Tiiättekö, kun se Facebook ei ole se sielun peili. FBn kaverikirjo voi olla hyvinkin laajaa työkavereista parhaisiin ystäviin, poikaystäviin ja entisiin koulukavereihin. Tämä otos on niin laaja tuttavapiiristä, että ne henkilökohtaisimmat päivitykset eivät sinne seinälle välttämättä koskaan ilmesty. Äärimmäisiä harvinaisuuksia ovat ne julkiset itsemurhaajat, jotka aikomuksistaan ilmoittavat internetissä. Itsemurhaan päätyvät niin perheettömät, kuin perheelliset ihmisetkin. Pinnallisin puolin kaikki saattaa olla hyvin, asunto alla, hyvä kumppani, ulkomaanmatkaa tiedossa ja työpaikkakin. Mutta silti, siellä kaiken takana voi olla hyvin, hyvin masentunut ihminen. Masennus on sairaus, jolla on oma diagnoosinsa, oireensa ja hoitonsa, ja joka voi pahimmassa tapauksessa päättää ihmisen elämän tavalla tai toisella. Ei se tyhjästä tule se sanonta, "en olisi ikinä siitä arvannut".
Etenkään rakkautta ei mitata niillä FB-tykkäyksillä ja kommenteilla. Mä en ainakaan katso tarpeelliseksi olla tykkäilemässä tai kommentoimassa jatkuvasti mulle läheisten ihmisten tilapäivityksiä/kuvia, koska ne on läsnä ihan kasvotusten. Kasvotustenkin voi kertoa, et "hei mä tykkäsin siitä kuvasta, minkä lisäsit tänään". Parisuhdestatuksetkin ovat ihan yksityisyysasetuksista säädettävissä, että kenelle ne näkyvät. Poikaystäväkin ilmeisesti ihan julkisesti työnsä puolesta myös FBssa, jolloin voi olla ihan hyvät syytkin rajata niitä yksityisyystietoja, ja vaikkei olisikaan, niin internetissä ei silti kannata kaikkea kertoa. Yksityisyystoivomuksensa kullakin.
En mä sitä sano, etteikö nyt näihin juttuihin väitteensä perustavilla ihmisillä voi olla oikeaan osoitteeseen meneviä ajatuksia, mutta silti, en todellakaan tekisin noin suuria johtopäätöksiä jonkun sosiaalisen median palvelun kautta. Pääsääntöisesti emme Tiinaa tunteneet, puhumattakaan poikaystävästä, josta näin isoja olettamuksia on nyt tehty. Itsemurha ja etenkin näin nuoren on aina pysäyttävä asia ja suunnattoman surullinen, mutta mielummin tuollaiset spekulaatiot jättäisin ihan kokonaan pois täältä, mistä ne voi kuka tahansa lukea.
Itsemurhasta toisen ihmisen syyttäminen on hyvin vakava syytös.
Osanottoni omaisille.