Sini Susanna Länkinen, 19 - surmattiin Muhoksella 2011

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Scilla
Martin Riggs

Re: Sini Susanna Länkinen, 19, Muhokselta

Viesti Kirjoittaja Scilla »

kakkosurpo kirjoitti:Vaikka itsekkin olen lapsuuden viettänyt väkivallan ja alkoholin sekoittamassa maailmassa niin eipä se ole estänyt koskaan erottamasta oikeaa väärästä. Eikä ole tullut koskaan mieleenkään siirtää näitä omia kokemuksia kanssa eläjille tai ulkopuoleisille kostona itse koetusta. Tää jätkä tappoi naisen ja lähtee siitä linnaan ja syyllinen kaikissa muodoissaan on hän itse, ei yhteiskunta, sijaisvanhemmat, kasvatuslaitokset tai mitkään muutkaan tahot. Elämä on täynnä valintoja, paskahousun valinta oli tämä.
Kaikilla ei ole samanlaisia eväitä selviytyä näistä asioista. Katjuska.84 kirjoitti asiasta mielestäni hyvin.
Vaikea lapsuus ei tietysti tarkoita sitä etteikö tarttis vanhempana pystyä ymmärtämään oikeaa väärästä. Mutta se voi myös tarkoitta sitä, ettei ole koskaan oppinut käsittelemään tunteitaan, jotka tuollaisessa tilanteessa sitten on päässyt käsistä pahimmalla mahdollisella tavalla. Aika paljon nuorilla joilla on nuoruusiässä väkivaltaista käytöstä, on myös kotioloissaollut jokin vialla, nuori oireilee. Vihanhalinta, ja muidenkin tunteiden hallinnantaito ei ole samalla tasolla kuin esim vastaavalla ikätoverilla, jolla kotiolot normaalit. Itsensä ilmaiseminen heittelee enemmän, eikä sitä osata hallita, tulee ylilyöntejä kumpaankin suuntaan. Enkä tarkoita että kaikilla joilla on ollut vaikeaa olisi näin, mutta tuskin tämä tieto yllätyksenä kenellekään tulee?
Yhteiskuntaa kukaan tuskin suoriltaan on syyttämässä, mutta voihan sen asian ajatella myös oppimisen kautta; paneudutaan enemmän näiden vaikean lapsuuden omaavien nuorten tunteisiin, ettei vihantunteet leimahda näin.
Aika paljon myöskin adoptoituja nuoria joutuu laitoskierteeseen, koska ovat joko pillalle hemmoteltuja ainoita lapsia joille ei hennota laittaa rajoja, tai he eivät koe kuuluvansa perheeseen, varsikaan jos perheessa sattuu olemaan "oikeita" omia lapsia. Näitä sitten oireillaan tavoillaan.
Ja saattaahan pelkästään se hyvän perheen toisen vanhemman alkoholismi aiheuttaa jo aikuisellekin ihmiselle voimakkaita (negatiivisia)tunteita joiden kanssa on hukassa, jos ei ymmärrä mikä sen loppujen lopuksi aiheuttaa ja kuinka se tunne pitäisi käsitellä.
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Ei mikään helpoin tausta siis hänelläkään.
Ja pöh. Pojalle on annettu uusi elämä ja mahdollisuus Suomessa ja miten kävi...
Tiina: Miksi pitäisi sääliä ?
Onhan se murheellista, että tälle lapselle on annettu mahdollisuus perheeseen ja normaaliin elämään, mutta on ilmeisesti sitten OMALLA KÄYTÖKSELLÄÄN aiheuttanut sen, että on joutunut sijais/lastenkotiin. Vai olenko ymmärtänyt väärin ?
Mutta jos on ensin adoptoitu Suomeen ja sitten sijoitettu perheestä pois, niin tuskin vika ainakaan perheessä on, koska tuo adoptioseula perheille tosi tarkka.
Ei niitä adotiolapsia kaikille anneta, jotka päättää sellaisen haluta...
Itse olen täysin samaa mieltä Tiinan kanssa. En väitä, että omalla käytöksellään on aiheuttanut täysin sijoitukseen joutumisen, mutta jotain kiitollisuutta siellä on kyllä puuttunut. Sairas mieli on varmasti ollut jo lapsesta asti... Millään huonoilla taustoilla ja kokemuksilla ei mielestäni voi selittää naisen tappamista, jota vielä väittää rakastavansa. Ja vielä sairaammaksi tämän kaiken tekee se käytös katoamisen jälkeen! Esitti surevaa ja piti suunsa kiinni viikon ajan poliisin huostassa. Huhhuh. Sääliä ei tule kyllä tämä mies saamaan meikäläiseltä. Surullista tässä on se, että joku perhe on aikoinaan hyvällä mielellä adoptoinut hänet Suomeen - toivottavasti heidänkin elämänsä ei ole pilalla tämän jälkeen kuin Siniin läheisten elämä on.

Ja tuskin tässä muita on ollut mukana. Jos olisi niin eiköhän tuollainen kaveri olisi jo kaverinsakin paljastanut. Hyvällä tuurilla olisi ollut viderittämässä syytä heidän niskaansa jo ensimmäisellä pidätysviikolla...
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
jenni82
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja jenni82 »

LAWoman kirjoitti:
Onhan se murheellista, että tälle lapselle on annettu mahdollisuus perheeseen ja normaaliin elämään, mutta on ilmeisesti sitten OMALLA KÄYTÖKSELLÄÄN aiheuttanut sen, että on joutunut sijais/lastenkotiin. Vai olenko ymmärtänyt väärin ?
Mutta jos on ensin adoptoitu Suomeen ja sitten sijoitettu perheestä pois, niin tuskin vika ainakaan perheessä on, koska tuo adoptioseula perheille tosi tarkka.
Itse olen täysin samaa mieltä Tiinan kanssa. En väitä, että omalla käytöksellään on aiheuttanut täysin sijoitukseen joutumisen, mutta jotain kiitollisuutta siellä on kyllä puuttunut. Sairas mieli on varmasti ollut jo lapsesta asti... Millään huonoilla taustoilla ja kokemuksilla ei mielestäni voi selittää naisen tappamista, jota vielä väittää rakastavansa. Ja vielä sairaammaksi tämän kaiken tekee se käytös katoamisen jälkeen! Esitti surevaa ja piti suunsa kiinni viikon ajan poliisin huostassa. Huhhuh. Sääliä ei tule kyllä tämä mies saamaan meikäläiseltä. Surullista tässä on se, että joku perhe on aikoinaan hyvällä mielellä adoptoinut hänet Suomeen - toivottavasti heidänkin elämänsä ei ole pilalla tämän jälkeen kuin Siniin läheisten elämä on.

Ja tuskin tässä muita on ollut mukana. Jos olisi niin eiköhän tuollainen kaveri olisi jo kaverinsakin paljastanut. Hyvällä tuurilla olisi ollut viderittämässä syytä heidän niskaansa jo ensimmäisellä pidätysviikolla...
Pitääkö lapsen osoittaa kiitollisuutta siitä että hän on syntynyt tänne ja hänet on adoptoitu?? Osoittaa otto vanhemmilleen kiitollisuutta et ne haki sen suomeen?? ei voi olla sairaampaa tapaa ajatella että jos ihminen adoptoi lapsen ni lapsen pitää elää kiitollisuuden velassa vanhemmilleen ja nöyristellä ettei ne vaan heivaa sitä lastenkotiin!!

Mä en puolusta tätä tappajaa mutta tuollanen tapa ajatella et ihan kiitollisuutta pitäs osottaa kun hänet on pelastettu ni on aika hanurista!
Life. It´s just fucking thing after nother...
nuusku-nella
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

jenni82 kirjoitti:
LAWoman kirjoitti:

Pitääkö lapsen osoittaa kiitollisuutta siitä että hän on syntynyt tänne ja hänet on adoptoitu?? Osoittaa otto vanhemmilleen kiitollisuutta et ne haki sen suomeen?? ei voi olla sairaampaa tapaa ajatella että jos ihminen adoptoi lapsen ni lapsen pitää elää kiitollisuuden velassa vanhemmilleen ja nöyristellä ettei ne vaan heivaa sitä lastenkotiin!!

Mä en puolusta tätä tappajaa mutta tuollanen tapa ajatella et ihan kiitollisuutta pitäs osottaa kun hänet on pelastettu ni on aika hanurista!
Olen samaa mieltä. Lasta ei voi adoptoida sillä ajatuksella että hänen pitää loppuelämänsä ajan olla kiitollinen. Eikä voi ongelmien kohdatessa vedota siihen että "Hei kuules, minähän toin sinut tänne kivaan maahan että oles nyt kiitollinen siitä".

Tangoon tarvitaan kaksi, usein myös ongelmiin. Todennäköisesti Pavel on oireillut (ymmärrettävistä syistä) ja tilanne on vain ollut paljon vaikeampi kuin mihin adoptipoperhe oli valmistautunut. Siis ei kenenkään syy, vain vaikea tilanne joka on ratkaistu niin kuin on osattu. Aiemmin jo kirjoitin että ei ole helppo tausta Pavelilla, olen edelleen samaa mieltä. En kuitenkaan ole tippaakaan sitä mieltä että pelkkä tausta tai olosuhde tekee kenestäkään tappajaa. Jos on valmis ottamaan hengen toiselta niin silloin minusta melko yksiselitteisesti on päässä jotain vinksallaan, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.
enpakerro
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja enpakerro »

Kyllä silä voi olla psyykeeseen suurikin vaikutus, jos on kokenut pienenä lapsena traumatisoivia asioita. Tällä en mitenkään poista P:n syylisyyttä, saatan vain ymmärtää hieman persoonan taustoja.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Ehkäpä siis jonkin asteinen persoonallisuushäiriö, joka on seurausta rikkinäisestä lapsuudesta.
Jos näin olisi, oli todennäköisesti vain ajan kysymys, milloin tapahtuu jotain vakavaa.

Tekijälläkin on oma menneisyytensä ja sen vaikutukset nykypäivään. Tavallaan sääli myös häntä, että elämä on tarjonnut eväät, joilla nyt päätyi tekoonsa.
Ihmisen persoonallisuus kehittyy vuorovaikutuksessa toisiin ihmisiin. Eri ikävaiheilla on omat
kehitystehtävänsä. Hyvin toimivissa suhteissa vuorovaikutus vastaa kunkin ikävaiheen tarpeisiin.
Kehitystä tukevat, aikuisen tarjoamat esikuvat ja mallit auttavat lasta rakentamaan omaa
persoonallisuuttaan. Lisäksi lapsi tarvitsee pitkäaikaisia, turvallisia ja pysyviä ihmissuhteita.
Varhaista vuorovaikutusta korostavien teorioiden mukaan persoonallisuushäiriöt saavat alkunsa
lapsen kehityksen jostain syystä häiriintyessä kahden- kuuden ikävuoden aikana. Eri
persoonallisuushäiriöt syntyvät kehityksen eri vaiheissa. Vakavien pitkään jatkuvien lasta
vahingoittavien psykososiaalisten tekijöiden ja persoonallisuushäiriöiden synnyn välillä on
olemassa ilmeinen yhteys.
Tottahan me jokainen itse vastaamme teoistamme, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että jokaisen lapsen takana on kasvattaja, joka on antanut eväät ja arvot elämälle.

Ja tottakai on tapauksia, jossa häiriö on täysin riippumaton ympäristöstä. Tässä tapauksessa vaan on hyvät ainekset ''lapsuusperäiseen'' psyykehäiriöön.
Nuotio & Äreät Tiput
enpakerro
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja enpakerro »

^^ Samoja asioita kelaillut.
ysiysiysi
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja ysiysiysi »

Kaverillahan ei ollut väkivaltarikostaustaa. Ja oli kuitenkin parikymppiseksi ehtinyt ennen kuin tällainen sitten tapahtui, joten mielestäni ihan turhaa lässyttää vaikeasta lapsuudesta. Jäi riidassa kakkoseksi eikä älynnyt vaikka hetkeksi poistua tilanteesta rauhoittumaan. Lyhyt pinna ei kai täytä persoonallisuushäiriön kriteereitä?
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Rankka nuoruus
Vuonna 1991 syntynyt poikaystävä on syntynyt Romaniassa, josta hänet adoptoitiin Seinäjoelle. Huostaanoton jälkeen hän asui Lapualla sijaisperheessä, ennen kuin hänet siirrettiin perhekotiin Muhokselle noin neljä vuotta sitten.

Nuorukainen on harrastanut painia sekä Seinäjoella että Oulussa. Hänellä on yksi pieni lapsi aikaisemmasta parisuhteesta.

Epäiltyä on painijapiireissä luonnehdittu ujoksi ja hiljaiseksi pojaksi, joka mieluiten oli omissa oloissa eikä pitänyt suurta meteliä itsestään.

Poliisille entuudestaan tuttu
Poikaystävä on aiemmin jäänyt kiinni näpistyksistä, mutta mitään vakavampaa rikostaustaa hänellä ei ole.
Näpistykset ja pikkurötöstelykin on oire jostain, ei ihmisen normaalia käytöstä. Jossain ketjun alkupäässä oli myös FB tai 24 lainauksia väkivaltaisesta ja äkkipikaisesta käytöksestä.
Nuotio & Äreät Tiput
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Nepenthe »

Olen missannut ihan kokonaan tämän löytymisen! :evil:

Mutta tosiaan aika odotettua että löytyi, vähän ihmeellisempää, että löytyi niinkin kaukaa. Osaako joku sanoa, että voiko tuollaisesta teon suunnitelmallisesta piilottelusta saada jonkinlaisen kovemman tuomion vai voiko ylipäätään millään lailla vaikuttaa tuohon syytenimikkeeseen, tms.? Jotenkin tuntuisi, ettei ihan pelkästään tavanomaisesta pikaistuksissa tehdystä taposta ole kysymys, kun kerran tosiaan viitsi sitä ruumista kuljettaa niinkin kauas. Mietitytti myös se, miten sanottiin, että Sini oli surmattu tarkoituksella, mutta että teräasetta ei ole käytetty: tuli mieleen, että kun ovat tapelleet, niin tämä Pavel on sitten ottanut vähän jotain kättä pidempää (viinapullo, maila, tms.) ja kunnolla hakannut. Kuristaminen on jotenkin teatraalisen tuntuista ja kun Pavel tosiaan ei fyysisesti ollut niin ylivoimainen, niin luulisi, että jos ei olisi täsmälleen tiennyt, miten kuristamalla tapetaan joku, olisi kuoliaaksi kuristaminen ollut aika hankalaa.

Olisi kyllä "kiva" tietää, että minkä tyyppistä asiaa riita koski, toki tuo surmatapa olisi erityisen kiinnostavaa kuulla, kuten myös se, että onko tosiaan jotkut Pavelin kaverit auttaneet ruumiin siirrossa, kuten ketjussa aikaisemmin pohdittiin.

Pavelin tausta on noussut aika paljon esille ja itse olen tavannut todella paljon erittäin huonon lapsuuden kokeneita aika pitkälti sen takia, että itellä on myös samaa taustaa. Vaikka on tosiaan ihan ihmisestä kiinni, tuleeko tappajaksi vai ei, niin kyllä huonolla lapsuudella on selkeä vaikutus myöhempään elämään. Lähinnä voimakasta syrjäytymistä ja mielenterveyshäiriöitä - poislukien kemialliset ja geneettiset häiriöt - aiheuttaa tuo eletty elämä. Omassa potilasryhmässä oli melkein kaikilla taustalla jonkinlainen vakava kriisi, oli perheväkivaltaa kokeneita, kouluiässä lastenkotiin hylättyjä ja muita tällaisia. Valinta on loppujen lopuksi ihmisen, paitsi jos on tapahtunut ns. "naksahdus", mutta vaikka miten olisi hyvä ihminen, niin ihmissuhdetaidot kehittyvät oikeastaan vähän pakostakin huonommiksi jos on samanlaista taustaa kuin Pavelilla, joten alttius tuollaisiin väkivaltaisiin tekoihin on silloin suurempi kuin tavallista elämää eläneiden.
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
vivy
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vivy »

Nepenthe kirjoitti:Olen missannut ihan kokonaan tämän löytymisen! :evil:

Mutta tosiaan aika odotettua että löytyi, vähän ihmeellisempää, että löytyi niinkin kaukaa. Osaako joku sanoa, että voiko tuollaisesta teon suunnitelmallisesta piilottelusta saada jonkinlaisen kovemman tuomion vai voiko ylipäätään millään lailla vaikuttaa tuohon syytenimikkeeseen, tms.? Jotenkin tuntuisi, ettei ihan pelkästään tavanomaisesta pikaistuksissa tehdystä taposta ole kysymys, kun kerran tosiaan viitsi sitä ruumista kuljettaa niinkin kauas.
Eiköhän tuosta kuljettamisesta ym. tule sitten tapon lisäksi vielä hautarauhan rikkominen. :?:
Niinanna
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Niinanna »

ysiysiysi kirjoitti:Kaverillahan ei ollut väkivaltarikostaustaa. Ja oli kuitenkin parikymppiseksi ehtinyt ennen kuin tällainen sitten tapahtui, joten mielestäni ihan turhaa lässyttää vaikeasta lapsuudesta. Jäi riidassa kakkoseksi eikä älynnyt vaikka hetkeksi poistua tilanteesta rauhoittumaan. Lyhyt pinna ei kai täytä persoonallisuushäiriön kriteereitä?
NMP
vaikka en siniä tuntenut, kerran olen nähnyt, otan osaa.. tunnen pavelin muutaman vuoden takaa, ja olen yhtä järkyttynyt kuin 22.4.2008.. Voimia silti Sinin omaisille PALJON♥
tiistaina · Ilmianna.
JH
saako kysyä mitä on tapahtunu 22.4.2008? :o
tiistaina · Ilmianna.
.NMP
J, 22.4.2008 meidän "erittäin ihana ystävämme", painijapoika Pave, pahoinpiteli mut niin pahasti, että mun selkä hajos, en pystyny liikkumaan, alaraajahalvaus ei ollu kaukana, vakava aivotärähdys jne.. Rappukäytävässä halus pahoinpidellä mut, lennettiin lasiovien läpi... Jätkä makselee korvauksia mulle vieläki
7 tuntia sitten · Ilmianna.
JH
No huhhuh! Kyllä mieki ton paven tiiän mutta en kyllä tommosia puolia siitä tienny, paljastu kerralla paljon! On se niin väärin joutua tommosten väkivallan kohteeksi...
5 tuntia sitten · Ilmianna.
NMP
siitä on kaikki aina tiennyt että kuinka väkivaltainen ihminen se on...
.JH
No ite en sitä niin hyvin tunne että olisin sen todellisen luonteen oppinu tuntemaan, ihan vaan parin päivän ajan oltiin samassa paikassa ja jotain juteltiin.. Ja ihan hyvä etten paremmin tutustunukkaan
NMP
oon ollu pavelin kans vuoden samas laitokses... seurusteltiin ja sillee....
JH
aijjaa.. ei tainnu olla kovin hyvä poikaystävä..
NMP
oli se aluks ihan jees,seurusteltii puol vuotta nii se päätti pahoinpidellä mut
JH
Joo-o.. Onneksi kaikki ei oo samanlaisia ihmisiä ja nythän se pave lopussaki saa maksaa teoistaan
NMP
niinpä....
NMP
kyllähän se niinkin on, että se lähtee istumaan,mut siin on vaa se et ku ensikertalaisena menee nii se on 1/3 minkä se istuu...

Juttu on tuolla, sinin avoimella muistosivulla:

http://www.facebook.com/?ref=hp#!/topic ... &topic=371

Jännä väite poliisilta tuo väkivaltarikostaustan puuttuminen. Keskustelijoiden profiilit vaikuttaa ihan aidoilta ja ovat omilla nimillään siis.. Näyttäs siis olleen lähellä ettei näin käynyt jo kauan sitte :|
Nepethe: Olisi kyllä "kiva" tietää, että minkä tyyppistä asiaa riita koski, toki tuo surmatapa olisi erityisen kiinnostavaa kuulla, kuten myös se, että onko tosiaan jotkut Pavelin kaverit auttaneet ruumiin siirrossa, kuten ketjussa aikaisemmin pohdittiin.
Lihis minun. Nyt varmaan on helpompi kuvitella. :(
Se, joka ei koskaan muuta mieltään, ei ole koskaan oppinut mitään.
MerryLea
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja MerryLea »

Nepenthe kirjoitti:Mutta tosiaan aika odotettua että löytyi, vähän ihmeellisempää, että löytyi niinkin kaukaa. Osaako joku sanoa, että voiko tuollaisesta teon suunnitelmallisesta piilottelusta saada jonkinlaisen kovemman tuomion vai voiko ylipäätään millään lailla vaikuttaa tuohon syytenimikkeeseen, tms.? Jotenkin tuntuisi, ettei ihan pelkästään tavanomaisesta pikaistuksissa tehdystä taposta ole kysymys, kun kerran tosiaan viitsi sitä ruumista kuljettaa niinkin kauas.
Jotenkin tulee minulle kyllä mieleen, juurikin tuosta piilottelusta, että olisikohan kuitenkin ollut vahinko? Nyrkit saattaneet heilua puolin ja toisin, ja Pavel esimerkiksi tönäissyt, niin että Sini on lyönyt päänsä ja kuollut, tai lyönyt jollain esineellä, tai kuristanut, ilman tarkoitusta tappaa. Oja piilopaikkanahan on todella surkea, itsestäänselvää, että ruumis sieltä tullaan löytämään, joten kuulostaisi siltä, että poika on hätääntynyt huomattuaan että tyttöystävä on kuollut, ja pelästyksissään äkkiä hankkiutunut ruumiista eroon, vienyt kauas ajattelematta kuitenkaan piilopaikkaa pätkän vertaa. Myöhemmin todennäköisesti tajunnut surkean piilon, mutta ei ole uskaltanut käydä siirtämässä, eikä myöskään uskaltanut tunnustaa... Ja sen pystyn jopa jollain tapaa ymmärtämään, koska moni isompi ja kovempikin kaveri kuitenkin pelkää sitä vankilaa. Ei kauheasti myötätuntoa löydy väkivaltaista ihmistä kohtaan, mutta jos näin olisi mennyt, niin ihan pikkuisen ymmärrystä löytyy kuitenkin poikaa, ja hänen toimintatapaansa, kohtaan...

Lisäys: Yksi viesti näköjään tullut välissä. Jos on Pavelilla aiemmin ollut taipumusta lievään väkivaltaisuuteen (lievää päätellen siitä, että ilmeisesti ei ole kuitenkaan koskaan joutunut syytteeseen), niin kallistun vielä enemmän tuollaisen tapahtumankulun kannalle.
Mitäs helvettiä sitä tähänkin sanos...? Johan mä asiani kerroin... No, näkemiinkiitosseurasta&sillee! Ooksä viäl siäl? Saiskos sit vaikka jotain hyvää juotavaa!?
Niinanna
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Niinanna »

Niin sitä piti kysymäni, tuleeko ne "varttihullun" paperit jos todetaan syyntakeettomaksi tilapäisen mielenhäiriön takia, vai mistä syystä?
Se, joka ei koskaan muuta mieltään, ei ole koskaan oppinut mitään.
MerryLea
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja MerryLea »

Juurikin silloin. Eräs tuntemani henkilö sai tällaiset paperit, jotka seurasivat häntä noin 10 vuotta, kunnes tiedot todettiin vanhoiksi, piripsykoosissa tehdyn tuhopolton jälkeen. Mielentilatutkimus kertoi, että tyypissä ei noin yleisesti ottaen ole mitään vikaa, mutta huumelaskuissa sitten napsahti. 6kk mielisairaalassa, jonka jälkeen vuosi vankilaa, ilman ongelmia, mutta tiedot pysyivät noin kauan, siltä varalta joskos olisi vaikka tapahtunut uudestaan...
Myös muista, kuin huumeista johtuvista "hetken napsahduksista" eli "vartin sekoamisista" seuraa tällaiset paperit.
Mitäs helvettiä sitä tähänkin sanos...? Johan mä asiani kerroin... No, näkemiinkiitosseurasta&sillee! Ooksä viäl siäl? Saiskos sit vaikka jotain hyvää juotavaa!?
Vastaa Viestiin