- Käräjäoikeuden raportti, Anneli Auerin kertomuksesta 2.12.2006:
Jukka Lahti oli noussut seisomaan lattialle lähemmäksi terassin ovea ja sanonut jotakin. Hetken kuluttua ikkuna-aukosta oli tullut joku sisälle.
- Rouva_Etsivä Ti Kesä 08, 2010 10:54 pm ´AA:n kuulustelut syksy 2009´ -ketju:
27.8.2009 kuulustelukertomus, Anneli Auer:
Tajusin, että joku on tulossa sisälle. Jukka oli tuolloin jo noussut ylös ja oli muistaakseni tätä tunkeilijaa vastassa. Muistaakseni Jukka seisoi lähellä takaovea.
- Rouva_Etsivä Ke Kesä 09, 2010 11:20 pm ´AA:n kuulustelut syksy 2009´ -ketju:
19.9.2009 kuulustelukertomus, kuulustelija ja Anneli Auer:
nousimme molemmat ensin sängylle seisomaan ja hieman myöhemmin Jukka meni lattialle ja silloin mies oli jo makuuhuoneessa sisällä
K: Miten kauan ajallisesti meteli eli ikkunan rikkominen kesti?
V: Ajallisesti en osaa sanoa, mutta yli kymmenen (10) sekuntia. En osaa aikoja määrittää, mutta rikkominen tuntui pitkältä ajalta.
Olin unessa ja heräsin vasta silloin, kun mies löi minua veitsellä rintaan
- Rouva_Etsivä To Kesä 10, 2010 8:36 pm ´AA:n kuulustelut syksy 2009´ -ketju:
20.9.2009 kuulustelukertomus, kuulustelija ja Anneli Auer (V):
K: Miten tekijä tunkeutui rikotun ikkunan kautta makuuhuoneeseen?
V: Tarkkaa muistikuvaa minulla ei ole, mutta tajusin, että lasinpalasia lentää, niin seuraava muistikuva on se, että näin hahmon ihmisestä, mahdollisesti päästä ja ylävartalosta ja samassa tekijä oli jo kokonaan sisällä…
…Muistelisin, että Jukka seisoi rikotun ikkunan edessä jo silloin, kun tekijä oli tulossa sisään…
…Olen kertonut, että herätessäni meteliin olimme molemmat Jukan kanssa sängyllä ehkä seisomassa, mutta siinä vaiheessa, kun tekijä tuli rikotun ikkunan kautta huoneeseen oli Jukka seisomassa rikotun ikkunan edessä makuuhuoneen lattialla.
K: Missä vaiheessa olet ottanut puhelun hätäkeskukseen?
V: Tekijä tuli makuuhuoneeseen, kävi Jukan kimppuun ja pisti minua veitsellä rintaan…
…mietin vähän aikaa eteisessä, että mitä teen ja sitten menin soittamaan…
…ajallisesti kuvittelisin, että aloitin soiton hätäkeskukseen alle minuutin kuluttua siitä, kun tekijä oli taloon sisään tullut.
K: Jos et tiennyt, Missä Axxxx oli tuolloin niin, etkö ollut huolissasi hänestä?
V: En varmaankaan tuolloin edes ajatellut koko asiaa.
K: Puhelu hätäkeskukseen 01.12.2006 yöllä on kestänyt nauhoituksen mukaan 4 min 20 s. Oletko sitä mieltä, että tekijä on kuullut sinun ja Axxxx:n puheet hätäkeskukseen?
V: En osaa sanoa. Talossa oli niin kova meteli, ettei tekijä ehkä kuullut minun ja Axxxx:n puhumista hätäkeskukseen. Meteli syntyi siitä, että tekijä oli tappamassa Jukkaa eli ne äänet, joita olen aikaisemmin kuulustelussa kuvaillut eli mäiskintää ja tappelun ääniä.
K: Pidätkö kertomustasi uskottavana siltä osin, että tekijä olisi kesken miehesi surmaamisen kuullut, kun menit makuuhuoneen oviaukolle ja rynnännyt joka kerta perääsi ja varsinkin, kun kävelet paljain jaloin talon puulattialla?
V: Kysyttäessä vastaan, että varmaankin paljain kävellessä parketilla kuuluu ”läpsytystä” ja varmaankin tekijä kuuli ja siten lähteä minua kohden.
K: Pidätkö kertomustasi uskottavana siltä osin, että tekijä olisi kesken miehesi surmaamisen kuullut, kun menit makuuhuoneen oviaukolle, rynnännyt perääsi ja kääntynyt oviaukolla ja lopettanut takaa-ajon siihen?
V: En osaa sanoa tekijän ajatuksia, mutta näin tapahtui, kuten olen kertonut. Olen ajatellut asiaa ja ehkä tekijä halusi vain pelotella minut pois paikalta eikä halunnut tehdä minulle pahaa.
K: Tekijä on ollut puhelun aikana kertomasi mukaan makuuhuoneessa miehesi kimpussa. matkaa puhelimesta makuuhuoneeseen kertomasi mukaan on n. 6-7 m. Etkö pidä ihmeellisenä sitä, että tekijä ei ole rynnännyt sinun tai Axxxx:n kimppuun, kun olette olleet yhteydessä hätäkeskukseen. Miten kommentoit tätä?
V: Tekijä ei välttämättä kuullut meidän keskustelua hätäkeskukseen. Lisäksi makuuhuoneessa oli kova meteli, kuten olen kertonut.
Makuuhuoneessa Jukka huusi apua ja lisäksi tekijän aiheuttamat mäiskintä äänet varmaankin olivat kovempia kuin meidän puhe hätäkeskukseen.
K: Olet kertonut, että lähtiessäsi juoksemaan makuuhuoneen ovelta tekijää pakoon, juoksit jommallakummalla kerralla ulos saakka. Onko näin?
V: Kyllä, molemmilla kerroilla juoksin ulos etukuistille saakka. Etukuisti on talon pääsisäänkäynnin edessä ulkona oleva katettu tila. Olen varmaankin aukaissut ulko-oven, koska yöllä on ovi ollut lukittuna.
Päästyäni kuistille, muistan, että kuuntelin eikä tekijä seurannut minua, koska hänen juoksuaskeliaan ei kuulunut ja siten palasin takaisin sisälle.
K: Onko mielestäsi normaalia, että äiti jättää kyseisessä tilanteessa pienet lapset sisälle miehensä murhaajan kanssa ja pakenee itse ulos?
V: Kuistilla mietin, että mitä teen ja en voinut jättää Jukkaa ja lapsia taloon sisään ja sen vuoksi palasin takaisin.
K: Olisiko Teillä keittiössä ollut jotain sellaista lyöntivälinettä, jolla olisit voinut tekijää lyödä?
V: Jälkeenpäin ajateltuna keittiössä olisi ollut vaahtosammutin, mutta tuolloin tapahtumahetkellä minulle ei tullut mitään mieleen.
- Tara Pe Kesä 11, 2010 5:36 pm ´AA:n kuulustelut syksy 2009´ -ketju:
21.9.2009 kuulustelukertomus, Anneli Auer:
K: Olet aikaisemmin kertonut, että heräsit ja sitten alkoi lasinpalasia lentämään? Miksi ette kertoneet Axxxx:lle havainnosta?
V: Saattaa olla, että olemme kaikki kolme ihmetelleet, että mistä ääni syntyy.
K: Miksi olette sanoneet, että räminä on ukkonen?
Varmaan sen vuoksi, ettei me tiedetty mikä tai mistä meteli johtui. Muistan itse miettineeni, että meteli aiheutui jostain luonnonilmiöstä.
- Tara Ti Heinä 27, 2010 9:45 pm ´AA:n kuulustelut syksy 2009´ -ketju:
16.10.2009 kuulustelukertomus, Anneli Auer:
Olen käynyt jossain vaiheessa katsomassa kaksi kertaa makuuhuoneen oviaukolla ja toisella kerralla taloon sisääntunkeutuja oli Jukan kimpussa ja teki Jukalle jotain pahaa. Tämä käynti makuuhuoneen ovella tapahtui puhelun ollessa avoinna hätäkeskukseen.
- Tara Ma Kesä 21, 2010 6:07 pm ´AA:n kuulustelut syksy 2009´ -ketju:
26.09.2009 kuulustelukertomus, Anneli Auer:
Veitsiä säilytimme mm. keittiön alakaappien laatikoissa. Lisäksi veitsiä oli keittiön työtason päällä olevassa puisessa veitsitelineessä. Minulla on mielikuva, että keittiössä minulla on ehkä ollut veitsi kädessä.
- Tara Ti Kesä 22, 2010 10:12 pm ´AA:n kuulustelut syksy 2009´ -ketju:
7.09.2009 kuulustelukertomus, Anneli Auer:
Olen muistikuvani mukaan tässä vaiheessa ottanut keittiön alakaapin ylimmäisestä vetolaatikosta veitsen käteeni.
…aikaisemmin Jukka on ollut Axxxx:lle tyly ja sen vuoksi aloin myös tästä asiasta sanomaan hänelle. Muistaisin, että Axxxx lähti huoneesta.
Olin tässä kohtaa erittäin vihainen ja huusin hänelle mm. Axxxx:n huonosta kohtelusta.
- Tara Ke Kesä 23, 2010 11:11 pm ´AA:n kuulustelut syksy 2009´ -ketju:
30.09.2009 kuulustelukertomus, kuulustelija ja Anneli Auer:
K: Millä olet Jukkaa lyönyt kyseisen 59 s aikana, kun olet makuuhuoneessa Jukan kanssa kahdestaan ja Jukan äänet loppuvat?
V: Yksi vaihtoehto voi olla vasara, joka oli meillä sisällä. Olin syksyllä laittanut tauluja seinälle ja se on saattanut jäädä lähellä puhelinta olevan lipaston päälle. Normaalisti tätä on säilytetty työkalupakissa, mutta se on saattanut olla esim edellä mainitussa paikassa, josta olen sen ottanut käteeni.
---
Kysyttäessä, olenko pessyt vasaran puhtaaksi lyöntien jälkeen vastaan, että muistan pesseeni ainakin kädet sen jälkeen, kun olen käynyt koskettamassa Jukkaa pesuhuoneen oven kautta. Olen tässä yhteydessä saattanut pestä myös vasaran.
K: Onko tapahtumapaikalta taltioitu veitsi teidän?
V: Kokonaisvaltaisesti tätä juttua arvioiden pidän mahdollisena, että se on meidän veitsi. Veitsi on ollut todennäköisesti meillä jossakin keittiön laatikoissa.
Valheita ja/tai käsittämättömän epäselviä muistikuvia AA:n sanomisissa:
´Olin unessa ja heräsin veitseniskuun´ vs. ´ herätessäni meteliin olimme molemmat Jukan kanssa sängyllä ehkä seisomassa´, ´Muistan itse miettineeni, että meteli aiheutui jostain luonnonilmiöstä´, ´väistelin lasinpaloja´ ja ´saatoimme kaikki kolme ihmetellä ääntä´
´Jukka oli tunkeilijaa vastassa´ vs. ´myöhemmin Jukka meni lattialle ja mies oli jo sisällä´
´Kuuntelin eikä tekijä seurannut… ja siten palasin´ ja (´, missä Axxxx oli..´) ´En varmaankaan tuolloin edes ajatellut koko asiaa´vs. ´Mietin,… mitä teen ja en voinut jättää Jukkaa ja lapsia… ja sen vuoksi palasin´
´Voihan se olla niinkin, että jos olisin alkanut raahata lapsia sängystä ylös ja kuljettamaan heitä ulos niin tekijä olisi tuolloin ainakin huomannut sen, että mitä olen tekemässä´, ´Tekijä ei välttämättä kuullut meidän keskustelua hätäkeskukseen´ ja ´tekijän aiheuttamat mäiskinnän äänet varmaankin olivat kovempia kuin meidän puhe hätäkeskukseen´ vs. ´varmaankin paljain kävellessä parketilla kuuluu ”läpsytystä” ja varmaankin tekijä kuuli ja siten lähti minua kohden´
´Ei halunnut tehdä minulle pahaa´ vs. ´ pisti minua veitsellä rintaan´
´Jos olisin löytänyt jotain ”kättäpidempää” olisin varmaankin yrittänyt mennä auttamaan Jukkaa´ ja ´Jälkeenpäin ajateltuna keittiössä olisi ollut vaahtosammutin´ vs. ´Veitsiä säilytimme mm. keittiön alakaappien laatikoissa. Lisäksi veitsiä oli keittiön työtason päällä olevassa puisessa veitsitelineessä. Minulla on mielikuva, että keittiössä minulla on ehkä ollut veitsi kädessä´ ja ´Yksi vaihtoehto voi olla vasara, joka oli meillä sisällä... ...Olin syksyllä laittanut tauluja seinälle ja se on saattanut jäädä lähellä puhelinta olevan lipaston päälle´ sekä ´Olen tässä yhteydessä saattanut pestä myös vasaran´
P.S. Keittiön lattialla, selvästi näkyvillä, oli myös pitkävartinen rikkaharja.
Kyllä se vaan on sillä lailla , että AA taitaa olla väkivaltainen, kieroutunut ja manipulointia harrastava murhaaja. Auerin uudet, laajat psykologiset ja psykiatriset arvioinnit olisivat mielestäni varsin tervetulleita; ne täydentäisivät arvioita, joita on tehty lasten kertomusten uskottavuudesta. Tasapuolisuuden vuoksi myös Auerin psyykkistä tilaa, hänen kertomustensa johdonmukaisuutta ja todenperäisyyttä tulisi arvioida lukuisten asiantuntijoiden voimin.