TiiaStiina kirjoitti:Hymneissä voi olla aiheena myös jumalattomien tuho.
Jos J on suuttunut vieraskielisestä (juutalaisesta) laulusta, herää kysymys, oliko A:lla joku ulkomaalainen (juutalainen?) tuttu josta J olisi ollut mustasukkainen.
Ei minun tietääkseni j:ssa keittenkään tuhoutumista toivota eikä sellaisia unelmia hellitä! Ei todellakaan. Elämän tuhoutumista? Sehän olisi ihan päinvastoin ..Ei Jumalaan ole mikään velvollisuus uskoa, riittää kun elää oikein. Muissa uskonnoissa saa heidän puolestaan uskoa ihan vapaasti miltä itsestä tuntuu. Eikä myöskään olla ketään vastaan, vaan paremman maailman puolesta.
En menisi arvioimaan Jukan suntautumista juutalaisuuteen mihinkään päin. Juutalaiset eivät uskontoaan levitä, eivät tee lähetystyötä eikä mitään sellaista, joten tuskin.
Tiedä sitten, jos olisi tuttavapiirissä jotain ns 'Messiaanisia juutalaisia', jotka ('messiaaniset j:t ovat oikeasti
kristittyjä ovat eräs fundamentalistinen kristillinen lahko - Jeesus keskeisessä asemassa, tietenkin, eivätkä he siis tietenkään ole oikeasti jsia. He vain sanovat olevansa, mutta eivät ole. Heidän piirissään kyllä tehdään lähetystyötä, ja ihan varmasti lauletaan myös hepreaksi. Se siitä. Sanon nyt kuitenkin vielä: juutalaisuus ei myöskään ole kristinuskoa vastaan.
Niin että siitä hepreankilisestä laulusta ei voi mitenkään vetää suoraa linjaa siihen, että ahaa, jossain täytyy olla joku juutalainen.
Ihan liian delikaatti aihe, että kannattaisi minun jatkaa aiheesta yhtään enempää.
Heitin vain sen H kirjaimen +
pisteen tänne, siis spekulaatiota.. Jokuvaanhan sen pisteen löysi! Ilman hänen tarkkasilmäisyyttään en olisi huomannut mitään, en sitä koko pistettä.. Kaikki se spekulaatio mitä esitin tuolle edellä Auerin kirjeen 'kirjailuista', ennen muita siis se H+piste 'merkkinä lukea takaperin', on varmaankin ihan puhdasta sattumaa!

Olin vähän äimänä itsekin kun löysin jotain mikä sopisi tähän Ulvila-mysteeriin, hassua kyllä..Enkä minä sitäkään keksinyt että tekstin voisi lukea väärinpäin, eikö se taas ollut Veristi? Laitoin ne asiat vaan nippuun ja aloin kaivaa.
Tähän en ala.Siis väittelemään mitä juutalaisuuteen (joko uskontoon yleensä, tai/ juutalaiseen kansaperinteeseen ym kuuluu. Rasittavia kokemuksia aiheesta. Ei enää.