Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Kotipoliisi
Martin Beck

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Tässä muuten mielenkiintoinen video, jossa demonstroidaan "Ulvilat".

Veriroiskeet astalon iskusta lentävät maassa makaavalla uhrilla pitkin lattiaa määrätyllä tavalla (toivottovasti Ulvilassa tutkittu?) ja huomattavaa on myös iskijän csi-pukuun ja maskiin tulleet veriroiskeet.

On siinä Auerilla ollut pestävää ellei ollut tosiaan maskeissa ja täydessä suojavarustuksessa. Niin ja se Luminol olisi tuonut tähänkin pesuepisodiin ratkaisun...

http://www.youtube.com/watch?v=nlEnBFkw ... re=related

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Tätäkään ei pitäisi kirjoittaa mutta kun en saa rauhaa tältä ajatukselta - että menköön :roll:

Olen nyt lähiaikoina katsonut aika paljon kuvista erilaisia veriroiskeita seinillä erilaisten astaloiden jäljiltä päähän osuneiden iskujen jälkeen ja täytyy kyllä helkkari sanoa, että nämä jäljet eivät ole sinne päinkään mitä voisi astalosta roiskua seinälle - oli sitten kyseessä ylös tai alaspäin menevä astalo.

Kuva

Itseasiassa nämä jäljet muistuttavat hyvin läheisesti niitä puolirengasmaisia jälkiä lattialla, jotka poliisi oli tunnistanut jalkineen jäljeksi. Ja jalkineen jälkiä nämä eivät kyllä ole.

Kuva

Tulee mieleen, että molemmat jäljet ovat jonkun henkilön veristen sormien hapuilua. Mutta ei varmaankaan...haluaisin niin hirveästi uskoa, että tutkijat osaisivat työnsä....

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Kotipoliisi kirjoitti:Tässä muuten mielenkiintoinen video, jossa demonstroidaan "Ulvilat".

Veriroiskeet astalon iskusta lentävät maassa makaavalla uhrilla pitkin lattiaa määrätyllä tavalla (toivottovasti Ulvilassa tutkittu?) ja huomattavaa on myös iskijän csi-pukuun ja maskiin tulleet veriroiskeet.

On siinä Auerilla ollut pestävää ellei ollut tosiaan maskeissa ja täydessä suojavarustuksessa. Niin ja se Luminol olisi tuonut tähänkin pesuepisodiin ratkaisun...

http://www.youtube.com/watch?v=nlEnBFkw ... re=related

8)
Tuolla putkella sen osuessa isolta pinta-alaltaan ihmiskudokseen, roiskeet mikropisaroineen tulevat paljolti tuosta kohtaamisesta. Näitä jälkiä on voinut toki olla Ulvilassakin, mutta sorkkaraudan tai vasaran sorkan kohtaaminen muistuttaa enemmän teräaseen ruhjovaa ja purevaa tuhoa. Melko pieni ala kohtaa kudoksen eikä lainkaan niin, että pinnat olisivat suoraan vastakkain. Tämä ns läiskähtävä efekti jää pois. Myös hiukset vaimentavat roisketta ja aiemmin vuotamaton veri puuttuu astalon kohtaamisesta.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Kotipoliisi kirjoitti:Tätäkään ei pitäisi kirjoittaa mutta kun en saa rauhaa tältä ajatukselta - että menköön :roll:

Olen nyt lähiaikoina katsonut aika paljon kuvista erilaisia veriroiskeita seinillä erilaisten astaloiden jäljiltä päähän osuneiden iskujen jälkeen ja täytyy kyllä helkkari sanoa, että nämä jäljet eivät ole sinne päinkään mitä voisi astalosta roiskua seinälle - oli sitten kyseessä ylös tai alaspäin menevä astalo.

Kuva

Itseasiassa nämä jäljet muistuttavat hyvin läheisesti niitä puolirengasmaisia jälkiä lattialla, jotka poliisi oli tunnistanut jalkineen jäljeksi. Ja jalkineen jälkiä nämä eivät kyllä ole.

Kuva

Tulee mieleen, että molemmat jäljet ovat jonkun henkilön veristen sormien hapuilua. Mutta ei varmaankaan...haluaisin niin hirveästi uskoa, että tutkijat osaisivat työnsä....

8)
lih Tara

Sama tuli mielen jo kesällä lattialla olevista jäljistä - ei vielä silloin noista ovessa näkyvistä.

Ihan pakko sanoa, että kyllä tuossa on itua nyt mitä Kotipoliisi sanoo: Lattialla olevat jäljet näyttävät samanlaisilta ovessa olevien kahden kaarevan (ja niiten alla heikosti näkyvän lyhyemmän, 'kolmannen') viirun kanssa: aivan kuin ei kovin leveän käden sormenpäitten vetaisu - ja kaarevuuskin on samannäköinen.

Sehän voi olla, että ovessa on muitakin jälkiä, siis niitä heilahdusjälkiä, jotka eivät tuossa kuvassa näy.

Ainakin Nice:n värikäsittelemän viirukuvan väitän olevan käden hipaisun jälki - sellaiseksi sen tulkitsi pari muutakin. Kengän jälki se EI minunkaan mielestä voi olla.Tein aikanaan testin lateksimaalilla... Tulos oli periaatteessa aika lailla saman kaltainen:
( olen isokätinen, numeroa 7, jalka 42, pituus 174cm)

Kuva

edit: Ai niin, katselen nyt vähän toisin silmin myös noita heikohkosti näkyviä viiruja ovessa neliön sisällä!
Viimeksi muokannut Tara, Ma Joulu 27, 2010 8:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Säteri
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Säteri »

Jukkahan on ennen tappavia viimeisiä iskuja vuotanut jo lähes kuiviin, ei sillä ole verenpainetta riittänyt veren roiskumiseen
Valhalla
Watson itse

Ymmärränkös nyt jotain väärin. Eikös astalon verijäljet ole ovessa kaksi veripisaroiden päästään käyrää janaa. Tuo kähmäsynjälki on toinen juttu.
Tara
Horatio Caine

Valhalla kirjoitti:Ymmärränkös nyt jotain väärin. Eikös astalon verijäljet ole ovessa kaksi veripisaroiden päästään käyrää janaa. Tuo kähmäsynjälki on toinen juttu.
Kyllä ne ne ovat olleet, nuo kaksi vierekkäistä alaspäin kaartuvaa -ja heilahdusjäljiksi niitä on sanottu niin kauan kuin olen palstalla ollut (kevät 2010), minä myös olen ajatellut niin. Kuva on tosi huono. Sitä ei etp:ssä ole, vaan tuo kuva on poliisin kuvasta 'kopio', se on ollut jossain nettiuutisessa, muistaakseni Satakunnan kansassa, osana tosi pienikokoista kuvakollaasia. Muussa yhteydessä en tuotya kuvaa ole missään nähnyt.

Nyt vain kun Kotipoliisi tuossa vertasi niitä 'käden tai siis sormien jälkiin', aloin ihmetellä noita jälkiä uudestaan. Voin olla väärässä, tietenkin.. Eli sekotan nyt toisiinsa nämä kaksi 'eri asiaa', kähmäsyjäljen ja heilahdusjäljiksi nimetyt jäljet. Ei o helppoo..
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Valhalla
Watson itse

Ja eikös ollut niin, että tuo sormista tulleeksi näyttävä jälki on liian pieni ollakseen todella sitä, vielä kun huomioi peukalonkin aseman ( kunhan ei luoja paratkoon ole lapsen sormista - huh ). Harvinaisen paljon kylläkin sormenpäiden liippasusta tulleen näköisiä ovat.
Tara
Horatio Caine

Valhalla kirjoitti:Ja eikös ollut niin, että tuo sormista tulleeksi näyttävä jälki on liian pieni ollakseen todella sitä, vielä kun huomioi peukalonkin aseman ( kunhan ei luoja paratkoon ole lapsen sormista - huh ). Harvinaisen paljon kylläkin sormenpäiden liippasusta tulleen näköisiä ovat.
Joku (annaanna?) sanoi äskettäin, että 'sormien jäljen leveys' olisi arviolta vain jotain 6 cm, eli liian pieni ollakseen aikuisen kädestä. En osaa sanoa minkä levyisiä nuo parkettilaudat olohuoneessa ovat. Minusta ei silti ole mahdoton ajatus, että sormet olisivat olleet tuossa asennossa - aika kaponen sormien asento joka sitten hiukan levenee - ja peukalon jälkeä ei kuvassa edes näy - Nice oli kyllä saavinaan peukalosta jonkinlaisen aavistuksen, tuossa valottuneessa kohdassa (värikäsitellyssä kuvassa musta kohta vasemmalla)

Niinpä - monenlaisia ajatuskokeita tulee mieleen..! Lapsen käsi ..huh..- tämä ei ole vielä minun mieleen juolahtanut

Tietäisikö joku minkä levyisiä olohuoneen partkettilaudat ovat?? 9-10 cm?? jotain 'tuumia' ne on, esim 3?
annaanna

Viesti Kirjoittaja annaanna »

Tara kirjoitti: Joku (annaanna?) sanoi äskettäin, että 'sormien jäljen leveys' olisi arviolta vain jotain 6 cm, eli liian pieni ollakseen aikuisen kädestä. En osaa sanoa minkä levyisiä nuo parkettilaudat olohuoneessa ovat. Minusta ei silti ole mahdoton ajatus, että sormet olisivat olleet tuossa asennossa - aika kaponen sormien asento joka sitten hiukan levenee - ja peukalon jälkeä ei kuvassa edes näy - Nice oli kyllä saavinaan peukalosta jonkinlaisen aavistuksen, tuossa valottuneessa kohdassa (värikäsitellyssä kuvassa musta kohta vasemmalla)

Niinpä - monenlaisia ajatuskokeita tulee mieleen..! Lapsen käsi ..huh..- tämä ei ole vielä minun mieleen juolahtanut

Tietäisikö joku minkä levyisiä olohuoneen partkettilaudat ovat?? 9-10 cm?? jotain 'tuumia' ne on, esim 3?
Ei ole minulla mitään tietoa lautojen tai jälkien leveyksistä, joku muu on lausunut. Mihin suuntaan nuo jäljet on, osaatteko varmuudella kertoa. Vai onko vain arvioitu tällä palstalla tuo sijainti kun ei ole tarkkoja kuvia. (veitsen hapuilu suuntaan?). Minä en näistä ^ kuvista "näe" eli erota juuri mitään. Jos kokoluokka sormenjäljiksi sopii, niin luontevalta selitykseltä tuntuu, jopa lyhyen peukalon "puuttuminen" luonnolliselta. Ja jos noin verinen on paljas (?) käsi, niin eikö irtotippojakin lähistöllä olisi. Vauhtia ja liikettä uskallan arvella mukana olleen, mutta ihan spekuna esitän, että olisko liikkeelle lähtevää, ei pysähtyvää. En ole kuvien tuijottelija, luulen että kädenjälkenä olisi lattiaa koskenut sormin (tukea hakeakseen?) ja sitten itseensä päin käden vetänyt. Näinkö näette tämän kädenjälkenä. Oispa koko kämmenen lattiaan painanut, niin siinä se sitten olisi tekijän kädenjälki. Miksi osassa kuvista on se mittanauha, muttei tässä?

Ei jälkineenjäljeksi hahmotu. Miten mistään kengästä moista syntyy, edes varpaista.
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Asiasta kolmanteen.

Minua häiritsee noi lasit lattialla. Siis lattialla on selvästi laseja myös olohuoneen puolella, esim. lelulaatikon vieressä. Mutta osa lasinpalasista on ikäänkuin kuolleessa kulmassa suhteessa rikottuun ikkunaan. Siis vaikka se lelulaatikon vieressä oleva isohko sirpale, miten ihmeessä se on päätynyt sinne kun paikan ja rikotun ikkunan välillä on pieni pätkä seinää???

Se ihmetyttää siksi ehkä entiten että oletuksena on, että kun tyttö kävi ekan kerran niin murhaaja oli puolivälissä ikkunan rikkomista ja piti tauon. Mutta en ymmärrä miksi tyttö ei mainitse lasinsiruja lattialla vielä tässä vaiheessa???? Ja miksi sitten kun Anneli ja tyttö käyvät häkepuhelun aikana kolme tai neljä kertaa paikalla niin kumpikaan ei varoita toista lasinsiruista. Jotain kummallista siinä on....
Valhalla
Watson itse

Teleksi kirjoitti:Asiasta kolmanteen.

Minua häiritsee noi lasit lattialla. Siis lattialla on selvästi laseja myös olohuoneen puolella, esim. lelulaatikon vieressä. Mutta osa lasinpalasista on ikäänkuin kuolleessa kulmassa suhteessa rikottuun ikkunaan. Siis vaikka se lelulaatikon vieressä oleva isohko sirpale, miten ihmeessä se on päätynyt sinne kun paikan ja rikotun ikkunan välillä on pieni pätkä seinää???

Se ihmetyttää siksi ehkä entiten että oletuksena on, että kun tyttö kävi ekan kerran niin murhaaja oli puolivälissä ikkunan rikkomista ja piti tauon. Mutta en ymmärrä miksi tyttö ei mainitse lasinsiruja lattialla vielä tässä vaiheessa???? Ja miksi sitten kun Anneli ja tyttö käyvät häkepuhelun aikana kolme tai neljä kertaa paikalla niin kumpikaan ei varoita toista lasinsiruista. Jotain kummallista siinä on....

Kuten puolustus mainitsi, niin turha kiinnittää tuollaiseen huomiota, kun joku on voinut ne sinne heitellä.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

(Hyvää Joulun jälkeistä eloa)

Minusta tuo parketin jälki on mitä ilmeisimmin syntynyt verisestä hanskasta. Minun silmääni se on aivan liian pieni kengän liukastusjäljeksi, eikä muutenkaan sovi kuvioon, koska esim. ikkunan karmi on verestä kengän kohdalta puhdas....

Anneli on verinen hansikas kädessä ottanut maasta jotain. Ehkäpä juurikin sen ''viimeisen astalon''.
Mutta selvää on se, että jos tuo jälki on hanskasta, on hanskan lisäksi muitakin vwerisiä vaatteita ollut hyvässä piilossa aikanaan, kun poliisin tarkat erikoisryhmät ovat asuntoa seuloneet ;)
Nuotio & Äreät Tiput
Tara
Horatio Caine

annaanna kirjoitti:
Tara kirjoitti: Joku (annaanna?) sanoi äskettäin, että 'sormien jäljen leveys' olisi arviolta vain jotain 6 cm, eli liian pieni ollakseen aikuisen kädestä. En osaa sanoa minkä levyisiä nuo parkettilaudat olohuoneessa ovat. Minusta ei silti ole mahdoton ajatus, että sormet olisivat olleet tuossa asennossa - aika kaponen sormien asento joka sitten hiukan levenee - ja peukalon jälkeä ei kuvassa edes näy - Nice oli kyllä saavinaan peukalosta jonkinlaisen aavistuksen, tuossa valottuneessa kohdassa (värikäsitellyssä kuvassa musta kohta vasemmalla)

Ei ole minulla mitään tietoa lautojen tai jälkien leveyksistä, joku muu on lausunut. Mihin suuntaan nuo jäljet on, osaatteko varmuudella kertoa. Vai onko vain arvioitu tällä palstalla tuo sijainti kun ei ole tarkkoja kuvia. (veitsen hapuilu suuntaan?). Minä en näistä ^ kuvista "näe" eli erota juuri mitään. Jos kokoluokka sormenjäljiksi sopii, niin luontevalta selitykseltä tuntuu, jopa lyhyen peukalon "puuttuminen" luonnolliselta. Ja jos noin verinen on paljas (?) käsi, niin eikö irtotippojakin lähistöllä olisi. Vauhtia ja liikettä uskallan arvella mukana olleen, mutta ihan spekuna esitän, että olisko liikkeelle lähtevää, ei pysähtyvää. En ole kuvien tuijottelija, luulen että kädenjälkenä olisi lattiaa koskenut sormin (tukea hakeakseen?) ja sitten itseensä päin käden vetänyt. Näinkö näette tämän kädenjälkenä. Oispa koko kämmenen lattiaan painanut, niin siinä se sitten olisi tekijän kädenjälki. Miksi osassa kuvista on se mittanauha, muttei tässä?

Ei jälkineenjäljeksi hahmotu. Miten mistään kengästä moista syntyy, edes varpaista.

Minusta näytti, että sormien vetaisun aikana takapuoli on osoittanut olohuoneeseen päin ja pää takkahuoneeseen, - näin, kun olin tutkaillut parketin palojen sävyjä kuvasta ja verrannut niitä kädenjäljestä (etp:ssä sanoivat sitä kengän kengänjäljeksi, etp 452) tehtyyn suurennokseen (alkup. väreissä).

Punainen matto on kurtussa siinä lähellä lelulaatikon edessä samalla kun maton toinen päätyreuna on mennyt (liukunut?) televisiotason alle, etp 450 ja 451 . Olisiko siinä joku juossut lujaa takkahuonetta kohti ja 'mutkassa kääntyessään horjahtanut, mattokin lähtenyt liukumaan.? Vai päinvastoin, olisiko juostessaan takkahuoneesta puhelimen suuntaan kääntynytkin takaisin noutamaan jotain, tai jostain muusta syystä horjahtanut ja haronut verisillä sormillaan lattiaa vauhdissa. Matto on voinut liukua jonain muunakin hetkenä televisiota kohti.

NiceAsiantuntija oli myös näkevinään verisormikuvassa 'näppylöitten' jäljistä jotain - 'viiruja'(?)

----
Aavistuksia vetaisujäljestä, Taran spekulaatiota:

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 40#p311040

Niceasiantuntojan pähkäilyä kuvassa näkyvistä 'rannuista' - ettei vaan olisi näppylöistä':

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 47#p311047

Nyt en muista onko merkitty johonkin pohjapiirustukseen muita verijälkiä olohuoneen puolella - hm.. olihan siellä lasiakin.

Lautojen leveys on edelleen auki. Hakuammuntaa googlella:

'Lautaparketit) Kuvassa on esimerkkilattia, joka näyttää suhteiltaan samanlaiselta kuin Tähtisentiellä. Kolmen laudan leveys on 207 mm, pituus 220.

http://www.parketti-romanoff.fi/fi/tuot ... aparketit/
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

jos se menisi niin, että 1. lasi rikki ja 2. joku liukastui mattoon ja se siirtyi, niin silloinhan maton edessä pitäisi olla lasiton kaistale: kun ikkuna menee rikki, niin lasisirut menevät maton päälle ja sen viereen. Jos sitten joku liuttaa mattoa, niin siihen pitäisi jäädä sellainen alue jossa ei ole lasia. Jos katsoo kuvia niin heti maton rajan vieressä, takkahuoneen puolella on iso lasinpala => matto on sillä paikallaan kun se oli ikkunaa rikottaessa tai sitten joku heitti lasin siihen myöhemmin.
Vastaa Viestiin