Mies löi murtovarasta puukolla 14 kertaa - Tervakoski 2010

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
CHG
Nikke Knatterton

Re: Mies löi kotiinsa murtautunutta puukolla 14 kertaa

Viesti Kirjoittaja CHG »

Panu kirjoitti:Ja johonkinhan se raja on pakko vetää, jos vaikka olisikin huitaissut 28 kertaa puukolla ja tappanut tekijän, niin olisiko tämä sitten ollut liioittelua?
Ei. Puolustajan vastuulla ei ole jääkö hyökkääjä henkiin, vaan se on hyökkääjän oma ongelma mitä on syytä ajatella ennen kuin hyökkää.
Vai mennäänkö Amerikan meininkiin:
Kuulet ulkoa ääniä. Otat haulikkosi ja menet ulos. Pihallasi näet 10v neekeripojan kiipeämässä aidan yli mukanaan sinun autostereosi. Otat haulikolla pojan jyvälle ja ammut pään irti. Oikeudenkäynnin(jos sellaista vaivautuvat edes järjestään) lopputulos: et istu päivääkään linnassa.
Tuontapaisesta tapahtumasta tosiaan ei taitaisi istua joissain osavaltioissa, mutta niissäkään se ei johtuisi oikeuden väärinkäytöksestä vaan siitä että kotiin tunkeutuvan henkilön yksiselitteisesti saa ampua, joten mitään rikosta ei ole edes tapahtunut. Eräässä tapauksessa kaksi murtovarasta tuomittiin kuolemantuottamuksesta kun talon omistaja oli ampunut kolmannen, koska ampuminen oli laillista mutta murtautuminen ei, joten kuolemaan syylliseksi katsottiin henkiin jääneet varkaat jotka olivat houkutelleet kuolleen mukaan keikalle...

No joo oikea menettely kulkee jossain tässä välissä, mutta kyllä mielestäni oikeasti tuo USA:n malli on lähempänä sitä miten asian pitäisi toimia...
aniko
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja aniko »

Suomen lainsäädännössä on tässä kohtaa sellainen pieni ongelma, että laki on hengeltään täysin vanhentunut. Laissa ajatellaan lähinnä tilannetta jossa kaksi tasaväkistä herrasmiestä ryhtyvät sovittuun tappeluun keskenään, ja reilun pelin hengessä ei toista turhaan vahingoiteta. Tilannetta jossa heikompi joutuu puolustautumaan henkensä edestä vahvempaa vastaan vain ei tavallaan ole kirjattu lakiin. Tämän takia oikeudettoman hyökkäyksen kohteeksi joutuneen oikeus puolustaa itseään on hyvin rajoitettu. Eihän sitä tositilanteessa, jos on heikoilla kuten saatuaan paprikasumutetta silmilleen, voi oikeasti kyetä arvioimaan että millainen voimankäyttö olisi juuri sopivan paljon että hyökkäys loppuu, mutta hyökkääjä ei liikaa vahingoitu, joitain ääritapauksia lukuunottamatta (jos hyökkääjä jo makaa liikkumatta maassa niin pakko ei ole viimeistellä tms.).

Vähän kyllä oudon kuuloinen koko tapaus, jos itse olisin ollut tuo murtovaras ja olisin huomannut etten sorkkaraudalla pysty puolustamaan itseäni henkilöä vastaan jolla on sumutteetkin jo naamalla, niin olisin lähtenyt pakoon enkä jäänyt ottamaan puukosta. Olisiko sitten ollut jotenkin niin, että murtovaras on ollut fyysisesti heikko eikä ole enää ensimmäisten iskujen jälkeen pystynyt toimimaan, jolloin jotenkin voisi ajatella että 14 iskua oli sittenkin liian monta. En tiedä.
Metsäpirtti
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Metsäpirtti »

Kuulin huhua tästä tapauksesta aikoinaan, pohjalla oli muistaakseni ihan muut asiat kuin murtoyritys. Muistaakseni "murtomiehiä" oli 2 ja asunnon haltija ei tod.ole mikään puhdas pulmunen. Kylillä aiheuttanut jos jonkinnäköisiä tivoleita.Veikkaisin vanhojen erimielisyyksien selvittämisyritystä, mutta mistäs näistä tietää. Tiedän kodinpuolustajan ulkonäöltä ja tekee kyllä mieli vaihtaa kadun puolta kun vastaan kävelee. Huhuja tulee ja menee..
aniko
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja aniko »

Niin, kyllä sitäkin mietin että mikä mahtaa olla puukkomiehen tausta, väitän nimittäin että harva normi-ihminen tekee pippurisumutteen jäljiltä enää kunnon vastarintaa, saati että lähtisi hulluna huitomaan puukolla. Monet toki sanovat että ko. tilanteessa varmasti puolustautuisivat kaikin mahdollisin voimakeinoin, mutta sitä mitä sitten oikeasti tekee ei tiedä ennen kuin se tilanne oikeasti tulee.
delicatessen
Susikoski

Viesti Kirjoittaja delicatessen »

Minä kyllä pidän ihmisen koskemattomuutta sellaisessa arvossa, että joka toiseen kajoaa niin saa sitä mitä tilaa. Jos joku mun asuntooni murtautuisi ja... no ei siinä kellään kaasua olis mukana mut ajatusleikkinä... niin ei mulla ole koskaan veitset kovin kaukana. Ja jos joku saa mut paniikkiin niin taatusti teen toimintakyvyttömäksi hyökkääjän. Ei siinä paljon kysellä ja mietitä.

Hyökkääjän koskemattomuudella ei ole mitään arvoa. Piste. Kyseessä on sotaan verrattava toiminta.
Jäätynyt enkeli
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Jäätynyt enkeli »

Mä voisin vaikka tappaa uhkaavassa tilanteessa. Kerran teininä kävi niin, että hairahduin väärään autokyytiin jossa ajettiin toiselle paikkakunnalle jatkoille. Yht äkkiä kämpälle tulikin jotain porukkaa joista yksi iso äijä meinasi raiskata mut eteisessä. Repi mun kengät ja kun potkasin nivusiin niin iski mua turpaan siinä lattialla ja makas mun päällä. Sanoi nämä sanat:"katotaan mille huoran pillu haisee". Jotenkin mä pääsin siitä alta taisteltua (ei onneks päässy raiskaamaan) olohuoneen puolelle ja siinä oli puukko pöydällä. Vapisin ja pidin sitä puukkoa kädessä sanoen että tapan sinut saatanan paska jos tulet senttiäkään lähemmäs. Ja olisin siinä kauhussa, pelossa ja järkytyksessä varmaan syöksyny päin sen jätkän sydäntä sen puukon kanssa. Läksivät onneks pois.

Mutta kyllä. Uskon että omaan henkilöön kohdistuvassa uhkassa kauhussa ja paniikissa voi iskeä hyökkääjää niin kauan kun uhka on päättynyt. Vaikka 50 kertaa.

PS. Tämä tapahtui Varpaisjärvellä 18 vuotta sitten. Sattumoisin meillä on nykyisin kesämökki siellä. Ja mulla sattuu olemaan paljon isompi aviomies kun nämä häiskät.
delicatessen
Susikoski

Viesti Kirjoittaja delicatessen »

No menee off-topiciksi mut tuli mieleen ovesta sissän tunkeutimisesta. Sain itte hetki sitten tekstarin, jossa "kaverini rokäbili natsi" ilmoitti kavereittensa kanssa odottelevansa ja muutaman venailevan ja hoitelevan homman jos majotun kämppääni. Prepaidista tottakai. Jos tää ei ollut harhatekstari niin takana on tyyppi, joka on kyllästynyt työmarkkinatuella elävän pitkäaikaistyöttömäs parin huntin velasta. Ja mä olen sitä mieltä, et veloista huolimatta - hoita olen sovitellut - jos joku tulee uhkailemaan mua niin mulla on lähiaikoina teräase (vähintään) mukana, ehkä töissäkin.

Mut MINUUN EI KOSKETA. Jos joku koskee niin omistaudun pitkään ja raakaan kostoon vaikka Vanhan Testamentin hengessä kolmanteen polveenkin. No EHKÄ ei ihan kirjaimellisesti kannata ottaa MUTTA jos joku vaikka vetää multa leegot sisään ilman syytä niin takuulla seuraan tyypin eloa - ellen tunne niin otan takuulla selvää - vaikka pari vuotta ja hoidan hänelle jotain... ruumiinvamman tai jotain.

Ja mä oon pasifisti periaatteessa mut vigilante-ideologia elää syvällä. Vähän sama tulee mieleen näissä epäoikeudenmukaisissa lasten raiskaustapauksissa. Jos siellä on joku vanha puolipedo tuomarina niin mitäs sitten?

Mitään julkista lynkkausryhmää ei kannata lanseerata, se on turhan rajua. ku klux klaneja ei Suomeen tarvita ja Lapuan sekopäitten ajastakin on lopulta yllättävän vähän aikaa Ja siellä oli sentään kyse politiikasta... (hiukan hulluja noi eteläpohjanmaan tyypit, terv Kokkolasta ;) ...

Kannattaa järjestää monenlaiset jutut elämässä harkitusti ja vaivihkaa.
Jäätynyt enkeli
Nikke Knatterton

Ootko Delicadessen nyt ookoo?
Jäätynyt enkeli
Nikke Knatterton

Kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen poliisilaitokseen kuulema...
Tattoo
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Tattoo »

Tarttis olla vähän isompi rassi, osata, tai hankkia sellainen väline jolla saa kertalyönnillä tonttiin/kuiviin, olis lyönyt kerran ja murtovaras olisi kuollut, niin ois tullu vähemmän kitinää.
Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."
Vastaa Viestiin