Mitä kengät kertovat?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Kotipoliisi
Martin Beck

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Joo sorry, olen yrittänyt pysyä aihepiireissä mutta tarkennetaan edellen. Kiitos awa.

Ja sitten itse asiaan:

Sariola kirjoitti:Kotipoliisi on tuota mieltä, mutta asiantuntijat eivät ole lainkaan varmoja. Kengät ovat olleet teltalla rikoksen tapahtuessa - AM:n verta on roiskunut kenkien pinnalle.
Asiantuntijat ja Kotipoliisi ovat samaa mieltä, kengät ovat olleet teltalla rikoksen tapahtuessa - onko jotain epäselvää Sariolalla?
Sariola kirjoitti: Mutta myös kenkien sisältä on saatu näyte, täydellistä DNA:ta ei ole saatu, mutta monet yksityiskohdat sopivat Anja Mäkeen.
Niin, ei ole saatu kunnollista DNA:ta ja mitään johtopäätöksiä ei siten voida vetää vaikka kuinka haluttaisiin.
Sariola kirjoitti: Tässä onkin pulma - miten Anja Mäen DNA:ta löytyi kengän sisältäkin?
Tässä onkin kaikkein isoin pulma ja se onkin Sariola itse, joka puhuu itsensä pussiin! Juuri edellä itsekin totesit, että DNA markkerit eivät matchaa, joten todistusarvo on nolla.

Sillä lailla.

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Nils Gustafssonin kengät ovat mielenkiintoista faktaa tässä tapauksessa, koska poliisi on selvittänyt, että kenkien verijäljet sopivat void-jälkeen.

Pelkästään tuo fakta on mielestäni aika painava. Saahan siitä toki erimieltäkin olla. Ei ole kiellettyä. Voihan sitä eriävää mielipidettään yrittää jotenkin perustellakin.

Perusteluina on esitetty sitä, että siinä veriroiskeiden esteenä on voinut olla ihan mitä tahansa muuta kuin Gustafssonin kenkä. Onko niin, että iskujen aikana teltan päällä on ollut vaikkapa murhaajan kenkä, tai sukka, tai orava, tai mikä vaan muu mutta ei Gustafsonin kenkä. Uskoisin, että tämäkin on oikeusoppineille selvitetty, että juuri näinhän tämä on seliettävä. Uskottavaa eikö totta?? Sariola voi kertoa, että miten selittivät?

Gustafssonin kengässä oli muuten vaan tuohon verettömään alueeseen sopivat jäljet.

Sillä sehän on faktaa.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kotipoliisi oli lainannut valikoiden!

Kotipoliisi oli esittänyt, että kengät olivat ilman muuta Gustafssonin jaloissa. Niinhän asia ei ole. Se asia on epävarma. Näin on myös käräjäoikeuden mielestä, samoin poliisin oman veritutkimusryhmän mielestä, kuten Ytti oikeudessa oli todennut. Ei ole edes varmaa olivatko kengät kenenkään jalassa murhien tapahtuessa. Tämä on se yleinen totuus, joka on oikeudessa todettu.

Myös se on totta, että myös kengän sisältä on saatu epätäydellinen DNA, joka monessa suhteessa sopii Anja Mäen DNA:han. Tämä ei ole täydellinen, koska mukana on ollut myös mies-markkeria. Kyllä tästäkin voi vetää johtopäätöksiä. Miten kenkään sisälle pääsi sellaista DNA:ta, joka muistuttaa suuresti Anja Mäen DNA:ta, vaikkakaan näyte ei ole täydellinen ja epäillään siinä olevan useamman henkilön DNA:ta. Kyllä tämänkin perusteella voi pohdiskella asiaa.

Tämä jälkimmäinen on Kotipoliisille kiusallinen, koska se viittaa siihen, että kenkä ei tainnut olla kenenkään jalassa rikoksen tapahtuessa. Sehän viittaa siihen. Kaikissa tapuksissa ei suinkaan olla varmoja olivatko kengät jonkun jalassa rikoksen tapahtuessa kuten Kotipoliisi antaa ymmärtää.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Kenkien suuaukko, eli se reikä mistä jalka laitetaan kenkään, on suhteellisen suuri verrattuna kengän pinta-alaan kokonaisuutena.

Ulkopuolella oli roiskeverta - sisällä ei. Fakta.

- hymm -

Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti:Kenkien suuaukko, eli se reikä mistä jalka laitetaan kenkään, on suhteellisen suuri verrattuna kengän pinta-alaan kokonaisuutena.

Ulkopuolella oli roiskeverta - sisällä ei. Fakta.
- hymm -
Poliisin oma veritutkintaryhmä tutki ja mietti näitä asioita luonnollisesti paljon perusteellisemmin kuin esim. awa.

Tuon tutkintaryhmän johtaja Anja Ytti esitti oikeudessa lausunnon, että "heidän tutkimusryhmänsä tulokset eivät viittaa Gustafssonin syyllisyyteen suoraan eikä edes epäsuorasti". Tämähän oli viimeinen naula syyttäjän arkkuun. Poliisin oma tutkintaryhmä, jonka piti lyödä viimeinen naula syytetyn arkkuun, iskikin viimeisen naulan syyttäjän omaan arkkuun. Tämä oli tuon poliisin tutkintaryhmän harkittu johtopäätös. Tuo oli syyttäjän kannalta tosi nolo tapaus. Niin vain kävi. Totuus oli kerrottava. "Hyvä poliisin tutkintaryhmä!", se oli oikein tehty.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Minulla itselläni oli aikoinaan tuollaiset saman malliset venykkeellä varustetut kenkälonttoset, liekö TopManit tai jotkut sen tapaiset.

Vanhuuttaan niihin tuli se ongelma, että ne venyivät suuaukosta ja kun meni sellaiseen asentoon, jossa oletetaan surmaajan olleen, niin jalka tuli ulos kengän kantapäästä, koska se suuakko ja venyke olivat löystyneet.

Näin on saattanut käydä myöskin surmatilanteessa, jolloin verta on roiskunut kenkään sisään!

Sitten kenkäpaikalle kävellessä veri on sekoittunut, joten that`s it!

Uskon, että awa on miettinyt juttua perusteellisesti ja yhtä suurella, jollei suuremallakin sydämellä tätä tapausta, kuin joku ammatikseen tekevä tutkijakin, joten tuollaiset heitot joidenkin loogiseen ajatteluun kykenemättömiltä, ovat turhia!

Ei noita päätelmiä ole niin kauhean vaikea suorittaa, mutta se vaatii tiettyjä edellytyksiä!

Mielstäni kengät ovat olleet jonkun jaloissa surmahetkellä 100 varmasti ja tuo veritukijoiden lausunto ei varmasti tarkoittanut sitä, mitä Sariola tuossa kirjoittaa!

Gustafssonnia ei ole pystytty millään verijälkien perusteella poistamaan epäiltyjen listalta!

Enneminkin vieraan DNA-löytymättömyys ihmetyttää, sillä sitä olisi pitänyt löytyä kengistä oiken runsaastikin, vaan eipä löytynyt, no ei löytynyt muualtakaan, joten se siitä!
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Kengän venykkeessä oli verta, joka on voinut joutua siihen vain kengän ollessä venyneenä.
Oikeus pohti, että kengässä on voinut olla jokin muukin kuin jalka esimerkiksi sukka.

Gustafssonin sukat olivat Sariolan mukaan puhtaat, jos sukka olisi ollut kengässä olisi se imenyt verta itseensä varmasti erottuen. Tuskin Gustafssonilla varasukkia oli mukana ja missä ne olisivat.

KO pts on täynnä epäloogisuuksia , epävarmuuksia. Uskomatonta.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Hessu52
Watson itse

Viitaten edelliseen, niin jos sukat olisivat olleet kengissä ja teltan edessä, olisivat siellä olleet myös jalatkin, koska Gustafssonni vietiin saiaraalaan sukat jaloissaan, vai onko surmaaja ottanut sukat kengistä pois ja sitten ystävällisesti laittanut sukat vainaaksi luulemansa Gustafssonnin jalkoihin, jonka jälkeen vasta kiikuttanut kengät jemmaan, joohan!

Kyllä se on vaan niin, kenkien kertomana, että ne ovat olleet surmaajan jaloissa, tämän surmatessa Tuulikin, siinä ei kahta sanaa.

Sepon kengät oli pakko ottaa mukaan kenkäpiiloon, koska olisi ollut luonnotonta, että vain toiset kengät olisi piiloitettu!

Sitä paitsi Sepon kengät näyttivät olleen paremmassa kunnossa!

Samalla saatiin osa lavastusta sellaiseksi, että kengät olisi piiloitettu muka sen vuoksi, etteivät pojat lähtisi paljain jaloin niin herkästi perään, tuo siis kaikki lavastusta, joskin kun sitä tänäpäivänä kelaa, niin aika läpinäkyvää on!

Todellisuudessa ei olisi ollut ketään perään lähtijääkään, kuten hyvin tiedetään!
Sariola
Horatio Caine

yövuoro kirjoitti:Kengän venykkeessä oli verta, joka on voinut joutua siihen vain kengän ollessä venyneenä.
Oikeus pohti, että kengässä on voinut olla jokin muukin kuin jalka esimerkiksi sukka.

Gustafssonin sukat olivat Sariolan mukaan puhtaat, jos sukka olisi ollut kengässä olisi se imenyt verta itseensä varmasti erottuen. Tuskin Gustafssonilla varasukkia oli mukana ja missä ne olisivat.

KO pts on täynnä epäloogisuuksia , epävarmuuksia. Uskomatonta.
Entä pullo?
Kengässä on hyvä pitää milloin mitäkin. Minä olen pitänyt retkellä telttaillessa mm. savukkeita. Kengässä voi hyvin olla muutakin kuin sukka. On myös todettu, että kengän ei välttämättä ole tarvinnut olla venyneenä lainkaan. Käräjäoikeus on kallistunut tämän näkemyksen puolelle.
Hessu52
Watson itse

Siis mikä pullo?

Kyllä pullon pinnasta olisi valunut tippuveri kenkien pohjaan, jolloin se olisi ollut helpompi selvittää, kenen verta pullosta on kenkään tippunut ja mitenkä on ollut, olisiko molemmissa kengissä ollut pullo?

Eiköhän tuossa mennä taas sinne tuttuun paikkaan, eli metsään!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Tuon tutkintaryhmän johtaja Anja Ytti esitti oikeudessa lausunnon, että "heidän tutkimusryhmänsä tulokset eivät viittaa Gustafssonin syyllisyyteen suoraan eikä edes epäsuorasti". Tämähän oli viimeinen naula syyttäjän arkkuun.
En nyt tiedä kenen arkkuun kukakin nauloja oli iskemässä. Faktat olivat kaikkien tiedossa.

Teltan pinnalla oli veriroiskeiden ympäröimä alue (siis ilman veriroiskeita) ja tuohon roiskeettomaan alueeseen Gustafssonin kengästä löytyneet veriroiskeet sopivat.

Eli, jos ja kun, Sariolan väittämän mukaan tutkintaryhmän johtaja Anja Ytti esitti oikeudessa lausunnon, että "heidän tutkimusryhmänsä tulokset eivät viittaa Gustafssonin syyllisyyteen suoraan eikä edes epäsuorasti" - niin miten he sitten esittivät void-jäljen ja Gustafssonin kengän?

Ehkä niin, että ei ole kukaan osoittanut, että juuri tuo Gustafssonin kenkä oli roiskeiden esteenä, vaan siinä on voinut olla mikä tahansa muukin esine tai tavara, myös rohkea orava on voinut olla siinä pötkottelemässä. Sitä ei todellakaan tiedetä mikä siinä on ollut ja välillisesti voikin harmitella sitä, että lainkuuliaisen oravan turkki on tahriintunut roiskeiden toimesta.

Tämän väitteen, että kengän verijäljet eivät tutkintaryhmän johtaja Anja Yttin mukaan viittaa Gustafssonin syyllisyyteen suoraan eikä edes epäsuorasti, esitti Sariola.

Tulkitseeko Sariola Yttin lausuntoa virheellisesti, vai onko termit taas välillisesti hukassa?

Siitä, että juuri Gustafssonin kenkä on ollut telttakankaalla void-jäljen syntymisen eli veriroiskeiden aikana, on ainakin siltäosin todistettavissa, että Gustafssonin kengästä löytyvät nuo roiskeet, jotka sopivat ympäröiviin roiskeisiin. Se on fakta joka on kaikkea muuta kuin välillinen.

Mitkä linevät Sariolan perustelut tuolle Yttin lausunolle. Kaipa siellä on jotakin vielä tarkempaa tietoa, että mitä siinä on ollut? Jäädään odottamaan tietoa.

- hymm -

Hessu52
Watson itse

Älä awa jää odottamaan vastaust, sillä hauta kutsuu ennen kuin vastaus tulee.

Ainakaan älyllistä vastausta on turha odottaa!

Tuo vastaus on kuin erään Gustafssonnin muistiaukko, se joko tulee, tai sitten se on piilossa ja herää, mennäkseen jälleen nukkumaan ja aina silloin kun sitä kipeimmin kaivattaisiin, se on siellä jossain köllimässä, vaikka kuinka koputtelisi, niin ei vaan tule kurkistamaan, pahus sentään.
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

^^ Näköjään "joidenkin" on vaikea niellä ilmeisiä tosiseikkoja. Tosiasia nyt kuitenkin on, että Tuulikin veripisarat voidalueen ympärillä ja NGn kenkien veripisarat olivat samaa *roiskeperhettä. Koko muoto tiheys vastasivat toisiaan, se on faktaa jota ei mielikuvituksella paikata. Veriroiskeille on määritelty lähtöpiste, suunta ja etäisyys( krp-rikostekninenlaboratorio), lähtöpiste aukon kohdalta jossa Tuulikki on saanut kuolettavat iskut päähänsä. Kuten tiedätään, että oikeanjalan kengässä oli enemmän näitä pisaroita, osa niihin oli tullut lähes suoraan ylhäältä alas, osa pisaroista oli tullut kenkään hyvin läheltä lähes vaakatasosta. Vasemmanjalan kengässä pisaroita on ollut vähemmän. Tutkijat päättelivät, että sitä on suojannut joku, se on ollut jonkun esteen suojaamana. Tuulikki on yrittänyt pois teltasta aukon kautta murhaaja iskenyt vasemmalle pään sivulle. Eikö se ole aivan loogista ja jopa ilmeistä, että murhaaja on yrittänyt estää kohteensa liikkumista, painamalla vasemmalla jalallaan Tuulikkia kaulalta. Siitä oli tullut hankauma kaulalle. Pää on siten suojannut osittain vasemmanjalan kenkää. Toinen isku onkin tullut aukossa alempana, koska uhrin pää on pudonnut alemmaksi ensimmäisestä iskusta, päästä lentäneet roiskeet, ovat siten ollut lähempänä oikeanjalan kenkää. Näitä juttuja ei tosaankaan tarvitse keksiä, vaan ne ovat pääteltävissä verijäljistä.
Sariola
Horatio Caine

Miksi Hessu valehtelee etäisyyden teltalta kenkien löytöpaikalle?

1. VASTAAJAN (Puolustuksen) LAUSUMASSA todetaan:

" ..... Esitutkintapöytäkirjassa (liite 1, sivu 2), on kartta tapahtumapaikalta, johon on merkitty kenkien löytöpaikka. Kartalta "linnuntietä mitattuna kengät ovat olleet n. 650 metrin päässä teltalta. Jos kuljetaan kartassa näkyvää polkua pitkin, matkaksi tulee noin 800 metriä. ..... "

2. KÄRÄJÄOIKEUDEN TUOMIOSSA SYYTTÄJÄN MUKAAN:

" ..... Matkan teltalta kenkien löytöpaikalle on n. 600 metriä. ..... "

3. KÄRÄJÄOIKEUDEN TUOMIOSSA käräjäoikeuden mukaan:

" ..... Kengät löytyivät noin 500 - 600 metrin päästä. ..... "

4. HESSU KIRJOITUKSESSAAN:

" ..... Kengät löytyivät noin 300 - 400 metrin päästä. ..... "

5. MITEN NG OLI PUKEUTUNUT LÖYDETTÄESSÄ vastaajan lausuman mukaan:

Farmarihousut, harmaa villapaita, sukat

Joku täällä esitti, että NG olisi ollut paitasillaan. Se oli väärä tieto. Hessun ilmoittama etäisyys kenkien löytöpaikalle n. 300-400 metriä on tietysti virheellinen. Mitä väliä lienee Hessu siellä avojaloin käveleskellyt, kun on noin lyhyesti kävellyt? Testi on mennyt ***siilleen! 8)
Hessu52
Watson itse

Hessun väittämä kenkäpaikka on oikea ja metrit täsmäävät, Gustafssonni arvioi matkan jopa Hessun matkaa 100 m lyhyemmäksi, joten pulinat pois!
Vastaa Viestiin