Kaikilla ei ole samanlaisia eväitä selviytyä näistä asioista. Katjuska.84 kirjoitti asiasta mielestäni hyvin.kakkosurpo kirjoitti:Vaikka itsekkin olen lapsuuden viettänyt väkivallan ja alkoholin sekoittamassa maailmassa niin eipä se ole estänyt koskaan erottamasta oikeaa väärästä. Eikä ole tullut koskaan mieleenkään siirtää näitä omia kokemuksia kanssa eläjille tai ulkopuoleisille kostona itse koetusta. Tää jätkä tappoi naisen ja lähtee siitä linnaan ja syyllinen kaikissa muodoissaan on hän itse, ei yhteiskunta, sijaisvanhemmat, kasvatuslaitokset tai mitkään muutkaan tahot. Elämä on täynnä valintoja, paskahousun valinta oli tämä.
Vaikea lapsuus ei tietysti tarkoita sitä etteikö tarttis vanhempana pystyä ymmärtämään oikeaa väärästä. Mutta se voi myös tarkoitta sitä, ettei ole koskaan oppinut käsittelemään tunteitaan, jotka tuollaisessa tilanteessa sitten on päässyt käsistä pahimmalla mahdollisella tavalla. Aika paljon nuorilla joilla on nuoruusiässä väkivaltaista käytöstä, on myös kotioloissaollut jokin vialla, nuori oireilee. Vihanhalinta, ja muidenkin tunteiden hallinnantaito ei ole samalla tasolla kuin esim vastaavalla ikätoverilla, jolla kotiolot normaalit. Itsensä ilmaiseminen heittelee enemmän, eikä sitä osata hallita, tulee ylilyöntejä kumpaankin suuntaan. Enkä tarkoita että kaikilla joilla on ollut vaikeaa olisi näin, mutta tuskin tämä tieto yllätyksenä kenellekään tulee?
Yhteiskuntaa kukaan tuskin suoriltaan on syyttämässä, mutta voihan sen asian ajatella myös oppimisen kautta; paneudutaan enemmän näiden vaikean lapsuuden omaavien nuorten tunteisiin, ettei vihantunteet leimahda näin.
Aika paljon myöskin adoptoituja nuoria joutuu laitoskierteeseen, koska ovat joko pillalle hemmoteltuja ainoita lapsia joille ei hennota laittaa rajoja, tai he eivät koe kuuluvansa perheeseen, varsikaan jos perheessa sattuu olemaan "oikeita" omia lapsia. Näitä sitten oireillaan tavoillaan.
Ja saattaahan pelkästään se hyvän perheen toisen vanhemman alkoholismi aiheuttaa jo aikuisellekin ihmiselle voimakkaita (negatiivisia)tunteita joiden kanssa on hukassa, jos ei ymmärrä mikä sen loppujen lopuksi aiheuttaa ja kuinka se tunne pitäisi käsitellä.