Oulun koulupuukotus: 4 loukkaantui 10.10.2013

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
roomeoh
Susikoski
Viesti:

Re: Ammattiopiston tiloissa puukoitettu useita - Oulu

Viesti Kirjoittaja roomeoh »

poliisit vaan luokkiin järjestystä valvomaan..kun opettajilla ei enää ole valtaa käyttää vanhan ajan keinojakaan enää...:-/
tiedän kokemuksesta millanen viha ja tuho pään sisällä kasvaa kiusaamisesta jne..ja on olemassa niitä "heikompia" ihmisiä jotka ovat vielä herkempiä sieluja.joilla huonolla onnella naksahtaa sitten päässä..siinä ei varmaankaan mitään ajattele että onko se oikein tai väärin..:(
onneksi itse pääsin eroon kiusaajista,,oman käden kautta.. (ei mitään tappojuttuu tai uhkailui..)
piti vaa painia vähänaikaa kiusaajien pääjehun kanssa. ja laittaa se muiden nähden maihin..niin kyllä sain olla rauhassa siitä asti.:) tosin itse sain jälki istuntoa tapauksesta. eikä se kiusaaja.../ketään niistä. mutta tämähän on oikeusvaltio..eikös se niin mennyt...:)

mutta joo,,, life is life..:)
dazu
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja dazu »

Taas yksi koulussa tapahtunut väkivallanteko, eikä tule varmasti olemaan viimeinen. Pahoin pelkään, että nämä lisääntyvät tulevaisuudessa ja piikki tullaan näkemään ehkä 2020-luvulla, tai myöhemmin.
Kun näitä syitä tällaisille tapauksille halutaan etsiä, niin pitäisi katsoa sitä, että mikä asia nyt viime aikoina on voinut toimia laukaisevana tekijänä tällaisten tapausten yleistymiselle.
Aikoinaanhan 70-luvulla sarjamurhaajailmiö räjähti käsiin television yleistymisen myötä, kun televisio ruokki joidenkin psykopaattien fantasiamaailmaa ja sai heidät siten käyttäytymään häiriintyneemmin.
Samaan tapaan internetin ja sosiaalisen median yleistyminen on niin koulusurmien, kuin Breivikin tekemän iskunkin kaltaisten tapausten taustalla.
Ongelma internetissä ja sosiaalisessa mediassa on se, että jotkut ihmiset menevät nettiin elämään fantasiamaailmassa ja, kun siellä riittävästi viettää aikaa, alkaa fantasiamaailma tuntua hyvinkin todelliselta ja lopulta se kumpuaa todellisuuteen, peittäen todellisuuden alleen. Fantasiatodellisuudessa elävälle henkilölle satunnaisten ihmisten tappaminen koulussa voi tuntua oikeutetulta.
Sosiaalisessa mediassa keskustelu on tämänkin tapauksen kohdalla keskittynyt siihen, kuinka koulukiusaaminen tekee ihmisestä satunnaisia ihmisiä tappavan kahjon. Kun tällaisia fantasiatodellisuuksia nettiin kehitetään, jotkut näihin fantasiamaailmoihin uppoutuneista alkavat kuvittelemaan, että he voivat tehdä mitä tahansa ja oikeuttaa tekonsa koulukiusatuksi joutumisella.

Jungin psykoanalyysin mukaan psykoosilla on kollektiivinen luonne ja internetissä heikon persoonallisuuden ja impulssikontrollin omaavat henkilöt saavat pulputtaa fantasioitaan koulukiusattujen väkivaltaisuudesta samalla, kun samantyyppisissä fantasioissa elävät henkilöt saavat näistä fantasioista tekosyyn tappaa.

Tappajan oli kerrottu olleen hyvin rauhallinen ennen tekoja, ilmeisesti tekojen aikanakin ja jälkeenpäin. Rauhallisuus viittaa dissosiaatiohäiriöön. Dissosiaatiohäiriö on yleisempi naisilla ja liittyy yleensä epävakaaseen, tai huomionhakuiseen persoonallisuushäiriöön. Miehillä se liittyy useammin narsistiseen persoonallisuushäiriöön. Dissosiaatiohäiriö esiintyy myös skitsofreniassa.
Dissosiaatiota käyttävä henkilö pystyy ulkoistamaan itsensä teoista tekojen aikana saaden tuosta samalla hyvänolontunnetta. Dissosiaatio on keino, jolla henkilö pystyy vapauttamaan itsensä syyllisyyden ja häpeäntunteista liittyen joihinkin asioihin.
Tyypillisemmin dissosiaatiota esiintyy sellaisissa tilanteissa, että kevytkenkäinen nainen viinaa saadessaan herää seuraavana aamuna kolmen miehen välistä vieraassa asunnossa, eikä muista edellisestä illasta yhtään mitään. Puukottaja saattoi olla samanlaisessa tilassa tekojen aikana ja itse puukotustilanne katosi muistissa johonkin sivupersoonan syvyyksiin.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
muddis
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja muddis »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 96683.html

Oulun poliisilaitos sai perjantaina tietoonsa ylilauta.org -sivustolle kirjoitetun viestin "Huomenna kouluun", jonka yhteyteen oli liitetty kuva veitsestä.

Kirjoitus oli kirjoitettu sivustolle torstaina hieman kello 14 jälkeen, eli vain pari tuntia siitä, kun 16-vuotias poika oli puukottanut neljää ihmistä Oulun Myllytullin ammattiopistossa.

Poliisi on kuulustellut uusimman viestin kirjoittaneen 15-vuotiaan pojan tämän huoltajan ja lastensuojelun edustajan läsnäollessa perjantaina.

Poika on kertonut kuulustelussaan, ettei hänellä ollut aikomusta mennä kouluun veitsen kanssa. Hän on katunut tekoaan ja kertonut, ettei ole ymmärtänyt sen vakavuutta.

Asiaa tutkitaan rikosnimikkeellä perätön vaarailmoitus.

Poliisi toivoo, että nuoret ymmärtäisivät vastuunsa nettikirjoitteluiden osalta. Pelkoa aiheuttaviin nettikirjoituksiin puututaan myös jatkossa matalalla kynnyksellä, huomauttaa poliisi.

IS
kip
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja kip »

dazu kirjoitti:Tyypillisemmin dissosiaatiota esiintyy sellaisissa tilanteissa, että kevytkenkäinen nainen viinaa saadessaan herää seuraavana aamuna kolmen miehen välistä vieraassa asunnossa, eikä muista edellisestä illasta yhtään mitään. Puukottaja saattoi olla samanlaisessa tilassa tekojen aikana ja itse puukotustilanne katosi muistissa johonkin sivupersoonan syvyyksiin.
Paskaa. Tyypillisimmin dissosiaatiota ilmenee tilanteissa, jotka ahdistavat henkilöä, joka on lapsena joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi, vakavan henkisen väkivallan, näkemään jotain hyvin traumaattista, tms. Muutoin sun tekstissä oli ihan pointtia.
Evil Lindros
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Evil Lindros »

Ei liity tähän tapaukseen, mutta tuli tuosta kiusaamisesta mieleen.

Kiusaajissa on sellainen ongelma, että he eivät oikeasti ymmärrä. Yritin joskus lypsää kiusaajilta tietoa, että miksi ne kiusaa mua, koska en voi sille mitään, miltä näytän. Yritin vedota empatiaan, mutta ei se tehoa. Kaikki, mitä sanoin, käännettiin vain uudeksi naurunaiheeksi. Kyllä minä ainakin yläasteella haaveilin, että olisin nämä valopäät saanut jollain valomiekalla listittyä. He pilasivat kaiken kivan, mitä koulussa olisi voinut olla: musiikkitunnit, liikunnan, luokkaretket, ihan kaiken... Enkä oikein pidä muutakaan porukkaa viattomana, koska kaikki muut taipuivat siihen ja katsoivat kuin olisin ollut jotain alempaa kastia, jota pitää välttää. En minä niitäkään osaisi viattomana pitää, joten siltä kannalta katsoen koko koulu on syyllinen ja ainakin itse olisin oman pääni sisällä ollut täysin välinpitämätön siitä, mitä koko paskalle käy.

Mutta vain teoriatasolla. En koskaan saavuttanut oikeasti mitään välinpitämättämyyden tasoa, mutta paljon vihaa minussa oli. Jos kaikki muut sulkevat ulkopuolelleen, miten ne kaikki muut paitsi suoraan kiusaajat, muka on viattomia? Ne katsoo kuin halpaa makkaraa ja ovat kuin ei olisi olemassakaan. Ei se ole paljon parempaa sekään. Miten sitten kiusattu yksinään on aina vastuussa, vaikka muut eivät ole yhtikäs mistään, eivät siitä että kääntävät selkänsä, kohtelevat kuin ilmaa ja häpeävät olemassaoloasi ja osoittavat sanattomasti, että saastutat heidät?

Mutta se, mikä on jännää, niin sitten kun oikeasti jotain sattuu, nämä samat äänekkäät valopäät ovat ensimmäisinä tippa silmässä viattomina kyselemässä, mitä tapahtui eivätkä olisi ikinä voineet uskoa. Kerjäävät ja saavat sääliä. Itkua olisivat itse vääntäneet, jos olisin jonain päivänä tullut kouluun jonkun aseen kanssa. Mun ymmärrys ei riitä siihen, miten ne muka omasta mielestään on niin viattomia? Tässä elämässä ei ole yhtäkään viatonta, koska suurin osa on elämässään kääntänyt jollekulle tarpeessa olevalle selkänsä, osoittanut erilaiselle äänetöntä halveksuntaa ja kuvittelee nyt olevansa muita parempi.

Ei hämmästytä, että mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet, mutta vähän hämmästyttää sitten tämä taivastelu ja lynkkausmentaliteetti. Sitähän tässä niitetään, mitä itsekin ollaan kylvämässä. Työyhteisöissäkin on näitä hiljaisia ja niitä, joita potkitaan päähän, ja suurin osa aikuisistakin suhtautuu asiaan niin, että tämän kiusatun pitäisi ryhdistäytyä, vaikka itse eivät ryhdistäydy sen enempää vaan ovat tyytyväisiä kun itse eivät ole joutuneet työpaikan mulkvistien maalitauluksi.

Ja minä en nyt syyllistä uhreja, mutta en mä myöskään lähde sille linjalle, että alan puhumaan tekijästä ihmishirviönä. Elämässä kun on kohdannut ihan tarpeeksi monta väkivallatonta ihmishirviötä, jotka ovat tehneet silti elämästä helvettiä. Jos joku sanoo, ettei haukku haavaa tee, niin on kyllä ihan torvi.
piippis
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja piippis »

Aika pitkälle menee dazun teksti. :shock: Vaikka siinä joiltain osin oli hyviäkin juttuja, niin aika ylilyönti oli toisilta osin.

Miten ihmeessä KUKAAN palstalainen voi käydä analysoimaan tuikituntematonta ihmistä, jonka käyttäytymisestä tietää tasan muutaman lehtijutun verran, ja sekin hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa? Eivätkö ne aggressiivisesti räyhäävätkin yleensä ole katumatta, ovat sitä mieltä, että *naista halventava sana* saivat ansionsa mukaan ja siksi teko oli oikeutettu?

Itse olen pääasiassa rauhallinen ja asiassa pitäytyvä ihminen. Kuvittelisin, että vastaavassa kuulustelutilanteessa käyttäytyisin rauhallisesti. En siksi, että olisin teosta jotenkin irrallaan vaan siksi, että ymmärtäisin, että teko on tehty ja sen kanssa pitää elää koko loppuelämä. Näillä mennään. Riehumalla teko ei tekemättömäksi muutu. Ja jos teolle ei olisi selkeää motiivia, kertoisin asiallisesti senkin, enkä alkaisi keksiä mitään käsittämätöntä soopaa tähtien asennosta, naapurin koirankakoista ja poliittisesta välinpitämättömyydestä. Sen olen kyllä huomannut, että loputtomasti sontaa suoltavana moottoriturpana elämä olisi ainakin ulkoisesti helpompaa.

Kenenkään tappamista en ole suunnitellut, enkä juo alkoholia, niin en voi päätyä epähuomiossa kolmen miehen väliin sänkyyn. Tekisin sen vain vakaasti harkiten ja sänkykumppanit huolella valiten. Sen motiivina olisi kokeilun- ja nautinnonhalu. :twisted:
saippuakauppias
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja saippuakauppias »

Arvatkaas pari kertaa pistääkö kiusaajien menestyminen aivoon ?

Mussa itsessä oli se vika että hyväksyin kaikenlaiset ihmiset, ihmisinä.
Olin liian kiltti & kaikkien "kaveri".
Helppo tapaus kiusaajille kun en koskaan pannut vastaan. Ei ollut iso siskoja eikä veljiä jotka olis tullut puolustamaan hädän hetkellä.
Poikia oli aina monta, koska yksinkiusaajahan ei mainetta voi niittää.
Kun kiusaa jengillä niin kovin kundi nousee hierarkiassa ylöspäin.

Ymmärrän että kiusaajia vähätellään, mut systemaattinen & monia vuosia kestävä kiusaus vie täydellisesti itsetunnon & samalla alkaa vihaa myös itseään.
Silloin on helppo lähtee listii muita koska millään ei ole enään mitään väliä.
Tilanne ajautuu sietämättömäksi & mitään poispääsyä ei tunnu olevan :/.

Silti toivon että vain kiusaajia rangaistaan. Ei sattumanvaraisesti koko pässilaumaa.
manhiineen
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja manhiineen »

Niin! Tällaista tekoa ei voi puolustella mutta TÄYSIN ei voi pitää ihan hulluna mielipuolena tekijää. Itsekin pidin Pekka-Eric Auvista sairaana hulluna, mutta katsoinpa dokumentin, jossa tämän äiti kyynelsilmin kertoi Pekan kyselleen miksi hänellä ei ole yhtään kaveria, sekä koulukiusaamistarinoita, joten jollain tavalla aloin ymmärtämään. Sairaita tekoja mutta sairaampaa on se, että pitkäaikainen ja julma kiusaaminen ajaa helposti tällaisiin tekoihin. Ne jotka eivät sitä ymmärrä; koittakaapa asettua siihen asemaan. Kouluun mennessä JOKA AAMU ahdistaa, kukaan EI PUUTU!

Olen itse nähnyt yläasteella sairasta koulukiusaamista jossa uhria ihan hakattiin, hänestä ei ole tullut murhaajaa, eli jotain muutakin varmasti on vialla tekijässä joka asiat purkaa näin.

Tässä tapauksessa on hyvä olla jälkiviisas ja sanoa että mitäs jos opettajat olisi sittenkin katselleet vähän ympärilleen? Meidän koulussa monta vuotta sitten he näkivät nämä tilanteet ja mustan posken pojalla, mutta kas kummaa, kukaan ei uskaltanut LUJASTI puuttua. Nämä pikkurikolliset täytyisi ahdistaa seinää vasten ja vähän uhkailla mutta ei, sellaista ei saa tehdä tai saa syytteen. Jumppamaikka sentään uhkasi tyttöjen liikuntatunnilla hakata patterin väliin jos suihkukopissa naureskellaan toisten tisseille tms. Eipä ollut kiusaamista sen maikan tunnilla!
dazu
Ainesta Watsoniksi

nindada kirjoitti:Paskaa. Tyypillisimmin dissosiaatiota ilmenee tilanteissa, jotka ahdistavat henkilöä, joka on lapsena joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi, vakavan henkisen väkivallan, näkemään jotain hyvin traumaattista, tms.
Ei minun kirjoitus ollut paskaa, mutta sinun kirjoitus oli. Juu tiedän kyllä tuon jargonin entuudestaan, minkä tähän kirjoitit. Olen törmännyt useita kertoja väitteisiin mm. wikipediassa, keskustelupalstoilla ja lehtijutuissa, että dissosiaatiohäiriö syntyy lähes aina seksuaalisen hyväksikäytön seurauksena. Tuo väite on virheellinen. Dissosiaatiohäiriötä esiintyy nelinkertainen määrä lapsena seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi joutuneihin verrattuna.
Lisäksi on huomattavaa, että dissosiaatiohäiriö liittyy poikkeuksetta joko persoonallisuushäiriöön, tai skitsofreniaan ja se kuuluu patologisen kieltämisen ja splittingin alle persoonallisuuden puolustusmekanismeissa.
Käytännössä dissosiaatio on ikäänkuin splittingin jatke persoonallisuuden puolustuksessa ja splitting on juuri se persoonallisuuden puolustuskeino joka luo esim. narsistisen persoonallisuushäiriön ikävän kuvan.

Mä olen tavannut henkilökohtaisesti tapauksia, joilla on dissosiaatio varsin aktiivisesti käytössä siitä huolimatta, että he ovat eläneet hyvän lapsuuden, mihin ei ole liittynyt minkäänlaista voimakkaasti traumatisoivaa tapahtumaa, ei mitään normaalista poikkeavaa.
Olen myös todistanut kymmeniä kertoja, kuinka dissosiaatiota käyttävä henkilö on käyttänyt dissosiaatiota tavallisessa keskustelutilanteessa splittingin jatkeena siten, että hänellä on mennyt jatkuvasti sekaisin, kumpi on sanonut ja mitä on sanonut. Kun dissosiaatiota käyttävä henkilö on joutunut huomaamaan omaavansa keskustelussa väärän kannan asiaan, on hän siirtänyt kantansa splittingillä keskustelukumppaniinsa ja dissosioitumalla alkanut muistamaan identifikaatio aggressoriin pohjalta, että toinen olikin todellisuudessa sanonut sen, mitä hän oli sanonut ja hän oli sanonut sen oikean kannan, minkä toinen oli esittänyt. Tämän jälkeen dissosiaation käyttäjä on alkanut syyllistämään keskustelukumppaniaan projektiivisella identifikaatiolla ja pyrkinyt ottamaan kontrollin keskustelukumppanin tunne-elämästä, jotta keskustelukumppani hämääntyisi tunnetasolla tuntemaan, että dissosiaation vääristämä todellisuus pitäisi paikkaansa.
Dissosiaatiohäiriön omaavan kanssa voikin olla varsin hullua kädä keskustelua.

Evil Lindros kirjoitti:Kiusaajissa on sellainen ongelma, että he eivät oikeasti ymmärrä. Yritin joskus lypsää kiusaajilta tietoa, että miksi ne kiusaa mua, koska en voi sille mitään, miltä näytän. Yritin vedota empatiaan, mutta ei se tehoa. Kaikki, mitä sanoin, käännettiin vain uudeksi naurunaiheeksi. Kyllä minä ainakin yläasteella haaveilin, että olisin nämä valopäät saanut jollain valomiekalla listittyä.
On tervettä tuntea jopa tappamishalua kiusaajiaan kohtaan ja fantasioidakin heidän tappamisestaan, mutta mielisairasta on, jos tapetaan satunnaisia viattomia ihmisiä siksi, että on kokenut aiemmin jotain traumaattista. Noita kahta asiaa ei pitisi lyödä samaan nippuun.
Evil Lindros kirjoitti:Mutta vain teoriatasolla. En koskaan saavuttanut oikeasti mitään välinpitämättämyyden tasoa, mutta paljon vihaa minussa oli. Jos kaikki muut sulkevat ulkopuolelleen, miten ne kaikki muut paitsi suoraan kiusaajat, muka on viattomia?
Tässä koulupuukotuksessa uhreiksi valikoitui uuden koulun satunnaisia oppilaita, jotka eivät olleet vastuussa siitä, jos puukottajaa oli ylä-asteella kiusattu.
Evil Lindros kirjoitti:Ei hämmästytä, että mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet
Ei mielenterveysongelmat ole lisääntyneet. Ei noin tyhmää ihmistä voi ollakaan, joka sellaista uskoo. Kysehän on psykiatrian ja lehdistön yhdessä tekemästä huijauksesta. Jopa Suomen lukioissa ja yliopistoissa on otettu tämä huijaus esille opetuksessa ja siitä on valistettu opiskelijoita, etteivät usko median suoltamaa sontaa. Myös psykologit ovat yleisesti esittäneet tämän kannan, ettei ole edes mahdollista, että mielenterveysongelmat merkittävästi lisääntyisivät lyhyessä ajassa.
Mielenterveysongelmien diagnosointi on lisääntynyt ja psyykenlääkkeiden määrääminen potilaille on lisääntynyt, mutta näillä asioilla ei ole mitään tekemistä todellisen mielenterveysongelmien määrän kanssa.
Media on yhdistänyt lisääntyneet diagnosointi- ja lääkemääräysluvut ja tapahtuneet koulusurmat toisiinsa ja luonut häiriintyneen lööppeihin perustuvan todellisuuden siitä, että "nykyään vähän jokainen nuori tappaa".
Kun tällainen satutodellisuus on kehittynyt mediassa ja sosiaalisessa mediassa psyykenlääketehtaiden siitä samalla valtavasti hyötyessä, on myös kaheleiden kynnys veritekoihin madaltunut ja sitä kautta näitä veritekoja sitten on tullut nyt ryppäässä.
Mutta kuten aiemmin sanoin, porukka tulee tänne nettiin elämään tätä fantasiaa, kuten sinäkin jauhat tästä nuorten mielenterveysongelmien lisääntymisestä ja porukka haluaa uskoa tähän fantasiaan ja sitä kautta niitä veritekoja tulee. Niitä halutaan kollektiivissa, niihin halutaan uskoa. Se on kuin uskonto. Samaan tapaan Charles Mansonkin sai jenginsä uskomaan, että Helter Skelter tulee ja nyt on aika tappaa haarukalla satunnaisia uhreja. Manson totesi, että hänellä oli hyvä peli menossa. Samanlainen peli on ollut menossa Suomen medialla, psykiatrialla ja psyykenlääketehtaiden edustajilla; jokainen veriteko tietää liksaa taskuun.
Evil Lindros kirjoitti:Ja minä en nyt syyllistä uhreja, mutta en mä myöskään lähde sille linjalle, että alan puhumaan tekijästä ihmishirviönä.
Kyllähän tuo puukottaja aikamoinen mulkero oli.

piippis kirjoitti:Miten ihmeessä KUKAAN palstalainen voi käydä analysoimaan tuikituntematonta ihmistä, jonka käyttäytymisestä tietää tasan muutaman lehtijutun verran, ja sekin hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa?
Äläs nyt heittäydy manipuloivaksi ja aseta suuhuni sanoja, joita en ole sanonut. Minä heitin vain esille kommentin tekijän rauhallisuuteen liittyen. Tästä aiheesta on olemassa ammattilaisten aineistoa, että jos tekijä on teot tehdessään rauhallinen, siihen todennäköisesti liittyy dissosiaatio. Dissosiaatio liittyy ilmeisesti hyvin useisiin näistä tapauksista.
piippis kirjoitti:Kenenkään tappamista en ole suunnitellut, enkä juo alkoholia, niin en voi päätyä epähuomiossa kolmen miehen väliin sänkyyn. Tekisin sen vain vakaasti harkiten ja sänkykumppanit huolella valiten. Sen motiivina olisi kokeilun- ja nautinnonhalu. :twisted:
Niin dissosiaatiota käyttäväkin tekee sen samoista syistä ja vakaasti harkiten. Hän vain dissosioituu, estääkseen itseään kokemasta häpeää ja syyllisyyttä liittyen tapaukseen.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
dazu
Ainesta Watsoniksi

manhiineen kirjoitti:Niin! Tällaista tekoa ei voi puolustella mutta TÄYSIN ei voi pitää ihan hulluna mielipuolena tekijää. Itsekin pidin Pekka-Eric Auvista sairaana hulluna, mutta katsoinpa dokumentin, jossa tämän äiti kyynelsilmin kertoi Pekan kyselleen miksi hänellä ei ole yhtään kaveria, sekä koulukiusaamistarinoita, joten jollain tavalla aloin ymmärtämään. Sairaita tekoja mutta sairaampaa on se, että pitkäaikainen ja julma kiusaaminen ajaa helposti tällaisiin tekoihin. Ne jotka eivät sitä ymmärrä; koittakaapa asettua siihen asemaan. Kouluun mennessä JOKA AAMU ahdistaa, kukaan EI PUUTU!
Heh, kiusattuja on Suomessa puoli miljoona, eikä niistä monikaan koe tarvetta tappaa viattomia ihmisiä. Olen joskus käynyt Auvisen tapauksen läpi ja olen varmasti kokenut paljon pahempaa kiusaamista, kuin hän, enkä siltikään ymmärrä, miten joku voi tehdä tuollaista.
Nämä ampujat ovat kusaajia pahempia. Mielestäni vähän samantapaisia toimijoita, kuin ne naiset, jotka tekevät perättömiä raiskausilmoituksia.
Jimi Kivivirta
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Jimi Kivivirta »

Sori jos kommentointi tuntuu juttusi raiskaukselta, mutta haluan kommentoida vain niitä kohtia jotka mielestäni eivät pidä paikkaansa
dazu kirjoitti: Aikoinaanhan 70-luvulla sarjamurhaajailmiö räjähti käsiin television yleistymisen myötä, kun televisio ruokki joidenkin psykopaattien fantasiamaailmaa ja sai heidät siten käyttäytymään häiriintyneemmin.
Tämä on täysin virheellinen väittämä sarjamurhaajia on ollut aina, se että ilmiö vain nousee paremmin esille 60-70-luvulla johtui lähinnä psykologian kehityksestä tieteenä jolloin tietämys ihmisen psyykkeestä kasvoi. Sarjamurhaajia on ollut läpi historian ja kaikissa kulttuureissa esimerkkeinä mainittakoon vaikka viiltäjä Jack ja Manuel Blanco Romasanta on lukuisia muita joiden listaaminen ei ole tarkoituksenmukaista
dazu kirjoitti:Samaan tapaan internetin ja sosiaalisen median yleistyminen on niin koulusurmien, kuin Breivikin tekemän iskunkin kaltaisten tapausten taustalla.
Ongelma internetissä ja sosiaalisessa mediassa on se, että jotkut ihmiset menevät nettiin elämään fantasiamaailmassa ja, kun siellä riittävästi viettää aikaa, alkaa fantasiamaailma tuntua hyvinkin todelliselta ja lopulta se kumpuaa todellisuuteen, peittäen todellisuuden alleen. Fantasiatodellisuudessa elävälle henkilölle satunnaisten ihmisten tappaminen koulussa voi tuntua oikeutetulta.
Aivan samalla tavalla perusteeton shaibaa. Ennemmin kuin minkää keinotekoisen median vika ongelman ydin on narsismissa ja psykopaattisissa taipumuksissa eli (epä)inhimillisissa luonteenpiirteissä, jotka todellisuudessa ovat aika yleisiä eivätkä useimmat näistä kärsivät itse välttämättä tiedosta tilaansa tai saatikka koskaan tee mitään haitallista tai vaarallista, mutta tätä esiintyy luonnostaan ihmispopulaatiossa.

Dissosiaatioon liittyvässä osiossa voit olla oikeilla jäljillä, mutta osoitat melkoisia kyläpsykologin lahjoja kun pystyt tekemään tuollaisia analyysejä ko. henkilöä tuntematta ja tapaamatta
I have a special this week - Opinions come with no extra charge
muddis
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja muddis »

Voi jumalauta jos tähän aletaan vääntämään kaikenmaailman dissosiaatiohäiriöistä "koska on kokenut lapsena/nuorena jotain pahaa.."

Nyt dazu meni vähän yleistyksen puolelle. Voin ihan nyt omasta elämästäni sen verran avartaa, että mua on kiusattu 9 vuotta peruskoulussa, myös ammattikoulussa, myös aikuisena. Olenko mä käynyt niiden kiusaajien kurkkuun kiinni? En. Olenko ajatellut, että voi vittu miten kiva olis posauttaa aivot pellolle? Voi kyllä. Silti olen ollut _täysin_ tietoinen tilanteesta, jonka sä selität dissosiaatiohäiriöllä. OIen myös itse joutunut hyväksikäytön uhriksi, enkä mä ole siltikään pimahtanut.

Kaikkea ei voi, eikä pidä selittää koulukiusaamisella tai mieli"sairauksilla".
Olen puhunut. Ugh.
dazu
Ainesta Watsoniksi

Jimi Kivivirta kirjoitti:Tämä on täysin virheellinen väittämä sarjamurhaajia on ollut aina, se että ilmiö vain nousee paremmin esille 60-70-luvulla johtui lähinnä psykologian kehityksestä tieteenä jolloin tietämys ihmisen psyykkeestä kasvoi. Sarjamurhaajia on ollut läpi historian ja kaikissa kulttuureissa esimerkkeinä mainittakoon vaikka viiltäjä Jack ja Manuel Blanco Romasanta on lukuisia muita joiden listaaminen ei ole tarkoituksenmukaista
Siis kyllähän minä olen täysin tietoinen siitä, että sarjamurhaajailmiö on ollut olemassa jo ainakin järjestäytyneen yhteiskunnan alkuajoista asti, mutta se on ollut suhteellisen harvinainen ennen 60-lukua ja sitten etenkin 70-lukua, jolloin jenkeissä oli sarjamurhaajia vähän joka kulmassa.
Saksassahan oli maailmansotien välissä myös jakso, jolloin sarjamurhaajia oli epätavallisen paljon. Kyllä minä näkisin asian näin, että nimenomaan television yleistyminen, joka tapahtui jenkeissä 50-luvun loppupuolella, on suurelta osin johtanut tuon ilmiön yleistymiseen.
Kyllä sarjamurhaajien määrä todellisuudessa kasvoi valtavasti heti television yleistymisen jälkeen. Monissa tapauksissa tekijä on myös itse kertonut että televisiolla on ollut vaikutusta tekoihin lähtemiseen.

Muokataan sen verran, että Suomessa televisio yleistyi 60-luvulla ja sarjamurhaajailmiö "räjähti käsiin" 70-luvulla(oletetut uudenmaan sarjamurhaajat).
Coltrane
Alokas

Viesti Kirjoittaja Coltrane »

dazu kirjoitti:Heh, kiusattuja on Suomessa puoli miljoona, eikä niistä monikaan koe tarvetta tappaa viattomia ihmisiä.
Minä ainakin puhun juuri niiden 499 995 henkilön puolesta, jotka ovat vielä liian kilttejä tekemään asialle mitään. Alistuvat vain kohtaloonsa. En tiedä mistä tuon luvun otit, mutta jos yleensä on mahdollista laukaista tällainen reaktio ihmisessä piinaamalla häntä vuosikaudet, olisi todella outoa ellei näin myös kävisi tuollaisessa joukossa. Tottakai nykyisellä huomiolla (iltapäivälehdet, sosiaalinen media ym.) tapaukset myös yleistyvät entisestään. Täytyy vain toivoa, ettei tällaisia puheenvuoroja katsota oikeutukseksi näihin tekoihin. Pyytäisin samalla kaikkia näiden asioiden kanssa tällä hetkellä painivia ottamaan rohkeasti yhteyttä auttaviin tahoihin, joita varmasti löytyy. Paikalliset vanhempainyhdistykset, nuorisojärjestöt, auttavat puhelimet tai mitkä tahansa tahot, jotka saavat asian eteenpäin turvallisesti. Jollain on varmasti aikaa kuunnella ja toimia.
Jimi Kivivirta
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Jimi Kivivirta »

dazu kirjoitti:
Jimi Kivivirta kirjoitti:Tämä on täysin virheellinen väittämä sarjamurhaajia on ollut aina, se että ilmiö vain nousee paremmin esille 60-70-luvulla johtui lähinnä psykologian kehityksestä tieteenä jolloin tietämys ihmisen psyykkeestä kasvoi. Sarjamurhaajia on ollut läpi historian ja kaikissa kulttuureissa esimerkkeinä mainittakoon vaikka viiltäjä Jack ja Manuel Blanco Romasanta on lukuisia muita joiden listaaminen ei ole tarkoituksenmukaista
Siis kyllähän minä olen täysin tietoinen siitä, että sarjamurhaajailmiö on ollut olemassa jo ainakin järjestäytyneen yhteiskunnan alkuajoista asti, mutta se on ollut suhteellisen harvinainen ennen 60-lukua ja sitten etenkin 70-lukua, jolloin jenkeissä oli sarjamurhaajia vähän joka kulmassa.
Saksassahan oli maailmansotien välissä myös jakso, jolloin sarjamurhaajia oli epätavallisen paljon. Kyllä minä näkisin asian näin, että nimenomaan television yleistyminen, joka tapahtui jenkeissä 50-luvun loppupuolella, on suurelta osin johtanut tuon ilmiön yleistymiseen.
Kyllä sarjamurhaajien määrä todellisuudessa kasvoi valtavasti heti television yleistymisen jälkeen. Monissa tapauksissa tekijä on myös itse kertonut että televisiolla on ollut vaikutusta tekoihin lähtemiseen.

Muokataan sen verran, että Suomessa televisio yleistyi 60-luvulla ja sarjamurhaajailmiö "räjähti käsiin" 70-luvulla(oletetut uudenmaan sarjamurhaajat).
Minä kylläkin näkisin ensimmäisenä syynä ihmispopulaation räjähdysmäisen kasvun sotien jälkeen, jolloin näitä luontaisia taipumuksia omaavia löytyy suurempi joukko suuremmassa populaatiossa. Televisiolla voi olla korkeintaa marginaalinen vaikutus yhtälössä. Osa heistä sitä paitsi oli henkisesti sillä tasolla että kykenivät lähinnä televisiosta seuraamaan Mr Edin seikkailuja.
I have a special this week - Opinions come with no extra charge
Vastaa Viestiin