Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Tara
Horatio Caine

Re: Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 3)

Viesti Kirjoittaja Tara »

Rouva_Etsivä kirjoitti:Tara, mulle tulee mieleen hyvin yleinen, meilläkin koulussa laulettu juutalainen laulu Hava Nagila. Joku voi ehkä sanat tulkita hengelliseksi lauluksi, mutta todellisuudessa se on kansanlaulu ja taitaa olla muuta perua kuin hengellistä. Eli jos kyseessä on tuo kipale niin sen on Jukka voinut tulkita hengelliseksi ja siten tuomita lastensa laulamana? Vain arvaukseni.
:mrgreen: No kyllähän Jukankin on täytynyt tuo laulu tuntea... luulisin..

Havana gila: Iloitkaamme ja olkaamme onnellisia, laulakaamme ja olkaamme onnellisia, herätkää veljet onnellisin sydämmin,...(hepr..)

..Joskus joku aina huokaa, ei hauskaa tää, ei hauskaa tää. Se mulle outoa on hengen ruokaa, ja siksi jää, ja siksi jää jne..

Huh huh.. ei kai täst ny ihan kauhee mekkala nouse.

PS: Mun äiti suuttui kun lauloin (9-v) 'Kaunis on kuolla kun joukkosi eessä urhona kaadut taistellen..jne Nuorukaiselle kuolla kuuluu kun hällä vielä, aah.. jotain nuoruudesta jatkossa.. <--- tästä kohdasta äitini kertakaikkiaan hiiltyi ja sanoi, eikä kuulu, sanat ovat hänestä kauheat eikä hän halua kuulla lapsen laulavan sellaisia missä ihannoidaan nuorten ihmisten kuolemaa, mistä syystä hyvänsä-
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

En jaksa nyt kirjoittaa syyttäjän todistajien tänne. Käsittääkseni ei ketään "julkkisgurua" joukossa kuitenkaan. Psykologeja ja lääkäreitä sekä "eläkeläinen" Ahorinta. Sitten sijaisvanhemmat ja naapuri, ilman nimiä.
MollyMalone
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja MollyMalone »

Naapuri sekä Annelin veli ovat ehkä ainoat joiden lasten lisäksi voi kuvitellakin tietävän mitä tuona iltana on tapahtunut. Varsinkin Annelin veljellä saattaa olla jotakin sellaista sanottavaa mikä meille asti ei ole korviin kantautunut.
Tara
Horatio Caine

MollyMalone kirjoitti:
Tara kirjoitti::shock: Joku sai pultin mun analyysistä?? :mrgreen:

Hyvänen aika, on sitä nähty paljon kummallisempiakin! Lukekaa vaikka Freudia, Johdatus psykoanalyysiin, tai jotain vastaavaa. Ajatuskulkuni ei yllä läheskään samoihin sfääreihin. Saa kai ihminen ajatella.. Miksi ottaa niin vakavasti.

Kun se H + piste sattuu olemaan merkki juurikin sellaisessa kielessä, jossa teksti luetaan oikealta vasemmalle. Ja talossa on laulettu Jukan mielestä vastenmielisiä lauluja sillä kielellä.
Mistä kukaan tietää mitä kaikkea Auer on harrastanut lasten kanssa?

Minusta on päivänselvää, että kirjeen kuvat symboloivat Auerin elämän keskeisiä asioita! Kuka vain saa olla tästä eri mieltä kanssani.

PS: Ei tähän mitään yksityisviestejä tarvita, M-a, vedä se pois minun laatikostani, en aio sitä avata. Kai se onnistuu vai laitanko deleteä? Pistä asiasi julki vain. Ei se haittaa, ja onhan meillä kackeli.

Tarkoitan mitä sanon.Tarkoitukserni ei ole olla ilkeämielinen joku pöyhkeä ***tuilija..
Mielestäni oikein hyvää oivallusta tekstisi. En tiennytkään että Anneli on opiskellut hepreaakin, minä nimittäin olen, sekä myös latinaa muiden opintojen mukana. Vai onko Annelin heprean kielen innostus jostain muualta kotoisin :roll:
Eihän sitä voi mistään tietää onko Auer sitä opiskellut. En minäkään ole... :) Satun vain tuntemaan yhden ihmisen joka osaa sitä kieltä, opiskellut (ei mistään kristillisistä syistä) sitä nuoresta pitäen, ja hänen kauttaan olen jotain tuolta alueelta oppinut, erinäisiä keskusteluja seuraten, jonkin verran niihin myös osallistuen aikanaan, sekä kirjallisuuden kautta. En osaa edes heprean aakkosia.

Mutta salakirjoitusjutut kiinnostavat moniakin lapsia (ehkä aikuisiakin), itse keksin sellaisia ihan omiakin, huvukseni. . Ei siinä mitään ihmeellistä olisi, jos tuollainen 'merkki', se piste kirjaimen sisällä, olisi jokin vaan salakirjoitusta harrastavien yksi merkki, yksi tuhansista..'lue tästä takaperin' :roll:
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Tara
Horatio Caine

MissHolmes kirjoitti:Minä olen ehdottoman samaa mieltä Annelin kanssa siitä, että kirjeeseen sisältyy piiloviesti, joka ei vain täydellisenä voi auta meille Annelin salaisia rituaaleja tuntemattomille.
Anneli kirjoittaa kirjeessään, että on tehnyt jokaiselle omat ''tatskakortit''. Mitä järkeä on piirrustaa 6 vuotiaalle tatuointi kuvia???

Ei niin yhtään mitään!!!

Minun näkemykseni poikkeaa Tarasta sillä, että uskon noiden kuvioiden tai saman tyyttpisten löytyvän lapsia hyväksi käyttäneen henkilön (miehen??) ihosta ja ne aiheuttavat lapsissa siksi kauhua.
Tuo onkin oikeasti kiinnostava oivallus. Kiitos siitä. Saapa nähdä kuullaanko jonain päivänä tästä asiasta. Onko jäbällä jotain vastaavia, vai peräti samanlaisia? Hitsi kun tietäisi!
TiiaStiina
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Hymneissä voi olla aiheena myös jumalattomien tuho.

Jos J on suuttunut vieraskielisestä (juutalaisesta) laulusta, herää kysymys, oliko A:lla joku ulkomaalainen (juutalainen?) tuttu josta J olisi ollut mustasukkainen.
Tara
Horatio Caine

TiiaStiina kirjoitti:Hymneissä voi olla aiheena myös jumalattomien tuho.

Jos J on suuttunut vieraskielisestä (juutalaisesta) laulusta, herää kysymys, oliko A:lla joku ulkomaalainen (juutalainen?) tuttu josta J olisi ollut mustasukkainen.
Ei minun tietääkseni j:ssa keittenkään tuhoutumista toivota eikä sellaisia unelmia hellitä! Ei todellakaan. Elämän tuhoutumista? Sehän olisi ihan päinvastoin ..Ei Jumalaan ole mikään velvollisuus uskoa, riittää kun elää oikein. Muissa uskonnoissa saa heidän puolestaan uskoa ihan vapaasti miltä itsestä tuntuu. Eikä myöskään olla ketään vastaan, vaan paremman maailman puolesta.

En menisi arvioimaan Jukan suntautumista juutalaisuuteen mihinkään päin. Juutalaiset eivät uskontoaan levitä, eivät tee lähetystyötä eikä mitään sellaista, joten tuskin.

Tiedä sitten, jos olisi tuttavapiirissä jotain ns 'Messiaanisia juutalaisia', jotka ('messiaaniset j:t ovat oikeasti kristittyjä ovat eräs fundamentalistinen kristillinen lahko - Jeesus keskeisessä asemassa, tietenkin, eivätkä he siis tietenkään ole oikeasti jsia. He vain sanovat olevansa, mutta eivät ole. Heidän piirissään kyllä tehdään lähetystyötä, ja ihan varmasti lauletaan myös hepreaksi. Se siitä. Sanon nyt kuitenkin vielä: juutalaisuus ei myöskään ole kristinuskoa vastaan.

Niin että siitä hepreankilisestä laulusta ei voi mitenkään vetää suoraa linjaa siihen, että ahaa, jossain täytyy olla joku juutalainen.

Ihan liian delikaatti aihe, että kannattaisi minun jatkaa aiheesta yhtään enempää.

Heitin vain sen H kirjaimen + pisteen tänne, siis spekulaatiota.. Jokuvaanhan sen pisteen löysi! Ilman hänen tarkkasilmäisyyttään en olisi huomannut mitään, en sitä koko pistettä.. Kaikki se spekulaatio mitä esitin tuolle edellä Auerin kirjeen 'kirjailuista', ennen muita siis se H+piste 'merkkinä lukea takaperin', on varmaankin ihan puhdasta sattumaa! :mrgreen: Olin vähän äimänä itsekin kun löysin jotain mikä sopisi tähän Ulvila-mysteeriin, hassua kyllä..Enkä minä sitäkään keksinyt että tekstin voisi lukea väärinpäin, eikö se taas ollut Veristi? Laitoin ne asiat vaan nippuun ja aloin kaivaa.

Tähän en ala.Siis väittelemään mitä juutalaisuuteen (joko uskontoon yleensä, tai/ juutalaiseen kansaperinteeseen ym kuuluu. Rasittavia kokemuksia aiheesta. Ei enää.
Viimeksi muokannut Tara, Ma Touko 14, 2012 1:17 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MollyMalone
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja MollyMalone »

No minäkään en kyllä tykkäisi jos mun mies olisi opettanut meidän pienten lasten laulamaan jotain uskonnollisia juttuja hepreaksi. Monetkaan ei tykkää siitä että lapsille tuputetaan tuollaisia juttuja. Mulla raja menee siinä kun lapsille puhutaan uhrauksista tai siitä ollaan kiitollisia tai että Jumalan viha lankeaa. Ei tarkoita kuitenkaan että henkilöllä on negatiivinen suhtautuminen uskontoihin.
Tara
Horatio Caine

MollyMalone kirjoitti:No minäkään en kyllä tykkäisi jos mun mies olisi opettanut meidän pienten lasten laulamaan jotain uskonnollisia juttuja hepreaksi. Monetkaan ei tykkää siitä että lapsille tuputetaan tuollaisia juttuja. Mulla raja menee siinä kun lapsille puhutaan uhrauksista tai siitä ollaan kiitollisia tai että Jumalan viha lankeaa. Ei tarkoita kuitenkaan että henkilöllä on negatiivinen suhtautuminen uskontoihin.
Ymmärrän. Muistan yhden tunnetun sairaalateologin (Irja Anttila ) jo muinoin maininneen jossain mielenterveyttä käsittelevässä radio-ohjelmassa (sata vuotta sitten), että kaikkein vaikeimpia tapauksia mitä hän tietää on sellaiset lapset, jotka uskovat joutuvansa helvettiin, siis jossain psyk.sairaaloissa oli näitä tavannut..

Korvasin sanan 'surullisimpia' sanalla vaikeimpia. Niin se oli. Muistan sen varmasti.
Tara
Horatio Caine

Tara kirjoitti:
TiiaStiina kirjoitti:Hymneissä voi olla aiheena myös jumalattomien tuho.

Ei minun tietääkseni j:ssa keittenkään tuhoutumista toivota eikä sellaisia unelmia hellitä! Ei todellakaan. Elämän tuhoutumista? Sehän olisi ihan päinvastoin ..Ei Jumalaan ole mikään velvollisuus uskoa, riittää kun elää oikein. Muissa uskonnoissa saa heidän puolestaan uskoa ihan vapaasti miltä itsestä tuntuu. Eikä myöskään olla ketään vastaan, vaan paremman maailman puolesta.

En menisi arvioimaan Jukan suntautumista juutalaisuuteen mihinkään päin. Juutalaiset eivät uskontoaan levitä, eivät tee lähetystyötä eikä mitään sellaista, joten tuskin.

Tiedä sitten, jos olisi tuttavapiirissä jotain ns 'Messiaanisia juutalaisia', jotka ('messiaaniset j:t ovat oikeasti kristittyjä ovat eräs fundamentalistinen kristillinen lahko - Jeesus keskeisessä asemassa, tietenkin, eivätkä he siis tietenkään ole oikeasti jsia. He vain sanovat olevansa, mutta eivät ole. Heidän piirissään kyllä tehdään lähetystyötä, ja ihan varmasti lauletaan myös hepreaksi. Se siitä. Sanon nyt kuitenkin vielä: juutalaisuus ei myöskään ole kristinuskoa vastaan.

Niin että siitä hepreankilisestä laulusta ei voi mitenkään vetää suoraa linjaa siihen, että ahaa, jossain täytyy olla joku juutalainen.

Ihan liian delikaatti aihe, että kannattaisi minun jatkaa aiheesta yhtään enempää.

Heitin vain sen H kirjaimen + pisteen tänne, siis spekulaatiota.. Jokuvaanhan sen pisteen löysi! Ilman hänen tarkkasilmäisyyttään en olisi huomannut mitään, en sitä koko pistettä.. Kaikki se spekulaatio mitä esitin tuolle edellä Auerin kirjeen 'kirjailuista', ennen muita siis se H+piste 'merkkinä lukea takaperin', on varmaankin ihan puhdasta sattumaa! :mrgreen: Olin vähän äimänä itsekin kun löysin jotain mikä sopisi tähän Ulvila-mysteeriin, hassua kyllä..Enkä minä sitäkään keksinyt että tekstin voisi lukea väärinpäin, eikö se taas ollut Veristi? Laitoin ne asiat vaan nippuun ja aloin kaivaa.lisäys: Sehän oli Pardon!

Tähän en ala.Siis väittelemään mitä juutalaisuuteen (joko uskontoon yleensä, tai/ juutalaiseen kansaperinteeseen ym kuuluu. Rasittavia kokemuksia aiheesta. Ei enää.

Pakko lainata itseäni. Ei pitäisi kirjoittaa liian myöhään yöllä. Korjaan: Pardon oli se joka ensimmäisenä osoitti mitä tulee eteen kun hello kullat lukee oikealta vasemmalle.

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 2A#p478542
Anteeksipyyntöni molemmille, V:lle ja P:lle!

thumb-osakuva, käännetty valmiiksi nurin:

Kuva

PS: kun nyt kerran korjasin omaa kirjoitustani, niin laitetaan vielä eräs keskeinen asia siitä miksi juutalaisuutta on täysin aiheetonta liittää näihin uskonnollisuuteen viittaviin spekulointeihin sekä 'saatananpalvontaepäilyihin liittyen: Juutalaisessa uskonnonssa ei ole saatanaa ollenkaan, vaan heprean verbi 'satan' josta sana saatana on lähtenyt liikkeelle, tarkoittaa juutalaisuudessa samaa kuin ennenkin, ei henkilöä, vaan 'tekemistä' - 'vastustaa' tms. Juutalaisessa uskonnossa ei ole myöskään 'helvettiä'.

Hepreaa käyttävät myös kristityt.
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Ei mitään anteeksipyydettävää minun puolestani, Tara. Minähän vain 'pyörititin' leikilläni sitä häkenauhaa takaperin Turrelle. Jos nyt Pardon pyörittelee sanoja samaan suuntaan, on se mielestäni enemmän kuin ok. Aioin jo eilen kehaista sinua, Tara, tuosta oivalluksestasi. Jotain kummallista siihen hoon päällä olevaan pyörylään tuntuikin liittyvän. Mietin jo sitäkin, että voisi olla jokin 'luunappi otsaan' -juttu tms.
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Sellainenkin juttu tuli mieleen aamun Hesaria lukiessani, että millaisetkohan suhteet Jukalla ja Annelilla oli toistensa vanhempiin. Liekö sillä mitään merkitystä tuon 'perhedynamiikan' kannalta? HSD2 opasti: "Mies, aseta äidillesi rajat. Kun anopin ja miniän välit hiertävät, täytyy miehenkin valita puolensa." Jukan sisaruksista on ollut puhetta, samoin heidän suhtautumisestaan Anneliin, mutta sellainen vaikutelma on syntynyt, etteivät kummankaan vanhemmat liittyneet tähän kuvioon. Annelin vanhemmat on esiintuotu, mutten muistaakseni ole nähnyt heidän kommenttejaan Jukasta. (No, valitettavasti en nyt ehdi paneutua tähän kuvioon sen tarkemmin, kun täytyy ehtiä matkaan. Olen muutenkin taas myöhässä, kun kelloon katsoo.)

Nopea lisäys: Näkemykseni mukaan tähän 'perhedynamiikkaan' liittynyt kolmiodraama on käyty pikemminkin Annelin päässä. Eli mustasukkaisuudesta ollut kyse.
TiiaStiina
Vic Mackey

No eipä tulisi mieleenkään yrittää liittää juutalaisuutta s-palvontaan.

Sen sijaan juutalaisilla ei tietääkseni ole syntikäsitettä kuten kristityillä, ainakaan samalla tavalla (en ole perehtynyt asiaan, näkemykseni perustuu kokonaan siihen mitä on tullut esiin jossain arkikeskusteluissa). Tai ainakaan seksuaalisuutta ei (tietääkseni) katsota synniksi samalla tavalla kuin kristinuskossa usein tehdään. Tulin aiemmassa viestissä maininneeksi, että ei-kristitty mies voi yrittää iskeä kristittyä naista naureskelemalla kristittyjen syntikäsitteelle ja siihen liittyville seksuaalisille ”estoille” (kaikki keinot käytetään!) Koska perheellä on ollut paljon ulkomaanmatkoja tuli mieleen että jotain riidanaihetta on voinut kehkeytyä kulttuurien törmäyksestä jossain. Vaikka A olisi antanut sulkeutuneen vaikutelman itsestään sukulaisille, hän ei välttämättä ole ollut täysin erakko matkoilla. Tarkoitukseni ei ole mollata muita kulttuureja tai uskontoja.

Pikaselailulla: ”Jumalattomien lopullinen tuho” hymnin aiheena mainitaan ainakin tuossa linkissä http://www.helsinki.fi/teol/pro/qumran/ ... asto6.html En ehdi katsoa mihin juuri tuo linkki varsinaisesti liittyy eikä asialla sitä paitsi ole tässä merkitystä. Sivuhuomautus vain.

Hepreaanisen laulun herättämän reaktion syyksi arvelin kuitenkin sitä, että se oli vierasperäinen/-kielinen, ja J on saattanut olla mustasukkainen jostain A:n ulkomaan tuttavuudesta. Hepreankielinen laulu voisi herättää reaktion vaikka ärsytyksen aikaansaanut tuttava olisi ollut turkkilainen tai kiinalainen (periaatteella ”vieras mikä vieras, eikö se jo riitä”).

Mustasukkaisuus voi kai johtaa draamoihin siinä missä kotityötkin. Itse asiassa helpomminkin… kai. Vieras kulttuuri saatetaan tietysti torjua myös ilman, että aiheeseen liittyy mustasukkaisuutta. Mustasukkaisuus vain kärjistää asioita.

Riippumatta J:n vakaumuksesta tai vakaumuksen puutteesta hän on saattanut ärsyyntyä myös vaimonsa mahdollisista kontakteista muiden uskontojen edustajiin tai niihin liittyviin asioihin riippumatta siitä, onko vaimo oikeasti kiinnostunut minkään sortin ideologioista.
Viimeksi muokannut TiiaStiina, Ma Touko 14, 2012 11:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tara
Horatio Caine

TiiaStiina kirjoitti:No eipä tulisi mieleenkään yrittää liittää juutalaisuutta s-palvontaan.

Sen sijaan juutalaisilla ei tietääkseni ole syntikäsitettä kuten kristityillä,
ainakaan samalla tavalla (en ole perehtynyt asiaan, näkemykseni perustuu kokonaan siihen mitä on tullut esiin jossain arkikeskusteluissa). Tulin aiemmassa viestissä maininneeksi, että ei-kristitty mies voi yrittää iskeä kristittyä naista naureskelemalla kristittyjen syntikäsitteelle ja siihen liittyville seksuaalisille ”estoille” (kaikki keinot käytetään!) Koska perheellä on ollut paljon ulkomaanmatkoja tuli mieleen että jotain riidanaihetta on voinut kehkeytyä kulttuurien törmäyksestä jossain. Vaikka A olisi antanut sulkeutuneen vaikutelman itsestään sukulaisille, hän ei välttämättä ole ollut täysin erakko matkoilla. Tarkoitukseni ei ole mollata muita kulttuureja tai uskontoja.

Pikaselailulla: ”Jumalattomien lopullinen tuho” hymnin aiheena mainitaan ainakin tuossa linkissä http://www.helsinki.fi/teol/pro/qumran/ ... asto6.html En ehdi katsoa mihin juuri tuo linkki varsinaisesti liittyy eikä asialla sitä paitsi ole tässä merkitystä. Sivuhuomautus vain.

Hepreaanisen laulun herättämän reaktion syyksi arvelin kuitenkin sitä, että se oli vieraskielinen, ja J on saattanut olla mustasukkainen jostain A:n ulkomaan tuttavuudesta. Hepreankielinen laulu voisi herättää reaktion vaikka ärsytyksen aikaansaanut tuttava olisi ollut turkkilainen tai kiinalainen (periaatteella ”vieras mikä vieras, eikö se jo riitä”).

Mustasukkaisuus voi kai johtaa draamoihin siinä missä kotityötkin. Itse asiassa helpomminkin… kai. Vieras kulttuuri saatetaan tietysti torjua myös ilman, että aiheeseen liittyy mustasukkaisuutta. Mustasukkaisuus vain kärjistää asioita.
Tara väritti ja lihavoi
OT: Sivuasia, kuten TiiaStiina itsekin sanoi: seuraava kirjoitus ei liity Ulvilan tapaukseen millään tavalla. Mutta sanoin nyt kuitenkin.. Kun pisti sekä silmiin että korviin.

Et sekottaisi tuo Qumranin yhteisöä juutalaisuuteen tuollaisella yleisellä tasolla.. >Se oli suljettu yhteisö joka eli erillistä suljettua elämäänsä. Kaikkea muuta kuin juutalaisuus.

Ihan kamalaa.. Niin kuin kristiuskosta myöhemmin, niin juutalaisuudestakin irtosi erilaisia Messiasta odottavia lahkoja. Mutta juutalaisuus ei perustu niihin! Millä tavalla jotkut lopunajan ryhmät ovat juutalaisia tekstejä käyttäneeet, siitä ei pidä 'juutalaisuutta' syyttää. Juutalainen uskonto alkoi vakiintua vasta kun Temppeli oli tuhottu.. ei.. siis en jaksa..

Voi voi, miksi mennä sanomaan sitten mitään juutalaisesta 'synti-käsitteestä', kun ei tiedä asiasta mitään. Tämänhän menee aivan villiksi. Toorasta löytyy varmaan kuusi eri sanaa ja käsitettä sille minkä kristityt ymmärtävät 'syntinä', ja juutalaiset pahuutena, erilaisina rikkomuksina, väärin tekemisenä, lain rikkomisena, joko Juutalaisen Lain tai sitten ihan tavallisen länsimaisen oikeuskäytännön mukaisen rikoslain, jollainen heillä tietenkin myös on (siis Israelissa) väärin tekemisen eri tyypeille... (härregyyd, ei mitään estettä, saa ne käsitteet yhteenkin niputtaa, eli 'synnin' käsite periaateessa on tietenkin, monitasoinen, perusteellinen, analyyttinen,.. (itkee melkein) niissä käsitteissä on mukana mm erilaisia pahan tekemisen, väärin tekemisen, petoksen tekemisen jne tarkoituksellisuuteen liittyviä seikkoja, tahallisuudesta ymym.. Tietenkin, hyvä ystävä, myös juutalaisessa uskonnossa ihmisen on vastattava teoistaan.

Niitä on mahdoton ymmärtää ellei tunne edes juutalaisuuden peruskäsitteitä, alkeita) Kuulostaa ihan siltä kuin joku yrittäisi sanoa, että juutalaisuudessa ei mikään ole syntiä, koska ei ole samanlaista 'synnin'-tekemisen käsitettäkään kuin kristinuskossa. Kristinuskossa on ryhmiä, joitten mukaan aivan kaikki 'kaikki mitä joku tekee on syntiä, ellei hän ole samanlaisessa uskossa kuin he'.. Karseaa, aivan hirveää ennakkoluulojen, tietämättömyyten vetoamista, nojaamista ja sen vahvistamista. ONKO MAAILMASSA mitään pahaa jota ei jollakin tavalla olisi käänneetty juutalaisuuden syyksi..

Anteeksi tunnepitoinen kirjoitukseni. ... Laitan koneen kiinni.

En ala pitämään esitelmää juutalaisesta uskonnosta, ei tarvitse pelätä. JUUTALAISUUS ON AIVAN ERILAINEN USKONTO KUIN KRISTINUSKO, juutalaisuutta ei voi määritellä kristinuskolla ja sen käsittellä.
Viimeksi muokannut Tara, Ma Touko 14, 2012 11:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TiiaStiina
Vic Mackey

Eipä tulisi mieleenkään etsiä syyllisiä koko maailman pahuuteen. Arvostan sitä paitsi juutalaisuutta paljonkin.

Minulla vain sattuu olemaan useita käytännön kokemuksia siitä, että juutalaiset suhtautuvat kriittisesti kristittyjen tapaan yhdistää seksuaalisuus johonkin syntiseen, vaikken ole itse käyttänyt koko sanaa "synti" ainoassakaan yhteydessä ennen tätä ketjua enkä myöskään ole provosoinut sellaisia keskusteluja. Miksei kristittyjä sitä paitsi saisikin arvostella? Ehkä se on vain tervettä!

Em. kaltaisia näkemyksiä on kantautunut korviini ilman, että olen itse ollut osallisena koko keskusteluun. Mutta kaikki ei ole ollut kolmannen käden tietoa, vaan ihan suoraankin on sanottu. Jokin pohja niillekin jutuille täytyy olla. Mikä se on (jotain stereotypioihin liittyvääkö), sitä en ryhdy arvailemaan. Kuulen mielelläni lisää aiheesta. Minulla on läheinen kokemus monista eri kulttuureista, vaikken ole opiskellut uskontotiedettä tms.

Tuntemani juutalaiset myös elävät hyvin kurinalaisesti ja fiksusti vaikka suhtautuvat uskontoonsa avaramielisesti. Heidän esittämänsä perustelut vain ovat useinkin jossain aivan muualla kuin hyvä-paha -akselilla. Ehkä se on osoitus analyyttisesta ajattelusta, josta meilläkin olisi opittavaa.
Viimeksi muokannut TiiaStiina, Ma Touko 14, 2012 11:35 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin