Hyvinkään ammuskelu 26.5.2012: 2 kuoli 7 loukkaantui

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Tiina
Sherlock Holmes

Re: Hyvinkään keskustassa ammuskeltiin - ainakin yksi kuollut?

Viesti Kirjoittaja Tiina »

MissHolmes kirjoitti:Olisi aika tuuria, että sattumoisin ampuisi face-kaverinsa. Varsinkin, kun ko. ampujalla noita kavereita oli vain 86. Todennäköisyys sellaista lottovoiton luokkaa.
Mutta jos ampuu nuorison suosiman ravintolan edestä, niin todennäköisyys on isompi kuin toripäivillä.
Jos totta puhutaan, niin huvittavaa tuo kouhkaaminen facebook-"kavereiden" määrästä. Mielestäni nuo joilla kavereita jotain 400 on pikemminkin persoonallisuushäiriö. Oikeasti kun eivät näitä "kavereitaan" kuitenkaan tunne.
Joidenkin kanssa ei ole vaihdettu edes sanaakaan IRL. :lol:
Jos niitä oikeita kavereita on 86, niin se on jo suht suuri määrä. Itselläni huomattavasti vähemmän (jos siis olisin edes facebookissa) mutta naamatuttujahan on toki satoja. Niitä vaan tuskin tulisi otettua kaveriksi, kun en välttämättä halua jakaa elämääni kaikkien kanssa. :wink:
107
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja 107 »

Pienessä kunnassa pienet piirit. Helposti hyvinkäällä kaikki nuoret tuntee tai tietää toisensa. Facebook kavereina on tuttuja ja vähemmän tuttuja. Onkohan poikaa pidetty outona, tylsänä tyyppinä tai onko hän itse kokenut noin. Sen verran kiikaritähtäinharkintaa on saattanut ollakin, että ei ihan parasta kaveria ammuta...tai mistäs sen tietää...ehkä lähimmätkin ystävät olisivat saaneet osansa.
Mat-Lock
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Mat-Lock »

Tiina kirjoitti:
MissHolmes kirjoitti:Olisi aika tuuria, että sattumoisin ampuisi face-kaverinsa. Varsinkin, kun ko. ampujalla noita kavereita oli vain 86. Todennäköisyys sellaista lottovoiton luokkaa.
Mutta jos ampuu nuorison suosiman ravintolan edestä, niin todennäköisyys on isompi kuin toripäivillä.
Jos totta puhutaan, niin huvittavaa tuo kouhkaaminen facebook-"kavereiden" määrästä. Mielestäni nuo joilla kavereita jotain 400 on pikemminkin persoonallisuushäiriö. Oikeasti kun eivät näitä "kavereitaan" kuitenkaan tunne.
Joidenkin kanssa ei ole vaihdettu edes sanaakaan IRL. :lol:
Jos niitä oikeita kavereita on 86, niin se on jo suht suuri määrä. Itselläni huomattavasti vähemmän (jos siis olisin edes facebookissa) mutta naamatuttujahan on toki satoja. Niitä vaan tuskin tulisi otettua kaveriksi, kun en välttämättä halua jakaa elämääni kaikkien kanssa. :wink:
Samaa mieltä, facekaverien määrässä ei ole mitään ihmeellistä.

Kun kyseessä ilmeisesti on nuorten suosima ravintola, niin todennäköisyys että kymmenkunnan ammutun joukossa on yksi facekaveri on jo huomattavan iso. Ei ole uskottavaa, että ampuja olisi vaaninut nimenomaan tuota pesäpalloilijaa.
Eimi
Armas Tammelin

Re: Missä kartalla tämä paikka on?

Viesti Kirjoittaja Eimi »

huikauhistus kirjoitti:http://www.katsomo.fi/?progId=125263

Tuo on Maikkarin mukaan murhaajan löytymispaikka, mutta filmissä tienviitan nimi näkyy todalla huonosti.

Missä paikka on? Tarkempia kadunnimiä tai kaupunginosaa?
Videolla näkyvä pyörätietunneli on ihan radanvarressa, Jokelantieltä kääntyy tuosta kohtaa Hanko-Porvoo tielle (tienro 25). Pyörätie kulkee 25-tielle menevän rampin ali. Hiukan siis Hakakalliontien ja Jokelantien risteyksen eteläpuolella.
I thought that I was in heaven but I was sure surprised
Heaven help me, I didn't see the devil in your eyes
Tiina
Sherlock Holmes

^No siis juuri tätä tarkoitan, että pienellä paikkakunnalla on enemmän tuttuja ja VÄHEMMÄN tuttuja. Omalla pojallani on facebook-profiili (tätä myös mamma käyttää stalkatessa :P ) ja tälläkin hetkellä on 10 uutta kaveripyyntöä odottamassa vahvistusta, mutta poika ihmettelee, että miksi pyytävät kaveriksi, kun ovat tosiaan ihan vaan naamatuttuja koulusta ja mitään muuta yhteistä ei ole. Joten mikä on motiivi ? Kerätä vaan niitä kavereita, että voi leijua, että voi v, että oon suosittu, kun mulla on 5000 kaveria ? :lol:
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Helsingin Sanomat kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/Hyvink%C3%A4%C ... 5571344492

Hyvinkään ampumisista epäiltyä luonnehditaan ujoksi ja hiljaiseksi
27.5.2012 7:00

Lasse Kerkelä

Kahdesta murhasta ja murhan yrityksistä epäiltyä 18-vuotiasta hyvinkääläismiestä luonnehditaan hieman ujoksi ja hiljaiseksi.

Hänellä oli ystäviä, mutta kaverijoukko ei ollut erään hänet tuntevan mukaan suurensuuri. Rikosepäilyt ovat yllättäneet nuoren miehen tuttavapiirin.

”En olisi arvannut, että hän voisi tehdä mitään tuollaista”, sanoo eräs nuoren miehen tunteva.

Epäilty on asunut vanhempiensa luona maalaistalossa, jossa on harrastettu metsästystä.

Hänellä itsellään ei ole aselupia. Yöllisessä ampumisessa hän käytti poliisin mukaan lähipiirinsä omistamia aseita.

Epäilty harrastaa yhdessä muiden nuorten miesten kanssa airsoft-taistelupeliä. Siinä vastustajia ammutaan muovi- tai biokuulilla, jotka eivät aiheuta vammoja osuessaan ihmiseen.

Valokuvissa epäilty ampuja ja hänen airsoft-toverinsa ovat kokoontuneet maastopukuihin pukeutuneina luonnon ääreen.

Epäillyllä ei ole parisuhdetta. Viime vuosina hän on opiskellut maaseutuopistossa Järvenpäässä. Miesuhri ja epäilty olivat Facebook-ystäviä.

Epäillyn avoimesta Facebook-profiilista ei ole havaittavissa mitään kouluampujien tai Norjan joukkosurmaajan ääriajattelun kaltaisia mielipiteitä tai kirjoittelua. Hän iloitsee siellä Jokerien jääkiekkomenestyksestä ja ajokortin saamisesta sekä kertoo pitävänsä tarkka-ampuja Simo Häyhästä ja Rammsteinin ja Klamydian musiikista.

Nuori mies ei tiettävästi julkaissut internetissä mitään julistusta, jossa hän selittäisi tekoaan.
”En olisi arvannut, että hän voisi tehdä mitään tuollaista”

Aina sama laulu tällaisissä tragedioissa. Onko koskaan ollut tapausta, josta lähipiiri olisi todennut, että "joo, se oli ihan sekoboltsi, ja vähän tässä jo odotettiinkin, että koska kilahtaa"?

Olen kallistumassa samaan kuin nimimerkki Belker. Arvaan, että teon taustalta löytyy tekijän turhautuminen omaan elämään ja menestyneempien ikätoverien kadehtiminen. Katsotaan, mitä tekijä kertoo kuulusteluissa. Toivottavasti jotain muuta kuin "en mää tiedä".

Vangitsemiskäsittely pidetään näillä näkymin ensi tiistaina.
Viimeksi muokannut Aizerbaidzan, Su Touko 27, 2012 11:50 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Eilen, kun selailin facea, löysin myös ko. ampujan nimellä tehdyn 'urheilija' -yhteisösivun.
Sivulla ei ole mitään muuta kuin nimi ja 8 henkeö, jotka siitä tykkää. Ei saavutuksia, ei mitään.
Yhteisösivut eivät liity henkilöihin, joita aihe koskee, eivätkä ole näiden tukemia
Minulle tuli väkisin mieleen, että tuo voi hyvin olla kavereiden pila. Jos ampuja on kehuskellut menneisyyden saavutuksillaan, on joku voinut ihan harmittomana pilana luoda tuon sivun. Sellainenkin voi ärsyttää ja entisestään käydä itsetunnolle.

Vaikka sääli on sairautta, tunnen sääliä ampujaa kohtaan. Kaikkihan ei ole ollut kohdallaan nuoren miehen elämässä ja tapahtunut on surullisen ketjun lopputulos. Ja miettikää miten monen elämän tuo älytön päähän pisto pilasi. Ampujakin ymmärtää sen kyllä jonakin päivänä. Tai jos ei ymmärrä, voin lopettaa säälimiseni.

ps. minä en tuossa viestissäni viitannut kaverian määrän suuruuteen tai pienuuteen. Jos kavereita olisikin ollut se 500, olisi ollut todennäköisempää, että tulilinjalle osuu joku heistä. Ihan siis todennäköisyyttä laskeskelin.
Nuotio & Äreät Tiput
Seea
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Seea »

Täytyy kyllä nyt sotkea tähän mielialalääkesoppaan omakin kauha, sillä itsellä on ihan henk.koht kokemusta siitä, kuinka ssri-lääkkeet voivat tehdä ihmisestä agressiivisen. Minulla kokeiltiin joskus aikoinaan moniakin lääkkeitä ja yksi niistä ihan oikeasti vaikutti niin, että minä, joka olen muuten varsin lempeä, pitkäpinnainen ja pidättyväinenkin yksilö, joka en ole koskaan pelannut sotapelejä tms, joka en ollut joutunut kokemaan sinänsä mitään vääryyksiä tai epänormaaleja pettymyksiä, muutuin erittäin äkkipikaiseksi ja sen suhteen holtittomaksi, ja silloin tuntui, että vihasin kaikkia ja kaikkea. Onneksi kykenin asian havaitsemaan ja lääkitys muutettiin mutta en tiedä, mitä ennen vaihtoa olisi voinut tapahtua, jos minulla olisi ollut käytössä ase. Se lääke ihan tosiaan käänsi mun persoonallisuuden ihan toisenlaiseksi kuin se oikeasti on. Tämä mainintana siksi, että kun yksilöitä olemme, voivat toiset lääkkeet vaikuttaa ihmisiin myös negatiivisesti. Ei niitä silti yleistäen voi syyttää.

Opiskelen Hyriassa itse myös mutta siis eri yksikössä, kuin uhrit ja ampuja opiskelivat. Eräs koulututtu kertoi ampujan olleen hänen kanssaan ala- ja yläasteen samassa koulussa ja mainitsi, että tekijällä oli kavereitakin mutta hengaili myös yksinään.
Tiina
Sherlock Holmes

^Annetaankohan julkisuuteen tietoa tuosta, että jos ampuja on käyttänyt jotain mielialalääkkeitä? Kai tuohon armeijan keskeyttämiseen on jokin syykin ollut ?
MissHolmes
Ben Matlock

Missä tuo armeijan keskeytys mainitaan?
Kuvittelisin, että ampumisesta tykkäävä viihtyisi siellä....
Nuotio & Äreät Tiput
specialhousingunit
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja specialhousingunit »

On voinut jo olla, mutta kaveri oli aloittanut armeijan tammikuussa, mutta jätti kesken. Olikohan syynä fyysiset vai psyykkkyset syyt.
specialhousingunit = SHU = aika paska paikka
Tiina
Sherlock Holmes

Tässä mainitaan:

Ampuja keskeytti armeijan

Sunnuntai 27.5.2012 klo 11.19 (päivitetty klo 11.24)

Hyvinkään ampumisista epäilty 18-vuotias nuorukainen aloitti hiljattain armeijan, mutta keskeytti sen.

Iltalehden tietojen mukaan perjantain ja lauantain välisen yön ammuskeluista epäilty 18-vuotias hyvinkääläismies aloitti asepalveluksensa tammikuussa.

Tutkinnanjohtaja Mika Ihaksinen keskusrikospoliisista vahvistaa asian Iltalehdelle.

Ammuskeluista epäilty nuorukainen ei ollut tekohetkellä armeijassa.

- Hän on käsitykseni mukaan keskeyttänyt asepalveluksensa, Ihaksinen sanoo.
Irvikissa
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Irvikissa »

Facebook-kaverien määrää voi miettiä myös toisinpäin. Kuinka paljon fb-kavereita oli tällä surmansa saaneella pojalla? Hänellä niitä saattoikin olla useita satoja ja hän saattoi olla suosittu, kivana pidetty, sosiaalinen ja pyytänyt myös peruskouluaikaisia koulututtujaan kavereiksi fb:ssä. Ampuja saattoi olla tässä joukossa. Ylipäätään en pidä fb-kaveruutta mitenkään tärkeänä jutun kannalta. Miksi asialle pitäisi keksiä sattumaa suurempi merkitys? Kun tämä tyyppi kerran alkoi ampua ikätovereidensa suosiman baarin edustaa perjantain ja lauantain välisenä yönä, niin Hyvinkään kokoisessa paikassa on ihan todennäköistä, että joku tuttu on ollut tulilinjalla. 50 000 asukasta tarkoittaa sitä, että kaikkia samanikäisiä ei tunne, mutta suuren osan kuitenkin.
MissHolmes
Ben Matlock

Tästä face-kaveruudesta tehdään nyt turha härkänen.

Minä mietteissäni lähinnä haen motiivia ja minun kuvittelema motiivi nivoutuu menestyneen ja uhriksi joutuneen face-kaverin olemassa oloon. Ei sen kummempaa.

Jokin syyhän ampujalla oli. Tällaisena kyökkipsykologina on helppo ajatella mustavalkoisesti ja todeta, että asioilla on suora yhteys. Niillä joko on tai ei, mutta minä näen motiivin noin.

Voihan se olla, että syynä katolle kiipeämiseen on ollut yleisvitutus, mutta kuollut facebook tuttu uhri on valikoitunut vain siksi, että sattui osumaan kiikaritähtäimeen ja lisäsi kaikella menestyksellään tuota jo päällä ollutta yleisvitutusta.

Uskon kuitenkin, että tekijä ampuessaan tiesi ketä ampui.

Joku tuolla jo viittasikin siihen metsästä löytyneeseen aseeseen. Se oli piilottettuna kodin lähelle, mutta oliko se lähellä sitä paikkaa, jonne kavereiden oli lauantaina tarkoitus kokoontua sotaa leikkimään?
Oliko tulituksen siis tarkoitus jatkua, vai miksi ampuja jäi niin lähelle ja oli pukeutunut maastovaatetukseen?
Minun ensimmäinen oma ajatus oli, että tarkoitus oli mennä kotiin seuraavaksi.

lisäys

Suunnitelmallisuudesta kertoo varmasti paljojn aikataulut. Ehtikö tekijä viedä aseen metsään yöllä? Vai oliko se viety jo aiemmin? Moneltako tekijä lähti pubista? Oliko silloin vielä valosaa? Monelta tekijä kävi kotona, monelta poistui?
Kulkuvälineitä oli kaksi: mopo ja paku. Oliko mopo pakun kyydissä vai viety etukäteen jonnekin?
Kävikö kotona vaihtamassa vaatteet vai oliko nekin jo jemmassa jossain?
Nuotio & Äreät Tiput
SuomenColumbo
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja SuomenColumbo »

Seea kirjoitti:Täytyy kyllä nyt sotkea tähän mielialalääkesoppaan omakin kauha, sillä itsellä on ihan henk.koht kokemusta siitä, kuinka ssri-lääkkeet voivat tehdä ihmisestä agressiivisen. Minulla kokeiltiin joskus aikoinaan moniakin lääkkeitä ja yksi niistä ihan oikeasti vaikutti niin, että minä, joka olen muuten varsin lempeä, pitkäpinnainen ja pidättyväinenkin yksilö, joka en ole koskaan pelannut sotapelejä tms, joka en ollut joutunut kokemaan sinänsä mitään vääryyksiä tai epänormaaleja pettymyksiä, muutuin erittäin äkkipikaiseksi ja sen suhteen holtittomaksi, ja silloin tuntui, että vihasin kaikkia ja kaikkea. Onneksi kykenin asian havaitsemaan ja lääkitys muutettiin mutta en tiedä, mitä ennen vaihtoa olisi voinut tapahtua, jos minulla olisi ollut käytössä ase. Se lääke ihan tosiaan käänsi mun persoonallisuuden ihan toisenlaiseksi kuin se oikeasti on. Tämä mainintana siksi, että kun yksilöitä olemme, voivat toiset lääkkeet vaikuttaa ihmisiin myös negatiivisesti. Ei niitä silti yleistäen voi syyttää.

Opiskelen Hyriassa itse myös mutta siis eri yksikössä, kuin uhrit ja ampuja opiskelivat. Eräs koulututtu kertoi ampujan olleen hänen kanssaan ala- ja yläasteen samassa koulussa ja mainitsi, että tekijällä oli kavereitakin mutta hengaili myös yksinään.
Tämä serotoiininestolääkitys on aina vahvin tekijä tämmöisissä tapauksissa. Auvinen ja Saari olivat myös saman lääkkeen käyttäjiä, mutta se ei vielä riitä tuollaisiin tekoihin. Sillä siihen tarvitaan vielä mielen ohjelmointia päälle joka tungetaan tekijän päähän ELF-signaalilla.

Täältä löytyy maailmanlaajuisesti saman lääkkeen alla tehdyt itsetuhoiset ja väkivaltaiset tapaukset/teot->http://www.ssristories.com/index.php

Kuva
Alaskassa sekä Norjan Trömsassa löytyy sitten tämä NATO:n sekä Yhdysvaltojen armeijan ilmavoimien hallinnoima skalaariase HAARP, jolla voidaan:

- muokata ilmastoa
- luoda tsunameita
- luoda maanjäristyksiä

Sekä ohjelmoida näitä kohdehenkilöitä tekemään kouluampumisia, jotta aselait saataisiin tiukennettua ja aseluvat vietyä kansalta.

ELF tulee termeistä Extremely low frequency (ELF), joka on matalantaajuisen radioaallon termi joka resonoi radioaktiivisesti. http://en.wikipedia.org/wiki/Extremely_low_frequency

Serotoiininestolääkityksestä löytyy joku nanokomponentti jonka avulla tämä mielenhallinta on mahdollinen ja jenkit pojat hoitaa usein tämän ohjelmoinnin.

Itse olin tuon lauantaisen ampumavälikohtauksen aikoihin kaverin mökillä, joka on vain n. 30 km päässä Hyvinkäästä ja alkoi vinkumaan vasemmassa korvassa voimakkaasti n. kahden aikoihin. Joten tämä selittää tuon erittäin voimakkaan ELF-signaalikeskityksen joka suunnattiin satelliiteista ja resonoi laajalla alueella.
Viimeksi muokannut SuomenColumbo, Su Touko 27, 2012 12:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin