Kuka on mielestäsi Bodomin surmien takana?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Kuka on Bodomin surmaaja?

Hans Assmann
55
11%
Kioskimies Karl Gyllström
95
18%
Nils Gustafsson
250
49%
Irmeli Björklundin (ex?)poikaystävä Pauli Pirinen
6
1%
Pentti Soininen (teot tunnustanut rikollinen teki itsemurhan)
15
3%
Joku muu tuntemattomaksi jäänyt henkilö
94
18%

Ääniä yhteensä: 515

Hessu52
Watson itse

Re: Kuka on mielestäsi Bodomin surmien takana?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Ressu>> kirjoitti:Olen samaa mieltä Hessun kanssa siitä, että kunnia veteraaneille. Itse seison yleensä Jouluaattona kunniavartiossa sankarihaudalla. Silti veteraaneista joillakin on varmasti "posttraumaattinen stressi", vaikkakin he talvisodassa kävivät yksinomaan puolustustaistelua ja siten kokivat taistelun täysin oikeutetuksi. Jatkosodan hyökkäysvaiheen aikana moni ei hyväksynyt tilannetta vanhan rajan ylityksen jälkeen. Rikos on aina rikos, teki sen kuka tahansa. Tässä yhteydessä eivät veteraanitkaan ole pois suljettuja. Heitä koskevat samat lait, kuin muitakin Suomen kansalaisia. Ei siis ole poissuljettu se seikka, että tappaja voisi olla joku sotaveteraaneista. Tuota kenkien kätkemistä/muita harhautushommia en usko kenenkään pystyvän tekemään hillittömän raivostumisen jälkeen, en varsinkaan kokemattoman 18-vuotiaan pojan, joka ei myöhemmässä elämässään ole päässyt lehtien palstoille tappo-/pahoinpitely-yhteyksissä kuin vasta Bodomin uudelleenkäsittelyn yhteydessä. Bussikuskilla on varmasti uransa aikana tilanteita, joissa tulisi esiin hänen häiriintynyt mielensä. En ole nähnyt yhtäkään uutisointia/uutista NG:n väkivaltaisuudesta. Jos jollakulla on näyttöä, niin laittakoon sen näytille nyt.
Joo tapanani on aina Jouluisin ja Itsenäisyyspäivisin viedä kynttilät sankarihaudoille, joten kyllä tuon pienen huomion voi ja täytyisi kaikkien muistaa, sotiemme veteraaneille antaa!

Mutta asiaan, eli kun ihmettelit, ettei Gustafsson olisi ollut mitenkään väkivaltainen, niin minulla on aivan muunlaista tietoa.

Surmien jälkeen syksyllä, hän paukkasi salakavalasti pimeyden turvin, paljon vanhempaa miestä turpaan niin, että tämän tupakasta vain kipinät sinkoilivat, kun ukko putosi ojaan!

Tämän Gustafsson kertoo kehuskellen kuulustelussa ja jopa vielä nauraa päälle, että normaalia?

Peltolan Pekkaa hän paukkasi kuonoon, ihan vaan muuten vaan, kun Pekka oli kopauttanut häntä vahingossa kulmaan, joka taisi jopa pahusvieköön turvota!

Piriselle Gusse oli uljastellut Klaukkalassa, ilmeisesti maailmanlopun paikassa nimeltä Kallioluola, joskus -60, luvun puolivälissä, joten tuossa nyt aluksi, sillä kyllä muitakin väkivaltaisuuksia Gustafssonilla on ollut ja kuultu.

Hänhän oli kuuluisa siitä, että aina jonkun tutun tavatessaan otti nyrkkeilyasennon ja haastoi, "otetaanks matsi, otetaanks matsi"!

Miten lie tuntemattomien kanssa, paukauttiko lättyyn suoraan ilman matsiin kutsua, vai miten lie uskaltanut ihan vieraisiin kajota?

Kuitenkin nuo ensimmäiset mainitsemani, ovat jopa todistajain lausunnoissa, jos osaa ja viitsii ne sieltä etsiä!

Sotaveteraaneista ja nimenomaan noista sodassa henkisiä vammoja saaneista, niin kyllä sellaiset olivat melko tarkkaan tiedossa, joilla traumaa oli ja eiköhän nuokin käsitelty.

Joku herkempi olisi saattanut asian jo tunnustaakin, kunhan humeetti olisi hieman selvinnyt.

Ei siinä lavastelussa olisi ollut mitään kiirettä ja usein pikainen toiminta on paljon parempi, kuin huonosti suunniteltu, joten mitä tuossa nyt on niin erityisen nerokasta, jota pitäisi ihmetellä.

Kaikki varmasti osaavat Reijo Tania matkien sanoa että: "mä en muista mittään, mä en muista mittään, häh, häh, hää, mä en muista mittään"!

Noin yksinkertaista se on ja kun on heti takapiruna vahva ihminen, joka on aavistanut mitä on tapahtunut, niin loppu on historiaa, tarkoitan rikoshistoriaa!

Tuo spekulaatio toki on vain spekulaatiota, mutta ihan mahdollista!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Niin - ja eikös sillä Nils Gustafssonilla todettu tutkimuksissa käden luussa murtumavamma, joka oli synytnyt pahoinpidellessä toista ihmistä ja nyrkillä lyömisen seurauksena? Kuka muistaa?

Nyrkillä olisi pahonpitelymielessä lyönyt niin, että omasta kädestäkin olisi vahva kämmenen luu pirstoutunut. Näin muistelen käyneen? Saa korjata, mikäli muistan väärin - tosin sitä tapahtuu harvoin.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Ikävä tosiasia on kyllä juuri se, mitä Hessu tuossa sanoi, eli Gustafsson on ollut väkivaltainen luonne ainakin nuorempana. Tämä osaltaan tukee hänen syyllisyyttään (ja en nyt tässä ota kantaa Nils Gustafssonin syyllisyyteen muuta kuin sen verran että en tuomarina olisi häntä tuominnut käytettävissä olevien näyttöjen perusteella) mutta väkivaltaisuus ei suoraan tee ihmisestä murhaajaa.
Noita "otetaanko matsi?"-lauseita on monestakin paikasta kuulunut Gustafssonin sanoneen ja kyselleen monelta ihmiseltä tätä asiaa, että otettaisiinko matsi, eli tappelusta tykkäsi ainakin nuorempana.
Tuohon aikaan ei tietenkään sitten kyetty selvittämään olisiko Gustafsson tai muut seurueen jäsenet nauttineet muita päihdyttäviä aineita kuin alkoholia.
Asia erikseen on se, että Gustafssonia ei ole tuomittu väkivaltarikoksista, se että jotain ihmistä ei esimerkiksi ole tuomittu, todistaa vain sen että ei ole jäänyt kiinni tai asiasta ei ole tehty rikosilmoitusta poliisille.
Gustafssonia kohtaan näyttö oli noin 45 vuoden jälkeen erittäin hatara eikä sillä näytöllä tuomiota olisi pitänyt langettaa, eli oikeus toteutui. Hoviin ei valitettu koska hovi vaatii monesti vielä kovempaa näyttöä syyllisyydestä kuin alioikeus ja tällaista kovempaa näyttöä ei tekemälläkään löytynyt ja tämän syyttäjätkin tiesivät.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Saloniuksen nauhalla Gustafsson kertoo vaatetuksestaan, se oli sellainen ruutupaita mitä siihen aikaan pidettiin, nahkatakistaan kertoo sen olleen täysin pilalla, vereentynyt. Löydettäessä Gustafssonilla oli kuitenkin yllä harmaa villapaita, tuohonaikaan luonnonmateriaalia eli erittäin imukykyistä materiaalia , joten voisi olettaa sen olleen läpimärkä verestä. Vrt. huopa?

Ilman kertoo olleen yöllä lämmin, mitä se olikin, eli ei tarvinnut lämmintä ylle eli missä vaiheessa harmaa villapaita ilmestyi Gustafssonin päälle.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Hessu52
Watson itse

Olen edelleenkin sitä mieltä, ettei Gusse ole ollut teltassa sisällä muulloin, kuin saamassa hoitoa illalla turpavärkkinsä haavaan, joka on tullut mitä ilmeisimmin, suistumisesta juovuspäiten törmältä alas, sotekeuduttuaan teltan naruihin!

Se on niin helppo kännisen puolipimeässä takertua teltan ohuisiin naruihin ja suistua turvalleen alas, sillä niin lähellä teltan suuaukko oli töyään parrasta, että on ihme, jolli siinä ole mitään vahinkoa sattunut.

Olin itsekin suitua alas laitettuamme teltan samaan kohtaan, tuossa muutama vuosi sitten ja kun ilta hämärsi, niin pari kertaa oli tosi lähellä, kuten myös muilla seuralaisillani!

Tuo purjerenkaan repeäminen saattaisi olla juuri naruihin sotkeentumisen syytä ja sitten Gussen muistikuvat raahaamisesta törmälle ja teltan päälle, syntyneet ystäviensä raahaamisesta Gussea telttaan hoivattavaksi.

Sen takia on mahdolliset raahausjäljet pitänyt jotenkin selittää, jos ne lavastelussa olisivatkin unohtuneet paikalle.

Tämä siis minulta aivan naurettavaa spekulaatiota ja muistetaan kuitenkin se, että "pahamaineinen" Espoom käräjäoikeus vapautti Gustafssonin syytteistä, koska vaikutti vahvasti siltä, että niemellä oli ollut ulkopuolinen tekijä!
Ressu>>
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Ressu>> »

Hessu52 kirjoitti:
Ressu>> kirjoitti:Olen samaa mieltä Hessun kanssa siitä, että kunnia veteraaneille. Itse seison yleensä Jouluaattona kunniavartiossa sankarihaudalla. Silti veteraaneista joillakin on varmasti "posttraumaattinen stressi", vaikkakin he talvisodassa kävivät yksinomaan puolustustaistelua ja siten kokivat taistelun täysin oikeutetuksi. Jatkosodan hyökkäysvaiheen aikana moni ei hyväksynyt tilannetta vanhan rajan ylityksen jälkeen. Rikos on aina rikos, teki sen kuka tahansa. Tässä yhteydessä eivät veteraanitkaan ole pois suljettuja. Heitä koskevat samat lait, kuin muitakin Suomen kansalaisia. Ei siis ole poissuljettu se seikka, että tappaja voisi olla joku sotaveteraaneista. Tuota kenkien kätkemistä/muita harhautushommia en usko kenenkään pystyvän tekemään hillittömän raivostumisen jälkeen, en varsinkaan kokemattoman 18-vuotiaan pojan, joka ei myöhemmässä elämässään ole päässyt lehtien palstoille tappo-/pahoinpitely-yhteyksissä kuin vasta Bodomin uudelleenkäsittelyn yhteydessä. Bussikuskilla on varmasti uransa aikana tilanteita, joissa tulisi esiin hänen häiriintynyt mielensä. En ole nähnyt yhtäkään uutisointia/uutista NG:n väkivaltaisuudesta. Jos jollakulla on näyttöä, niin laittakoon sen näytille nyt.
Joo tapanani on aina Jouluisin ja Itsenäisyyspäivisin viedä kynttilät sankarihaudoille, joten kyllä tuon pienen huomion voi ja täytyisi kaikkien muistaa, sotiemme veteraaneille antaa!

Mutta asiaan, eli kun ihmettelit, ettei Gustafsson olisi ollut mitenkään väkivaltainen, niin minulla on aivan muunlaista tietoa.

Surmien jälkeen syksyllä, hän paukkasi salakavalasti pimeyden turvin, paljon vanhempaa miestä turpaan niin, että tämän tupakasta vain kipinät sinkoilivat, kun ukko putosi ojaan!

Tämän Gustafsson kertoo kehuskellen kuulustelussa ja jopa vielä nauraa päälle, että normaalia?

Peltolan Pekkaa hän paukkasi kuonoon, ihan vaan muuten vaan, kun Pekka oli kopauttanut häntä vahingossa kulmaan, joka taisi jopa pahusvieköön turvota!

Piriselle Gusse oli uljastellut Klaukkalassa, ilmeisesti maailmanlopun paikassa nimeltä Kallioluola, joskus -60, luvun puolivälissä, joten tuossa nyt aluksi, sillä kyllä muitakin väkivaltaisuuksia Gustafssonilla on ollut ja kuultu.

Hänhän oli kuuluisa siitä, että aina jonkun tutun tavatessaan otti nyrkkeilyasennon ja haastoi, "otetaanks matsi, otetaanks matsi"!

Miten lie tuntemattomien kanssa, paukauttiko lättyyn suoraan ilman matsiin kutsua, vai miten lie uskaltanut ihan vieraisiin kajota?

Kuitenkin nuo ensimmäiset mainitsemani, ovat jopa todistajain lausunnoissa, jos osaa ja viitsii ne sieltä etsiä!

Sotaveteraaneista ja nimenomaan noista sodassa henkisiä vammoja saaneista, niin kyllä sellaiset olivat melko tarkkaan tiedossa, joilla traumaa oli ja eiköhän nuokin käsitelty.

Joku herkempi olisi saattanut asian jo tunnustaakin, kunhan humeetti olisi hieman selvinnyt.

Ei siinä lavastelussa olisi ollut mitään kiirettä ja usein pikainen toiminta on paljon parempi, kuin huonosti suunniteltu, joten mitä tuossa nyt on niin erityisen nerokasta, jota pitäisi ihmetellä.

Kaikki varmasti osaavat Reijo Tania matkien sanoa että: "mä en muista mittään, mä en muista mittään, häh, häh, hää, mä en muista mittään"!

Noin yksinkertaista se on ja kun on heti takapiruna vahva ihminen, joka on aavistanut mitä on tapahtunut, niin loppu on historiaa, tarkoitan rikoshistoriaa!

Tuo spekulaatio toki on vain spekulaatiota, mutta ihan mahdollista!
Nojoo, tuo selvensi mullekin asioita NG:n väkivaltaisuuden osalta. Pelkästään yhden ihmisen (varsinkin kännisen) tekemäksi tuo teko kuitenkin minusta tuntuu jokseenkin ylivoimaiselta. Kännisillä nuo tappohommat on yleensä semmosta rysyämistä, eikä jälkiä kykene peittelemään täydellisesti.
Hessu52
Watson itse

Niinpä, mutta eipä noilla "pikatappajilla" olekaan yleensä tuollaista pakkorakoa, tai miksi tilannetta paremmin kutsuisi.

Niemellä on aamun yksinäisinä tunteina kuitenkin ollut hieman aikaa ajatella, että hommasta tulisi kolme elinikäistä ja tuo elinikäinen oli siihen aikaan ihan toinen juttu, kuin nykyinen elinkautinen,( n. 12 vuotta ja sekin puolitetaan tekijän iän, sekä ensikertalaisuuden takia), se todellakin tarkoitti elinikäistä pyttyä!

Kyllä tuo panee jo tyhmemmänkin miettimään, kuinka kusesta eroon pääsee, ja lopulta mitäpä koko hommaa edes kieltämään, kun voi sanoa, ettei vaan muista mitään ja pikkaisen lavastelee juttua ulkopuolisen tekemäksi, johon nuo aikalais- rikospoliisit ja ennenkaikkea sen johto retkuuntuivat.

Eivät poliisit edes epäilleet alkuun Gustafssonnia, vaan antoivat hänellekin, kuten muiden uhrien omaisille tärkeät todisteet jopa pois, mikä on sinällään rikollista toimintaa poliisilta!

Ihan spekulaatiota tuo eellinen, sillä se "pahamaineinen" Espoon käräjäoikeushan totesi Gustafssonin syyttömäksi surmiin.
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

awa kirjoitti:Niin - ja eikös sillä Nils Gustafssonilla todettu tutkimuksissa käden luussa murtumavamma, joka oli synytnyt pahoinpidellessä toista ihmistä ja nyrkillä lyömisen seurauksena? Kuka muistaa?

Nyrkillä olisi pahonpitelymielessä lyönyt niin, että omasta kädestäkin olisi vahva kämmenen luu pirstoutunut. Näin muistelen käyneen? Saa korjata, mikäli muistan väärin - tosin sitä tapahtuu harvoin.

- hymm -
NG tosiaan kertoi kuulustelussaan 2004, tästä "rystysvammasta" kädessään. Vamma oli syntynyt kun NG oli tapellut keväällä 1959 - Pekka Peltolan kanssa Askiston tienhaarassa. Samassa kuulustelussa NG kertoo myös lyöneensä naapuriaan Alvi Rombergia syksyllä -60. Lähde: ETP.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tuohon kysymykseen, kuka oli Bodomin murhien takana, vastaan lyhyesti: kioskimies.

Mielestäni monet yksityiskohdat sopivat juuri häneen. Gustafsson oli tuolloin liian nuori ja kokematon tekemään tuollaista rikosta, ja varsinkin selviämään jatkosta niin, että ei ole jäänyt kiinni. Ei sovi mielestäni tekijäksi. Tässä suhteessa olen samaa mieltä Palon ja Stenbäckin kanssa. Sensijaan en pidä ainakaan päätekijänä Assmania vaan kioskimiestä. Assmanilla saattaa olla jotakin tekemistä tuon rikoksen kanssa, esim. jälkien peittelyssä. Assman saattoi hyvinkin tietää varsinaisen tekijän. Tietysti tämä on teoriaa, koska todisteita ei ole.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Itse pidän edelleen täysin uskottavana erään A-alkuisen tahon kertomusta osallisuudestaan surmiin.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Sensijaan en pidä ainakaan päätekijänä Assmania vaan kioskimiestä. Assmanilla saattaa olla jotakin tekemistä tuon rikoksen kanssa, esim. jälkien peittelyssä. Assman saattoi hyvinkin tietää varsinaisen tekijän. Tietysti tämä on teoriaa, koska todisteita ei ole.
Kumpi siellä teltalla vietti tunteja murhatöiden jälkeen ja "lavasteli" murhapaikkaa - kioskimies vai Assmann?

Jätti kuitenkin Gustafssonin henkiin - tuo julma murhamies. Mielenkiintoista, eikö totta?

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Hessu52
Watson itse

Wagner tarkoittanee tuossa kait A:lla Arskaa, tuota 15 vuotiasta poikaa, joka vastoin kaikkia oletuksia, on hyökännyt neljän retkeläisen kimppuun ja rusikoinut heistä kolme hengettömäksi, mutta jättänyt suurimman ja vahvimman kutakuinkin kunnossa henkiin.

Mitä nyt leukaluut ovat saaneet kipeää, ja poskeen läpireiän.

On se vaan osoittanut 15 v. pojalta melkoista uskallusta pärinäpoikien telttaan hyökätä, sillä ei niistä olisi tiennyt, minkälaista aseistusta noilla "pärtsäreillä" olisi ollut mukanaan!

Se vaan toki ihmetyttää, ettei illalla kukaan niemellä liikkunut ole havainnut mitään vierasta kulkijaa, ei Arskaa, sen enempää kuin mystistä Ristoakaan.

Ei toki aamullakaan kukaan nähnyt ylimääräisiä kulkijoita sen enempää, mitä nyt Olavipoika keskiniemen kulkijan joskus aamupäivällä, sillä tarkkaa aikaa tuohon mystisen kulkijaan ei ole pystytty osoittamaan.

Saattaapi olla, ettei koko kulkijaa loppujen lopuksi ole olemassakaan muualla, kuin Olavin mielikuvituksessa!
Navetanhajuinen
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Navetanhajuinen »

Jos kävikin niin, että Olavi törmäsikin jo kaksi tuntia lintupoikia aijemmin telttapaikalle.

On ollut epäilyjä että Olavia olisi peloiteltu puhumaan perättömiä, mutta jos tämä toinen tekijöistä, NG.n lisäksi, sattuikin olemaan Olavin tuttu jonka hän tapasi tekopaikalta.Tämä selittäisi Olavin tarinat läheisen suojelemisena.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Navetanhajuinen kirjoitti:Jos kävikin niin, että Olavi törmäsikin jo kaksi tuntia lintupoikia aijemmin telttapaikalle.

On ollut epäilyjä että Olavia olisi peloiteltu puhumaan perättömiä, mutta jos tämä toinen tekijöistä, NG.n lisäksi, sattuikin olemaan Olavin tuttu jonka hän tapasi tekopaikalta.Tämä selittäisi Olavin tarinat läheisen suojelemisena.
Jos OK ja NG molemmat olisivat jollain tavoin surmien takana, herää vain kysymys, miksi molemmat suostuivat hypnoosiin (vaarahan on ilmeisen suuri että ainakin toinen paljastaisi osuutensa). Mielestäni liian kaukaa haettu teoria, mutta hyvä pointti silti, en sitä moiti ja edelleen jaksan korostaa että spekulointiahan täällä saa ja pitääkin harrastaa!
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Ressu>>
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Ressu>> »

Lintupojatki olis pitäny hypnotiseerata. Silloin tämä mysteeri olis paljon lähempänä totuutta. Eivät he ole varmastikkaan näiden surmien takana, mutta tämä hengissäoleva lintupoika on mahdollisesti puhunut muunneltua totuutta. Mihin tämä edesmennyt lintupoika muuten menehtyi?
Vastaa Viestiin