Vahinkolaukaus: Poliisi ampui toisen - Pudasjärvi 2010

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
buracee
Martin Riggs

Re: Vahinkolaukaus: Poliisi ampui toisen

Viesti Kirjoittaja buracee »

Ei helvetti... No mutta, se oli vaan vahinko. Kyllä poliisin ampumakoulutus on asianmukaista ja riittävää" Eiku. Vitun ääliöt, moisia idiootteja on suomessa.. ööh, kuinkas monta? Kulkee kadulla valtion sponssaaman Glockinsa kanssa, oho, se saattaa laueta ihan vahingossa kun ei se oikeen oo hallinnassa, mutta turvallistahan se on sivullisille. "Se vaan unohtui"
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

Niin.Taitaa poliisikin olla vaan ihminen sinisen univormunsa sisällä. :wink:
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
buracee
Martin Riggs

Niin, 9000 tollasta ihmistä jotka ei tiedä onko heidän aseensa ladattu vai ei, liikkuu tuolla muiden seassa.. Mut kato oho, noita sattuu.
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Minä en usko vahinkoon. Tuo on sensorttinen vahinko joita vain ei satu, jos aseenkäsittelijällä on yhtään hippua rutiinia touhuihinsa. Tiedän etteivät poliisit käyttele aseitaan useinkaan töissä, mutta on heillä luultavasti vähintään samantasoinen pohjakoulutus kuin tavallisella urheiluampujallakin.
Ennemmin minä uskon siihen että poliisikin on vain ihminen ja "tapaturman" taustalla on vaikka läheinen tuttavuus vainajan ja ampujan vaimon välillä. Toinen vaihtoehto on tietysti överiksi mennyt hevosenleikki johon poliisiylijohtajan lausunto mielestäni selvästi viittaa.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Täysi Purenta kirjoitti:Minä en usko vahinkoon. Tuo on sensorttinen vahinko joita vain ei satu, jos aseenkäsittelijällä on yhtään hippua rutiinia touhuihinsa.
Eli mielestäsi: jos tekee jotakin tiettyä asiaa paljon ja ihan rutiiniksi asti, vahinkoa ei voi tapahtua?
buracee
Martin Riggs

Täysi Purenta kirjoitti: etteivät poliisit käyttele aseitaan useinkaan töissä, mutta on heillä luultavasti vähintään samantasoinen pohjakoulutus kuin tavallisella urheiluampujallakin.
Vaan kun ei ole, pitäisi toki olla mut.. Ja siksipä noiden kanssa sattuu noita "vahinkoja". Jokainen aseiden kanssa tekemisisssä olluthan tietää, että vaarallisin ase on se "lataamaton", mikään muu ase ei ole niin tuhoisa.
buracee
Martin Riggs

Damien kirjoitti: Eli mielestäsi: jos tekee jotakin tiettyä asiaa paljon ja ihan rutiiniksi asti, vahinkoa ei voi tapahtua?
Täh.

Kyllä mä voin väittää, että reilun puolen miljoonan pistoolilla ammutun laukauksen jälkeen mun ase ei vahingossa osoita ketään kohti..
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

buracee kirjoitti:Kyllä mä voin väittää, että reilun puolen miljoonan pistoolilla ammutun laukauksen jälkeen mun ase ei vahingossa osoita ketään kohti..
Se on hieno väite se.Samalla varmuudella ja varomattomuudella kun lähdet päivittäin käsittelemään
sitä asetta työksesi niin voilá.Toki vaara on aina aseiden kanssa läsnä mutta minä uskallan väittää
ettei paljon vaarallisempaa yhdistelmää ole kuin ase ja ihminen asenteella "no vitti ja MINÄHÄN en virheitä tee, ne on ne amatöörit".
Viimeksi muokannut Damien, To Joulu 16, 2010 9:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
buracee
Martin Riggs

Damien kirjoitti:
buracee kirjoitti:Kyllä mä voin väittää, että reilun puolen miljoonan pistoolilla ammutun laukauksen jälkeen mun ase ei vahingossa osoita ketään kohti..
Se on hieno väite se.Samalla varmuudella ja varomattomuudella kun lähdet päivittäin käsittelemään
sitä asetta työksesi niin voilá.
Niin, sellasta se.. Se vaan ois kiva ko se onnistuis noilta muiltakin, ei oo vielä luoteja lähtenyt mun aseesta vahingossa minnekään suuntaan.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

buracee kirjoitti:Niin, sellasta se.. Se vaan ois kiva ko se onnistuis noilta muiltakin, ei oo vielä luoteja lähtenyt mun aseesta vahingossa minnekään suuntaan.
Onneksi näin on ollut vielä toistaiseksi.
Kapteeni Karhu
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Kapteeni Karhu »

buracee kirjoitti: Kyllä mä voin väittää, että reilun puolen miljoonan pistoolilla ammutun laukauksen jälkeen mun ase ei vahingossa osoita ketään kohti..
Tässähän ei osoitettu vahingossa. Kyseessä oli jonkilainen aseenkäyttöharjoitus, jossa luultavasti pitää kohdetta käskyttää ja samalla uhata voimankäyttövälineellä.

Virhe tapahtui siinä, että pidettiin ja lopetettiin harjoitus, aseet otettiin käyttöön ja sitten jatkettiinkin harjoitusta. Hiukan väsymystä ja stressiä niin asiat menevät sekaisin jos poiketaan totutusta toimintamallista (hiukan sama tilanne kun ne lapset, jotka unohtuvat paahteiseen autoon; taustalla on usein stressitilanne ja esim. poikkeava aamujärjestys jolloin mieli totuttautuu rutiiniin).

Ongelmaa on vaikea ratkaista joten pohdiskelin hiukan:
  • Aseen käsittelyohjeet. Ampumaratasäännöt eivät toimi, koska aseella pitää pystyä uhkaamaan.
  • Ase aina ladattuna, kaikki harjoitukset kovapanosammuntoina. Näin treenaa erikoisjoukot kuten 22nd SAS, mutta jälleen ei toimi poliisimaailmaan. SAS:n harjoituksissa ammutaan tauluja ja kolleega ei esitä kohdetta.
  • Erillinen harjoitusase (lelu) ja virka-ase. Harjoitusaseen pitäisi olla samanlainen, samanpainoinen ja samantuntuinen. Ja niitä ei kuitenkaan olisi saatavilla näihin satunnaisiin harjoituksiin. Voisi kuitenkin toimia.
  • Koulutuksen ja muun toiminnan selkeä erottelu. OK, voidaan treenata yön hetkinä, mutta jonkun pitää toimia vastuullisena valvojana ja vahtia, että kun harjoitus loppuu niin se loppuu. Näinhän sen pitäisi mennä.
buracee
Martin Riggs

Kapteeni Karhu kirjoitti:
buracee kirjoitti: Kyllä mä voin väittää, että reilun puolen miljoonan pistoolilla ammutun laukauksen jälkeen mun ase ei vahingossa osoita ketään kohti..
Tässähän ei osoitettu vahingossa. Kyseessä oli jonkilainen aseenkäyttöharjoitus, jossa luultavasti pitää kohdetta käskyttää ja samalla uhata voimankäyttövälineellä.

Oh, toinen nillittäjä.. No mun ladattu ase ei osoita vahingossa ketään. Parempi nyt?
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Kapteeni Karhu kirjoitti:Virhe tapahtui siinä, että pidettiin ja lopetettiin harjoitus, aseet otettiin käyttöön ja sitten jatkettiinkin harjoitusta. Hiukan väsymystä ja stressiä niin asiat menevät sekaisin jos poiketaan totutusta toimintamallista (hiukan sama tilanne kun ne lapset, jotka unohtuvat paahteiseen autoon; taustalla on usein stressitilanne ja esim. poikkeava aamujärjestys jolloin mieli totuttautuu rutiiniin).
Hyviä pointteja kaikki ja tosiaan nuo jo yhdessä aiheuttavat melkoisen vaaratilanteen.
Varsinkin tuota rutiinia voidaan verrata autolla ajamiseen...Monille huolimattomille tulee
ajan myötä juuri tuo Buraceen mainitsema ajatus siitä että kun ei ole vahinkoja sattunut,
vuosia tai kilometrejä on ajettu, voi asiat vääntää vähemmällä huomiolla kuin ennen.

Oma hengenlähtö oli intissä vain muutaman sentin päässä kovapanosammunnoissa mutta ei
silloin käynyt mielessäkään syyttää kaveria tahallisuudesta.
Tilanne todellakin värisytti molempia jälkeenpäin mutta kun rävelletään aseitten kanssa
väsyneenä kovat piipussa, voi se vahinko sattua ja jälkeenpäin tilannetta ei enää jeesustelu korjaa.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

buracee kirjoitti:Oh, toinen nillittäjä.. No mun ladattu ase ei osoita vahingossa ketään. Parempi nyt?
Sinusta on nillitystä se että pohditaan syitä sille miksi kuolemaan johtanut vahingonlaukaus
virka-aikana tapahtui?
Harrastelija maybe?
Toecutter
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Toecutter »

Tottumus juuri vaarallisinta. Toisaalta, 10vée sain 25v sitten ilmakiväärin isältä, sillä ehdolla että saan ladattua jousen.

- oleta aina että ase on ladattu
- älä osoita aseella
- varmista että ei ladattuna

Onhan tuo karmea trauma ampujalle, mutta silti virhe jota ei saisi tapahtua.
Perussäännöt jotka jokainen oppii viimeistään intissä.
Mutta poliiseilla on virka-ase vuoroissa. Tottumus.
Vastaa Viestiin