En ole aivan samaa mieltä siitä, että "mistä tahansa". "Zodiac" on tämän tyypin nimimerkki aivan samaan tapaan kuin sinulla on "strangelove" ja minulla "Bee in the light". Tämän murhaajan on täytynyt miettiä, millä nimellä hän itseään kutsuu mediassa (sikäli kuin nimi todella oli ennen symbolia). Siinä on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa, 1) joko nimimerkki on henkilölle tärkeä, hänellä on hyvä syy valita juuri se nimimerkki, tai sitten 2) nimimerkki on jokin täysin satunnainen - tälläkin foorumilla oli joku, jonka nimimerkki oli tyyliä "sdfjklsdfjlkj".strangelove kirjoitti: Nimimerkki "Zodiac" ja tekijän käyttämä symboli voivat olla peräisin mistä yhteydestä tahansa. Zodiac esiintyy niin astrologiassa (Zodiac-vyöhyke), salakirjoituksissa (Zodiac-aakkoset) kuin siinä kellossakin. Samoin symboli voi tarkoittaa ihan mitä tahansa: tähtäinkuviota, kellomerkin tunnusta tai elokuvafilmien alussa olevaa symbolia.
Täällä foorumilla on helppo uskoa, että joku käyttäjä valitsee täysin satunnaisen nimen. Mutta Z:n tapainen - ainakin joissain asioissa pedantti henkilö, en usko että hän on valinnut täysin satunnaisen nimen. Uskon sillä olevan jonkin merkityksen.
Zodiac nimenä viittaa lähinnä astronomiaan ja/tai astrologiaan. Se sopii mielestäni hyvin yhteen tuon henkilön New Age -henkisen vaikkakin varsin makaaberin tuonpuoleis-kuvitelman kanssa. Erikoista on lähinnä se, että muita viittauksia tällaiseen ajatusmaailmaan en ole ainakaan toistaiseksi huomannut Z-materiaaleissa.
Kellomerkki on kait ainoa, mikä suoraan yhdistää tuon symbolin ja nimen "Zodiac". Voihan olla niin, että Z on pohtinut, millä nimellä kutsuu itseään mediassa, vilkaissut kelloaan ja ajatellut että "Zodiac". Olisi oikeastaan aika hauska selitys tuolle nimelle...
Siitä tulee kyllä jonkinverran mieleen esimerkiksi kompassi. Jossain materiaaleissa Z näkyy selvästi olevan perillä suunnistamisesta, ymmärtäen mm. eron magneettisen ja karttapohjoisen välillä. Samoin tulee mieleen monien kulttuurien "aurinkoristi", mikä myös sopii sinällään hippi-genreen.
Ainoa tähtiin liittyvä, mikä itselleni tulee mieleen on maan symboli, joka on risti ympyrän sisällä. Z:lla tuo risti kuitenkin menee aina yli reunoista.
edit: olet oikeassa, että tuo viittaus Zodiac-aakkosiin on myös aika ilmeinen vaihtoehto. Kesti hetken ennen kuin löysin mitään tästä aiheesta.
Tätä olen itsekin pohtinut. Elettiin hippiaikaa, joten tuollainen meikäläisestä sekavalta kuulostava soopa on saattanut hyvin upota tuossa ympäristössä. Ehkä Z tahallaan pyrki luomaan kuvaa sekopäisestä Charles Manson -tyyppisestä murhaajasta, tai ehkä hän todella ajatteli noin.strangelove kirjoitti: Voi olla, että Zodiac halusi tällä tavalla edesauttaa myytin syntymistä tai sitten kaveri oli ihan oikeasti noin sekaisin. Olen itse muodostanut tekijästä kuvan melko älykkäänä henkilönä, joka kuitenkin nautti pelon ja järkytyksen lietsomisesta. Mutta näihin nyt ei tietenkään ole mitään varmaa vastausta niin kauan kuin tekijän identiteetti ei ole tiedossa.