Internetissä olevien kuvien käyttö
Jos kuvissa ei lue mitään niiden käytöstä niin voiko laillisesti niitä käyttää? Tartten musavideoihin kuvia enkä jaksas lähteä räpsimään maisemakuvia. Netissä olis tarjolla paljonkin 
-
Judge Dredd
- Hetty Wainthropp
Re: Internetissä olevien kuvien käyttö
On vaikea katsoa, kun Stalin makaa vain murtuneena sohvalla.
"Ovatko suomalaiset pystyneet tekemään niin suuria tuhoja kunniakkaalle puna-armeijalle? Selittäkää minulle," vaatii Stalin.
"Ovatko suomalaiset pystyneet tekemään niin suuria tuhoja kunniakkaalle puna-armeijalle? Selittäkää minulle," vaatii Stalin.
- Geissimummo
- Andy Sipowich NYPD
Törmäsin muuten eilen (talvisodan vuosipäivänä) kysymykseesi liittyvään tapaukseen:
Linkki: Veteraanin iltahuuto
Videon alla käydään tällainen keskustelu:

Linkki: Veteraanin iltahuuto
Videon alla käydään tällainen keskustelu:
KarMikko
Tämä on muuten minun kuvaama kuva Nastolan Kalliojärveltä ja luvatta olet sen Vastavalosta ladannut. Olkoon kuitenkin esillä veteraanien kunniaksi kun kuva sopii kappaleen tunnelmaan. Olipa yllätys törmätä tähän.
Näinkin voi siis käydä, kuvaaja törmää kuviinsa siellä, missä niitä ei pitäisi ollaDimapez
pahoitteluni, en ole varma lähteestä josta olen kuvan alunperin löytänyt, mutta tavallisesti olen pitänyt huolen että lähde mainitsee kuvien olevan Public domainin alla ennen kuin olen käyttänyt niitä, vielä kerran pahoitteluni.
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
A friend is nothing, but an known enemy.
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
Et. Kaikilla kuvilla on joku omistaja, joka voi nostaa isonkin metelin jos käytät kuvaa luvatta. (Poikkeuksena palvelut, jotka tarjoavat kuvia ilmaiseksi joka tapauksessa.)ketsku kirjoitti:Jos kuvissa ei lue mitään niiden käytöstä niin voiko laillisesti niitä käyttää? Tartten musavideoihin kuvia enkä jaksas lähteä räpsimään maisemakuvia. Netissä olis tarjolla paljonkin
Yleensä tosin se metakka jää siihen, että omistaja pyytää sinua poistamaan kuvan tai maksamaan käyttöoikeudesta, oikeusjuttuja noista kai harvemmin nousee, yksityisillä. Kerran olen itse jäänyt kiinni eräälle Jenkkielokuvafirmalle Youtubessa heidän materiaalinsa käytöstä luvatta, laittoivat vain sähköpostia ja pyysivät poistamaan videon jossa materiaalia oli. Ilmoittivat vielä, että jos en tiettyyn päivämäärään mennessä poista sitä, harkitsevat oikeustoimia tämän jälkeen. Eli eivät nuo isotkaan ihan ensimmäisenä sitä oikeussaliin ole viemässä.
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
Haepa vaikka googlesta "public domain photos/pictures" ja katso mitä vastaan tulee... Ei se nyt _niin_ vaikeata voi olla...
Be like water
Public domain -oikeudet ovat selkeimmät, sitten on eritasoisia creative commons -oikeuksilla. Niitä kuvia saa yleensä käyttää ja muokata, mutta samalla sinun on jaettava samat oikeudet eteenpäin muille halukkaille. Wikipediaan kirjoitettu materiaali kuuluu esimerkkinä tähän.
- devil_doll
- Axel Foley
Omasta kokemuksesta eniten ongelmia aiheuttavat eri maiden erilaiset käytännöt. Esimerkiksi USA:ssa saa suojattuakin kuvamateriaalia käyttää esimerkiksi opetustarkoituksessa tietyin ehdoin, mutta Suomessa tällaista absoluuttista oikeutta ei tietääkseni ole.
Toisaalta taas, jos käsittelee kuvaa itse siten, että voi sanoa siinä olevan oma taiteellinen kontribuutionsa, niin kyseessä ei ole enää sama kuva, vaan uusi, jonka itse olet tehnyt, eikä oikeuden rikkominen ole enää niin selvää.
Useimmiten käynee, kuten VoDKa yllä kertoo. Eri asia on, jos kuva on yhteydessä, jossa teet sillä rahaa; esim. blogisivullasi, josta saat mainostuloja. Silloin voi napsahtaa korvausvaatimus saman tien.
Toisaalta taas, jos käsittelee kuvaa itse siten, että voi sanoa siinä olevan oma taiteellinen kontribuutionsa, niin kyseessä ei ole enää sama kuva, vaan uusi, jonka itse olet tehnyt, eikä oikeuden rikkominen ole enää niin selvää.
Useimmiten käynee, kuten VoDKa yllä kertoo. Eri asia on, jos kuva on yhteydessä, jossa teet sillä rahaa; esim. blogisivullasi, josta saat mainostuloja. Silloin voi napsahtaa korvausvaatimus saman tien.
Sika naiseksi
There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
No, mä kopsasin jonkun jannun luontokuvia omaan musavideooni eikä ainakaan vielä oo kukaan kitissy 
Lainaaminen omaan käyttöön ei taida juuri millään mittapuulla olla laitonta. Sitten jos kuvan julkaisee on asia jo aivan eri. Enkä usko asian eroavan vaikka kuvaa muokkaisi jos alkuperäinen kuva on kuitenkin tunnistettavissa. Toisaalta Suomessakin on sitaattioikeus, jonka nimissä voi esim. toisten kuvia julkaista. Lisäksi taiteen nimissä toisen luovantyön käyttäminen on vapaampaa. Eihän muuten voisi esimerkiksi tehdä dokumenttielokuvaa, kun pitäisi varoa ettei tuotemerkkejä, mainoskuvia yms. näkyisi missään.
Kuitenkin joka asiassa on poikkeuksia, joten helpointa on kysyä suoraan kuvaajalta onnistuuko lainaaminen.
Kuitenkin joka asiassa on poikkeuksia, joten helpointa on kysyä suoraan kuvaajalta onnistuuko lainaaminen.
On tullut kuvia käyteltyä, sekä netistä revittyjä että omiani.
Koskaan ei valitteluja ole kuulunut, olen jopa pari kertaa ite huomannut minun ottamia kuvia on ollut toisilla käytössä.. empä ole meteliä viittinyt nostaa, jos kuviaan nettii laittaa niin saa olla melkein varma siitä että niitä myös muut netinkäyttäjät tulee kopioimaan ja käyttämään omiin tarkoitusperiinsä.
Koskaan ei valitteluja ole kuulunut, olen jopa pari kertaa ite huomannut minun ottamia kuvia on ollut toisilla käytössä.. empä ole meteliä viittinyt nostaa, jos kuviaan nettii laittaa niin saa olla melkein varma siitä että niitä myös muut netinkäyttäjät tulee kopioimaan ja käyttämään omiin tarkoitusperiinsä.
Turha sitten itkeä, jos se jannu ottaa suhun yhteyttä. Jo Dreddin linkissä on seuraava tieto:ketsku kirjoitti:No, mä kopsasin jonkun jannun luontokuvia omaan musavideooni eikä ainakaan vielä oo kukaan kitissy
Ei se lukeminen ja luetun ymmärtäminen nyt niin vaikeaa voi olla?Jos käyttöoikeusehtoja ei ole, on mietittävä, mitä säännöksiä aineistoon tulee soveltaa ja viime kädessä pyydettävä lupa aineiston käyttämiseen tekijältä.
Vastuu lupien hankkimisesta on sillä, joka ottaa verkosta materiaalia osaksi omaa aineistoaan. Varminta onkin ladata kuvat sivuilta, joilla käyttöehdot ovat selkeästi luettavissa.
Jos pihalla on esimerkiksi lukitsemattomia pyöriä, niin voitko silti lainata niitä ilman lupaa? Jonkun muun omaisuutta se silti on, vaikka täydellinen luvattoman käyttöönoton esto olisikin unohdettu. Se, että kuviaan laittaa nettiin ei tarkoita, että niitä muut voivat käyttää omiin juttuihinsa (vaikka tällaisiakin käsityksiä joillain on).Dormeator kirjoitti:empä ole meteliä viittinyt nostaa, jos kuviaan nettii laittaa niin saa olla melkein varma siitä että niitä myös muut netinkäyttäjät tulee kopioimaan ja käyttämään omiin tarkoitusperiinsä.
Nanika ga tooku matteiru to
-
Damien
- Alibin Kestotilaaja
- Viesti:
Tosin kannattaa muistaa myös se että jos kuvia ei ole käytetty mitenkään loukkaavalla tavallaClyde kirjoitti:Turha sitten itkeä, jos se jannu ottaa suhun yhteyttä.
tai taloudellisen hyödyn saavuttamiseen, omistaja voi lähinnä voi vaatia vain materiaalin poistamista.
Minkä mukaan sitten tietysti on toimittavakin jos kohteliaita halutaan olla.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."