Barabbas kirjoitti:Tämä postaus on vastaus tälle
jarmo.janis kirjoitti:Tässä nyt puheena olevassa Eerikan tapauksessa joka puolelle, biologinen äiti pois vähentäen, oli muodostunut sellainen käsitys, että vain isä yksin oli paha eikä äitipuolen todellista pahuutta ilmeisesti tajuttu kun vasta liian myöhään.
ja tälle käsitykselle
jaakkeli kirjoitti: Ei sitä arvaa, että lapsen äitipuoli on psykopaatti, joka itse rikkoo esineitä ja pistää lapsen juoksemaan rangaistukseksi.
Ennen kaikkea Noutaja…
Noutaja kirjoitti: Oliko tosiaan niin, että kukaan ei oikeesti huomannut? Ei isovanhemmat, eikä isän läheiset ystävät? He kyllä huomasivat, että äitipuoli valehtelee silmät korvat täyteen ja sen on täytynyt tuntua heistä erittäin oudolta. Tiedän, että he yrittivät puhua tästä isän kanssa, mutta tämä umpimielisesti kieltäytyi uskomasta / ottamasta kantaa. Eli yhteisö haistoi, että naisystävässä on jotain vaarallista. Mutta että niin vaarallista - ei kai kukaan osannut edes kuvitella niitä julmuuksia.
…jos satut seurailemaan näitä keskusteluja ja jaksat vaivautua, niin onko sulla käsitystä [kaikki anonymiteetti säilyttäen] ystäväpiirin osalta, että millä otteella tätä TT:a informoitiin?
Täytyy nostaa aavistuksen verran hattua sille, että perheen lähipiiristä TT:n isä ja tämän naisystävä ottivat henkilökohtaisia riskejä tämän teatterin ja sen roolitusten paljastamiseksi. Tietysti he riskeerasivat näin sen vähäisenkin suhteensa Eerikaan (mikä kuvastaa osaltaan sitä vallankäyttöä, jota Destiny juuri kuvasi), kuten seuraavista esitutkintapöytäkirjan julkisen osan referoiduista otteista näkyy.
TT:n isän kuulustelukertomuksesta (23.5.2012):
”Meidän oli aika vaikea saada Viljaa [= Eerikaa] meidän luokse. Oli aina joitain hieman outoja syitä, miksi Vilja ei voi tulla meille. Yleensä puhuimme tästä Toukon kanssa asiasta puhelimessa, Nadia huuteli taustalta ja tuntui että hän määräsi. Joskus se oli rangaistus Viljalle, ettei hän saanut tulla meille. Kysyessäni Toukolta, että rangaistus mistä, niin Touko sanoi, että Nadia on antanut rangaistuksen Viljalle, kun hän oli Nadian mukaan puhunut puppua.
Tämän kevään aikana kerran oli taas vaikeaa saada Viljaa meille ja kerran sitten menimme käymään heidän luonaan Puotilassa. Tuolloin Vilja oli nurkassa ja itkuinen. Meille ei selvinnyt mitä siellä oli tapahtunut. Kun menimme sisälle, Vilja tuli heti sohvalle istumaan meidän väliin.
[poistettu kappale, jossa todistaja kuvailee havaintoja Eerikan vammoista ja Eerikan reaktioista kyseltäessä]
Muistan erään kerran, kun tuli puheeksi Toukon kanssa että naapurit olivat tehneet lastensuojeluilmoituksen, että Viljaa juoksutetaan pihalla. Kyselimme tähän syytä, Ja Touko sanoi, että jos Vilja on esimerkiksi huutanut Nadialle, sitä käytetään rangaistuksena. Touko myös kertoi että Vilja rikkoo ja piilottelee tavaroita, mm. koulukirjojen rikkomista ja omien vaatteiden rikkomista saksilla. Tällainenkin oli esteenä/rangaistuksena, ettei Vilja saanut tulla meille. Mitään tällaista emme koskaan havainneet Viljan käytöksessä ja koskaan meidän läsnä ollessamme ei mitään vastaavaa tapahtunut. Olemme epäilleet, että nämä olisi Nadian tekosia, eikä Viljan.
[poistettu kappale]
Me ymmärsimme, että Nadiassa on jotain hyvin outoa ja hän valehteli monessa asiassa. Meillä oli sellainen vaikutelma, että nainen on sosiopaatti. Minulla on ihan tullut mieleen hänen käytöksestään se myrkkyhoitaja. Hänen käyttäytyi aina yliystävällisesti, vaikka olisi tapahtunut mitä. Hän valehteli mm. olevansa raskaana, ja ”raskaus” kesti kolmatta vuotta. Ja tähän raskausasiaan liittyi kaikkea ihan uskomatonta. Epäilimme myös Nadian oikeaa henkilöllisyyttä. Yritimme saada Toukoa ymmärtämään ja uskomaan meitä, mutta hän ei halunnut kuunnella.
Kun aloimme esittää epäilyjä Nadiasta ja raskausasiasta yms. Toukolle ja Nadialle, he loukkaantuivat, ja ilmoittivat, etteivät enää kerro yksityisasioitaan meille. Tällaisten meidän epäilyjen jälkeen oli aina pitkiä aikoja kun he eivät vastanneet puheluihimme, emmekä myöskään voineet tavata Viljaa näistä syistä.
Minulla oli sellainen tunne, että Viljalla ei ole hyvä olla Toukon ja Nadian luona. Esimerkiksi heidän asuntonsa oli valtavan pieni ja ahdas. Meidänkin läsnä ollessa Nadia haukkui Viljaa Viljan kuullessa, esimerkiksi että Vilja olisi taas huutanut ja temppuillut. Tällaisina hetkinä Vilja oli aina meidän vieressä ikän kuin turvaa hakien meistä.” (Etptk:n sivut 92-93)
**** lainaus loppu ****
Seuraavassa TT:n isän naisystävän (Eerikan mummopuolen) kuulustelukertomuksesta (23.5.2012):
[alusta jätetty pois kaksi taustoittavaa kappaletta]
”Nadia eli Sirpa Laamanen on asunut minun tietojeni mukaan koko sen ajan Toukon luona, kun Viljakin siellä on asunut. Olen ensimmäisen kerran tavannut Nadian syksyllä 2009. Hän esitteli itsensä Nadia Beroughiksi ja kertoi äitinsä olevan ranskalainen ja isä marokkolainen. Nadia puhui murtaen suomea. Hän kertoi olleensa suomalaisen kanssa naimisissa ja osasi tämän vuoksi suomea. Aika pian minulle tuli epäilys Nadian henkilöllisyydestä. Touko on kertonut Nadjan olleen HUSissa töissä ja tarkistin asian. Olen myös Valvirasta tarkastanut asian, eikä Nadia ole ollut missään töissä. Olemme puhuneet Toukon kanssa asiasta ja kertoneet, että Nadia valehtelee. Touko ei uskonut meitä.
En ole uskonut Nadian tarinoihin ollenkaan. Nadia on kertonut mm., että hän on synnyttänyt kaksi kertaa kotona kuolleen lapsen ja on edelleen raskaana. Hän myös kertoi, että odottaa nelosia. Yritimme Toukolle sanoa, että häntä vedetään höplästä. Touko väitti, että me puhumme höpöjä ja Nadia puhuu totta.
Olen kirjoittanut paperille kyläkäynnistä Toukon, Viljan ja Nadian luona 20.11.2011. Voin antaa kyseisen paperin liitettäväksi pöytäkirjaan. Vilja oli ahdistuneen ja pelokkaan oloinen. Nadia puhui koko ajan ”se tekee niin ja se tekee näin”, jolla hän tarkoitti Viljaa. Meille näytettiin lasten poliklinikan epikriisit ja luimme ne. Kyseisellä käynnillä en huomannut Viljalla mitään vammoja. Nadia kertoi, että he juoksuttavat Viljaa pihalla, kun hän ei liiku. Meille myös kerrottiin, että joku naapuri oli tehnyt lastensuojeluilmoituksen, koska lapsi juoksee pihalla. Koko kyläreissu oli niin ahdistava Viljaa ajatellen ja sovimme, että Vilja tulee meille kylään 25.-26.11.2011. Touko laittoi meille viestin 24.11.2011, ett Vilja menee Meripihalle eikä voi tulla meille yökylään.
[poistettu kappale]
Minulla on valokuva Viljasta, mikä on otettu Tampereella 14.4.2012. Kuvassa Viljalla on mustelma oikean silmän alapuolella. Vilja kertoi, että se oli tullut sählyssä. Hän kertoi myös saman tarinan miehelleni. Olin myös Viljan kanssa saunassa enkä nähnyt hänellä kehossa mitään vammoja. Olen myös kysynyt Viljalta kotioloista, eikä hän koskaan sanonut mitään negatiivista. Vilja käyttäytyi meidän kanssamme kiltisti, eikä hänellä ollut mitään käytöshäiriöitä. Hän myös söi normaalisti ja kävi wc:ssä normaalisti. Vilja olisi halunnut olla meidän kanssamme kauemmin, eikä olisi halunnut mennä kotiin. Tämä oli viimeinen kerta, kun näimme Viljan.
Olimme sopineet, että Touko ja Vilja tulisivat meille syömään 28.4.2012. Mieheni soitti Toukolle ja hän kertoi, että Vilja on hävittänyt kaikki avaimet yöllä. Tämän vuoksi he eivät voineet tulla meille syömään. Avainshow oli aivan käsittämätön ja Touko jopa väitti, että Vilja olisi piilottanut avaimet ulos. Viljaa syytettiin joka asiasta.
Kysyttäessä mitä tiedän Viljaa kohdistuneista rangaistuskeinoista vastaan, että häneltä evättiin jokin tekeminen tai lähteminen. Häntä myös seisotettiin nurkassa, jos hän oli muka tehnyt jotakin.
Toukon ja Viljan piti tulla meille seuraavan kerran äitienpäivänä 13.5.2012 syömään. Tiedän, että lauantaina 12.5.2012 Vilja on ollut Nadian kanssa koko päivän kaksistaan iltaan asti kotona, koska Touko oli äitinsä luona Askolassa.
Mielestäni Touko on ollut hyvä isä Viljalle ja kaikki muuttui, kun Nadia tuli kuvioihin. Minä en ymmärrä, että miten Touko on uskonut kaiken mitä Nadia hänelle on kertonut ja lähtenyt mukaan hänen touhuihinsa. Touko on ollut Nadian suhteen täysin sokea.” (Etptk:n sivut 95-96)