Huppumies

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Flammable
Poliisikoira Rex

Re: Huppumies

Viesti Kirjoittaja Flammable »

jokuvaan kirjoitti: Poliisin (ovi-ikkunasta)poistumisrekossa poliisi ei pysty ponnistamaan ikkunasta arkkua matkivalta tuolilta, koska sivussa olevalta tasanteelta on mahdotonta saada tarpeeksi ponnistusvoimaa. Miten tämä suhteutuu lapsen kertomukseen siitä, että ´huppis´ poistui paikalta vikkelästi (ja ääneti)? Huonosti. Ei näy häkelitteroinnissa ´huppiksen´ useiden ponnistusyrityksen aiheuttamia ähkimisiä, kolahduksia, lasinsirujen päällä tepasteluja tai muita ääniä, jotka sopisivat esim. kengän sovitteluun alakarmin varaan.
Tuo poistumisreko on se, jolla katson olevan vähiten tekemistä tilanteen spontaanien ratkaisujen kanssa.

Poliisin yritys poistua aukosta on aika avuttoman näköistä. Jos on juuri tappanut jonkun, voi ajatukset olla aivan muualla kuin oven pielien sirpaleissa. Jos poliisit olisivat vaikka ensin lukeneet Parkour harrastajien keskusteluja aiheesta ja käyttäneet vähän notkeampaa kaveria, olisi liike saattanut näyttää muulta kuin yrittää saada norsun kiipeämään mäntyyn - uskon, että sekin onnistuisi tuolla suunnittelulla. Eikä tarvitse olla harrastaja, kun voi todeta, että helpoin tapa mennä lasin läpi on hieman vauhtia, tasapaino jaloilla ja ei mieti liikaa laskeutumista.

En siis tarkoita, että huppista on ollut tai hän olisi sen puolen harrastaja. Spontaanit ratkaisut voivat olla vääriäkin, mutta jos poliisi tutkii, eikä ole merkkejä ulospääsyn epäonnistumisesta, kannattaa miettiä miten se on voinut onnistua sujuvasti. Ei reko siitä, miten yksi poliisi miettii suojaamistaan ja mihin voi satuttaa anna kuvaa sen yön tapahtumista. Englantilainenkin saattaisi todeta, että ei se roisto välttämättä välittänyt "Health and Safety" säädöksistä.
jokuvaan

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

^... tai TÜV-sertifikaatin olemassaolosta. Olen Flammablen kanssa pitkälti samaa mieltä. Rekotilanne ei todellakaan vastaa autenttista; adrenaliiniakaan ei virranne ihan samaan malliin.

Poliisin avuton ponnistelu rekopoistumisessa antaa kuitenkin aiheen olettaa, ettei A.A:n arvion mukaan neli-viisikymppinen, vatsakas ja muutenkin isokokoinen (parkourin harrastaja :mrgreen:) ´huppiskaan´ olisi poistunut aukosta sulavan äänettömästi.
jokuvaan

Kuva
Se oli niin ovela... :mrgreen:
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Jokuvaan,

Sinun ja minun on nyt syytä sittenkin harkita kantaamme huppumieheen. Tänään se nimittäin iski tajuntaani: entä jos huppis olikin neutriino?? Entä jos kaikki Tähtisentiellä tapahtuikin valoa nopeammin? Jos neutriinot mullistavat koko hiukkasfysiikan ja käsityksemme maailmankaikkeudesta, eikö se vaikuta myös tulkintaamme Ulvilan-jutusta? Ehkä se ei sittenkään ollut Anneli, vaan huppariin pukeutunut neutriino.

Tätä spekulaatiota kannattaa Sirpankin pohdiskella. Kuinka muuten huppis olisi voinut ehtiä surmata Jukan niin nopeasti ja kuinka hän olisi voinut saada Annelinkin jo häkenauhakohdassa 0:59 kyselemään, joko se mies lähti... Muuta selitystä en keksi.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

No, itse voisin Cernistä toivoa apua vaikka ihmisten ajatteluongelmiin, koska sen enempää syyttäjällä (ymmärtää hyvin toisenlaisenkin loppupäätelmän), hovioikeudella kuin itsellänikään ei ole ollut ongelmia ajatella ulkopuolista surmaajaa.
Alethes doksa meta logu
Toripolliisi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Toripolliisi »

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=2&t=11937

Yo linkissä mainittu nuori nainen puukottaessan miesystävänsä ei hokannut, että se olisi pitänyt laittaa huppiksen piikkiin. Ikkunan rikkominen tuossa tapauksessa ei ehkä ollut realismia kun oli kerrostalo mutta muitakin variaatioita varmaan olisi voinut sommitella. Tuossa jos missä veitsen käyttöhän oli ammattimaista, kerta pisto ja laakista vainaa, olisi vakuuttanut Ulvilan tutkijatkin 100-0..
..saapa nähä..
mi.xi
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja mi.xi »

Olen tässä tutkaillut näitä Ulvila-ketjuja ja löytänyt yhden kuvan "huppumiehen" käyttämästä naamiosta. Sehän on kommandopio josta näkyy vain silmät ja suu. Kuinka siis A.Auer on nähnyt huppiksen pottunenän? Ihohuokosista puhumattakaan. Melkoiselta satuilulta vaikuttaa rouvan todistukset. Tiedän toki että syytetyn ei tarvitse puhua totta.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Eikä tässä vaiheessa kannata myöskään unohtaa Auer-bändiä Jens-nimisine laulajineen Pulustudiosta, jossa kitaristillakin on minfokitarahihna.

Tässä linkki:

http://www.pulustudio.com/nightbook.php?vv=2009/01
Alethes doksa meta logu
jokuvaan

____Hovioikeuden päätöksestä:
Mikäli Anneli Auerin arvioima ( :roll: ) aika pitää paikkansa, ulkopuolisella tekijällä olisi ollut noin kuusitoista minuuttia aikaa tulla sisään taloon, tappaa Jukka Lahti ja poistua talosta.
- - -
Anneli Auer on kertonut joistakin tapahtumien yksityiskohdista eri kuulemiskerroilla eri tavoin. Hovioikeus arvioi, että hänen esittämänsä yksityiskohdat ovat saattaneet ajan kuluminen huomioon ottaen joiltakin osin perustua enemmänkin pohdintoihin ja päättelyihin kuin todellisiin muistikuviin. Sen vuoksi Anneli Auerin hovioikeudessa antaman kertomuksen uskottavuuden arvioimiseksi on annettava erityistä painoarvoa hänen pian tapahtumien jälkeen 2.12.2006 antamalleen, videotallenteeseen tallennetulle kertomukselleen.
- - -
Verijälkien perusteella ei ZX:n mukaan ollut kuitenkaan ollut mahdollista arvioida aikoja tarkemmin.
- - -
Anneli Auer on 2.12.2006 Satakunnan keskussairaalassa kertonut, että hän oli tapahtumayönä herännyt siihen, kun oli alkanut kuulua räiskintää. Myös Jukka Lahti oli herännyt meteliin. Anneli Auer oli ymmärtänyt, että terassin oven ikkunasta lensi lasinpalasia. Hän oli ollut sängyssä joko polvillaan tai seisomassa ja suojannut kasvojaan. Jukka Lahti oli noussut seisomaan lattialle lähemmäksi terassin ovea ja sanonut jotakin. Hetken kuluttua ikkuna-aukosta oli tullut joku sisälle. Tuo henkilö oli käynyt Jukka Lahteen käsiksi, ja heidän välillään oli kamppailtu. Anneli Auer oli mennyt tilanteeseen väliin, jolloin sisään tunkeutunut mies oli iskenyt häntä veitsellä. Anneli Auer oli juossut pakoon. Hän oli nähnyt A:n, joka oli ollut talon eteisessä, ja sanonut, että talossa oli tappaja ja että lasten piti juosta ulos. Anneli Auer oli avannut talon ulko-oven, minkä jälkeen hän oli soittanut hätäkeskukseen.
- - -
Poliisi on tapahtumayön jälkeen iltapäivällä 1.12.2006 kello 15:00 lukien puhutellut tuolloin 9-vuotiasta A:ta Satakunnan keskussairaalassa. Puhuttelussa A on kertonut, että hän oli herännyt siihen, kun joku oli paukuttanut talon ikkunaa. Hän oli luullut ääntä pakkasen paukkeeksi. Hän oli kuullut myös isänsä tai äitinsä kiljuvan. A oli sitten mennyt katsomaan vanhempiaan ja nähnyt heidät hereillä ja sängystä nousseina. Hän ei ollut uskaltanut panna valoja päälle, koska huone oli ollut täynnä lasinsiruja. A oli mennyt pois huoneeseensa ja tullut vähän ajan kuluttua takaisin. Tällöin hän oli nähnyt isänsä makaavan lattialla sängyn vieressä. Hän oli nähnyt lattialla myös puukon, jollaista hän ei ollut aiemmin nähnyt. Hän ei ollut nähnyt ketään ulkopuolista henkilöä. Hänen äitinsä oli tuolloin ollut soittamassa. A oli mennyt pois ja tullut vähän ajan kuluttua takaisin. Silloin hän oli nähnyt miehen pakenevan terassin oven ikkunasta
.
____(Alleviivaukset, lihavoinnit ja hymiö minun.)

Jokainen voi tykönään miettiä, onko uskottavaa, että jälkimmäisissä kappaleissa lihavoituihin tapahtumakulkuihin; kohdasta ´oli tullut joku sisälle´(AA) kohtaan ´oli nähnyt miehen pakenevan´(A), olisi kulunut yli viisitoista minuuttia...
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Miksei muuten kukaan muu kuin minä usko, että kyseessä voi olla palkkamurha?

PalkkaHuppu selittäisi aivan kaiken. Ei tarvittaisi mitään nauhaspekulaatiota eikä muutakaan. Kaikkiin Häkenauhan sanomisiin, jokaiseen Auerin lauseeseen, liikkeeseen ja tekoon tulisi selitys ja kyökkiketjun psykologisoinnit saisivat oikeutuksensa.

En tiedä mitään seikkaa, joka kumoaisi palkkamurhamahdollisuuden.
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Pardon
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Pardon »

Kotipoliisi kirjoitti:Miksei muuten kukaan muu kuin minä usko, että kyseessä voi olla palkkamurha?

PalkkaHuppu selittäisi aivan kaiken. Ei tarvittaisi mitään nauhaspekulaatiota eikä muutakaan. Kaikkiin Häkenauhan sanomisiin, jokaiseen Auerin lauseeseen, liikkeeseen ja tekoon tulisi selitys ja kyökkiketjun psykologisoinnit saisivat oikeutuksensa.

En tiedä mitään seikkaa, joka kumoaisi palkkamurhamahdollisuuden.
Minä en usko, johtuen surman tekotavasta ja välineistä (mukaanlukien asusteet, joissa pitää ottaa huomioon suojautumisen tarve).

Tottakai on helppoa uskoa ulkopuoliseen pahaan, kun tämä voi tehdä mitä tahansa miten tahansa ties mistä syystä. Eli kaikki omituisuudet menisivät omituisen tuntemattoman niskoille. Onhan tämäkin eräs tapa selittää omituisuudet pois.

Mikään ei ole minusta viitannut palkkamurhaan.
Kotipoliisi
Martin Beck

Pardon kirjoitti:
Minä en usko, johtuen surman tekotavasta ja välineistä (mukaanlukien asusteet, joissa pitää ottaa huomioon suojautumisen tarve).
Eihän tässä tapauksessa ole mitään suojaustarvetta eikä mitään ongelmaa tekotavasta tai vielä vähemmän välineistä.

Homma menee näin.

Kysymys: Kuka tietää miltä Lahden ääni kuulostaa silloin kun häntä on puukotettu kymmeniä kertoja?

Vastaus: ei kukaan, ei edes eikä varsinkaan äänitutkija, joka ei koskaan ole kuullut Lahden ääntä.

Kuka voi siis sanoa, että alla olevat lauseet ovat Lahden suusta? Tässä puhuu nimittäin PalkkaHuppu. Ja puheet on kohdistettu Auerille:

1:25 Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
1:48 No vähä voit auttaakii.
Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
1:52 Tu(l)e auttaa.
2:27 (Se jäi).

Ja kun etukäteen suunniteltu palkkamurha alkaa mennä ns. reisille – alkaa Auer hermostua toden teolla:

1:54 Auer: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
1:55 Auer: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
2:23 Auer: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).

Eli pitääkö todella tulla auttamaan... ja vittuako ...ja lopeta jo se ...

- Rudyard Kipling
Pardon
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Pardon »

Mä pidän AA:n tunnustusta totena. Ehkä vähän kaunistellaan, että jos se keventäisi tuomiota. Mutta miksi tunnustaa, jos poliisi väittää, ettei nauhalta kuulu ulkopuolisen ääntä ja itse tietää, että ulkopuolinen siellä kyllä oli vaikka en kerro teille että kuka.

Ja sitten tytön lohduttelu. Sekin on musta totta. Konkreettisempaa kuvausta AA ei halua tapahtumista antaa. Mun mielestä palkkamurha tai apuri ei sovi tähän vaiheeseen yhtään.

Jo ihan lähtökohta, että se palkkamurhaaja tulisi sinne sisälle siitä ikkunasta on mun mielestä outo. Siellä on lapsetkin ja kaikki. Se tekee AA:sta vielä oudomman, mihin tuskin teoriallasi pyrit.
Kotipoliisi
Martin Beck

Niin, Auer makasi sängyssä kun Lahti oli noussut ylös ikkunan tullessa sisään. Auer ei pelännyt itsensä eikä lastensa puolesta. Oliko PalkkaHupun kanssa sovittu pikkuinen puukonpisto uskottavuuuden vuoksi?

Auer ei ole koskaan sanonut olevansa syytön. Ei siis koskaan ole sanonut tätä sanaa syytön vaan on jatkuvasti sanonut, että todisteiden mukaan hän ei ole tehnyt murhaa.

Itse olen siitä täysin varma, että Auer ei ole tehnyt Lahden murhaa. Kaikki todisteet puhuvat sen puolesta. Mutta Auerin käytös, väärät ilmiannot ja puheet ovat sitä luokkaa, että on hyvin mahdollista, että kyseessä on palkkamurha.

Palkkamurhasta on sama tuomio kuin itse tehdystä murhasta.

- Rudyard Kipling
Kotipoliisi
Martin Beck

Ja vielä jatkoksi tähän, niin alkuaikojen uutisoinnissa heti suljettiin pois palkkamurhan mahdollisuus.

(täytyy etsiä tuo lehtileike)

Mutta siis jo tuo lausunto heti alkuaikoina alkoi minua mietityttämään, että kenelle palkkamurha olisi silloin tullut edes mieleen?

- Rudyard Kipling
Vastaa Viestiin