Lasten kasvatuksesta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Mikko82
Neuvoja-Jack

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

Geissimummo kirjoitti:No miten meinaat tutustua avopuolisosi sukuun, vai onko se sinulle ihan "hälläväliä"? :shock: Itse ainakin ottaisin suuremman luokan loukkauksena, jos avopuolisoni ei olisi kiinnostunut minun suvustani ja keksisi sukutilaisuuksien tullen jotain muuta. Aika tökeröä ja epäkohteliasta! Mielestäni.
Olen mielestäni tarpeeksi tutustunut siippani sukulaisiin ja hän minun. Olen yhteydessä hänen vanhempiinsa ja sisaruksiinsa/puolisoihinsa ja heidän lapsiinsa ja ne mielestäni saa ihan hyvin riittää. Hänen eno toki on mukava ja isoäiti. Mutta heistä ei varmasti kukaan pahastuisi tai avovaimoni, jollen minä olisi aina mukana heidän juhlissaan. Viimeksi ois pitänyt matkustaa Etelä-Amerikkaan avovaimon serkun häihin. Arvaappa kuinka moni meistä Suomesta lähti mukaan ko. juhliin. En ois lähtenyt vaikka olisi ollut rahaakin, eikä moni muukaan!!!

Nirppanokkaisten naisten seurassa en yleensäkään viihdy. :)
Geissimummo kirjoitti:
Mikko82 kirjoitti:En ole mikään "sukulaissielu".
Se on kyllä ehdottomasti tullut huomattua! :shock: Monta kertaa.
Se on täysin sama minulle, mitä sä minusta ajattelet! :D
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Itse tulkitsen sen vanhempien vastuuttomuudeksi ja hemmotteluksi enkä välittämisenä, koska lapsesi eivät tule koskaan selviytymään ilman apuasi tästä karusta maailmasta. Lisäksi poistat kaikki pettymykset pois lastesi tieltä, koska annat heille kaikkea vaikka eivät pyytäisikään.
Niin Mikko82 tulkitset, kun et paremmasta tiedä etkä ymmärrä psykologiasta enempää kuin sika hopealusikasta. Asia on juuri päinvastoin, eli aikuiset(kin) lapset saavat pienestä, kohtuullisesta hemmottelusta vanhemmiltaan sellaista pääomaa, että kyllä nimenomaan tulevat vastaisuudessa toimeen itsekseen tässä karussa maailmassa ja oppivat ja vahvistuvat kestämään myös pettymyksiä, joita varmasti tulee jokaiselle jossain vaiheessa. He saavat kokea, että heillä on väliä jollekulle ja joku välittää heistä jopa hieman "yli suositusten". Se ei vahingoita, mutta sinun vastauksistasi näkee, kuinka suuri katastrofi lapselle on, kun hän ei koskaan ole voinut olla varma vanhempiensa kiintymyksestä. :(
Nothing is quite what it seems
pikku-my
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja pikku-my »

Mikko82 kirjoitti: Silti vaikka olisikin varaa, niin ei se ole vanhemmille mikään velvollisuus antaa sitä rahaa jokaiseen kippoon ja kattilaan tai opiskelu kuluihin tms.

Enkö sulle jo kertonut siitä laista?

opiskeluun kyllä,ei niihin kippoihin ja kattiloihin...
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Mua kiinnostaa sellainen asia, että miksi edes hankkia lapsia jos ei niitä halua rakastaa sydämestään? Kun on vapaus valita hankkiiko lapsia vai ei. Pitääkö ehdoin tahdoin tehdä lapsi jos ajattelee, että sitä pitää tukistaa, juoksuttaa talon ympäri, pakottaa syömään tonnikalaa, elämään alkeellisissa oloissa kun kavereilla on pelit ja vehkeet? Kun sen lapsen elämä tulee joka tapauksessa noilla eväillä olemaan kurjaa ja ahdistavaa niin eikö sen voi suoraan jo jättää hankkimatta? Jos on noin hirveä stressi jo nyt siitä, että tulevalla lapselle pitää näyttää taivaan merkit kurista ja kunniasta niin parempi on antaa olla ja keskittyä kurittamaan niitä naapurin lapsia. Niillä on sentään kotona normaalit vanhemmat varmaankin joten yhden hörhön Mikko- sedän valitukset eivät ole niin vakava asia.

Mun mielestäni on erittäin hienoa ja kunnioitettavaa auttaa rahallisesti 20- vuotiasta lasta ja me aiomme mieheni kanssa tukea tyttären opiskelua vaikka hän olisi minkä ikäinen jos sellaiseen on tarvetta. Pääasia on, että hän opiskelee ja joskus saa itsellensä ammatin. Mitään lorvailua emme tue rahallisesti vaan kannustetaan oikeassa paikassa. Mieluummin maksan vaikka puolet lapseni vuokrasta jos hän opiskelee kunnon ammattiin kun kannustan häntä macin kassalle loppuelämäksi tekemään "oikeita töitä." Me olemme lapsen hankkineet joten meidän tehtävä on rakastaa ja kasvattaa aikuiseksi jonka jälkeen meidän tehtävä on huolehtia, että lapsi pärjää omillaan. Just tuo aika 18v muutama vuosi ylöspäin on tärkeää aikaa ihmisen elämässä koska silloin yleensä opiskellaan.
Mikko82
Neuvoja-Jack

Maybrick kirjoitti:
Niin Mikko82 tulkitset, kun et paremmasta tiedä etkä ymmärrä psykologiasta enempää kuin sika hopealusikasta. Asia on juuri päinvastoin, eli aikuiset(kin) lapset saavat pienestä, kohtuullisesta hemmottelusta vanhemmiltaan sellaista pääomaa, että kyllä nimenomaan tulevat vastaisuudessa toimeen itsekseen tässä karussa maailmassa ja oppivat ja vahvistuvat kestämään myös pettymyksiä, joita varmasti tulee jokaiselle jossain vaiheessa. He saavat kokea, että heillä on väliä jollekulle ja joku välittää heistä jopa hieman "yli suositusten". Se ei vahingoita, mutta sinun vastauksistasi näkee, kuinka suuri katastrofi lapselle on, kun hän ei koskaan ole voinut olla varma vanhempiensa kiintymyksestä. :(
Noin sanoo henkilö, joka ei "tuntisi" enää omaa poikaansa/tytärtään, mikäli tämä ilmoittaisi olevansa "homoseksuaali", mutta kaikessa muussa kyllä oltaisi käsi sydämellä avittamassa ja hemmottelemassa. :) kaiken muun liberaalisen kasvatuksen hyväksytään lapselta.

Kyllä mä ymmärrän sen verran psykologiasta, että olen päässyt aikoinaan sellaiseen paikkaan opiskelemaan, jonne monen on turha edes kuvitella pääsevänsä. :) Sairastuminen astmaan sekoitti pakkaa.
pikku-my kirjoitti:Enkö sulle jo kertonut siitä laista?

opiskeluun kyllä,ei niihin kippoihin ja kattiloihin...
Vanhemmat eivät ole elatusvelvollisia, vaikka se lukisi missä hyvänsä lakikirjassa, koska se ei ole hyväksi sille lapsen kehitykselle ja tulevaisuudessa se menee sillai pahimmassa tapauksessa että vanhemmat saavat olla maksumiehinä koko lopun ikänsä.

Olet varmasti sitä mieltä että monet lait ei vastaa silloin aikaamme, kun niistä löytyy selviä epäkohtia ja puutteita tai "vanhempia sitovia kannanottoja" eikä tapauksia ole yksilöity.

Kuinka moni lasten vanhempi päästäisi alle 18-vuotiaan muksunsa luuhailemaan perjantai-iltana ulos kaverilaumansa kanssa. Minä en! Jos enemmistö totesi että päästäisi ilman muuta, niin näin ollen lasten kasvatus on siirretty vanhemmilta yhteiskunnalle ja vanhemmat ovat sitoneet kätensä. Jos vanhempien tärkein velvollisuus on lastensa elatus, niin kyllä jotakin on pahasti pielessä.

Jos minut olisi nuorena tuotu kotiin poliisiautossa, niin minun päätäni ei oltaisi kotona silitetty, enkä liioin olisi päässyt siihen yllämainitsemaani koulutukseenkaan.
Viimeksi muokannut Mikko82, Ti Loka 19, 2010 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Mikko82 kirjoitti:Noin sanoo henkilö, joka ei "tuntisi" enää omaa poikaansa/tytärtään, mikäli tämä ilmoittaisi olevansa "homoseksuaali", mutta kaikessa muussa kyllä oltaisi käsi sydämellä avittamassa ja hemmottelemassa. :)
???? :shock: :shock: :shock: :shock:
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Mikko82
Neuvoja-Jack

Geissimummo kirjoitti:
Mikko82 kirjoitti:Noin sanoo henkilö, joka ei "tuntisi" enää omaa poikaansa/tytärtään, mikäli tämä ilmoittaisi olevansa "homoseksuaali", mutta kaikessa muussa kyllä oltaisi käsi sydämellä avittamassa ja hemmottelemassa. :)
Siis heterona vihaan "homokriitikoita".
Mikko82
Neuvoja-Jack

ketsku kirjoitti:Mua kiinnostaa sellainen asia, että miksi edes hankkia lapsia jos ei niitä halua rakastaa sydämestään? Kun on vapaus valita hankkiiko lapsia vai ei. Pitääkö ehdoin tahdoin tehdä lapsi jos ajattelee, että sitä pitää tukistaa, juoksuttaa talon ympäri, pakottaa syömään tonnikalaa, elämään alkeellisissa oloissa kun kavereilla on pelit ja vehkeet? Kun sen lapsen elämä tulee joka tapauksessa noilla eväillä olemaan kurjaa ja ahdistavaa niin eikö sen voi suoraan jo jättää hankkimatta? Jos on noin hirveä stressi jo nyt siitä, että tulevalla lapselle pitää näyttää taivaan merkit kurista ja kunniasta niin parempi on antaa olla ja keskittyä kurittamaan niitä naapurin lapsia. Niillä on sentään kotona normaalit vanhemmat varmaankin joten yhden hörhön Mikko- sedän valitukset eivät ole niin vakava asia.

Mun mielestäni on erittäin hienoa ja kunnioitettavaa auttaa rahallisesti 20- vuotiasta lasta ja me aiomme mieheni kanssa tukea tyttären opiskelua vaikka hän olisi minkä ikäinen jos sellaiseen on tarvetta. Pääasia on, että hän opiskelee ja joskus saa itsellensä ammatin. Mitään lorvailua emme tue rahallisesti vaan kannustetaan oikeassa paikassa. Mieluummin maksan vaikka puolet lapseni vuokrasta jos hän opiskelee kunnon ammattiin kun kannustan häntä macin kassalle loppuelämäksi tekemään "oikeita töitä." Me olemme lapsen hankkineet joten meidän tehtävä on rakastaa ja kasvattaa aikuiseksi jonka jälkeen meidän tehtävä on huolehtia, että lapsi pärjää omillaan. Just tuo aika 18v muutama vuosi ylöspäin on tärkeää aikaa ihmisen elämässä koska silloin yleensä opiskellaan.

HEH...pitääkö lasta vain silittää päästä ja laulaa tuutulauluja kun se menee nukkumaan ja on tehnyt jotakin tuhmaa sitä ennen. Näin ollen lapsi ohjailee vanhempiaan eikä liioin vanhemmat lapsia. Eihän ne ala koskaan kunnioittamaan vanhempiaan, jos vanhemmat ovat aina vaan lepsuja ja nössöjä, eivätkä koskaan "kovaa kovaa vastaan".

Minusta se on välinpitoa että ohjaa lasta oikeaan suuntaan että osaa käyttäytyä julkisella paikalla ja on nimenomaa se joka rauhoittelee kavereitaan, että laittakaas pojat suutanne pienemmälle noista kiroilemisista.

Itse olen maanmittausalan kartoittaja ja monelle se ei kerro hevonpaskaakaan. Tunnen myöskin kiinteistölakia ja osaan tehdä kauppakirjoja ja tiedän mitä niissä pitää olla (se on tärkeintä että ottaa netistä tuolta ottaa jonkun kauppakirjan...ja tämän olen opiskellut lainalla ja opiskellut mielestäni ihan tarpeeksi osavaksi ja päteväksi alallani. Eikö se ole niin että akateemisesti sivistyneitä ihmisiä alkaa olemaan jo tälläkin hetkellä työttömäksi asti, että sellaiseksihan porvaripennuiksi te haluatte lapsenne kouluttaa? Sitten heistä tulee niin hiton koppavia ja käytännön hommista mitään tietämättömiä, että hävettää.

Kartoittajana pitää opettaa insinööreille ne maastohommat melkein kädestä pitäen ja sitten kun alat selittämään teoriaa niin toteavat vaan että mulla jäi mappi autoon, jossa on uusimman gps-laitteen ohjekirja. He ovat saamattomia paskoja, vaikka ovatkin mukamas korkeasti koulutettuja. Vanhimmat diplomi-insinöörit on sitten asia jo erikseen.
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD

Lasten kasvatuksesta.

ketsku kirjoitti:Pitääkö ehdoin tahdoin tehdä lapsi jos ajattelee, että sitä pitää tukistaa, juoksuttaa talon ympäri, pakottaa syömään tonnikalaa, elämään alkeellisissa oloissa kun kavereilla on pelit ja vehkeet?
Mikko82 kirjoitti:HEH...pitääkö lasta vain silittää päästä ja laulaa tuutulauluja kun se menee nukkumaan ja on tehnyt jotakin tuhmaa sitä ennen. Näin ollen lapsi ohjailee vanhempiaan eikä liioin vanhemmat lapsia.
Sinun mielestäsi kuria ei siis voi pitää muulla tavalla, kuin tukistamalla, juoksuttamalla taloa ympäri ja pakottamalla syömään? Itselläni on ollut lapsena hirvittävän ankara kuri, ilman tukistamista, juoksuttamista ja pakottamista! Eikä minusta vieläkään ole tullut minkäänlaista kriminaalia tai "linnakundia". Olen saanut lapsena puhelimen ja opiskeluaikoina kannettavan tietokoneen. Eikä sekään ole tehnyt minusta huonompaa ihmistä!

Kukaan ei missään vaiheessa ole sanonut, että lapsi pitäisi kasvattaa ilman kuria! *Haukotus* En tiedä kuinka monta kertaa se pitää sanoa, vai haenko samantien ratakiskoa ja väännän sen asian sinulle.
Mikko82
Neuvoja-Jack

Itselläni on ollut lapsena hirvittävän ankara kuri, ilman tukistamista, juoksuttamista ja pakottamista!
Niin on minullakin.

Mitähän I-tankoa sun eteesi tulee tuoda, jos mä olen koennut sen niin että "monella lapsen vanhemmella on HYVIN liberaalinen asenne ja kasvatusmetodit". Kaikkein tärkeintä on heille kännykän antaminen mukulalleen...! Sellaisten ei nimenomaan tulisi hankkia koskaan lapsia, jotka eivät kasvata lapsia ollenkaan pettymään vaan päinvastoin siihen, että heitä RAKASTETAAN liikaa antamalla vaikka kuun taivaalta, vaikkei lapsi mitään olisi mitään tehnyt. Äiti siivonnut huoneen ja tehnyt muutenkin kotityöt? Miten sellainen lapsi voi saada tietokoneen, pleikkarin, kännykän tai mitään muuta tavaraa, jollei ole jotakin tehnyt sen eteen, niin sitä mä en ymmärrä!

Nykyään:
Lapsi SAA asioita, eikä ANSAITSE asioita. Ennen piti tehdä jotakin ennen kuin ANSAITSI jotakin ja sitä EI SAANUT samana päivänä!

Sama kostautuu lapselle aikuisena:
Lapsen tulisi SAADA palkan laiskottelemalla HETI, eikä ymmärrä että se ANSAITAAN työllä kun on kaiken aina SAANUT ja jokaisella työpaikalla on tilipäivät 2-4 viikon välein.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Geissimummo kirjoitti:

Mikko82:
Siis heterona vihaan "homokriitikoita".
Täh? Homokriitikoita? Itseäsi?
Nothing is quite what it seems
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD

Lasten kasvatuksesta.

Mikko82 kirjoitti:Sellaisten ei nimenomaan tulisi hankkia koskaan lapsia, jotka eivät kasvata lapsia ollenkaan pettymään vaan päinvastoin siihen, että heitä RAKASTETAAN liikaa antamalla vaikka kuun taivaalta, vaikkei lapsi mitään olisi mitään tehnyt. Äiti siivonnut huoneen ja tehnyt muutenkin kotityöt? Miten sellainen lapsi voi saada tietokoneen, pleikkarin, kännykän tai mitään muuta tavaraa, jollei ole jotakin tehnyt sen eteen, niin sitä mä en ymmärrä!
Tunnetko sitten montakin sellaista ihmistä, joka ei ole koskaan joutunut pettymään? Itse en. Nykymaailmassa kun mikään ei tunnu enää olevan helppoa (sinun mielestäsi tosin liiankin) ja pettymyksiä joutuu kohtaamaan melkein päivittäin. Minäkin, vaikka olen lapsena saanut kännykän ja opiskelu-iässä kannettavan tietokoneen + raha-avustuksia perheeltäni silloin tällöin. Eikö olekin kummallista? :shock:
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Kyl tuo Mikon ajatusmaailma kaikkineen on jotain niin kieroutunutta, että aivan sama mitä me sanotaan. Kun Mikon mielestä on vain 2 vaihtoehtoa:

1. Lapsella on vauvasta pitäen sotilaallinen kuri. Vanhempia ei uhmata koskaan, missään asiassa. Jos jotakin (tietokoneen tai pelin siihen tms. mutta EI kännykkää) haluaa saada niin se pitää ansaita (ei ole selvinnyt, että miten se ansaitaan). MITÄÄN ei osteta eikä anneta "ilmaiseksi." Viikonloppuisin ei olla kavereiden kanssa ulkona. Kavereita pitää käskeä olemaan kiroilematta. Jos ei totella niin tulee tukistus, luunappia, pakkolenkkiä tai nurkassa seisomista asennossa. Kännykän saa vasta kun pystyy omilla rahoillaan sen ostamaan ja laskut maksamaan. Turhia hellyydenosoituksia tulee välttää.

Yllä olevasta on seurauksena siis hyvin kasvatettu (vanhempien, ei yhteiskunnan toimesta) ja onnellinen nuori! Koska kännykkää ei ole ollut niin 100% todennäköisyydellä tästä nuoresta kasvaa kaikin puolin paljon parempi ihminen kuin niistä joilla kännykkä on ollut. Muutenkin noin kasvatetusta nuoresta tulee mielenterveydeltään vahva ja työmoraaliltaan loistava ihminen.

NOT. Yllä olevasta tyylistä voi (ja luultavasti onkin) olla seurauksena pahasti mielenterveysongelmainen aikuinen joka hakee lohtua päihteistä. Nuoruusiässä saattaa varastella koska kotona ei saa mitään. Luunappien ja tukkapöllyjen sekä epäinhimillisen nöyryyttämisen seurauksena ehkä huostaanotto ja päätyminen johonkin koulukotiin ja sitä kautta minfon kadonneet- palstalle. Tai sitten tällainen surullinen "poika tappo vanhempansa"- draama. Tai sitten se tappaa jonkun toisen huumepäissään. 15- vuotiaana se vaan lähtee niiden kavereidensa kanssa minne tykkää vaikka kuinka isiukko uhkailee.

2. Kun antaa lapselle rakkautta, ostaa asioita ilman mitään suurta ansaitsemista, ostaa koululaiselle kännykän, antaa lapselle valinnanvapauksia, kuuntelee lasta, ei rankaise fyysisesti niin se on yhtä kuin lapsesta tulee kiroileva ja mummoja kaatava paskiainen jonka yhteiskunta kasvattaa ja vanhemmat eivät välitä lapsestaan vaan lapsi saa tehdä mitä haluaa.

NOT. Tärkeintä on sopivassa suhteessa laittaa rajoja ja antaa rakkautta. Rajat on rakkautta. Ei nöyryyttäminen, yksipuolinen vanhempien taholta tuleva käskyttäminen, lapsen oman tahdon huomiotta jättäminen tai jopa oman tahdon ilmaisuiden kokonaan kieltäminen. Kännykällä ja lapsen kasvattamisella/kasvattamatta jättämisellä/yhteiskunnalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Rakkautta on huolehtia lapsensa hyvinvoinnista (psyykkistä hyvinvointia tukee ja mm. koulukiusaamista vähentää jos ei kauheasti erotu joukosta koulussa esim. epämuodikkaiden vaatteiden tai omituisten vanhempien vuoksi), antaa lapselle sopivassa suhteessa päätäntävaltaa ja oikeutta osallistua päätöksentekoon, tukea taloudellisesti mahdollisesti myös aikuisiällä jotta lapsi saisi opiskeltua haluamaansa ammattiin, kasvattaa kannustaen ja opettaa mikä on oikein ja mikä väärin. Näin kasvatetulle lapselle syntyy terve itsetunto eikä hän silloin ole niin altis ajautumaan huonoon seuraan.
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD

Lasten kasvatuksesta.

Ketsku, tuota ei juurikaan voisi enää paremmin sanoa! :wink: Olet asian ytimessä.
Mikko82
Neuvoja-Jack

ketsku kirjoitti:Kyl tuo Mikon ajatusmaailma kaikkineen on jotain niin kieroutunutta, että aivan sama mitä me sanotaan. Kun Mikon mielestä on vain 2 vaihtoehtoa
Kummatkin mainitsemasi vaihtoehdot olen TODELLAKIN kieltänyt (rakkauttakin on erilaista välinpitämätöntä ja välittävää ja katsoisin että teidän rakkautenne lastanne kohtaan on välipitämätöntä, koska lapsellenne ette osaa sanoa EI). En ole koskaan ymmärtänyt sotilaallista kuria, jota ei opeta vanhemmat vaan yhteiskunta, mutta tärkein kysymys on kuinka ihminen selviytyy kaikkein paskamaisimmasta ilman huipputeknologiaa!?

Vanhemmat tulee olla lapselle "Puolustusvoimat", eikä yhteiskunnassa tule olla sellaista instituutiota joka toimii "Puolustusvoimina", joko ymmärsit?

Maanpuolustustahto on asia sitten erikseen (mutta sodan aikana kännykän käyttö on kiellettyä, jollet tiedä ja yhteys läheisiin on mennyttä. Ainoa mitkä edelleenkin sallitaan on kenttäpuhelin (komentopaikalle kometajalle) ja -posti). Tietokone ei toimi kun sähköt on katki ja koko infrasfruktuuri paskana. Mitä teet!? Kännykän saat heittää kiveen...koska se ei kerran silloin toimi.

Meillä ei ole varaa muutokselle silloin kun ainoat viestimet pahimmassa tapauksessa on kynä ja paperi.

Korostan kuitenkin, että lapselle voidaan antaa kaiken ilmaiseksi, mutta tärkeintä on odottaminen. Kaiken ei tule antaa sinä päivänä kuin lapsi jotakin pyytää.

Kaikki muu oli viestissäsi täysin paskapuhetta tai jätän sen spekuloimisen toiseen kertaan![/quote]
Vastaa Viestiin