Peitetoimintaa, Salakuuntelua

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
annaanna

Re: Peitetoimintaa, Salakuuntelua

Viesti Kirjoittaja annaanna »

Ole hyvä Pikasso, hienoa että näitä joku lukee. Pukkaa aina tuhatsatayksi asiaa joka viestiini. Ihailen mm. Kuolemannaakkaa, jonka teksti on loogisesti rakennettua ja miellyttävää lukea. Liekö päässään ajatuksetkin samanlaisessa järjestyksessä, minulla niin päässä kuin kotonani kaikki somassa sekamelskassa, jota aina välillä järjestelen sotkeakseni kaiken taas uudelleen.

Eilen aikani alatyylisiä vihjailuja "Sepon" ja Anneli Auerin suhteesta nettimaailmassa luettuani lähdin kauppaan. Lööpissä luki: "ANNELI SELÄTTI POLIISIN". Miten "hassun" kaksimielisen otsikon toimittajasetä olikaan palkkatyössään kehitellyt lehdenmyyntiä edistääkseen. Asia on varmaankin lööppiotsikoinnin arvoinen, sillä eilen nähdäkseni Vaasan hovioikeus selätti (tokikin vasta ensimmäisessä erässä) KRP:n. Noin lööppikielelle väännettynä. Siis vaatiessaan KRP:tä esittelemään edes jonkinlaista raporttia tekemisistään. Elantoa hankkiessaan ei toimittaja varmaankaan tullut ajatelleeksi, että tämän Annelin poika taitaa olla noin 12-13 -vuotias ja tytär pari vuotta vanhempi. Mehukas puheenaihe kahvipöytien lisäksi koululuokissa, onkohan heille asiasta kuittailtu. Tuskin. Tuossa iässä ollaan niin hienotunteisia. :cry: .

Kaksinkertaisia uhreja.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Annis; minä tarkoitin tuolla 'Annelille kerrotaan' kohdalla sitä, että kaikki tuohon tilakuunteluun ja Seppoon liittyvä nyt annettava tieto pitäisi minun mielestäni pitää suljettujen ovien takana ennen kaikkea muiden asian osaisten vuoksi.
Annelinhan pitäisi itse muuten kyllä olla selvillä Sepon kanssa tekemisistään täysin....

Uskoisin, että poliisi päätyi näihin käytettyihin konsteihin tässä tapauksessa siksi, että tutkinta rikospaikalla jäi suuntamaatta Anneliin ja tuomitseminen murhasta ilman minkäänlaista todistetta on aika heikkoa.
Poliisi siis tiedosti ryhtyessään epäilemään Annelia, ettei rikospaikkatutkinnan tuloksista siinä ole paljon iloa ja siksi yritti kaikkensa löytääkseen pitävät, kunnolliset todisteet.

Se ettei todisteita ole, ei johdu siitä, että Anneli olisi syytön, vaan siitä, ettei Joutsenlahti huomannut kerätä talteen tuota aineistoa, koska sulki Annelin aivan täysin epäilyjen ulkopuolelle alkuun. Ja kun pieni epäilys heräsi, oli se jo myöhäistä....
Nuotio & Äreät Tiput
annaanna

Viesti Kirjoittaja annaanna »

MissHolmes kirjoitti:Annis; minä tarkoitin tuolla 'Annelille kerrotaan' kohdalla sitä, että kaikki tuohon tilakuunteluun ja Seppoon liittyvä nyt annettava tieto pitäisi minun mielestäni pitää suljettujen ovien takana ennen kaikkea muiden asian osaisten vuoksi.
Annelinhan pitäisi itse muuten kyllä olla selvillä Sepon kanssa tekemisistään täysin....

Eli kirjoittamasi kohta käsittelee muita asianosaisia, joita haluat suojella (totuudelta).
"Minusta ollaan aika harmaalla alueella, jos perheen puheita tuon tilakuuntelun jäljiltä aletaan julkistaa enemmänkin. Eli kaikki mitä Annelille kerrotaan pitäisi kyllä ehdottomasti pysyä kaikkien asianosaisten edun vuoksi suljettujen ovien takana."
Et halua, että Vaasan hovioikeuden vaatimia KRP:n toimittamia raportteja ja muuta peitetoimintaa selvittävää materiaalia käsiteltäisiin julkisuudessa. Eli meille ei pidä kertoa peitetoiminnan raportoinnista. Näin olet harkinnut.
Aivan samaa mieltä olen kanssasi siitä, että AA on kyllä selvillä "Sepon" kanssa tekemisistään täysin. Asia ei vain mitenkään liity keskustelun kohteena olevaan asiaan. Minun nähdäkseni.
"Uskoisin, että poliisi päätyi näihin käytettyihin konsteihin tässä tapauksessa siksi, että tutkinta rikospaikalla jäi suuntamaatta Anneliin ja tuomitseminen murhasta ilman minkäänlaista todistetta on aika heikkoa.
Poliisi siis tiedosti ryhtyessään epäilemään Annelia, ettei rikospaikkatutkinnan tuloksista siinä ole paljon iloa ja siksi yritti kaikkensa löytääkseen pitävät, kunnolliset todisteet.Se ettei todisteita ole, ei johdu siitä, että Anneli olisi syytön, vaan siitä, ettei Joutsenlahti huomannut kerätä talteen tuota aineistoa, koska sulki Annelin aivan täysin epäilyjen ulkopuolelle alkuun. Ja kun pieni epäilys heräsi, oli se jo myöhäistä...."
Aivan samaa mieltä olen kanssasi siitä, että tuomitseminen murhasta ilman minkäänlaisia todisteita on aika heikkoa, mutta tässä tapauksessa se kuitenkin onnistui. Eipä Porin poliisissa koettu tarpeelliseksi edes neuvotella syyttäjä Valkaman kanssa tarpeesta moisen huume- ja järjestäytyneen rikollisuuden kitkemiseen tarkoitetun peitetoiminnan ja televalvonnan käytöstä. Niin laihoiksi väittävät tulosten jääneen, että eivät niitä syyttäjälle millään tavoin esitelleet ennen syytteen nostoa. Päätti siis nostaa syytteen ihan vaan parin esitutkinnan pohjalta. Näin olen käsittänyt, tai näin meille on asia esitetty. Peitetoiminnan käyttö tuli tietoon vain hetki ennen oikeudenkäyntiä.(Btw, mulla on mennyt ihan ohi silmien, missä vaiheessa syyttääjä on valittanut tai viitannut puutteellisesti tehtyyn rikopaikkatutkintaan.)
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minä viittasin siihen, ei syyttäjä.
Mutta onhan tuo nyt sokeallekin selvää, että rikospaikkatutkimus jäi Annelin osalta niin heikoksi, ettei mitään kunnollista ole; kaikki mitä olisi ollut sotkettiin, koska etsittiin sitä maankuulua huppumiestä.

Peitetoiminta ei suinkaan ole huumerikoksia varten. Kyllä se on ihan konsti, jolla poliisi ääritilanteissa voi yrittää selvittää vakavia rikoksia. Ja murha jos joku on aikas vakava rikos.

Minä en sinällään pidä tuota peitetoimintaa pahana. Sen avullahan olisi voitu jopa sulkea Anneli kokonaan pois epäiltyjen listalta. Pahaa on se, että asiassa on paljon ns osattomia, joiden sanoja ja tekoja ei missään olosuhteissa pitäisi päästää julkisuuteen.

En muuten edelleenkään usko huppumieheen, enkä Annelin syyttömyyteen, mutta entistä enemmän olen alkanut epäillä suomen poliisin kykyjä selvittää kinkkisiä rikoksia ja suorittaa asiallista ja neutraalia tutkintaa.
Nuotio & Äreät Tiput
Belker
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Belker »

Ulvilan Seppo-asiassa näkyy, miksi esitutkintatoimien johdossa pitäisi olla syyttäjä. Länsi-Euroopassa (vai oliko koko Euroopassa) Suomen lisäksi on vain Latviassa poliisi johtamassa esitutkintaa.

Juuri tehdyssä esitutkintlain uudistuksessa oikeusministeri Tuija Brax torppasi jälleen kerran toiveet syyttäjävetoisesta esitutkinnasta Suomessakin. Suomessa kun on niin pyhimyksellisen ihmeellinen poliisi ja kaikki muut maat käyttävät huonompaa menetelmää... Sepon käyttö on osoitus poliisien harkintakyvystä.

Sepon toimien tutkiminen on oma lukunsa. Meillä ei ole sisäistä tukintaa, joten KRP voi itse määritellä, kuinka se on noudattanut lakia peitejutuissaan. KRP voi aina haudata jutut, koska "kaikki keskustelu oikeastaan voi paljastaa jotain..."

Ulvilan jutussa tuleekin esille kolme suurinta ongelmaa oikeus- ja poliisivaltiossamme:

a) esitutkintaa ei johda syyttäjä
b) meillä ei ole poliisin sisäisen tutkinnan yksikköä
c) Brax on (edeltäjiensä tavoin) torpannut hankkeet, jotka ovat tähdänneet itsenäiseen tuomiolaitokseen. Meillä KäO, HO ja korkein ovat oikeusministeriön alaisia. Näin ei ole esim. Ruotsissa, Norjassa ja Britanniassa. Asiasta on puhunut mm. Jyrki Virolainen blogissaan.

Mutta eipä hätää! Suomettumisen aikana saimme kuulla, kuinka on lottovoitto syntyä Euroopan Japaniin. Oli se niin totta, kunnen EU- ja EMU-jäsenyydet aukaisivat pohjoisen koiranpennun silmät. - Mutta jäljellä on vielä maailman paras poliisi- ja oikeuslaitos. Ihmisoikeustuomiot tosin hieman järkyttävät tätä lapsenuskoa, mutta oikeusministeriön ja poliisijohdon osalta uskoa koetetaan pitää lujasti yllä.
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Ihmisen psyyke on kyllä ihmeellinen. Se on aina tietty porukka, joka innostuu suoltamaan kilometritolkulla tekstiä asiasta, millä ei ole mitään merkitystä syyllisyyskysymystä harkittaessa.
Tutkiskelija
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Tutkiskelija »

Belker kirjoitti:Ulvilan Seppo-asiassa näkyy, miksi esitutkintatoimien johdossa pitäisi olla syyttäjä. Länsi-Euroopassa (vai oliko koko Euroopassa) Suomen lisäksi on vain Latviassa poliisi johtamassa esitutkintaa.
Kiitos tästä tärkeästä tiedosta Belker. En ole asunut Suomessa moneen kymmeneen vuoteen.Olenkin ihmetellyt tuolla toisessa keskutelussa Suomessa asuvien juttuja esitutkinnoista ja väitteitä että poliisit voivat toimia kuinka haluavat. Näin ollen useimmat varmasti luulevat että ulkomaillakin rikostutkintaa johtaa poliisit vaikka todellisuudesa se onkin syyttäjä, joskus jopa usemapikin syyttäjä.

Hyvä kun kerroit tämän Belker. Tämä muuttaakin ajatusmaailmaani täysin. Tämän Ulvilankin tapauksen nään nyt aivan eri valossa kokonaan.
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Annaannalle. Kyllä ihan selvän sain tekstistä ja rönsyilen itsekin. Nämä asiat ovat myös hyvä heittää esiin kun liittyvät koko lailla systeemiin. jmit röllikkö tietty eri mieltä :D

Sellaisia ovat vaan asiat monisyisiä, kinkkisiä, pureskeltavia ja monelta kantilta katsottavia. Sitä mä.

Mikähän olisi se ideaalisin ote rikoksen tutkinnan ensimetreillä ja keitä olisi paikalla?
Belker
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Belker »

Tutkiskelijalle:

Tässä puussa Seppo-peitepoliisin käyttöoperaatio on syntynyt juuri paikallisen tutkinnanjohdon ja KRP:n kesken. Iltalehdessä syyttäjä Valkama kertoo:
Syyttäjä sai tietää peitetoiminnasta muutama viikko ennen käräjäoikeuskäsittelyä.

- Minulle kerrottiin, että tällaista toimintaa on ollut, mutta se ei tuonut esiin mitään uutta. Jos olennaista tietoa olisi ilmennyt, se olisi tuotu julki, Valkama vakuuttaa.

Asiaan liittyen: Jyrki Virolainen, ex-hovioikeustuomari ja OTT, kertoo uudesta esitutkintalakiesityksestä (J. V:n blogi kohta 350), kuinka vanha puute säilyy:
Paha puute lakiesityksessä on se, että syyttäjä ei edelleenkään johtaisi esitutkintaa, vaan esitutkinnan johdossa olisi edelleen poliisi. Tällainen systeemi on täysin poikkeuksellista Euroopassa, sillä se on Suomen lisäksi voimassa vain Latviassa. Käytännössä poliisi ja syyttäjän välinen esitutkintayhteistyö ei toimi kunnolla. Syyttäjät ovat käytännössä esitutkintavaiheessa hyvin passiivisia. He eivät esimerkiksi juuri koskaan hae tutkinnan aikana tuomioistuimelta lupia mihinkään pakkokeinoihin eivätkä itse päätä niistä; kaikki hommat tekee poliisi.
(En tahdo koskaan muistaa suoraan, oliko Suomen kanssa - koko Euroopan mittakaavassa - ainoa poliisijohtoinen esitutkintamaa Liettua vai Latvia, mutta se lienee marginaalinen juttu :) )

Ylläolevat kohdat voi yhdistää Seppo-juttuun siten, että Valkama olisi erittäin epätodennäköisesti ryhtynyt koko Seppo-operaatioon. Syyttäjävetoinen esitutkinta olisi siten estänyt poliisin ylilyönnin, ts. sopimattoman ja epätarkoituksenmukaisen peitetoiminnan. Esitutkinta olisi hoidettu muilla keinoilla, eikä Seppo-operaatio tuottanutkaan tuloksia, ellei puolustus sitten löydä jotakin.

---

Esitutkintatoimissamme ongelmana ovat myös poliisiesitutkintjohtajien käyttämät pakkokeinot, joihin oikeus antaa lähes poikkeuksetta luvan. Eri pakkokeinoissa on määritelty raja, joka rikoksesta olisi tultava, että pakkokeinoa X voidaan käyttää. Rikos voi olla tavallinen tai lievä, mutta jos tutkinnanjohtaja (poliisi) vin katsoo, että rikos voisi oikeastaan olla törkeäkin, niin tämän perusteella saadaan pakkokeino X käyttöön. Pakkokeinon tuloksia taas voidaan käyttää oikeudessa sen lievemmänkin rikoksen todistelussa, vaikka pakkokeinon haussa olisi esitetty esim. törkeä-tekomuotoa perusteluna. Ei Suomessa todisteita hylätä, koska "niiden saamiseen käytettiin pakkokeinoa X, jonka myöntöehdot olisivat edellyttäneet suurempaa rikosta". Todisteet ovat ja pysyvät, ja Suomessa pakkokeinojen (esim. kotietsintä tai puhelinkuuntelu) avulla saadaan viedä ihan mikä muu tahansa rikokselta näyttävä uutena juttuna uuteen esitutkintaan.

---

Koetan laittaa esimerkkijutun: Poliisi tutkii lievältä ja sekavalta vaikuttavaa porukkarikosta, olkoon vaikka rakennusfirman kuitteja ja veronkiertoa. Koska lievää rikosta Y varten ei voi saada telekuuntelua ja kotietsintää, tutkinnanjohtaja hakee näitä pakkokeinoja törkeä-nimikkeellä. Tuomari antaa luvan, koska (kehäpäätelmä) jos poliisi hakee lupaa pakkokeinoon, on poliisilla siihen varmaan hyvät syyt. Enempää harkintaa ei tarvita. --> Poliisi tekee kotietsinnät ja telekuuntelun. Talousrikoksista ei ole merkkiäkään. --> Telekuuntelu paljastaa kuitenkin muuta. Kuunneltu hlö N. N. on puhelinkeskustelussa jonkun kanssa kertonut metsästysrikkeestä; hlö B. B. puolestaan saamastaan lahjasta, josta ei ole maksettu parin tonnin lahjaveroa, ja henkilö Y. Y. ajelee katsastamattomalla ja vakuuttamattomalla autolla. --> Em. puhelinkuunteluiden jälkeen alkuperäinen rakennusjuttu kuihtuu kokoon, mutta sakkoja alkaa paukkua metsästysrikkeestä, lahjaverottomuudesta ja auton vajaakuntoisuudesta. --> Juttua voi jatkaa, esim. poliisi saa katsastusautojutun yhteydessä tietää, että hlö Y. Y:llä on varastettua tavaraa autossaan ja hänen muijansa keittämää pontikkaa löytyy autosta. Ja niin edelleen.

Kauas on tultu alkuperäisen pakkokeinon tarkoituksesta, mutta Suomessa tällaiselle rikkeiden ja rikosten ketjuttamiselle ei ole mitään rajaa. Esim. pontikankeitosta voidaan ottaa kuultavaksi tai pidättää mieliavltainen määrä ihmisiä, joista ehkä yksi on keittänyt aineen. Viinanmyyntiä kun aletaan tutkia, silloin on siirrytty taas askel eteenpäin...

Onko sitten väärin, että poliisi saa tietää kaikenlaista? - Poliisin pitäisi pysyä tarkoituksenmukaisuusperiaatetta noudattavana, kun se alkaa tutkia kaikenlaisia sekasotkuja. Esimerkkijutussa kiinni voidaan ottaa tai kuulusteluihin/kuultavaksi velvoittaa kymmenittäin ihmisiä. Lopputulos ei vastaisi kummoisestikaan aiheutetun vahingon määrää. Mutta yksikään poliisi ei saisi sanktioita, vaikkei mistään esimerkkijutun tapauksista tulisi edes yhtä sakkotuomiota. Poliisi voisi jatkaa hommiaan, ellei nyt sitten vähän hävetä. Se on aika pieni haitta, kuitenkin.

---

Sori, jos esimerkki on pitkä. Seppo-tapaus on IMO aika pöyristyttävä, eikä vain poliisin touhuiluiden takia. Asian salaamisoikeus ja selvittämättömyys kertovat, miten vahvat oikeudet poliisilla on jo nyt. KRP:llä on oikeus arvioida itse itsensä toimet. Olen ihan varma, että Britanniassa juttu olisi mennyt sisäiseen tutkintaan ja 3-5 poliisia olisi saanut huomautuksen tai varoituksen. Meillä asiaa ei edes tutkita, jos nyt ei KRP:n oman navan kaivelua lasketa.
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Belkker kirjoitit: "Koetan laittaa esimerkkijutun: Poliisi tutkii lievältä ja sekavalta vaikuttavaa porukkarikosta"

Eiköhän pysytä asiassa. Poliisi tutkii murhaa. Kuunneltava henkilö on ainut todistettavasti paikalla ollut aikuinen murhatun lisäksi eikä hänen syyttömyyttään tue yksikään fakta. Vieläkö tarvitaan muita perusteita peitehenkilön käyttöön? Päinvastoin mielestäni olisi erittäin perusteltua käyttää peitehenkilöä edelleen jopa vankilassa.

Eiköhän tässä nyt olisi jo viimein aika jokaisen ymmärtää, etä Anneli Auerin rikos ei ole mikään myymälävarkaus, vaan murha. Voi hellan lettas, eikö edes Annelin puhelinta saisi kuunnella.

Onneksi kohta Vihreät lentävät hallituksesta pihalle ja toivon mukaan saadaan Persut ja joku tolkku tilalle, loppuu rikollisten hyysäys.
Anyone
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Anyone »

Belker kirjoitti: KRP:llä on oikeus arvioida itse itsensä toimet. Olen ihan varma, että Britanniassa juttu olisi mennyt sisäiseen tutkintaan ja 3-5 poliisia olisi saanut huomautuksen tai varoituksen. Meillä asiaa ei edes tutkita, jos nyt ei KRP:n oman navan kaivelua lasketa.
Jälkiviisasus on sitä järkevintä viisautta, kuuluu sanonta, mutta miksi ei opita virheistä. Tämä Ulvila tapauskin osoittaa jo aivan avoimesti että kaikki, ihan alkututkimuksista lähtien meni pieleen ja yhteiskunta maksaa tyhmyyksistä. No pohjimmiltaan tämä ei ole yksistään poliisien vika vaan vika on systeemissä.

Ajatellaas kuinka muissa maissa olisi tehty. Ulvilan tapuksessa oli aivan silmin nähden tapahtunut henkirikos jota alettiin selvittämään. Uhri ja rikospaikkakin olivat selvillä alusta lähtien. Jos rouva olisi ilmoittanut miehensä olevan kadoksissa "eikä miestä näy kotonakaan poliisien mukaan" niin syyttäjää ei tarvita kytkeä keissiin ennen kuin epäillään tapahtuneen rikos. Ulvilan tapauksessa ei ruumiin kätkeminen tullut kysymyksen, lasten olleessa paikalla, vaikka ajatus ruumiin kätkemsiestä oli melko varmasti käväissyt rouvan mielessä. Hätäalibiksi kehittyi" tyttö puhelimessa" ja "huppupäinen mies".
Useimmissa maissa olisi syyttäjä asetettu johtamaan esitutkimuksia jo heti alkuunsa. Rikospaikalla olleet olisi kuulusteltu melko heti paikalla, paitsi ei lapsia. Ulvilaa vastaavassa tapauksessa olisi rikospaikalla oleskelleen rouvan lisäksi kutsuttu kuulusteluihin mukaan syyttäjä , rouvalle järjestetty asianajaja paikalle ja rikospoliiseista pari kaveria kuulustelemaan. Tämä on aivan normaali käytäntö useimmissa maissa.

Uskallan jopa väittää että jos olisi toimittu edellä kuvaamalla tavalla niin tämä keissi olisi jo ajat sitten käsitelty valmiiksi ja tuomio langetettu. Rahaakin ja resursseja olisi tarvittu käyttää paljon vähemmän. Nyt on heitetty rahaa ja resursseja hukkaan tyhjänpäiväisiin toimintoihin ja tutkimuksiin ja liikuttu täysin väärillä raiteilla. Syyttäjäjohtoinen rikostutkinta on kaikken osapuolten kannalta paras ratkaisu. Taloudellisestikin edullisempi. Aikaakin siinä voitetaan usein miten. Lasten käsittely tässä keissisä on myös ala-aravoinen.
Anyone
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Anyone »

jmit kirjoitti: Päinvastoin mielestäni olisi erittäin perusteltua käyttää peitehenkilöä edelleen jopa vankilassa.
Mielestäni ei peitetoimintaa pitäisi käyttää yksityistapauksissa. Ulvilan tapuksessa peitetoiminta otettiin mukaan koska poliisit itse möhlivät tukintansa jo ensi metereillä ja oli keksittävä jokin keino korjata virheet.
Jokin yksityisuojahan tarvitaan säilyttää. Sen sijaan järjestäytyneessä rikollisuudessa on peitetoiminta iha OK ja monissa maissa käytetään entisiä vankilakundeja peitehenkilöinä.
Eiköhän tässä nyt olisi jo viimein aika jokaisen ymmärtää, etä Anneli Auerin rikos ei ole mikään myymälävarkaus, vaan murha. Voi hellan lettas, eikö edes Annelin puhelinta saisi kuunnella.

Kukaan ei ole sitä väittänytkään. Olet ymmärtänyt väärin.
Onneksi kohta Vihreät lentävät hallituksesta pihalle ja toivon mukaan saadaan Persut ja joku tolkku tilalle, loppuu rikollisten hyysäys.
Mitähän tämä tarkoittaa. En nää mitään logikkaa.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011041 ... 8_uu.shtml

Yllätyskäänne
Tiistai 12.4.2011 klo 04.07 (päivitetty klo 06.11)

Keskusrikospoliisi ei suostu avaamaan peitetoimintaansa Anneli Auerille, vaikka hovioikeus niin velvoittaa.

MUTKIKASTA Anneli Auerin oikeudenkäynti on sisältänyt paljon erikoisia käänteitä eikä niille näy loppua.

-------------------
Soluttautui poikaystäväksi

Poliisi solutti oman miehensä Anneli Auerin poikaystäväksi keväällä 2009. "Seppo" tapaili Aueria kahdeksan kuukautta. Pari tapasi toisensa lenkkipolulla, mies myös vieraili Auerin kotona.
Jo käräjäoikeudessa Auer ja Jukka S. Lahden omaiset vaativat saada tietää, mitä poliisi sai peitetoiminnallaan selville. Käräjäoikeus hylkäsi vaatimuksen.
Vaasan hovioikeus antoi maaliskuun lopussa päätöksen, jonka mukaan keskusrikospoliisin on paljastettava peitetoimintaa koskevien raporttien otteet Auerille ja asianosaisille.
Krp on koko ajan vastustanut tietojen julkistusta.
Satakunnan käräjäoikeus tuomitsi Auerin marraskuussa elinkautiseen vankeuteen miehensä Jukka S. Lahden murhasta. Murhaoikeudenkäynnin käsittely alkaa toukokuussa Vaasan hovioikeudessa.
-----------------

Näin ollen miehensä murhasta Satakunnan käräjäoikeudessa tuomittu Anneli Auer ei välttämättä saakaan tietää totuutta siitä, mitä keskusrikospoliisi (krp) sai peitetoiminnallaan hänestä selville.
Krp vastustaa jyrkästi tietojen julkistamista ja se on nyt tehnyt asiasta valituksen korkeimpaan oikeuteen.
Vaasan hovioikeus antoi eilen asian tiedoksi Auerin asianajajalle Juha Mannerille ja muille asianosaisille.
- Korkein oikeus on keskeyttänyt asian täytäntöönpanon. Meidän piti saada keskusrikospoliisista peitetoimintaa koskevat raportit keskiviikkona, mutta missään nimessä emme niitä sinä päivänä nyt saa, Manner kertoo.
Ilman lupaa

Erikoiseksi tapauksen tekee se, että Vaasan hovioikeus ei maaliskuun lopussa antamassaan päätöksessä antanut muutoksenhakuoikeutta asiassa.
Hovioikeus velvoitti tuolloin krp:n esittämään peitetoiminnan raporteista sellaiset otteet, joihin ei sisälly tietoa soluttautujan henkilöllisyydestä tai poliisin taktisista ja teknisistä menetelmistä.
Raportit piti antaa hovioikeudelle kahden viikon kuluessa. Määräaika päättyy huomenna.
Krp pullikoi kuitenkin päätöstä vastaan ja yrittää nyt kumota sen.
- Krp on vastustanut koko ajan tietojen julkistusta, joten se linja huomioon ottaen tämä käänne ei yllättänyt, Manner toteaa.
Korkein oikeus pitää asian takia istunnon loppuviikosta tai ensi maanantaina, jolloin se kuulee krp:n edustajia ja asianosaisia.
Mannerin mukaan krp:n menettely hankaloittaa jälleen jo ennestään mutkikkaaksi mennyttä oikeuskäsittelyä.
- Paljon on tullut mutkia matkaan ja kiviä kerätään eteen. Tuntuu aika kummalliselta, että tällaisiin seikkoihin joutuu keskittymään, kun toukokuussa alkaa jo asian pääkäsittely hovioikeudessa. Tämä tarkoittaa sitä, että yhä kiireempi tulee.
pohtiijamiettii

Viesti Kirjoittaja pohtiijamiettii »

Voi v***u mikä poliisivaltio tää Suomi kyllä on! Jos olisin Auer, alkaisin väsätä kirjaa, jossa kertoisin "Seposta" ihan kaiken mitä ikinä vaan muistaisin. Erityisesti tuntomerkit. Onhan tää jo aivan naurettavaa pelleilyä! Toi ei voi kertoa mistään muusta kuin siitä, että KRP salaa jotain, minkä se on tiennyt tehneensä väärin/epäeettisesti/päin persettä muuten vaan.

Ilmeisesti "Seppo" on joko saanut tietää jotain, mikä ei sovi kuvaan Auerin syyllisyydestä. Tästä uskomuksesta en suostu luopumaan ennen kuin tuo materiaali annetaan puolustuksen nähtäväksi. Joku syyhän tollaseen eskari-ikätason pelleilyyn pitää olla.
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

En usko, että tämä jämäkkä asenne raportin salassapitämiseen liittyy pelkästään tähän Ulvilan juttuun. Kaikessa kauheudessaan se kuitenkin on vain yksi murheellinen perheriitatapaus. Poliisi oli ilmoittanut huolensa peitetyötä tekevien turvallisuuden ja menetelmiensä salaisuuden säilymisen puolesta, tälläkin hetkellä peitehommissa on luultavasti useita ihmisiä. Tällä palstalla useat varmaan ovat sitä mieltä, että esim. huumejutuissa/järjestäytyneessä rikollisuudessa peitetoiminta on ihan ok eikä siitä tarvitse kertoilla, jotteivät seuraavat tapaukset ja peitetyötään tekevät ja muut juttuun sekaantuneet vaarannu.

Se, olisiko tämä juttu välttämättä vaatinut soluttautumista, on sitten eri asia. Toisaalta poliisilla heräsi vankka epäily siitä, että murhanainen emännöi neljää lastaa Turkkusessa alkututkinnan heikkouden vuoksi eikä todisteiden hankkiminen usean vuoden jälkeen tapahtuneesta ollut helppoa. Silti mielestäni Sepon käyttäminen -mikäli tyyppi nyt on puoli vuotta hengaillut (poika)ystävänä perheessä- on liioittelua tässä tapauksessa. Tai no, kova huutohan siitäkin olisi noussut, jos siellä olisi jotain karmaisevaa tapahtunut ja kävisi ilmi, että poliisilla on ollut epäilynsä tekijän suhteen.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
Vastaa Viestiin