Kuulustelut ja Annelin 'tunnustus'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Re: Kuulustelut ja Annelin 'tunnustus'

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

puuttuva pala on hyvin pieni
pituus n 5 mm ja hyvin kapea
Pardon
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Pardon »

Niin Naakka. Se on sen näköinen puukko, että se olisi jostakin muualta tai sitä käytettäisiin muuhun tarkoitukseen.

Jos joku tulisi mulle kertomaan, että JL:llä oli pihassa pikku verstas, niin sijoittaisin veitsen vaikka sinne. Toisaalta myös muu taloon liittyvä kunnossapito: jos jossain olisi siihen liittyviä työkaluja, niin miksei vanha veitsikin. Puutarhanhoidosta en osaa sanoa, mihin tuollaista terävää veistä tarvittaisiin. Ehkä joku tietää.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

alpo holisti kirjoitti:...
ja TM:n väittämä on näiltä osin mielestäni ihan yhtä kelpo.
Se, että se olisi ollut veitsitukissa ei kai ollut mahdollista,
mutta AA kertoi ottaneensa sen laatikosta riidan aikana (ja tämän hän on sittemin kumonnut...)
Niin mitä sitten on 'tunnustuksessaan' sepittänytkään. Ei se todellisuudessa niin ole että hän on sanonut ottaneensa veitsen alalaatikosta, vaan siinä oli vaihtoehtoja (sopii hyvin kaikkiin muihinkin tapahtumienkuvauksiin jossa AA:n olisi pitänyt kyetä sanomaan miten tapahtumat ovat menneet)

Alalaatikko oli siis vaihtoehto, Alla etp:stä vangitsemisperusteluita käsittelevän osion eräs kohta:

etp:
....Anneli on mennyt olohuoneeseen aikomuksenaan pakata lasten vaatteita lattialla oleviin matkalaukkuihin ja lähteä lasten kanssa pois sekä erota Jukasta, Jukka on vienyt Annelin keittiöön, jossa riitely on jatkunut. Joko Anneli tai Jukka on ottanut keittiön alakaapin laatikosta tai työtason puisesta veitsitelinaestä veitsen.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Minä veikkaisin veitsen alkuperäksi Jukan vanhaa kalastusvälinelaatikkoa tai vanhaa työkalupakkia. Kärjen tahallista katkaisua en osta. Edes raksamies moiseen ryhdy kun tuo pieni pala ei edes tee veitsen pistovaaralle mitään. Styroxin tmv leikkaamiseenkin kärki olisi tarpeen. Monella on keittiössä myös ns ynnämuu-laatikko. Sinnekin tuo sopisi valkosipuliraudan, piparimuottien ym sekaan.

Joskaan en näe tuota alkupäräistä käyttöpaikkaa kovinkaan tähdellisenä. Ainakaan ennen kuin huppumies on ilmaantunut häke-nauhalle ja Jukka on todettu vuotaneenkin muutamassa minuutissa.
Viimeksi muokannut Valhalla, To Touko 12, 2011 1:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

AA:n kuulustelu 1.10.2009
HUOM!
Auer on tätä kysymystä ennen vedonnut jo muistamattomuuteen ja
myöhemmin kumonnut "tunnustuksensa".

Yllä mainitut faktat visusti mielessä pitäen:
Veitsestä:

Merkitään: Sinua on kuulusteltu rikoksesta epäiltynä useaan kertaan Jukka Lahden murhaan. Ovatko kuulustelut oikein merkitty ja onko sinulla siihen jotain lisättävää?

Auer: Muuten kuulustelut ovat oikein merkitty, mutta vangitsemistilaisuudessa mainittiin, että olen pitänyt Tähtisentiellä veistä kädessäni. En muista tällaista vaan muistan sen, että olimme Jukan kanssa keittiössä ja Jukka piti minua väkisin keittiön pöytätasoa vasten ja tällöin minä olen ehkä availlut keittiön vetolaatikostoa, jossa säilytettiin veitsiä. Koin tuolloin, että olin vankina enkä päässyt enää minnekään.

Auer: En muista otinko minä vai Jukka veistä laatikosta, olen ehkä yrittänyt ottaa veistä, mutta en muista varmuudella. Kokonaisuudessaan kuulustelut on oikein merkitty. Joitakin sanojen vivahde-eroja en ole kaikkia korjannut ja tästä annan esimerkin: Jossain kuulustelussa on merkitty silmitön raivokohtaus ja olen tarkoittanut siinäkohtaa hysteerinen kohtaus.

Kuulustelija: Kävikö Jukka Lahti sinuun kiinni illan/yön aikana?

Auer: Edellä kertomani keittiössä oli ainoa tilanne, jossa Jukka kävi minuun kiinni ja piti niin kovin minua tasoa vasten etten päässyt minnekään.

allev AH
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Valhalla kirjoitti:Minä veikkaisin veitsen alkuperäksi Jukan vanhaa kalastusvälinelaatikkoa tai vanhaa työkalupakkia. Kärjen tahallista katkaisua en osta. Edes raksamies moiseen ryhdy kun tuo pieni pala ei edes tee veitsen pistovaaralle mitään. Styroxin tmv leikkaamiseenkin kärki olisi tarpeen. Monella on keittiössä myös ns ynnämuu-laatikko. Sinnekin tuo sopisi valkosipuliraudan, piparimuottien ym sekaan.
allevtm

Usko sitten vaikka huvikses, vaikket ostaisikaan.
No, ei tässä sinulle myymisestä olekkaan kysymys.... :)

etp, kuulustelu 10.3.2010
...
Olen ilmoittanut Porin poliisille jossakin vaiheessa Ulvilan murhan jälkeen, että minulla on ollut kesän ja syksyn 2006 aikana rakennustyömaalla käytössä samantapainen veitsi, jota on ilmeisesti käytetty Ulvilan surmassa. Olen lehdissä nähnyt ko. veitsen kuvan ja todennut veitsessä olevan ehkä samankaltaisuutta.
Veitsi katosi minulta muistaakseni xxxxxxxssa olleelta rakennustyömaalta. Veitsen kahvaosassa oli sulamisjälkiä ja joku muukin jälki lähempänä teräosaa.
Kysyttäessä, kummalla puolella kahvaa sulamisjälki ja ko. toinen jälki olivat vastaan, että oikealla puolella kahvaa.
xxxxxxxx kertoi lisäksi katkaisseensa joidenkin veitsiensä terät rälläkällä, mutta ei muistanut, onko katkaissut nyt puheena olevasta veitsestä.
xxxxxxxxlta on samoihin aikoihin kadonnut myös .....
Siinä siis jopa tapaukseen liittyvä esimerkki siitä, että 'raksamiehet' katkaisevat kärjet kuten aikaisemmissa posteissani olen kertonut.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Pardon kirjoitti:Niin Naakka. Se on sen näköinen puukko, että se olisi jostakin muualta tai sitä käytettäisiin muuhun tarkoitukseen.

Jos joku tulisi mulle kertomaan, että JL:llä oli pihassa pikku verstas, niin sijoittaisin veitsen vaikka sinne. Toisaalta myös muu taloon liittyvä kunnossapito: jos jossain olisi siihen liittyviä työkaluja, niin miksei vanha veitsikin. Puutarhanhoidosta en osaa sanoa, mihin tuollaista terävää veistä tarvittaisiin. Ehkä joku tietää.

Puutarhanhoidosta. Pistokkaitten (omenpuu, ruusut..myös 'ruohovartisia perennoja..) leikkaamiseen tarvitaan terävää veistä (jotta vältetään repeämiä), samoin jos jaetaan juuripaakkuja tai otetaan juurakoista palasia ja laitetaan paloista uusia kasveja ruukkuun..jne.. kasvamaan.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Valhalla
Watson itse

Muutama milli rälläkällä pois. Minkä takia?

Tuo voi olla hartipankkilainen eikä raksan ammattimies. Ei tee veitsestä rakennusammattilaisten perustyökalua. Eikä tuo huppumiestä häke-nauhalle. Eikä nopeuta Jukan verenvuotoa.
Viimeksi muokannut Valhalla, To Touko 12, 2011 1:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bias
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Bias »

Kyselenpä taas tyhmiä. Mistä on se varmuus, että veitsi ei voisi olla Auerin perheen omasta keittiöstä? Jos ei oteta huomioon Annelin puheita, niin mikä muu todistaa veitsen olevan muualta kuin heiltä peräisin?

Kyllä meillä ja monessa muussakin perheessä on veitsitukin veitsien lisäksi niitä vanhempia laatikossa. Ei sen ole pakko olla mistään kalastuspakista tms. lähtöisin.
Ei ole syyttömiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
Josif Stalin
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Bias kirjoitti:Kyselenpä taas tyhmiä. Mistä on se varmuus, että veitsi ei voisi olla Auerin perheen omasta keittiöstä? Jos ei oteta huomioon Annelin puheita, niin mikä muu todistaa veitsen olevan muualta kuin heiltä peräisin?

Kyllä meillä ja monessa muussakin perheessä on veitsitukin veitsien lisäksi niitä vanhempia laatikossa. Ei sen ole pakko olla mistään kalastuspakista tms. lähtöisin.
Minä en sitä varmuutta ymmärrä. Vanhoista veitsistä: Kertyyhän niitä, etenkin uusioperheisiin, vai nakkelevatko ihmiset veitsiä roskiin tuosta vain.. hm.. joo, kirppuroreille vievät monet kyllä, luulisin. Me ei viedä, koska vanhoilla veitsillä voi tehdä vapaasti ihan muita juttuja, esim puutarhassa, omakotitalon pikkukorjauksissa. Mutta menemään vain, roskiin?..

Minusta mikään ei todista siihen suuntaan, että veitsi olisi ulkopuolisen taloon tuoma.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Täällä näemmä pitää veitsi-analyysejään ''purkkiruokakansa''. :)

Meillä vastaavia fileerausveitsiä on jotain viisi. Niistä kolme ahkerassa käytössä ja niistä jokainen näyttää vähintäänkin yhtä rujolta kuin tuo surmaveitsi.

Ja syykin on selvä; fileerausveitsen on tarkoitus olla ääriterävä ja siksi ainakin meillä se teroitetaan käytännössä joka käyttökerralla.

Mitä taas verteen ja sen kulumiin tulee, niin syys on tiskikoneen vastusten: vanhojen veisten muovikahvat olivat sellaista akryyliä, joka suli herkästi jopa tiskikoneen vastuksiin.
Ennen vanhaan myös suurille keittiöveitsille tarkoitetut poikittaiskorit puuttuivat tiskikoneista, joten veitset helpommin eksyivät koneen pohjalle.

Minun silmiini tuo on aivan normaali fileerausveitsi keittiö käytössä.

Noiden veitsien erot toisiinsa nähden tulee terän muodosta, sen kapeudesta ja pituudesta ja siksi joku veitsi voi olla muita ahkerammassa käytössä.
Nuotio & Äreät Tiput
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Valhalla kirjoitti:Muutama milli rälläkällä pois. Minkä takia?

Tuo voi olla hartipankkilainen eikä raksan ammattimies. Ei tee veitsestä rakennusammattilaisten perustyökalua. Eikä tuo huppumiestä häke-nauhalle. Eikä nopeuta Jukan verenvuotoa.

Kyllä se oli ammattimies, mutta turha pumpata enempää tietoa siitä tapauksesta.

On esim raksalla ihan yleinen tapa katkaista kärjet.

Ja tämä on nyt muistettava kun tästä veitsestä puhutaan ja sen ammattikäytöstä:
Tällä ei välttämättä tarkoiteta kotitalouskäyttöä.

Eikä tuo huppumiestä häke-nauhalle. Eikä nopeuta Jukan verenvuotoa

Tästäkö veitsiasiassa puhuttiinkin, mielestäni noita käsiteltiin toisaalla ja eiliset postithan osoittivat ettei siihen verenvuotamiseen niin hirveitä aikoja mennytkään.
Valhalla
Watson itse

Tässä on nyt vain turumurteen johdolla epätoivo löytää jotakin millä päästä kiinni taas ajatukseen, että ulkopuolinen olisi mahdollinen. Rakennusmiehen veitseksi identifioiminen on yhtä epätoivoinen kuin Annelin uusi 20minuuttinen.
Tästäkö veitsiasiassa puhuttiinkin, mielestäni noita käsiteltiin toisaalla ja eiliset postithan osoittivat ettei siihen verenvuotamiseen niin hirveitä aikoja mennytkään.
pidäpä varasi. Jos todistat kohta mielessäsi surman tapahtuneeksi 6 minuutissa haavojenkin perusteella niin Anneli voi sillä välin korjata omaa lausuntoaan lisää - vaikkapa 30 minuuttiseksi.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Bias kirjoitti:Kyselenpä taas tyhmiä. Mistä on se varmuus, että veitsi ei voisi olla Auerin perheen omasta keittiöstä? Jos ei oteta huomioon Annelin puheita, niin mikä muu todistaa veitsen olevan muualta kuin heiltä peräisin?

Varmuutta ei toki olekaan, mutta tällaisia on esitetty:

1) Veitsi on eri tavalla (hiomapuikolla) teroitettu kuin perheen muut veitset. En tiedä, etsittiinkö taloudesta hiomapuikkoa (siis onko sellaista edes), mutta tuntuisi oudolta, jos vain yhtä veistä teroitettaisiin näin. Ilmeisesti veitsi oli kuitenkin terävä (tästä ei tosin ole erikseen mainintaa, en ainakaan ole huomannut), jolloin se olisi täytynyt teroittaa suht lähiaikoina, koska ohut terä tylsyy nopeasti "laatikossa pyöriessään".

2) Veitsi on jostain 70-80 -luvulta, ja paljon vanhempi ja eri sarjaa kuin talouden muut veitset (tuskin ne tietenkään kaikki samaa sarjaa on muutenkaan). Itse asiassa, tuossa annaanna asiaa mietiskelikin, että kyseessä pitäisi olla joku Annelin tai Jukan nuoruuden aikainen veitsi. Epätodennäköistä on se, että ko. veitsi olisi esim kirpputorilta vanhana ostettu. Perintökaluksikin vähän ankeanpuoleinen.

3) Tyttö kertoi kuulusteluissa, ennen kuin Annelia epäiltiin, ettei ollut nähnyt ko. veistä aikaisemmin. Erityisen tarkasti hänelle sitä tuskin on kuitenkaan näytetty, mutta kysyttäessä tunsiko hän lattialla näkemänsä veitsen, hän sanoi, ettei tuntenut/ei ollut heidän veitsensä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Mäkrö
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Mäkrö »

Jo menee hauskaksi, kun supermurhaaja liitelee ikkunasta aseenaan tylppä fileerauspuukko.

Mietityttää tuo veitsen "ammattilaisuus". Veitsi on mielestäni (huonoa kuvaa katsellen) teroitettu erittäin karskisti. Ihan lihanleikkuun ammattilaisten veitset ovat terästään usein muuten tosi kapeita, sillä niitä on niin paljon teroitettu. Mielestäni kuvan perusteella tuota ei ole käytetty kovin paljon "väärin", koska vaikka terää on teroitettu, on se aika lähellä alkuperäistä paksuutta. Turren villaveitsi on mielestäni hyvä arvaus käyttökohteeksi. Tosin nuo naarmut kylkeen eivät villasta voi tulla. On mahdollista, että kyseessä on jonkun raksaäijän puukko, mutta ihan yhtä mahdollista on, että kyseessä olisi vaikka askartelupuukko. Mielestäni menee spekuloinnit liikaa mielikuvituksen puolelle. Itseä kiinnostaisi puukon toinen puoli, onko siinä samanlainen logo, kuin tuossa ehjän puukon kyljessä?
Vastaa Viestiin