Hessu52 kirjoitti:Mistä tämä lapsus, sillä lausekehan ei kokonaan vapauta ainakaan minun mielestäni Nisseä?
Ei ole paljoa túllut luettua noita oikeuden päätöksiä, mutta niissä muutamissa, mitä on tullut selattua, oikeus on ottanut kantaa myös syyllisyyteen viittaavin asioihin, vaikka tuomio lopulta on ollut vapauttava. Bodom-päätöksessä ei juuri tällaista ollut. Joko oikeus oli "puolueellinen", eli ehkä närkästynyt mielikuvitussyytteestä, tai sitten mitään järkevää syyllisyyteen liittyvää pohdittavaa ei ollut.
Pari hassua seikkaa, joissa oikeus joutui vähän vaakakuppia tutkimaan, olivat tietenkin Nissen vammat ja kenkien verijäljet. Molemissa vaaka kallistui kuitenkin syytetyn hyväksi. Tosin itse en ole ihan varma tuosta maininnasta, jossa todettiin, että kenkien suuaukon esteenä on ollut jotakin, jolloin veriroiskeet eivät päässeet kenkiin sisään. Vaihtoehtoja olisi ollut muitakin, jopa tieteellisempiä.
Syyttäjän kymmenen kohtaa kaikki kaatuivat oikeudessa. Sehän tarkoittaa sitä, ettei yksikään niistä kohdista perustunut kiistattomiin tosiasioihin, vaan lähinnä spekulaatioon, mosaiikkiin, jolla saatin itse itseään tukeva tarina aikaiseksi.
Aika turha väittää, ettei muotoilu kokonaan vapauta syytteistä, kun se kuitenkin on vapautus, jota suurempaa ei voi olla. Sen sanoma oli selvä: koko syyte on korttitalo, tällaisesta ei kenenkään pitäisi joutua vapautumaan.