Minun piti kiitellä kun tänne on niin paljon ehditty postailla asiallista asiaa tästä koirankäytöstä yms.turumurre kirjoitti: -----------
Ote koiraohjaajan kuulustelusta:
etp, kuulustelu 20.11.2009
"...
Lähdin koiran kanssa liikkeelleTähtisentie 54 ja Tähtisentie 3 talojen välistä kadun puolelta johti em. talojen tonttien takarajaa. Tonttien takarajalla pysäytin koiran ja ohjasin sen kulkemaan kulkusuunnassamme vasemmalle pitkin rajalinjaa. Koira meni Tähtisentie 52 ja 50 talojen takarajalle, josta koira kääntyi kulkusuunnassa vasemmalle em. talojen välissä olevalle viheralueelle. Em. talojen takarajalla koira lähti vetämään kyseisen viheralueen suuntaan eikä jatkanut suoraan kyseistä rajalinjaa.
Viheraluetta koira jatkoi edessä olevalle Tähtisentielle saakka.
Itselleni jäi sellainen mielikuva koiran toiminnasta, että koira saattoi olla jäljillä. Täysin varma en tästä voi olla, mutta koiranohjaajana pidin tätä hyvin mahdollisena.
Tähtisentielle päästyämme tulimme asvaltille ja koira lopetti jäljen seuraamisen.
Nurmialueella näissä olosuhteissa jälki voi olla useitakin tunteja vanha, joten jälki voi olla peräisin kenestä tahansa, joka on yöllä kulkenut em. kohtaa.
Asvaltilla jälki häviää nopeasti jopa puolessa tunnissakin.
Talon puolelta jälkeä ei yritetty ottaa, koska siellä oli asvalttia ja lisäksi siellä oli poliisi ja sairaankuljetushenkilöstö kulkenut. Samoin en yrittänyt ottaa jälkeä talon takapuolella tontinrajojen sisäpuolelta, koska myös siellä oli poliisi liikkunut ennen koiraa.”
Vihreä viiva on koiraohjaajan kulkema reitti
Mutta ensin kommentoin tätä kulkureittiasiaa. MissHolmes siis postannut etp-osastosta kuvan, jolla havainnollistettu ohjastajan kertomusta. Siinä tuo yksi viiva sitten esittää koiran saamaa jälkeä (vai enkö nyt ole jotakin käsittänyt). Ja turumurre havainnollistanut katkoviivalla tuota viheralueeksi ohjastajan mainitsemaa aluetta.
Eikö siis tuossa alleviivamasssani kohdassa ohjastaja kerro tulleensa koiran kanssa Tähtisentielle tuolla hevosenkengän pohjukassa? Missä se vasen nyt onkaan? Sekoilenko minä, sanokaa suoraan.
Eilen iltamyöhällä tieni toi kotiin Porista juurikin Tähtisentien kautta
Minä ajattelin silloin (ennenkuin te mun pääni näillä postauksilla sekoititte) että on tämä tunkeutuja kurvannut siitä pihasta autotallin takaa sinne takapihalle ovenikkunaa hajoittamaan, isäntä on sinne takaulkovalon sytyttänyt. Rikkominen ja tuolin asetteleminen helpottunut, samoin valon kulkeutuminen sisälle. Ei siitä sen enempää. Teon jälkeen samaa reittiä pihalle, muutaman metrin asfaltilla siihen seuraavien talojen rajalle, jossa semmoinen selkeä "reitti" risuisten pensaiden välissä, siitä sinne talojen väliin viheralueelle ja ...
Harmi, että poliisit kiersivät (tunkeutujaan törmäämättä) koko sen käännös-käännös -hevosenkengäkierroksen, kun tämä talohan on ihan toisena siinä Tähtisentieviitan jälkeen.
(poistuu tekemään "kotiläksyjä")