awa kirjoitti: .....
Just just. Eli surmien tekijä ei ole ollut erityisen älykäs, mutta lunteeltaan äkkipikainen, ei jäyhä. Tekijä on ollut myös tyhmä - mitä Nils Gustafsson ei suinkaan ollut. Kuten Sariola tuossa edellä Gustafssonin profiloi.
Enhän minä noin ole sanonut tekijästä.
Tämän rikoksen tekijä on älykäs, mutta luonteeltaan äkkipikainen, ja toisaalta myös loogiseen ajatteluun ja järkevään toimintaan kykenevä, kokenut henkilö. Näiden lisäksi hän lienee psykopaatti, joka ei tunne omantunnontuskia ainakaan siinä määrin kuin tavallinen ihminen. Hän voi suhtautua tosiasioihin kuin shakinpelaaja tunteettomasti, mutta järkevästi. Hänessä on sekä tämä äkkipikainen puoli, että sitten tämä huolellisesti harkitseva puoli. Kaksoisluonne. Tohtori Jekyll ja Herra Hyde. Psykopaatti. Tämä on minun arvioni.
Tämä saattaisi sopia Assmaniin. Minä pidän todennäköisenä, että Assman oli todella vakooja ja se tiedettiin Suomen Suo-Po:ssa. Mutta kenen laskuun hän vakoili, saattaa olla jo vaikeampi asia selvittää. Saattaa sopia myös kioskimieheen.
Täytyy muistaa, että kioskimies on siitä harvinainen epäilty, että hänellä on ollut motiivi tehdä tuo rikos. Alibista ei kannata edes puhua, koska se on oman vaimon antama. Niin, ja keskustelupalstoilla esiintyy tieto, että kioskimies olisi nähty palaamassa asunnolleen klo 6:n maissa. En osaa sanoa kuinka pätevä tuo havainto on. Olisi mielenkiintoista kuulla arvioita kioskimiehen ulkonäöstä. Oliko keskimittainen, pyöreäkasvoinen, vaaleanruskeatukkainen, fyysisesti erittäin vahva, taitava uimari. Tuona aamuna jalassa tummat housut ja vaalea pikkutakki.
Sattuisiko Kivilahden ilmoittamiin tuntomerkkeihin? Olosuhteiden puolesta sopivin tekijä tähän rikokseen on juuri kioskimies. Vai oliko tuo Kivilahden näkemä mies Assman. Tuntomerkit sopivat häneen.