Vahinkolaukaus: Poliisi ampui toisen - Pudasjärvi 2010
Re: Vahinkolaukaus: Poliisi ampui toisen
Ei helvetti... No mutta, se oli vaan vahinko. Kyllä poliisin ampumakoulutus on asianmukaista ja riittävää" Eiku. Vitun ääliöt, moisia idiootteja on suomessa.. ööh, kuinkas monta? Kulkee kadulla valtion sponssaaman Glockinsa kanssa, oho, se saattaa laueta ihan vahingossa kun ei se oikeen oo hallinnassa, mutta turvallistahan se on sivullisille. "Se vaan unohtui"
-
Damien
- Alibin Kestotilaaja
- Viesti:
Niin.Taitaa poliisikin olla vaan ihminen sinisen univormunsa sisällä. 
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Niin, 9000 tollasta ihmistä jotka ei tiedä onko heidän aseensa ladattu vai ei, liikkuu tuolla muiden seassa.. Mut kato oho, noita sattuu.
-
Täysi Purenta
- Andy Sipowich NYPD
Minä en usko vahinkoon. Tuo on sensorttinen vahinko joita vain ei satu, jos aseenkäsittelijällä on yhtään hippua rutiinia touhuihinsa. Tiedän etteivät poliisit käyttele aseitaan useinkaan töissä, mutta on heillä luultavasti vähintään samantasoinen pohjakoulutus kuin tavallisella urheiluampujallakin.
Ennemmin minä uskon siihen että poliisikin on vain ihminen ja "tapaturman" taustalla on vaikka läheinen tuttavuus vainajan ja ampujan vaimon välillä. Toinen vaihtoehto on tietysti överiksi mennyt hevosenleikki johon poliisiylijohtajan lausunto mielestäni selvästi viittaa.
Ennemmin minä uskon siihen että poliisikin on vain ihminen ja "tapaturman" taustalla on vaikka läheinen tuttavuus vainajan ja ampujan vaimon välillä. Toinen vaihtoehto on tietysti överiksi mennyt hevosenleikki johon poliisiylijohtajan lausunto mielestäni selvästi viittaa.
-
Damien
- Alibin Kestotilaaja
- Viesti:
Eli mielestäsi: jos tekee jotakin tiettyä asiaa paljon ja ihan rutiiniksi asti, vahinkoa ei voi tapahtua?Täysi Purenta kirjoitti:Minä en usko vahinkoon. Tuo on sensorttinen vahinko joita vain ei satu, jos aseenkäsittelijällä on yhtään hippua rutiinia touhuihinsa.
Vaan kun ei ole, pitäisi toki olla mut.. Ja siksipä noiden kanssa sattuu noita "vahinkoja". Jokainen aseiden kanssa tekemisisssä olluthan tietää, että vaarallisin ase on se "lataamaton", mikään muu ase ei ole niin tuhoisa.Täysi Purenta kirjoitti: etteivät poliisit käyttele aseitaan useinkaan töissä, mutta on heillä luultavasti vähintään samantasoinen pohjakoulutus kuin tavallisella urheiluampujallakin.
Täh.Damien kirjoitti: Eli mielestäsi: jos tekee jotakin tiettyä asiaa paljon ja ihan rutiiniksi asti, vahinkoa ei voi tapahtua?
Kyllä mä voin väittää, että reilun puolen miljoonan pistoolilla ammutun laukauksen jälkeen mun ase ei vahingossa osoita ketään kohti..
-
Damien
- Alibin Kestotilaaja
- Viesti:
Se on hieno väite se.Samalla varmuudella ja varomattomuudella kun lähdet päivittäin käsittelemäänburacee kirjoitti:Kyllä mä voin väittää, että reilun puolen miljoonan pistoolilla ammutun laukauksen jälkeen mun ase ei vahingossa osoita ketään kohti..
sitä asetta työksesi niin voilá.Toki vaara on aina aseiden kanssa läsnä mutta minä uskallan väittää
ettei paljon vaarallisempaa yhdistelmää ole kuin ase ja ihminen asenteella "no vitti ja MINÄHÄN en virheitä tee, ne on ne amatöörit".
Viimeksi muokannut Damien, To Joulu 16, 2010 9:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin, sellasta se.. Se vaan ois kiva ko se onnistuis noilta muiltakin, ei oo vielä luoteja lähtenyt mun aseesta vahingossa minnekään suuntaan.Damien kirjoitti:Se on hieno väite se.Samalla varmuudella ja varomattomuudella kun lähdet päivittäin käsittelemäänburacee kirjoitti:Kyllä mä voin väittää, että reilun puolen miljoonan pistoolilla ammutun laukauksen jälkeen mun ase ei vahingossa osoita ketään kohti..
sitä asetta työksesi niin voilá.
-
Damien
- Alibin Kestotilaaja
- Viesti:
Onneksi näin on ollut vielä toistaiseksi.buracee kirjoitti:Niin, sellasta se.. Se vaan ois kiva ko se onnistuis noilta muiltakin, ei oo vielä luoteja lähtenyt mun aseesta vahingossa minnekään suuntaan.
-
Kapteeni Karhu
- Lauri Hanhivaara
Tässähän ei osoitettu vahingossa. Kyseessä oli jonkilainen aseenkäyttöharjoitus, jossa luultavasti pitää kohdetta käskyttää ja samalla uhata voimankäyttövälineellä.buracee kirjoitti: Kyllä mä voin väittää, että reilun puolen miljoonan pistoolilla ammutun laukauksen jälkeen mun ase ei vahingossa osoita ketään kohti..
Virhe tapahtui siinä, että pidettiin ja lopetettiin harjoitus, aseet otettiin käyttöön ja sitten jatkettiinkin harjoitusta. Hiukan väsymystä ja stressiä niin asiat menevät sekaisin jos poiketaan totutusta toimintamallista (hiukan sama tilanne kun ne lapset, jotka unohtuvat paahteiseen autoon; taustalla on usein stressitilanne ja esim. poikkeava aamujärjestys jolloin mieli totuttautuu rutiiniin).
Ongelmaa on vaikea ratkaista joten pohdiskelin hiukan:
- Aseen käsittelyohjeet. Ampumaratasäännöt eivät toimi, koska aseella pitää pystyä uhkaamaan.
- Ase aina ladattuna, kaikki harjoitukset kovapanosammuntoina. Näin treenaa erikoisjoukot kuten 22nd SAS, mutta jälleen ei toimi poliisimaailmaan. SAS:n harjoituksissa ammutaan tauluja ja kolleega ei esitä kohdetta.
- Erillinen harjoitusase (lelu) ja virka-ase. Harjoitusaseen pitäisi olla samanlainen, samanpainoinen ja samantuntuinen. Ja niitä ei kuitenkaan olisi saatavilla näihin satunnaisiin harjoituksiin. Voisi kuitenkin toimia.
- Koulutuksen ja muun toiminnan selkeä erottelu. OK, voidaan treenata yön hetkinä, mutta jonkun pitää toimia vastuullisena valvojana ja vahtia, että kun harjoitus loppuu niin se loppuu. Näinhän sen pitäisi mennä.
Kapteeni Karhu kirjoitti:Tässähän ei osoitettu vahingossa. Kyseessä oli jonkilainen aseenkäyttöharjoitus, jossa luultavasti pitää kohdetta käskyttää ja samalla uhata voimankäyttövälineellä.buracee kirjoitti: Kyllä mä voin väittää, että reilun puolen miljoonan pistoolilla ammutun laukauksen jälkeen mun ase ei vahingossa osoita ketään kohti..
Oh, toinen nillittäjä.. No mun ladattu ase ei osoita vahingossa ketään. Parempi nyt?
-
Damien
- Alibin Kestotilaaja
- Viesti:
Hyviä pointteja kaikki ja tosiaan nuo jo yhdessä aiheuttavat melkoisen vaaratilanteen.Kapteeni Karhu kirjoitti:Virhe tapahtui siinä, että pidettiin ja lopetettiin harjoitus, aseet otettiin käyttöön ja sitten jatkettiinkin harjoitusta. Hiukan väsymystä ja stressiä niin asiat menevät sekaisin jos poiketaan totutusta toimintamallista (hiukan sama tilanne kun ne lapset, jotka unohtuvat paahteiseen autoon; taustalla on usein stressitilanne ja esim. poikkeava aamujärjestys jolloin mieli totuttautuu rutiiniin).
Varsinkin tuota rutiinia voidaan verrata autolla ajamiseen...Monille huolimattomille tulee
ajan myötä juuri tuo Buraceen mainitsema ajatus siitä että kun ei ole vahinkoja sattunut,
vuosia tai kilometrejä on ajettu, voi asiat vääntää vähemmällä huomiolla kuin ennen.
Oma hengenlähtö oli intissä vain muutaman sentin päässä kovapanosammunnoissa mutta ei
silloin käynyt mielessäkään syyttää kaveria tahallisuudesta.
Tilanne todellakin värisytti molempia jälkeenpäin mutta kun rävelletään aseitten kanssa
väsyneenä kovat piipussa, voi se vahinko sattua ja jälkeenpäin tilannetta ei enää jeesustelu korjaa.
-
Damien
- Alibin Kestotilaaja
- Viesti:
Sinusta on nillitystä se että pohditaan syitä sille miksi kuolemaan johtanut vahingonlaukausburacee kirjoitti:Oh, toinen nillittäjä.. No mun ladattu ase ei osoita vahingossa ketään. Parempi nyt?
virka-aikana tapahtui?
Harrastelija maybe?
Tottumus juuri vaarallisinta. Toisaalta, 10vée sain 25v sitten ilmakiväärin isältä, sillä ehdolla että saan ladattua jousen.
- oleta aina että ase on ladattu
- älä osoita aseella
- varmista että ei ladattuna
Onhan tuo karmea trauma ampujalle, mutta silti virhe jota ei saisi tapahtua.
Perussäännöt jotka jokainen oppii viimeistään intissä.
Mutta poliiseilla on virka-ase vuoroissa. Tottumus.
- oleta aina että ase on ladattu
- älä osoita aseella
- varmista että ei ladattuna
Onhan tuo karmea trauma ampujalle, mutta silti virhe jota ei saisi tapahtua.
Perussäännöt jotka jokainen oppii viimeistään intissä.
Mutta poliiseilla on virka-ase vuoroissa. Tottumus.