Kackelsbergia Kaksi nuorta löydetty kuolleena...-ketjussa

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

elisa_day
Jack Bauer

Re: Kackelsbergia Kaksi nuorta löydetty kuolleena...-ketjussa

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Chopper kirjoitti:Enkä muuten suostu ottamaan tämän ketjun kaikkia asioita omalle kontolleni vaikka vastauksesi kohdistit pelkästään minulle :twisted:
Eikä tarvitsekaan. Tänne on kirjoitellut myös muutama sellainen, joka oikeasti ymmärtää, mistä on kyse. Kaiken oleellisen he ovatkin tässä ketjussa jo sanoneet, joten minä en ainakaan enää keksi, miten asian voisi ilmaista siten, että kaikki sen ymmärtäisivät. Kokeillaan näin:

Kyse ei ole Nooruskaan kohdistuvasta vainosta.

Nooruskan henkilökohtainen elämä ei liity asiaan ja tuskin ketään kiinnostaakaan (paitsi ehkä MissHolmesia).

Mielestäni kukaan ei ole saanut osakseen "paskaa arvostelua" vaan palautetta eikä ketään ole "rullattu". Ongelma on jossain muualla, jos palautteen kokee "paskaksi arvosteluksi".

Tätä ketjua ei ole perustettu Nooruskan takia.

Loppukaneettina haluaisin sanoa, että Nooruska voi olla taas tyytyväinen itseensä, kun on saanut näin paljon huomiota. Onneksi olkoon! :wink:
Ilona80
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Ilona80 »

En koskaan ikinä kyllä ajatellut tunkea sormiani lautamies-soppaan, mutta jos nyt kerran, yhden kerran ;)
Nooruska kirjoitti:Monesti sanoin ja epäilin itsekin huhuja ja toin sen ilmi, mutta oletin, koska olen vakkari lautamiehissä ja omaan jo 2 omaan arvosteluketjua (kiitos Nux!), että porukka nytkin suhtautuu nyt muhun niinkuin yleensäkin, mutta ei. Kaikki olivat kuin pyramidihuijauksen uhreja heti, kun sillä pystyi kääntymään mua vastaan. Yleensä tietyt henkilöt eivät ota mua missään asiayhteydessä vakavasti, miksi siis nyt?
Boldaus minun. Ei Nooruska näin, ei näin! Tuollaisen tekosyyn varjolla et voi kirjoitella mitä sattuu. Esimerkiksi minä en koskaan lue mitään lautamiesketjuja enkä mitään "vapaan aiheen" -ketjuja.
Mä olen ottanut sua vakavasti, eikä mulla ole ollut harmainta hajua että takanasi käy tällanen kuohunta.
Joten; suhtauduppa jatkossa niin että kyllä sut otetaan vakavasti, ja sen arvoinen sun täytyy myös olla.

Henk.koht. mielipide;
Kyllä tällaisessa foormissa on melkosen tärkeää että jos lause aloitetaan sanoilla tieto niin se on sitten oikeaa tietoa, sitä surmatapaa myöden...

Ei mulla muuta nokankoputtamista Nooruskan jutuista ole, tarkkuutta vaan ja sen semmossia! 8)
Moderaattorit
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Moderaattorit »

Asia on todella hyvin yksinkertainen. Ao. sääntö on jokaisen palstan käyttäjän luettavissa ja koskee kaikkia. Huom: ihan jokaista:

*8 §* Huhuja käsiteltäessä on syytä tehdä selväksi onko kyse omista
arvailuista ja toiveista vai todellisista tiedoista.

Aikaisempaan saluunameininkiin on turha vedota. Mm. tästä säännöstä on nyt muistutettu useaan kertaan. Jatkossa harkitaan konkreettisempia toimenpiteitä, esimerkiksi varoituksia.

M.info on rikospalsta.

-Jermo
Ne tietää, jotka tietää...
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Kiitos Jermuseni :)

Totuus on myös se, että näissä ns. ''nopeissa'' caseissä ei päästä spekulimaan ja miettimään ja pohtimaan, jos mukaan ei napata sitä 'puskaradiotietoa' ja silloin joku pikku yksityiskohta voi eksyä vikaan. Siitä ei ainakaan minun mielestä pitäisi kauhiasti pultata.

Otetaanpa nyt vaikka nämä viimeiset: Ikaalinen ja Tampere. Kumpaankaan ei olisi ilman ''valppaita paikallisia'' ehtinyt pelkällä totaalisella faktalla syntyä mitään keskustelua; niin npeasti molemmat ratkesivat (onneksi)
Mutta onko idea palstalla se, ettei mitään voi päästää suustaan väärin? Kaikki virheethän on korjattavissa ja jokainen tapaus kehittyy tutkinnan myötä.

Jos kaikki täällä perustuisi pelkästään lehtijuttujen linkkaamiseen, ei täällä olisi enää ketään. Ne jutut voi lukea suoraan lehdistä ja siinä se.

Keskustelu, mihin ymmärtääkseni tämä on luotu, kuolee täsmälleen siinä vaiheessa, kun villiys loppuu.
Ja se ''villiys'' loppuu juurikin tällaisiin avauksiin kuten tämä; murjotaan hyvä, utelias vanhusten voimin maan rakoon. Tässä loppuu happi jo vanhukseltakin ;)
Nuotio & Äreät Tiput
Alice Cullen
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Alice Cullen »

MissHolmes kirjoitti:
Otetaanpa nyt vaikka nämä viimeiset: Ikaalinen ja Tampere. Kumpaankaan ei olisi ilman ''valppaita paikallisia'' ehtinyt pelkällä totaalisella faktalla syntyä mitään keskustelua; niin npeasti molemmat ratkesivat (onneksi)
Mutta onko idea palstalla se, ettei mitään voi päästää suustaan väärin? Kaikki virheethän on korjattavissa ja jokainen tapaus kehittyy tutkinnan myötä.

Jos kaikki täällä perustuisi pelkästään lehtijuttujen linkkaamiseen, ei täällä olisi enää ketään. Ne jutut voi lukea suoraan lehdistä ja siinä se.

Keskustelu, mihin ymmärtääkseni tämä on luotu, kuolee täsmälleen siinä vaiheessa, kun villiys loppuu.
Ja se ''villiys'' loppuu juurikin tällaisiin avauksiin kuten tämä; murjotaan hyvä, utelias vanhusten voimin maan rakoon. Tässä loppuu happi jo vanhukseltakin ;)
Jos ilmoittaa huhut mainitsemalla alkuun tieto on se mun silmissäni eri asia kun se villiys.
Tieto ei ole sama asia kun fakta ja plaa plaa, tiedän.
Mutta tieto on myös eri asia kun huhu.
Ja juu, virheitä tekee kaikki, se että miten paljon niitä tekee jatkossakin ajattelematta, on asia mistä voi mun mielestä hienoisesti mainita.
Oikeasti, mä en omista sellaista rautalankaa mistä tätä vääntää, se on kai tää elähtäneiden vaihdevuosia odottelevien ongelmaa tjt.

Kivaa kun kerrotaan huhuja, kivaa kun spekuloidaan, kivaa kun esitetään omia teorioita ja kuultuja juttuja, joo.
Mutta se miten nää asiat esitetään on se pointti.
Esim
tieto
tai
huhua
Njaa, jos mode ei saa asiaa esitettyä niin että pointti tulee esiin, tuskin siinä onnistun minäkään.
Alice Cullen
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Alice Cullen »

Nooruska kirjoitti: Kaikki olivat kuin pyramidihuijauksen uhreja heti, kun sillä pystyi kääntymään mua vastaan. Yleensä tietyt henkilöt eivät ota mua missään asiayhteydessä vakavasti, miksi siis nyt?
Ehkä mä nyt koitan, siis todellakin yritän, vääntää sitä rautalankaa.
Nooruska on ehkä henkilö jota ei oteta tosissaan, johon jokaisella on omat syynsä, niihin sen enempää paneutumatta(jokainen tietää ne itse eikös)
Mutta kun palsta ei pyöri niiden ihmisten ympärillä, eikä nooruskan ympärillä.
Täällä käy satunnaisia käyttäjiä, uhrien läheisiä, uhrien omaisia, uhrien ystäviä, asiasta kiinnostuneita jotka tänne googlen kautta eksyy.. Jne.
Jokainen joka täällä käy, on varmasti perillä(edes osittain) jutusta, tai tietää ettei kaikkea lukemaansa kannata uskoa, tietää että kannattaa kahlata se ketju läpi ensin.
No niin, oletetaan että sä eksyt tänne juuri nyt, ketjuun joka käsittelee ehkä sun ystävää.
Luet viestin jossa on ensimmäisenä tietoplaaplaaplaa
Sä et tiedä kirjoittajaa, et sitä onko hän väärin ymmärretty, onko hän suosittu, uskottu, valehtelija jne.

Pointti on se, ettei kaikilta vaan voi odottaa samaa ymmärrystä.
Jos tekee sen virheen, siitä oppii. Jos tekee sen kaksi kertaa, sitä toivoo että oppisi.
Jos toistaa sitä, siitä mainitaan.
Siinä tapauksessa jos olet jo valmiiksi se "väärin ymmärretty", hyökkää joukko muita puolustamaan sua.
Ja siinä kohtaan homma menee siihen "ne vs ne muut", vaikka huomion pitäisi kiinnittyä nimenomaan siihen ongelmaan mikä alunperin oli.
Täällä on monia kenen kanssa olen enempikin tekemisissä, ja mä luulen että heistä jokainen ymmärtäisi jos mä kauniisti tällaisista mokista ilmottaisin, enkä suinpäin alkaisi heitä puolustelemaan, koska nyt ei ollut kyse mistään valtataistelusta tai heikomman puolien pitämisestä, mihin se helposti menee jos kyseessä on ihminen jota on totuttu puolustamaan, tai kenestä tulee sellainen "aina kiusataan olo".
Ne "vakkaritkin" tekevät virheitä, ne "vanhatkin" tekevät virheitä, ne "uudet" tekevät virheitä, ja on ymmärrettävää että ollaan puolustuskannalla, mutta koitettaisiin muistaa se alkuperäinen syy mistä kaikki alkoi, ihmistä voi puolustaa, mutta riitaan/väittelyyn tarvitsee aina muitakin ja siitä nimenomaan nyt on kyse.
Koko homma on karannut siitä mistä aluksi mainittiin, mutta se ei yksittäin ole "nooruskan dissaajien" saati "nooruskan puolustajien" syy, vaan juttu menee jo henkilökohtaisuuksiin tai ehkä vanhojen riitojen ratkomiseen/vanhojen kaunojen setvimiseen, ei enää ollenkaan tähän caseen, joka oli se miten jokainen voi ilmoittaa onko kyseessä huhu vai tieto vai fakta, tai mitä vaan.
elisa_day
Jack Bauer

MissHolmes kirjoitti:Otetaanpa nyt vaikka nämä viimeiset: Ikaalinen ja Tampere. Kumpaankaan ei olisi ilman ''valppaita paikallisia'' ehtinyt pelkällä totaalisella faktalla syntyä mitään keskustelua; niin npeasti molemmat ratkesivat (onneksi)
Onko mielestäsi siis ihan hyväksyttävää, että keskustelua syntyy täysin vääriin "tietoihin" perustuen? Uhrien, uhrien omaisten ja tekijän omaisten kustannuksella? Ja kaikki virheet muuten eivät ole korjattavissa.

Koska MissHolmes ei edelleenkään näytä tietävän, mistä puhutaan, niin otetaanpa tähän muutama kohta emoketjusta, koskien tekotapaa ja koraani-huhua:
artemis kirjoitti:Kuulin, että tekijänä on ollut maahanmuuttajataustainen poika, joka on hakannut "muijansa" (tyttöystävä siis?) hengiltä, jonka jälkeen tappanut itsensä, kuten arvailtiinkin jo.
Henkilö, joka kertoi tästä, on ollut tämän tekijän kanssa joskus samalla luokalla, en tiedä sitten tarkemmin kuinka hyvin tunsivat/tuntevat toisensa.
Tässä ilmaistaan kyseessä olevan huhu, ja lähdekin kerrotaan. Ok.
Nooruska kirjoitti:Nimi on nyt selvillä. Mohammed. Pelannut futista. Tyttö on ollut suomalainen. Hakannut naisen hengiltä ja sitten itse hukuttautunut.
Nooruska kirjoitti:Lähteeni ei tiedä onko aikaisempaa rikostaustaa/väkivaltaisuutta.
Mustasukkaisuutta liputetaan varmimmaks motiiviks, mutta ei 100% varmuutta.
Tässä kohtaa kehiin isketään tekijän muistosivu.
Nooruska kirjoitti:
Höh. Mun mielestä toi ei yhtään näytä sellaiselta, joka ensin hakkaisi ketään hengiltä ja sitten tappaisi itsensä.
Mietin just iha samaa! Tollanen suht "heiveröisenkin" näköinen, vaikea kuvitella, että ketään sais hakattua hengiltä. :? Tosin, pieni iskukin monesti riittää...
Tässä kohtaa puhutaan jo melkein faktana siitä, että poika on nyrkein hakannut tytön hengiltä. Sitten aletaan puhua vesipiipuista ja pojan mahdollisesta mallinurasta.
Nooruska kirjoitti:Uutta tietoa: Tyttö oli jättänyt tän pojan torstaina ja poika hakkas sitten tytön hengiltä Raamatulla. (en tajua miten se on mahdollista käytännössä :shock: )
ejh kirjoitti:Kristittyjen raamatulla?

edit. Eikös niissä raamatuissa ole kovakantisiakin? Terävät nurkat ja kovat kannet. Aika uskomattoman kuuloista :shock:
Nooruska kirjoitti:Joo, tuota juttua kyllä hieman epäilen. On tietenkin voinut mäjäyttää muutaman kerran ekana käteen osuvalla esineellä, mutta varmasti muutakin väkivaltaa ollut. Uskoisin niin.
Nooruska kirjoitti:Kuulemma ollut Koraani, jolla mäiskiny. Tosin nää tiedot alkaa oleen jo aika...
Tolla kyllä varmaankin on ollut todennäköisemmin Koraani hyllyssä kuin Raamattu.
Jos uskonto ollut osana eron argumenteista tytöllä? Ja siksi se on sen kirjan ottanut mahdollisesti mukaan noihin lyönteihin. Luulen, että tuolla kirja-seikalla on joku syvällisempi "tarkoitus" tuossa.
piippis kirjoitti:Koraanilla mäiskiminen... Voihan se olla ensimmäinen käteen sattuva astalo. Kulttuurien ristiriidalla lienee tekemistä koko tapahtumasarjan kanssa.
jenni82 kirjoitti:Huh huh mitä juttuja! Tosiaan se koraanilla hakkaaminen on mun mielestä muslimeilla aika normaalia.
elisa_day kirjoitti:Näyttää taas tässäkin keskustelussa monet huhut muuttuneen faktoiksi. Kuolleena löydetty poika melko todennäköisesti on tuo henkilö, jonka muistosivu tännekin on linkitetty, mutta siitä, että poika olisi syyllinen tytön kuolemaan ja esim. tarkasta tekotavasta ei vielä ole varmaa tietoa.

Ja juu juu, saa ja kuuluukin spekuloida ja läpälässynlää, mutta pitäisi myös osata erottaa huhut, faktat ja spekulaatiot toisistaan ja tehdä selväksi myös muille lukijoille, mistä milloinkin puhutaan.
Nooruska kirjoitti:Jos siis tuohon koraanilla iskemiseen kehoitin tuolla suhtautumaan varauksella, mutta tälläistä juttua täällä vahvana kulkee. En itsekään usko, että ketään pelkällä kirjalla saa hengiltä. Ainakaan noin heiveröisen näköinen poika.
Missä kohtaa kehoitit?
Myöhäistä. Tässä kohtaa huhu on jo ottanut faktan muodon.
The Stig kirjoitti:Koraanilla hakannut tyttöystävänsä?? :shock: Tuskinpa on ollut hetken mielijohde ottaa tuollainen kirja käteen ja siellä tehdä tuollainen työ. Ehkä itse tekisi homman veitsellä tms. Luultavasti halunnut tuoda teollaan esille oman uskontonsa, varoituksena muille..?
Crishelle kirjoitti:Koraanilla hakannut?? Okei?? Aika paljon on saanut hutkia että on henki lähtenyt, jos tuo nyt on totta.
Poliisi vahvistaa:

Poikaystävä surmasi teräaseella tyttöystävänsä Tampereen Annalassa.

Viime perjantaina poikaystävänsä asunnosta kuolleena löydetty 17-vuotias tyttö sai surmansa teräaseesta. Poikaystävää epäillään nuoren naisen taposta.
Ymmärtänet nyt, kuinka vaikea on seurata ja itse kommentoida keskusteluun, jossa asiat ovat vääristyneet? Myös emoketjun ihan ensimmäiseltä sivulta on luettavissa, kuinka eräs nikki ei lukenut uutisia ajatuksen kanssa ollenkaan, ja häntä olivat useat kirjoittajat useaan otteeseen korjaamassa. Mutta tosiaan tämä koraani-juttu ei todellakaan ollut ainoa asia, mikä ketjua sekoitti. Tämä nyt tässä esimerkkinä, kun siitä on puhetta ollut.

No niin, minun rautalanka ei väänny tämän enempää. :)
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

elisa_day kirjoitti:No niin, minun rautalanka ei väänny tämän enempää. :)
Saavutus sekin.Joillakin kirjoittajilla kun ei tunnu värähtävänkään vaikka moni on tässäkin
ketjussa koittanut asiaa selvällä suomella ilmaista.Mukaanlukien ylläpito.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
elisa_day
Jack Bauer

Damien kirjoitti:Saavutus sekin.Joillakin kirjoittajilla kun ei tunnu värähtävänkään vaikka moni on tässäkin
No tällaiselta elämättömältä, elähtäneeltä, vaihdevuosista kärsivältä 26- vuotiaalta aika hyvä saavutus joo. 8)
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

elisa_day kirjoitti:No tällaiselta elämättömältä, elähtäneeltä, vaihdevuosista kärsivältä 26- vuotiaalta aika hyvä saavutus joo. 8)
Onko tämä nyt tietoa, faktaa vai toive?
elisa_day
Jack Bauer

Damien kirjoitti:Onko tämä nyt tietoa, faktaa vai toive?
Onko sillä täällä mitään merkitystä, loppujen lopuksi? Ei tunnu olevan. No juu, kyllä tuo ikä taitaa olla ainoa fakta. Loppu lienee MissHolmesin päiväunia.
Moderaattorit
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Moderaattorit »

Damien kirjoitti:
elisa_day kirjoitti:No niin, minun rautalanka ei väänny tämän enempää. :)
Saavutus sekin.Joillakin kirjoittajilla kun ei tunnu värähtävänkään vaikka moni on tässäkin
Minfolle saapuu viestejä päivässä satoja, joten niiden kaikkien läpi käyminen yksityiskohtaisesti (ja ihmisten välisten aiempien keskustelujen muistaminen) vaatisi yli-inhimillisiä voimia. Jos jotain väärää koette foorumilla tapahtuneen tai jonkin asian rikkovan foorumin sääntöjä, kannattaa käyttää viestin yläreunassa olevaa "vasikoi"-nappulaa, jolloin vasikoitte kyseisen viestin ylläpidolle nähtäväksi. Viestiin on kirjoitettava lisäksi syy, miksi vasikoitte juuri sen viestin. Tarvittaessa on hyvä myös antaa lisäsyitä ja esimerkkejä viestissä, mikäli esimerkiksi herjaus on jatkunut pidempään tai asiaan liittyy muitakin viestejä tai asioita. Tämän jälkeen ylläpito tarkistaa viestit ja tekee tarvittaessa jatkotoimenpiteitä.

-Dante
Ne tietää, jotka tietää...
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

elisa_day kirjoitti:Onko sillä täällä mitään merkitystä, loppujen lopuksi? Ei tunnu olevan. No juu, kyllä tuo ikä taitaa olla ainoa fakta. Loppu lienee MissHolmesin päiväunia.
Ei.Pieniä sivuseikkoja.Kaiken nippelitiedon, oli se sitten faktaa tai fiktiota, voisi kieltää bannien
uhalla minfossa.Olisi parempi paikka tämä kivasti sitten kaikille.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Moderaattorit kirjoitti:Asia on todella hyvin yksinkertainen. Ao. sääntö on jokaisen palstan käyttäjän luettavissa ja koskee kaikkia. Huom: ihan jokaista:

*8 §* Huhuja käsiteltäessä on syytä tehdä selväksi onko kyse omista
arvailuista ja toiveista vai todellisista tiedoista.

Aikaisempaan saluunameininkiin on turha vedota. Mm. tästä säännöstä on nyt muistutettu useaan kertaan. Jatkossa harkitaan konkreettisempia toimenpiteitä, esimerkiksi varoituksia.

M.info on rikospalsta.

-Jermo
Ikävä vain että tuo Jermon mainitsema saluunameininki ehti jatkua vähän turhan pitkään :(
Mutta toivottavasti tämä modejen määrän lisääntyminen ja huomautukset auttaisi nyt asiaa ja se korjaantuisi mahdollisimman pian.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Chopper
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Chopper »

Nooruska kirjoitti: en sinulta muista lukeneeni montaakaan järkevää kommenttia reiluun puoleen vuoteen. AINOASTAAN, kun kerrot muiden virheitä ja tuot esille mieltäsi ärsyttäviä asioita.
Järkevyys on lukijan silmissä ja vaikea niitä on varmaan lukea jos en ole kirjoittanut ketjuihin mitään. Tietääkseni säännöissä ei lue että palstalla ei saa olla jos ei kommentoi ketjuihin,ihan sama mitä kunhan kommentoit. Mielummin jätän kommentoimatta kuin että kirjoitan ketjuihin viestejä tyyliin : OMG,se facebook kuva näyttää kyllä siltä ettei se voi tehdä mitään tollasta...Voi miten suloinen...Tuo on sen näkönen että siitä uskookin että hän pystyy tekemään vaikka mitä...Nyt se kirjotti facebookissa sitä...Sen facebook kavereissa on sen niminen henkilö jonka etukirjan alkaa A:lla ja sukunimen eka kirjain K:lla...Siis aivan ihquu... Siis mä kuulin huhun että se on seurustellu sen kanssa puol vuotta ja sitä ennen se seukkasi yhen toisen kanssa pari kuukautta,näinköhän löydän sen tuolta facebookista...

(no okei,ehkä hieman kärjistettyä mutta aika moni ajankohtainen ketju alkaa olla tota,toisista ne voi olla järkeviä kommentteja kun taas toisista ei,makuasioita)
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Vastaa Viestiin