pikasso kirjoitti:Luin sen ensimmäisen kuulustelun sairaalassa jälleen kerran.
- - -
Katsoin puolestani uudestaan niitä IS:n julkistamia Poliisin sairaalavideoita, joihin Tara aikoinaan laittoi ystävällisesti linkit. Löytyvät
täältä.
sellasii välähdyksii näky, ett´ saattohan olla, et sil oli joku taskulamppuki…
- JJ kysyi, oliko takkahuoneessa valot, (kun ”huppumies” tuli sisään). AA:n vastaus:
Öö---ö, sitä mä täs mietinkin, et mis vaihees ne valot tuli…
Mihin niitä valoja olisi tarvittu: taskulamppuhan valaisi takkahuonetta - ainakin välähdyksenomaisesti.
”Huppumiehellä” oli siis käsissään taskulamppu, Fiskarsin fileerausveitsi, astalo ja mahdollinen toinen teräase, kun hän parkourasi tiensä Tähtisentien takkahuoneeseen. Tätä ennen lasia oli lentänyt toooooosi pitkälle, niin pitkälle, että kasvojakin oli tarvinnut suojata. Silti pariskunta ei ymmärtänyt, että jatkuvan paukkeen, lentävän lasin ja välähdysten keskeltä oli tulossa sarjakuvamainen "huppumies" sisään; se supistavaa kasvovettä kaipaava Diabolik, joka täytti ikkuna-aukon pulleahkolla ruhollaan - ja oli tulossa kohtuullisen työkaluvalikoiman kera.
Keskimmäinen ja oikeanpuoleinen kuva: Auer Media/Perhekerho.net; lapsen kasvot blurrattu
Se, jonka tuloa lapsi ei nähnyt.
Se kävi sit Jukan kimppuun ja siin oli jotain tappeluu. Mä en nyt jälkeenpäin enää muista – et näinksä mä, öö-öö tai tajusinksmä, et sil oli joku ase siinä, vai luulinksmä, et se oli ihan tavallist mäiskintää, mut sit kuitenkin mä tein jotain, jotain totanoin, sitäkään mä en muista mitä mä tein, jollain lailla mä menin siihen väliin, meninksmä tönäsemään tai revinksmä tai jotain ja sit tää mies iski mua sit veitsellä tähän ja mä tunsin, et sattui…
Jättikö ”huppumies” taskulampun terassille ja tasapainoili tiensä takkahuoneeseen ”vain” veitsen ja astalon kanssa – ilman, että Auer huomasi, oliko tunkeutujalla painava astalo ja teräase (tai –aseita) käsissään?
hän niinku tajus, et mä olin poliisille soittamassa, hän silti jatkoi sitä, ja kun mä kävin siellä hän sen verran juoksi perään, et mä lähdin pois tieltä. Menin takasin - ja tää tapahtu kaks kertaa. Siin vaihees Jukka jo makas siel lattialla, et tokkopa hänest sit olis ollu paljo apuu estämään, jos ois halunnu mutki tappaa sillon…
Sairaalakuulemisessa Auer oletti, että häntä puukottanut ”huppumies” kuuli hätäkeskuspuhelun. Se ei kuitenkaan estänyt Aueria (eikä lasta) käymästä useampaankin kertaan takkahuoneessa (tai –huoneen rajalla) tarkistuskäynneillä. Auerilta oli sangen epäloogista ajatella, ettei häntä kerran jo puukottanut hyökkääjä voisi uhata myös hänen ja lasten henkeä.
Auer käyttää poistumisestaan kuvausta ”lähdin pois tieltä” ja Jukasta kuvausta ”siin vaihees Jukka jo makas siel lattialla”. Jälkimmäinen havainto uhrista lattialla lyhentää oleellisesti aikaa, jonka JSL olisi voinut valua verta sängyllä. Poistumiskuvaus ei puolestaan sovi Auerin kuvaukseen siitä, että hän olisi käynyt vain katsomassa takkahuoneen rajalla: eihän takkahuoneen rajalla seisominen ollut ”huppumiehen tiellä olemista”.
Omaa litterointia
tästä sairaalavideosta:
JJ: Läähättikö se, pitiks se sinusta mitään ääntä vai toimiko se niin kuin kone?
AA: Mun mielest se toimi niinku kone.
JJ: Se ties mitä se teki. Se halus nimenomaan aiheuttaa sen Jukalle, sen.
AA: Joo-o.
JJ: Et ei se kohdistanu, se ei halunnu sinuun kohdistaa eikä lapsiin keneenkään…
AA: En mä usko…
Mitä ”kuulemista” tuo ylläoleva oli oikein olevinaan! Pelkkää lammasmaista, johdattelevaa kerrontaa, joka vaati Auerilta vain vienoja toistoja ja nyökkäyksiä.