Suomi vuonna 2000 - Rikollisuus ja Väkijuomaongelma

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
FilmNoir
Susikoski

Suomi vuonna 2000 - Rikollisuus ja Väkijuomaongelma

Viesti Kirjoittaja FilmNoir »

Lähde: VIIKKOsanomat 51-52/1975

--------------
Rikollisuus
--------------
* Väkivaltarikollisuus on vakava ongelma vielä vuoden 2000 Suomessa. Yleisen elintason nousun johdosta aikaisemmin tavalliset ryöstöt ja varkaudet ovat jääneet harvinaisiksi ilmiöiksi, mutta tilalle on tullut ajanvieteväkivalta, johon valtakunta on kouliintunut laajan sarjakuvateollisuuden välityksellä vuosikymmenten aikana; myös televisiossa esitetään erilaisia väkivallan muotoja, joita varsinkin nuoriso, kuudesta kymmeneen ikävuoteen, halukkaasti soveltaa. Toinen väkivaltaryhmä muodostuu ikääntyvistä, stressin vaivaamista naisista. Nelissäkymmenissä ja siitä yli olevat naiset muodostavat aika ajoin väkivaltaisia ryhmiä, menevät kadulle ja pahoinpitelevät joskus raa'allakin tavalla vastaantulijoita, ja heitä joudutaan usein pidättämään joukoittain.

-------------------------
Väkijuomaongelma
-------------------------
*Suomen kansan alkoholitottumukset ovat vuonna 2000 melko tavalla samantapaiset kuin vielä vuonna 1975. Alkoholipitoisia juomia käytetään yleisesti, eikä raittiusliikkeen uhrautuva, vuosikymmeniä jatkunut työ näytä vaikuttavan alkoholin käyttöön lainkaan vähentävästi. Vuonna 2000 jokainen suomalainen juo keskimäärin kirkasta, täysprosenttista alkoholia 150 litraa ja osa ylikin; Tämän tähden alkoholiongelmat työpaikoilla ovat tavallisia, ja monet ulkomaalaiset tutkijat matkustavat Suomeen yksinomaan ottaakseen selvää miten Suomen kansa selviää väkijuomaongelmastaan.
Erilaisetn alkoholivalmisteiden käyttö on niin suosittua, että suurimpiin kaupunkeihin on jouduttu perustamaan erityisiä makasasairaaloita, joiden ovilla on pitkiä jonoja, kansalaisten pyrkiessä saamaan hoitoa väkijuomien aiheuttamiin vammoihinsa.

näin siis ennusteltiin tulevaa vuonna 1975 :wink:
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Haha. Ensimmäinen aivan mettään, mutta toisella osuttiin jo oikeaan.
Toinen väkivaltaryhmä muodostuu ikääntyvistä, stressin vaivaamista naisista. Nelissäkymmenissä ja siitä yli olevat naiset muodostavat aika ajoin väkivaltaisia ryhmiä, menevät kadulle ja pahoinpitelevät joskus raa'allakin tavalla vastaantulijoita, ja heitä joudutaan usein pidättämään joukoittain.
:lol: Sillanpään fanit pahoipitelevät joukolla vastaantulijoita... :D

Kukakohan tällaisen "ennustuksen" on laatinut? Veikkaan, että toimittaja ihan itse. Aivan kuten kirjoittavat yleisönosaston "kirjeitä" ja horoskooppeja. Olen jo useaan otteeseen suositellut Isojen Poikien lauluista löytyvää "Lehtimiehen moraali"-kappaletta 8)
FilmNoir
Susikoski

Viesti Kirjoittaja FilmNoir »

Unohtui tuo kirjoittajan nimi tuosta: Arto Paasilinna

Eli näin se alkaa: "Muutosten huomaaminen mailmanmenossa on vaikeaa jos kehitystä seuraa pikkuhiljaa. Vain äkillinen hyppäys joko historiaan tai tulevaisuuteen avaa katseen havaitsemaan tapahtuneen tai tapahtuvan muutoksen. Melkein aina olosuhteet ovat vertailijan omaan aikaan nähden niin erilaiset, että vaikutelma voi tuntua jopa huvittavalta. Tämä katsaus Suomeen vuonna 2000 voi siten vaikuttaa yllättävältä, mutta välttämättä kirjoittaja ei silti ole väärässä."

Aiheet edellisten (paremmin tänne foorumille sopivien;-) lisäksi joita tuossa ennusteltiin:

- Käynti Kansallismuseossa
- Kaupunkikuva
- Kulttuuri
- Urheilu
- Perhe-elämä, naisasia
- Naimaikä, puolustusvoimat
- Kirkko
- Puolueet, valtiollinen elämä
- Tiedonvälitys
- Energiaongelmat
- Metsätalous
- Yliopistollinen opetus
- Elintaso, verotus
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Re: Suomi vuonna 2000 - Rikollisuus ja Väkijuomaongelma

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

FilmNoir kirjoitti: Nelissäkymmenissä ja siitä yli olevat naiset muodostavat aika ajoin väkivaltaisia ryhmiä, menevät kadulle ja pahoinpitelevät joskus raa'allakin tavalla vastaantulijoita, ja heitä joudutaan usein pidättämään joukoittain.
Tummennus ak:n.

Kuten Loka-Laitinen taannoin IL:n pakinassaan kirjoitti. (vapaa muisteloni): "Lapsuudessani en tuntenut yhtään naista joka joi, nyt en tunne yhtään raitista naista".

Olisikohan palstamme teräväkielisillä ja -kynäisillä naisillamme jotain kommentoitavaa asiaan. Kuka puolustaa ikätovereitaan... Tai ilmiantaa siinä samalla ikänsä... 8)
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Kalessin
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

mä olen valitettavasti aivan liian nuori, joten mun kommenttia tuskin lasketaan...
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Kalessin kirjoitti:mä olen valitettavasti aivan liian nuori, joten mun kommenttia tuskin lasketaan...
Ei hätää, kyllä sä siitä vielä vanhenet :lol:

Ai toi juttu oli Arto Paasilinnan. No sitten siihen pitää suhtautua hieman enemmän kieli poskessa. Olis nyt ollut Ernon juttuja.... :wink:

Elämme kovia aikoja, naisten vapautusarmeija on jo sodan voittanut ja nelikymppiset "partiot" pahoinpitelevät kadulla hortoilevia miesuhreja. Onneksi itse olen maanpaossa...
Kalessin
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

ja onneksi mä vanhenen hitaasti... :wink:
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

itsekin olen hieman liian nuori mutta mieleen tuli että jospa artolla on jotain hampaankolossa kyseistä ikäluokkaa kohtaan...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

cicero kirjoitti:itsekin olen hieman liian nuori mutta mieleen tuli että jospa artolla on jotain hampaankolossa kyseistä ikäluokkaa kohtaan...
Tuli mieleen että olisko ollut avioero tulossa/mennyt juuri :D (Ihan heitto siis, tiedän et kahdesti on ollut naimisissa mutta en sen kummemin)
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi

Re: Suomi vuonna 2000 - Rikollisuus ja Väkijuomaongelma

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Doctor Lecter kirjoitti:
FilmNoir kirjoitti: Nelissäkymmenissä ja siitä yli olevat naiset muodostavat aika ajoin väkivaltaisia ryhmiä, menevät kadulle ja pahoinpitelevät joskus raa'allakin tavalla vastaantulijoita, ja heitä joudutaan usein pidättämään joukoittain.
Tummennus ak:n.

Kuten Loka-Laitinen taannoin IL:n pakinassaan kirjoitti. (vapaa muisteloni): "Lapsuudessani en tuntenut yhtään naista joka joi, nyt en tunne yhtään raitista naista".

Olisikohan palstamme teräväkielisillä ja -kynäisillä naisillamme jotain kommentoitavaa asiaan. Kuka puolustaa ikätovereitaan... Tai ilmiantaa siinä samalla ikänsä... 8)
Täytyypä sitten tunnustaa.... kun olen jo maininnutkin olevani 42...
Mutta ei mun juopottelustani kyllä mitään suurempaa stooria sais 8) Jos nyt pari siideriä viikossa saunajuomana juo, niin tuskin siinä vielä maksa pahemmin naukuu :roll:
Nuo virtuaalijuopottelut onkin sitten ihan toinen stoori :oops:
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Vastaa Viestiin