Minua kuitenkin mietityttää myös se auto. Koska Aulis pelkäsi jotain henkensä edestä, niin en usko, että hän olisi mennyt vaan suoraan ovesta ulos auton äänen kuullessaan. Hänellä tuskin kävi kovin paljon vieraita ja ihminen joka oikeasti pelkää, katsoo kyllä visusti että kenelle avaa ovensa. Näin ollen ajattelen, että joko hän tunsi auton ja siellä olijat tai sitten hän odotti esimerkiksi sitä siskoaan kylään ja luuli automaattisesti että he tulivat autolla, kunnes pihalla huomasi, että eipä ollut sisko ei. Eikös se sisko käynyt vielä samana päivänä siellä, olisiko he voineet sopia tapaamisesta etukäteen?
Mielestäni se, että puhelimet, lompakot ja muut jäivät pöydälle, voisi kertoa siitä, että hän odotti menevänsä vastaan siskoa ulos. Tai sitten hän odotti vieraaksi jotain muuta, kelle meni avaamaan oven. Vieraat sitten totesivatkin, että noniin Aulis, nouseppas autoon. Johon Aulis, että enhän minä nyt voi, kun on kalojen laittokin kesken. Puukko tai ase selkään ja mies nousee kiltisti kyytiin.
En kyllä mitenkään pysty uskomaan, että hän olisi noussut autoon vapaaehtoisesti, puhelimesta olisi löytynyt varmasti tietoa siitä, että jollekin olisi soiteltu etukäteen. Eikös ne menot nyt kuitenkin pääsääntöisesti sillä puhelimella sovita. Ja kaikki tavaratkin sisällä..ei, ei.
Hyvä pointti kyllä myös tuo huhuilu, semmoinen ainakin on kovaäänistä. Jospa se Aulis ei tosiaan avannutkaan ovea niille vieraille, mutta pelko kasvoi niin tavattoman suureksi, että hän teki itse sen viimeisen ratkaisunsa? Olihan uhkailijat jo käyneet hänen kotiovellaankin?
Missään ei muuten mainittu, että oliko puhe vain kovaäänistä vai myös kiivasta semmoista. Niissäkin kun on vissi ero. Puhua voi kovaakin, ilman, että se on vihaisen kuuloista