Komppaan tätä. Tuo painettavalla potikalla toimiva malli on niinku "parempi". Voit katsos pitää valaistuksen sopivan himmeänä ja pelkästään painalluksella sytyttää, vaikka kyynerpäällä tökkäämällä. Kiertämällä sytytettävään tarvii käden ja kirkkaus pitää hakea joka kerta uudestaan. Ajallisesti tuo painettava malli ei missään nimessä ole "vanhempaa tekniikkaa". Ennemminkin pistäisin luokittelun näin: painettavat = yleensä kalliimpia malleja.Instigator kirjoitti:Olen eri mieltä. Valokatkaisijoita on toki kahdenlaisia, mutta niiden sijoittaminen joillekin aikakausille on hakuammuntaa ilman lähdetietoa. Ainakin meidän muutaman vuoden vanhassa talossa on nimenomaan tuollainen "kuulakärkikynä"-katkaisija. Vanhemmissa taloissa sen sijaan olen nähnyt noita pelkästään kierrettäviä.Konsta Apeli kirjoitti:Aiemmin valokatkaisijaa asennettiin mallia: vapauta painamalla sisään (kuuläkärkikynän tapaan) ja säädä. -- Tänään asennetaan himmentimiä, jotka syttyvät, kun niitä kääntää myötäpäivään.
Sitten on mallejakin, joissa ei ole potikkaa, vaan painokytkin, joka painalluksesta sytyttää/sammuttaa. Pohjassa pitämällä valotaso lähtee säätymään edestakaisin. Mutta tuskin on kalusteistakaan päätellen sellainen malli, eiköhän kyseessä ole ihan potikallinen.
Mitään tekemistä tällä mun löpinällä ei kyllä murhan suhteen ole, mutta piti päästä pätemään, kun uskon tietäväni valonsäätimistä keskivertojamppaa enemmän