Juu, kiitos, niin teit. Ja sitten minä vaan ihmettelin että siihenkö väliin sitä aikaa jää sängyllä pötköttää. Kenties sitten jää. Ja minua on kyllä turha nyt vetää mukaan noihin että käskettiinkö lasta katsomaan tai kävelikö kuka lasinpalojen päällä, en ole niistä suuremmin kirjoitellut koska koen etten ole tarpeeksi asioihin perehtynyt.Kuolemannaakka kirjoitti: Kysyit, että mihin kohtaan kertomuksessani sijoittuu sängyllä makaaminen, ja vastasin siihen. Jos haluat piruilla, niin tee se taitavammin. Ei ole minun vikani, ettei tämä keissi ole mikään yksinkertainen ja helppo. Monenlaisia teorioita esitetään. Eikä ole minun vikani, ettet tajua eroa sellaisella asialla, joka voidaan osoittaa mahdottomaksi (esim tytön pyytäminen katsomaan puhelun aikana, kun sitä ei nauhalta kuulu, tai lapsen kävely lasien päällä), ja sellaisella asialla, mikä VOI olla totta, vaikka sitä ei voikaan todistaa. Kuulustelut eivät tietenkään oel absoluuttista totuutta juuri koskaan, mutta jossain kohtaa ne pitävät paikkansa, jossain eivät. Ja näitä juuri yritämme toisistaan erottaa käytössämme olevien faktojen perusteella. Se on sitä tutkimista juuri.
Anneli on sanonut, ettei mennyt heti puhelimeen, oli kuulemma käynyt uudestaan katsomassakin. Silloin vissiin vielä painittiin. Jos sen jälkeen on Jukka kaadettu sänkyyn, niin onhan hänellä nyt hyvinkin minuuttiluokkaa aikaa maata sängyllä. Tai paljon kauemminkin, mikäli häntä rääkättiin sängyllä. Ensimmäisen kerran nauhalla käydään katsomassa takkahuoneeseen jossain 1:45 tuntumassa, silloin on kai Jukka ollut maassa. Itse asiassa Anneli taitaa kertomuksessa sanoa, ettei kiinnittänyt huomiota, missä Jukka oli, kun huppis tuli silmille. Vasta myöhemmällä kerralla Jukka olisi ollut, ehkä polvillaan maassa.
Lattiallehan verta valui eniten silloin, kun Jukkakin sinne valui...
Mutta jos nauha ei ole feikki ja kaikki äänet tallentuneet, niin Jukka oli 23 sek hiljaa puhelun alettua. Viittaisi tajuttomuuteen?
Ja totta tosiaan, paljoa muuta tässä ei ole mihin nojata kuin kuulusteluja. Uusia ja vanhoja. En ole kaikkia Annelin kuulusteluja lukenut, mutta semmoisen olen jossa kertoo ensin makuuhuoneessa arponeensa jonkun aikaa ja sitten pomppasi arkun yli olohuoneeseen apua soittamaan. Ja lukemassani kuulustelussa lapsi kertoo tulleensa paikalle kun äiti meni puhelimeen. Ja samassa tilassa äidin kanssa taisi olla häkepuhelun aikana kun äiti pyytää lapsen puhelimeen, ei kaukana ainakaan.
Puhelun alun hiljaisuus kyllä todella viittaa siihen että Jukka olisi tajuttomana.