Kuuntelin tallennetta pari tuntia melko alkeellisilla vehkeillä. Yleisvaikutelma on sekava; repaleinen, äänenvoimakkuuksiltaan vaihteleva ja katkonainen.
Huomioita:
Alussa takkahuoneesta ei kuulu mitään. Alku seuraa aika hyvin ´virallista´ litterointia, tosin esim. joitakin häken toistoja on jätetty litteroimatta.
- - -
1:37: AA: Axxxxa!
1:38 Tyttö (kirkkaalla äänellä): ´Ni?´
1:39-1:40 AA kysyy/kehottaa: ´Tuuksä tänne puhelimee(?)´
1:40-1:41
Pojalta kuulostava lapsen ääni (tytön ääntä matalampi ja kaukaisempi)
vastaa aivan selkeästi: ´
Joo´
1:42 tytön ääni kysyy (läheltä ja korkealta): Mitä mä sanon?
- - -
Uhrin ´kylhä nous´ ajassa 1:50-1:51 kuulostaa suodattamatta tältä: ´jääsoo´ (tai ´j´ääsoul´) Voi ääs-houl, miten vaikea näitä on litteroida

!
- - -
2:03 Tytön sisäänhengitys salpautuu puhelimen ääressä kurkkuun AA:n ´Kuole´-käskyn kanssa
- - -
2:05-2:06 (kops) Uhri: Aaa, AA: Öh!
Ähkäisyn jälkeen ajassa 2:07 kuuluu ´klo-klop´; nopeissa, peräkkäisissä napsahduksissa on nouseva sävelkulku – kuulostaa siltä, kuin joku poksauttaisi sormilla poskiaan (suun kautta) tai löisi onttoon puusoittimeen huovalla pehmustetulla kapulalla - tai nostaisi rinnakkaisluurin

?
- - -
2:08 AA: Hö-öh, tuleeks sielt kettää? (huomattavasti edellistä ähkäystä lähempää - nauhalta puhelimen vierestä tai rinnakkaispuhelimesta?)
2:10 Tyttö: Hei onks siel joku… Tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti
- - -
AA:n ja tytön repliikit kuulostavat siltä, kuin ne tulisivat tismalleen samasta lähteestä; samalla volyymilla.
- - -
2:36-2:37 Napsahduksia samanaikaisesti häken ´Voisko äiti puhuu?´ -kysymyksen kanssa
Välillä kauempaa, välillä lähempää kuuluvat uhrin äänet jakautuvat kahteen leiriin: matalampiin, selväsanaisempiin ja korkeampiin ja huonommin artikuloituihin (liittynee hammassillan puuttumiseen ja vammoihin). Erityyppisiä ääniä on limittäin ja lomittain.
Esim. ´Annun´ tai ´Hannun´ apuun pyytämistä en kuule. Minusta JSL huutaa useamman kerran ´Auuu´, ja esim. 1:52-1:54: ´Tye (tule?) auttaa!´ (hyvin nasaalilla äänellä). JSL:n jotkin epäselvät avunhuudot ja ähkäisyt eivät jotenkin istu selkeiden ´Auto´, ´No vähä voiwyl auttaaki´ja ´Hälytyys, tule apuun´-tokaisujen ja huutojen sekaan. Ehkä tajunta ja puhekyky palasivat aaltomaisissa sykleissä ennen kuolemaa

.
1:42-1:45 AA: Mä-mä soitan poliisil sil pyydettii et (samalla kuuluu kaksi selvää napsausta ajassa 1:43-1:44)
1:46-1:47 (Naisen ääni, mielestäni selvästi AA): (hiljempaa; nauhalta?) Mite mä pääse linjoi?
Juoksuista en osaa sanoa muuta, kuin että skenaario, jossa AA lähtee vauhdilla keittiöstä, ottaa vasaran lipaston päältä (kolahdus) ja kopistelee takkahuoneeseen, sopii minusta (ensimmäisen juoksun) ääniin. ´Hö-öh, tuleeksielt kettää?´ tulee oudon nopeasti juoksutilanteen jälkeen ja kuten edellä mainitsin, aivan samalla volyymillä kuin puhelimessa olevan tytön ääni; tytön kysymys tulee kuin katkaistuna heti AA:n repliikin perään. Onko AA rinnakkaispuhelimessa vai tuleeko ääni nauhalta?
Ainakaan en kuulemani pohjalta ihmettele etukäteistallenne-epäilyjä. Vaikka hätäkeskusvirkailijankin äänenvoimakkuudessa on äkillisiä muutoksia (mikä liittyy varmaankin pantakiinnitteisen mikin heiluntaan), niin jotain todella outoa on tässä sillisalaattitallenteessa - ja juu, uskon, että kuulemani tallenne on autenttinen ja alkuperäinen hätäkeskuspuhelu. Alussa kuuluu muuten selvästi, kuinka virkailijan sormet näpyttävät näppäimistöä.
Auerin hätä vaikuttaa ajoittain aidolta, ajoittain hän raportoi konemaisesti; esim. tallenteen lopulla, jolloin hän kuvailee
vähä (eiku)
aika tukevaa ´huppumiestä´ eikä tunnu välittävän, mitä takkahuoneen uhrille tai lapsille kuuluu. Aidoimmalta Auerin hätä kuulostaa lapsen rääkäisyn jälkeen kohdassa 3:20-3:22. Sydäntäsärkevästi nyyhkäistessään Auer kenties tajuaa, mitä tuli tehneeksi.