Kuolemannaakka kirjoitti
US on useampaan kertaan väittänyt, että pernavammat lakkaavat usein itsekseen vuotamasta, ja niinpä Jukan läpikeihästetty pernakin olisi voinut umpeutua ihan itsekseen. Hän on kuitenkin käsittänyt väärin: perna on niin herkkä elin, että pelkkä tylppä isku tai vaikka auto-onnettomuuden äkkipysäytys voi aiheuttaa siihen repeämän. Nämä pienet repeämät ehkä voivat parantua, eivät puukoniskut. Vaikkei niitä höystettäisikään radiaaliväännöllä kuten Ulvilassa (joka voi johtua uhrin liikkumisesta, mutta jonka vaikutus on syystä riippumatta sama, ja sitä oikein erikseen oikeudessa puitiin).
Lisäksi kainalon lähellä kulkee iso valtimo, kainaloon osuneet pistohaavat ovat erittäin vaarallisia. Jukkaa lyötiin mm. kainaloon syvä isku.
Hyva alku mutta oletin etta olisit lukenut sen tietopakettisi ja ainakin yrittanyt ymmartaa. Copy & paste ei riita.
Ensinnakin -- ajatus tajuihin tulemisesta puhelun aikana ei ole alunperin taalta vaan syyttajalta. Talla oli talloin ollut koko todistusaineisto, mm. avanneen laakarin lausunto kaytossaan.
Syytteessä sanotaan, että pariskunta alkoi riidan pahennuttua piestä toisiaan takkapuilla ja keittiöveitsellä. Lahti sohaisi vaimoaan kerran keittiöveitsellä rintaan niin, että tälle tuli verta vuotava haava.
Kun vaimo sai veitsen haltuunsa, hän löi sillä syyttäjän mukaan Lahtea käsiin ja kaksi kertaa syvälle kylkeen ja kainaloon. Lahti menetti todennäköisesti tajuntansa, jolloin vaimo luuli tappaneensa hänet, syytteessä kerrotaan.
Vaimo lavasti syyttäjän mukaan teon ulkopuolisen tekemäksi, rikkoi ikkunan ja teki verisiä kengänjälkiä terassin oven ulkopuolella.
Lahti ei kuitenkaan ollut kuollut vaan tuli syyttäjän mukaan tajuihinsa ja alkoi vaikeroida äänekkäästi. Yksi perheen pienistä lapsista oli jalkeilla.
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... 03/1086635
Toisekseen --mun pointti ei ollut mikaan pernan itsekseen "parantuminen" vaan se, etta se saattaa lakata alussa vuotamasta itsekseen, jos isoihin suoniin ei ole osuttu. Se ei tarkoita, etta se olisi pysyvasti "parantunut" vaan saattaa silti reveta kunnolla myohemmin. Jos sa olisit katsonut mun linkit, niissa viitattiin traumaan yleensa, mutta mainittiin ihan erikseen ampumahaavat ja puukonpistot. (Ma olen ennenkin kysynyt pitaisiko mun kaantaa noita englanninkielisia linkkeja?)
Eli kerta viela uusiksi:
ulkosuomalainen kirjoitti
Kun veitsen tera on katkennut jossain vaiheessa, syvien iskujen on ollut tultava ensin (edellyttaen, ettei kaytetty useaa veista.) Paavammat taas "vuosivat" verta viela kun poliisi tuli ja olivat aiheuttaneet "valittoman" kuoleman.
Kuten ma jo edella sanoin, laakarin arvio siita, etta verityo on voinut kestaa tunninkin, mun mielesta kaytannossa sulkee ulkopuolelle sen, etta pernaan yms. osuneet iskut ovat vahingoittaneet suuria suonia tai aiheuttaneet pernavaltimon saati aortan yms. repeytymisen. Taman olisi pitanyt nakya jo vatsaonteloon vuotaneen veren maarassa--annijatan laskujen mukaan Jukka olisi vuotanut taysin kuiviin kahdessakymmenessa minuutissa. ( Paitsi etta noin pitkalle ei ikina kylla ela.)
Vuotaneen veren maaraa voi karkeasti arvioida esim siten, etta 30cm X 30cm lantti lattialla tai vaatteessa saadaan aikaiseksi noin desilitralla verta. (Nain tekevat ER ja ambuihmiset taalla). Sangylla oli silloin verta ainakin noin 1,5 desia -- patjaan imeytymista on kuitenkin mahdotonta arvioida. Eika meilla ole tietenkaan tietoa sisaisen verenvuodon maarasta.
http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... in#p498285
Kuolemannaakka kirjoitti
Vaikkei niitä höystettäisikään radiaaliväännöllä kuten Ulvilassa (joka voi johtua uhrin liikkumisesta, mutta jonka vaikutus on syystä riippumatta sama, ja sitä oikein erikseen oikeudessa puitiin)
Annatko lahteen, kiitos.
Mistaan radiaalivaannoista pernaan ei ole edelleenkaan mun kasittaakseni mitaan faktatietoa. Avannut laakari tai mikaan meille saakka tihkunut avaustieto ei sellaisesta kertonut. Makinen vaitti kuulleensa jotain kierteisesta pistosta avauksessa mutta avauksen tehnyt oikeuslaakari ei oikeudessa kuultuna mun muistini mukaan kompannut.
KO:n paatoksesta:
Ruumiinavauspöytäkirjan mukaan Jukka Lahden perus- ja välitön
kuolinsyy on tylpän ulkoisen väkivallan aiheuttama vaikea kalloaivovamma.
Kuolemaan myötävaikuttavaksi on merkitty rintakehän
alueen keuhkoja ja pernaa sekä palleaa vaurioittaneet pistohaavat.
Lahdessa on todettu päässä oikealla, edessä posken - silmän tasossa
tylppä vamma, jonka seurauksena ylä- ja alaleuka olivat
rnurskaantuneet, kasvojen nenän luurakenteet murskautuneet ja
kallossa edessä oikealla laaja murskavamma, jolla yhteys
aivokudokseen. Edelleen Lahden takana selässä, vatsalla sekä
yläraajoissa ja vasemmalla kyljessä oli lukuisia pistohaavoja, jotka
pinnallisia, lukuun ottamatta oikealla takana ylhäällä 3, kylkiluuvälin
lävistävää ja keuhkoa vaurioittavaa pistohaavaa, vasemmalla sivulla
kyljessä olevaa kahta vierekkäistä pernaa, palleaa ja keuhkoa
vaurioittavaa pistohaavaa sekä vasemmalla kainalossa edessä olevaa 5.
kylkiluun lävistävää pistohaavaa. Kaikkiaan vammoja on ollut noin 70.
Kuoleminen ei ole ollut välttämättä välitön, mutta tajunnan Lahti on
menettänyt enemmän tai vähemmän heti puhumisen loputtua. Lahden
ylävartalon vammat sopivat parhaiten pistovammoiksi, joskin joukossa
on joku ei-tyypillinen, tiedossa oli, että paikalla oli lasinpaloja, jotka
sopivat jalkojen vammojen aiheuttamiksi. Vatsan haavojen
pinnallisuuteen on saattanut vaikuttaa vatsan myötäileminen ja veitsen
terävän kärjen puuttuminen. Yleensä vammat olivat tuoreita, eivät
silmiinpistävästi eri-ikäisiä. Vammoijn ikä voi olla 3, 6, 10 minuuttia tai
tunti, puolitoista tuntia, viimeksi mainittukin sopii. Jos olisi tavoiteltu
uhrin välitöntä kuolemaa, iskut olisi tullut kohdistuu suuriin verisuoniin tai
sydämeen, kyse ei ole ammattitappajasta. Kysyttäessä, olisiko vammat
voinut aiheuttaa halolla, jos uhri makaa lattialla, Laaksonen on todennut,
että edellytyksin että halko pysyy tekijän kädessä.
Tummennukset minun.
Huom. etta laakari luettelee kuolemaan myotavaikuttaneina syina ekaksi KEUHKOJA vaurioittaneet pistot. Mistaan kierteisista, pernasta muussia tehneista vaannoista ei puhuta tai minkaan suuren suonen/valtimon/aortan vahingoittumisesta. Erikseen huomautetaan, etta iskujen
olisi tullut kohdistua suuriin suoniin jos olisi tavoiteltu valitonta kuolemaa. Eivat siis kohdistuneet. Tai osuneet.
Kun tuota avaustietoa luin uudestaan, tuli mieleen, etta niiden pernaa vahingoittaneiden syvien pistojen on oikeastaan taytynyt menna aika suoraan ylospain, jos kerran ovat vahingoittaneet samalla palleaa ja keuhkoa. Perna on nimittain melkein kokonaan kylkiluiden takana, mutta kylkiluita ei mainita ollenkaan noiden pistojen yhteydessa -- puhutaan vain kyljesta. Pallea erottaa pernan kylkiluista. Keuhko on taas pernan ylapuolella, myos kylkiluiden takana.
Hmmm. Pitaisi olla kunnon anatominen mallinukke, jolla leikkia.
Hakkausotteella (sellaisella mita huppu esim poliisin rekossa kaytti Jukkaa tyostaessaan) tuo mun paattelema iskunsuunta ei kylla helposti onnistu.