kirjoittaja Carina »

Minua jäi vaivaamaan se Auliksen puhelin. Pohdin täysin samoja asioita kuin Matlockb, eli miten puhelimesta ei ole löytynyt mitään viitteitä kuka pihaan ajanut auto olisi voinut olla, eikä myöskään uhkailuista. Uskon, että Aulis todellakin pelkäsi jotain, koska oli näin siskolleen maininnut(oliko se tosiaan niin, että hän oli tosiaan puhunut siitä siskolle, vai oliko sisko vaan päätellyt niin oven uudesta lukosta ja muusta?) harva mies sanoo tuommoista, jollei oikeasti ole pelko persiissä. Ja aika isokin sellainen. Puhelimesta mitään uhkailuun liittyvää ei kuitenkaan ilmeisesti ole löytynyt, joten onkohan nämä uhkailut sitten sattuneet jossain kylillä, esimerkiksi lähikuppilassa tai vastaavassa. Mutta tällöinhän Aulis olisi tiennyt uhkailijan ja olisi varmasti kertonut tästä myös siskolleen. Ellei sitten tarkoituksena ollut suojella siskoaan? Outoa, että hän selkeästi pelkäsi jotain, mutta mitään siihen viittaavaa ei puhelimesta löydy(tai ainakaan poliisi ei sitä tuo julkisuuteen, toisaalta mahdolliset uhkailijat eivät varmasti olisi niin tyhmiä, että soittaisivat kenenkään omasta kännykkäliittymästä...) ja toisaalta vaikuttaisi myös siltä, ettei Aulis tiennyt ketä pelkää. Vai mitä mieltä te olette? Tai sitten hän pelkäsi jotain henkilöä, jonka hän tiesi kasvoilta, muttei nimeltä. Esimerkiksi jotain, jonka kanssa olisi tullut joskus jossain kuppilassa kränää ja Aulis olisi loukannut tätä pahasti sanoillaan. Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä poliisi sai selville hänen teletiedoistaan.
Minua kuitenkin mietityttää myös se auto. Koska Aulis pelkäsi jotain henkensä edestä, niin en usko, että hän olisi mennyt vaan suoraan ovesta ulos auton äänen kuullessaan. Hänellä tuskin kävi kovin paljon vieraita ja ihminen joka oikeasti pelkää, katsoo kyllä visusti että kenelle avaa ovensa. Näin ollen ajattelen, että joko hän tunsi auton ja siellä olijat tai sitten hän odotti esimerkiksi sitä siskoaan kylään ja luuli automaattisesti että he tulivat autolla, kunnes pihalla huomasi, että eipä ollut sisko ei. Eikös se sisko käynyt vielä samana päivänä siellä, olisiko he voineet sopia tapaamisesta etukäteen?
Mielestäni se, että puhelimet, lompakot ja muut jäivät pöydälle, voisi kertoa siitä, että hän odotti menevänsä vastaan siskoa ulos. Tai sitten hän odotti vieraaksi jotain muuta, kelle meni avaamaan oven. Vieraat sitten totesivatkin, että noniin Aulis, nouseppas autoon. Johon Aulis, että enhän minä nyt voi, kun on kalojen laittokin kesken. Puukko tai ase selkään ja mies nousee kiltisti kyytiin.
En kyllä mitenkään pysty uskomaan, että hän olisi noussut autoon vapaaehtoisesti, puhelimesta olisi löytynyt varmasti tietoa siitä, että jollekin olisi soiteltu etukäteen. Eikös ne menot nyt kuitenkin pääsääntöisesti sillä puhelimella sovita. Ja kaikki tavaratkin sisällä..ei, ei.
Hyvä pointti kyllä myös tuo huhuilu, semmoinen ainakin on kovaäänistä. Jospa se Aulis ei tosiaan avannutkaan ovea niille vieraille, mutta pelko kasvoi niin tavattoman suureksi, että hän teki itse sen viimeisen ratkaisunsa? Olihan uhkailijat jo käyneet hänen kotiovellaankin?
Missään ei muuten mainittu, että oliko puhe vain kovaäänistä vai myös kiivasta semmoista. Niissäkin kun on vissi ero. Puhua voi kovaakin, ilman, että se on vihaisen kuuloista :roll:
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Voi tietysti olla, että Aulis on ollut puuhastelemassa jotakin kotipihassaan mersun ajaessa pihaan (esim. viemässä kalanperkuujätteitä metsän eläimille tms.) ja hänet on siitä kaapattu autoon. Kotiovi on ollut lukossa. Näin ollen puhelin ja lompakko on jäänyt kotiin.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Ailar kirjoitti:Voi tietysti olla, että Aulis on ollut puuhastelemassa jotakin kotipihassaan mersun ajaessa pihaan (esim. viemässä kalanperkuujätteitä metsän eläimille tms.) ja hänet on siitä kaapattu autoon. Kotiovi on ollut lukossa. Näin ollen puhelin ja lompakko on jäänyt kotiin.
Tietysti tuokin on mahdollista, onhan omakotitalossa paljon pihatöitä jne..

Miten musta tuntuu että poliisia ei katoamiset paljon kiinnosta (vaikka tässäkin poliisi rivien välistä luettuna epäili vahvasti henkirikosta) eikä niihin aikaa ja työtä uhrata jos ei ruumista löydy tai joku kävele laitokselle tunnustamaan tai kertomaan tietoja. Nämä tapaukset hyvin harvoin, jos koskaan, ratkeavat "poliisin omien tutkimusten avulla", oletteko laittaneet merkille?
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Caracalla
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Caracalla »

Mitään satunnaisia kaupustelijoita autossa olleet miehet eivät voineet mielestäni olla. Luulisi, että silloin Auliksen sisälle jäänyt lompakko ja muut arvoesineet olisivat lähteneet roistojen mukaan. Ja mitä hyötyä tavallisille rihkamakauppiaille yhden tuntemattoman miehen mukaan ottamisesta olisi ollut?

Myös oven lukitseminen ihmetyttää. Tuskin Aulis sentään on heti auton nähtyään rynnännyt sulkemaan ulko-ovea. Ja jos hänet on aseella uhaten saatu autoon, niin vaikea ajatella, että roistot ovat huolehtineet, että Aulis on saanut ulko-oven lukkoon, ettei tule murtovarkaita.

Johtopäätös 1: Aulis astui autoon vapaa-ehtoisesti.
Johtopäätös 2: Tulijat olivat ensisijaisesti kiinnostuneita ottamaan autoon Auliksen itsensä, ei hänen omaisuuttaan.

Tulee mieleen, että ehkä Aulis on houkuteltu jollain peitetarinalla mukaan. Tyyliin näin: "Meillä on jäänyt toinen mersu ojaan tuolla parin tienhaaran päässä. Viitsitkö tulla nopeasti auttamaan työntämisessä. Laita nyt toki ulko-ovi lukkoon, mutta ei tarvitse ottaa kännykkää ja lompakkoa mukaan, se on ihan lähellä. :) ".
mamma71
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Kyllä tuo tavaroiden jättäminen kotiin kummastuttaa. Miksi? Siitä saisi tosiaan kuvan, että Aulis pakotettiin mukaan. Auto oli kuitenkin niin lyhyen aikaa pihassa, että tuntuisi kummalta, että tuossa ajassa saisi jonkun väkisin mukaansa. Ja tuo kovaääninen puhe tai huhuilu. Kyllähän sellainen kiinnittää muiden huomion. Luulisi, että Aulis olisi pakotettu mukaan niin, että siitä ei selkeää havaintoa tule.
Ja oven lukitseminen, sekin kummastuttaa, jos tiedät lähteväsi jonnekkin kauemmas kuin pihalle, yleensä laitat oven lukkoon.
Niin, oliko se, että Aulis pelkäsi vain tämän sisaren mutu-tuntumaa, vai todellista. Eihän lukkojen vaihdossa sinänsä ole mitään outoa, jos joku on saanut napattua avaimet ja ei halua kotiinsa kutsumattomia vieraita. Olikohan tämä romaninainen ottanut myös Auliksen avaimet? Silloin en tuota lukkojen vaihtoa ihmettelisi.
Sainkin sellaisen kummallisen idean, että jospa Aulis olikin lähtenyt vapaaehtoisesti jonnekkin jo aiemmin tarkoituksenaan palata ja tehdä kalat valmiiksi. Ja sitten törmännyt näihin epämääräisiin tyyppeihin ja jotain tapahtui. Ja tällä mersulla tuli ne tyypit ja palautti Auliksen tavarat ja laittoivat oven lukkoon. Kaikki on mahdollista, hullultahan tuo tuntuu, mutta tuo tavaroiden kotiin jättäminen on aika omituista, ellei suunnittele itsemurhaa. Harvoin sitä mihinkään lähtee, niin että mitään ei olisi mukana. Paitsi niitä verkkoja laskemaan ja nostamaan. Olikohan Auliksella silloin kännykkä mukana, varmuuden vuoksi?
Ja olisiko kenties tuo pihassa käynyt joku tuttu? Kummasti tuntui sukulaisia juuri sinä päivänä etsivän Aulista. Ja useampaan kertaan. Onkohan kaikkien taustat tutkittu. Ohjelmassahan puhui vaan tämä sisko, olisi mielenkiintoista kuulla myös veljen versio.
matlockb
Watson itse

Mamma71, romaninainen varasti myös Auliksen kotiavaimet joten en todellakaan pidä ihmeenä että on lukot vaihtanut, kuten tuolla aiemmin sanoin, olisin tehnyt itsekkin saman.

Ja Caracallan kanssa olen samaa mieltä että tuskin olivat kulkukauppiaita, silloinhan he varmaan olisivat käyneet (eli heistä olisi useampia havaintoja) useammassa talossa tuolla suunnalla eivätkä pelkästään Auliksen luona.
Tosin on mahdollista että he ovat juurikin jollaine peitetarinalla saaneet Auliksen sopuisasti mukaan.
Kännykkähän on voinut jäädä sisälle sitten monestakin syystä, en itsekkään sitä kanna mukana läheskään aina, ja Aulis oli tuolloin jo 53-vuotias, monet sen ikäiset käyttävät tänäkin päivänä pääasiassa lankapuhelinta ja kännykkä on varalta (eivät ole kännykän orjia kuten monet nykynuoret), tuolla korvessa varsinkin kun kännykän kuuluvuus on mitä on.
Ja todella paljon mahdollista että Aulis ei mersuun koskaan edes noussut vaan oli jo kadonnut tai marjassa/verkoilla kun mersumiehet tulivat talolle, pitää tällaistakin vaihtoehtoa miettiä, kova puhe tosiaan saattoi olla huhuilua, tyyliin "Aulis, ootko kotono, Auliiis, tuu ovelle, Auliiiis!".
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
mamma71
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Juu, no ihmettelin lähinnä miksi sisko niin kovasti kummasteli tuota lukkojen vaihtoa. Onhan se normaalia, jos avaimet viedään. Jotenkin tämä sisko tuntui aika sinisilmäiseltä ja puhui Auliksesta aika nätisti. Ei varmaan itsekään tiennyt kaikkea totuutta veljestään.
Onhan Aulis voinut vaikka sopia jonkun kanssa, että tulee sinä päivänä käymään, ei sitä puhelimessa tartte sopia. Vaikka kauppareissulla, jos henkilön näkee. Ei siitä silloin mitään jälkiä jää mihinkään. Ei ole välttämättä kukaan soittanut etukäteen tai laittanut viestiä.
Jospa Aulista otti päähän tuo sisaren hyysäys ja siellä ramppaaminen, siksi hänen asenteensa muuttui siskoa ja tämän lapsia kohtaan. Eihän lapsille ole pakko mitään antaa, jos ei halua. Jos Aulis laittoi rahaa sukanvarteen ja otti vaan rahat ja häippäs. Ei olis ihme, jos haluais kaiken kokemansa jälkeen kadota. Voihan olla, ettei ollut sisarusten kanssa niin läheinen, että päätti vaan ottaa hatkat heille kertomatta. Ja siksi jätti kamat kotiin. Vaikutti just sellaselta, että ei kiinnosta mitä muut ajattelee. Häipyy vaan ja antaa toisten etsiä.
Silloin voisi olla mahdollista sekin, että nousi tuohon autoon ja lähti pois. On nyt jossain Espanjassa nauttimassa Tequilaa.
Caracalla
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Caracalla »

matlockb kirjoitti: Ja todella paljon mahdollista että Aulis ei mersuun koskaan edes noussut vaan oli jo kadonnut tai marjassa/verkoilla kun mersumiehet tulivat talolle, pitää tällaistakin vaihtoehtoa miettiä, kova puhe tosiaan saattoi olla huhuilua, tyyliin "Aulis, ootko kotono, Auliiis, tuu ovelle, Auliiiis!".
Nyt kun spekuloimaan päästiin, niin mieleeni juolahti, että mitä jos Aulis näki mersumiesten tulon ja lähti heitä pakoon? Ehkä Aulis tunsi miehet häntä vainoaviksi mustalaisiksi ja arvasi, että nyt noutaja tulee, ellei äkkiä ota hatkoja. Ovi nopeasti lukkoon ja pakoon metsään. Mersumiehet huhuilevat hetken pihalla samaan tyyliin kuin matlockb kuvaili. Sillä välin Aulis rämpii tuhatta ja sataa pöheikössä pakoon, kunnes lopulta eksyy, putoaa jyrkänteeltä tai uppoaa suonsilmäkkeeseen. Vähän epätodennäköistähän tämä on, mutta ei kai aivan mahdotontakaan :|
Ailar
Jessica Fletcher

matlockb kirjoitti:Kännykkähän on voinut jäädä sisälle sitten monestakin syystä, en itsekkään sitä kanna mukana läheskään aina, ja Aulis oli tuolloin jo 53-vuotias, monet sen ikäiset käyttävät tänäkin päivänä pääasiassa lankapuhelinta ja kännykkä on varalta (eivät ole kännykän orjia kuten monet nykynuoret), tuolla korvessa varsinkin kun kännykän kuuluvuus on mitä on.
Mua nauratti tämä tummentamani kohta ihan älyttömästi. Sori nyt vaan matlockb, mutta minä en tunne ainuttakaan ihmistä enää (luit oikein: ainuttakaan), joka ei käyttäisi kännykkää. Toki firmoilla lankapuhelimia on ja joillakin yksityisilläkin, mutta että tuon ikäiset käyttävät... Heh, äitini esim. on 90-vuotias ja hänellä on käsväskyssään ollut jo ainakin parikymmentä vuotta kännykkä. En tosiaan saa ainuttakaan yksityistä tuttavaani mieleeni, kenellä olisi lankapuhelin. :lol:

Tuosta avaimesta: Itse asun ok-talossa ja jos olen yksin kotona ja menen vaikkapa 10 metrin päässä olevalle kasvimaalle, panen oven lukkoon ja otan avaimen taskuun. Muutoin minulle tulee epävarma tunne, että joku on saattanut hiippailla kotiini huomaamatta.
Waakku
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Waakku »

Ailar kirjoitti:Sori nyt vaan matlockb, mutta minä en tunne ainuttakaan ihmistä enää (luit oikein: ainuttakaan), joka ei käyttäisi kännykkää. Toki firmoilla lankapuhelimia on ja joillakin yksityisilläkin, mutta että tuon ikäiset käyttävät...

Tuosta avaimesta: Itse asun ok-talossa ja jos olen yksin kotona ja menen vaikkapa 10 metrin päässä olevalle kasvimaalle, panen oven lukkoon ja otan avaimen taskuun. Muutoin minulle tulee epävarma tunne, että joku on saattanut hiippailla kotiini huomaamatta.
Täysin mahdollista, ja Aulishan ei kai tekiniikan ihmevempeitä omistanut?

BTW. Iskä 3v sit oli känny mutta edelleen lankapuhelin, samaisessa asunnossa missä uusi talkkari on edelleen lankapuhelin.

Kyllähän iskän kaa momesti mentiin pihalle ovi auki ja avaimet sisälle.
Sukulaisten luona maaseudulla Ruotsissa kuten Suomessa olen aika varma että nyttenkin on ovet auki tiloissa.

Ei kannata aina vertailla miten itse tekee, koska yleensä kaikki eivät niin tee.
matlockb
Watson itse

Aulis nyt vaan vaikutti vähän sellaiselta metsien mieheltä että ei välttämättä kännykkää aina mukanaan kantanut, käsitin siskon puheista että viimeisen vuoden aikana erakoitui entisestään siitä päättelen että häntä ei kauheasti kiinnostanut olla läheskään aina tavoitettavissa eli halusi olla ja elää aika rauhassa ja yksin joten ei sellaiset miehet välttämättä minkäänlaisia kommunikointivälineitä paljon käytä, mutta tietysti kun tuo rahapussikin jäi kotiin (no, eipä sitä lompakkoa siellä marjassa/kalassa tarvikkaan jos sinne on mennyt). Auliksen yhteydet muutenkin ulkomaailmaan taisivat rajoittua siskoon ja ehkä veljeen (vanhemmat olivat varmaan jo kuolleet). Ei tosiaan kannata vertailla lapissa syrjässä yksin asuvaa miestä itseen/omaan lähi/tuttavapiiriin.
Viimeksi muokannut matlockb, Pe Heinä 23, 2010 11:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ailar
Jessica Fletcher

Waakku kirjoitti:BTW. Iskä 3v sit oli känny mutta edelleen lankapuhelin, samaisessa asunnossa missä uusi talkkari on edelleen lankapuhelin.

Kyllähän iskän kaa momesti mentiin pihalle ovi auki ja avaimet sisälle.
Sukulaisten luona maaseudulla Ruotsissa kuten Suomessa olen aika varma että nyttenkin on ovet auki tiloissa.

Ei kannata aina vertailla miten itse tekee, koska yleensä kaikki eivät niin tee.
En toki ajatellutkaan, että Aulis olisi toiminut kuten minä. Mutta yksi mahdollisuus olisi ollut, että hän olisi mennyt ulos puuhailemaan jotakin ja ottanut avaimen taskuunsa laittaessaan oven kiinni. Monet ovethan menevätkin lukkoon, jos ne työntää kiinni tai tuuli paiskaa ne kiinni. Silloin on parasta ottaakin avain taskuun vaikka ei mitään erityisesti pelkäisikään. Muutoin jää ulkopuolelle. (Olen usein kyllä jäänytkin)

Mielestäni tuossa Kadonneet-sarjassa ei ainakaan mainittu, että Auliksella olisi ollut lankapuhelin. En myöskään löytänyt tällaista tietoa muualtakaan.
Mikäs pakko se on kenenkään kännykkäänsä vastata tai edes sitä mukanaan kantaa, jos ei huvita. Kännykkä kuitenkin oli päällä siinä vaiheessa, kun sisko soitti pihasta hänelle. Puhelin soi, mutta siihen ei vastattu.

Vielä tästä kalastamisesta; Aulis tuskin on lähtenyt kalaan uudemman kerran, koska vene on ollut paikoillaan rannassa. Jos hänellä olisi ollut virveli mukanaan ja hän olisi kalastanut rannalta, se varmaan olisi löydetty samoin kuin Auliskin, mikäli hän olisi joutunut veteen. Tai virvelin puuttuminen Auliksen tavaroista olisi havaittu.
matlockb
Watson itse

Ei sillä mitään merkitystä katoamisen kannalta ole oliko Auliksella pelkkä kännykkä, faktaa vain on että se kännykkä sinne kotiin jäi eikä Aulis ainakaan siihen enää vastannut kun siskonsa soitti. Enemmän mielenkiintoista olisikin nimenomaan tieto siitä oliko Auliksella kotoa poistuessa tapana ottaa kännykkä mukaan aina vai jättikö useinkin sen kotiinsa.
atzq92
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja atzq92 »

Kyllä romanikosto taitaa olla ratkaisu tähän. En ole rasisti, korostan, mutta kyllähän näiden tekijöiden yhteissumma: Rovaniemen episodi, kovaääninen puhe, mersu - viittaavat mustalaisiin. Ihme kyllä ettei ole sopivaa mersua löytynyt. .
Samson
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Samson »

Eikö ketään epäilytä naapurin mahdollinen osuus asiaan ? Lähes poikkeuksettahan henkirikostapauksissa syyllinen löytyy lähempää kuin kukaan osaa edes odottaa ja monesti syyllisen henkilöllisyys tulee myös yllätyksenä.

Auliksen väleistä naapuriin ei ole ilmeisesti tarkempaa tietoa. Aulis oli käynyt kadonneet-jakson mukaan naapurilta pyytämässä kalastuslupaa tai vastaavaa katoamista ennen ? Ja hän oli suorasanainen/loukkaava usein puheissaan. Voisiko taustalla olla naapurin kanssa kiristyneitä välejä, mahdollisesti jo hyvinkin pitkältä ajalta ? Naapurisotiahan nyt tulee rauhallisten tapaustenkin kesken.

Naapuri oli siis nähnyt Mersun ja kuullut kovaa ääntä. Onko naapuri ollut tietoinen Auliksen "kahnauksista" romanien kanssa ? Helppohan se on tuollainen tarina keksiä kun ei muita silminnäkijöitä ole. Ei olisi siis ihme, miksi kukaan Mersu-kuski ei ole ilmoittautunut, jos sellaista ei ole koskaan ollutkaan :)

Jos ilmoille heittämäni skenaario olisi totta, niin kyseessä olisi mitä todennäköisimmin jonkinlainen vahinko. On voinut olla käsirysyä tms. ja on tapahtunut "onnettomuus" tai sitten muuten tilanne on riistäytynyt käsistä. Ilmeisesti tämä linja on poliisien toimesta kuitenkin varmalla tavalla poissuljettu, mutta mistäs sitä ikinä tietää.

Jotenkin vain tietynlaisen vahingon tapahtuminen ja sen peittely tulee tässä tapauksessa ensimmäisenä mieleen, koska julkisuudessa esitettyjen tietojen valossa mihinkään mafia-tyylin teloitukseen ei sentään olisi ollut aihetta. Mutta tuskinpa muut kuin osalliset ja Aulis itse mahdollisista hämäremmistä bisneksistä tiesi.

Vai onko kuitenkin tuo tummempi väestönosa ruvennut siellä pohjoisessa enemmänkin harrastamaan tällaista asioiden ratkaisumallia ? Myös Leppävirralta kadonneen Juha Laitisen tapaukseen on liitetty hieman vastaavalla tavalla em. kansalaiset. Bisneksiä oli ollut Juhallakin heidän kanssaan aiemmin ja ilmeisesti Mersun kanssa oli käyty talon pihassa, toki vasta katoamisen jälkeen.
Vastaa Viestiin