Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
CJS
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja CJS »

Tässä juttu jenkeissä samaan aikaan koulumurhaa suunnitelleesta...
Odotellaan nyt tietty, että selviää, mutta jos on niin, että ovat suunnitelleet asiaa yhdessä (siis enemmän kuin että ovat joskus jossain internetissä jotain aiheesta keskustelleet), niin aika mielenkiintoinen juttu.

Vastaavasta yhteissuunnittelusta virtuaalituttujen välillä en ole aiemmin kuullut. Vieläpä oikein eri mantereilta (millä tietty ei virtuaalisessa ole niin väliä). No, tämä on tätä internetaikaa.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

tre_1982 kirjoitti: Mä huomasin mm. tulevan opiskelupaikkani nettisivuilla puhelinnumerot koulukuraattoreille ja terveydenhoitajalle, ja tiedon mihin aikaan päivästä he voivat antaa "kriisiapua" tapahtumasta järkyttyneille.
Myös mun kotikuntani kouluissa (n. 500 km Tuusulasta) kuulutettiin oppilaille että kaikkien täytyy pysyä rauhallisina, ei mitään hätää. Ja että kriisiapua saa jos tahtoo.
Anaalikonna
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Anaalikonna »

vähän OT:
katsoin äsken Zero Day:n.
Vuokraamon myyjä katsoi kyllä aika kieroon kun sen vuokrasin... :oops:

Kaikkiaan leffa on suoraan peestä ja ala-arvoisuutta korostaa, että melkein joka duuniin on löytynyt joku "Ciccio". Älkää siis turhaan lainatko/ostako. Leffasta ei saa minkäänlaisia viitteitä tai mielikuvia Jokelan tapahtumiin.
jamppa
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Anaalikonna kirjoitti:
jamppa kirjoitti:Toki asia kosketti minua jotenkin mutta yleisellä ajattelun tasolla mitä suurin osa harjoittaa ajattelin että sou ei koske mua.
Pitää vielä oikein erikseen kysyä, että mikä sitten koskettaa?
Se, että samassa korttelissa murhataan?
Kenties vasta se, että samalla kadulla?
Vai samassa talossa?
Liekö vasta oman perheenjäsenen murhalla jotain vaikutusta?
Vai vaatiiko omaan itseen kohdistuvan teon, ennen kuin "tunteet saavat herätä"?
Olen kokenut läheisieni ja tärkeitten ystävieni pois menoja niin epä luonnollisesti kuin luonnollisesti toki nämä asiat minua koskettaa ja surettaa. Lainasit tuon kohdan kirjoituksistani ilmeisemmin lukematta muita viestejä missä keskustelin asiasta. Mutta kertaukseksi että sinun ei tarvitse kaivaa kaikkea kirjoittamaani, niin meinasin tuolla lauseen pätkällä sitä kun puhuimme ulkomailla tapahtuvista murhista/joukkomurhista miltä ihmiset sulkevat silmänsä ajatellen "sou ei koske mua" kuten ei koskenut jokelan tragediakaan minua.

No teidän mieliksi rupean nyt sitten polttamaan kynttilää aina kun koen asian mikä aiheuttaa empatiaa, eli joudun polttamaan sitten kynttilöitä joka päivä.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
Anaalikonna
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Anaalikonna »

jamppa kirjoitti:Olen kokenut läheisieni ja tärkeitten ystävieni pois menoja niin epä luonnollisesti kuin luonnollisesti toki nämä asiat minua koskettaa ja surettaa. Lainasit tuon kohdan kirjoituksistani ilmeisemmin lukematta muita viestejä missä keskustelin asiasta. Mutta kertaukseksi että sinun ei tarvitse kaivaa kaikkea kirjoittamaani, niin meinasin tuolla lauseen pätkällä sitä kun puhuimme ulkomailla tapahtuvista murhista/joukkomurhista miltä ihmiset sulkevat silmänsä ajatellen "sou ei koske mua" kuten ei koskenut jokelan tragediakaan minua.

No teidän mieliksi rupean nyt sitten polttamaan kynttilää aina kun koen asian mikä aiheuttaa empatiaa, eli joudun polttamaan sitten kynttilöitä joka päivä.
Niimpä, ymmärsit pointtini, joka oli juuri tuo, että valitettavasti/ymmärrettävästi kaukana meistä tapahtuva tragedia ei kosketa vastaavassa määrin kuin kotimainen. Sama homma missä tahansa maassa tai maanosassa - sellaisia ihmiset ovat.

Tiedotusvälineet myös aiheuttavat turtumista, muistan kuinka jossain vaiheessa en edes jaksanut enää kuunnella mitään "bosniahertsegovinasta". (Tosin olin juuri tuossa teiniangsti-iässä.) Mitä yleisempää joku vääryys tai tragedia on, sitä turtuneempia meistä sitä kohtaan tulee, mutta kun joku tekeekin jotain harvinaista - heräämme.

Summa summarum: jokainen ihminen on samanarvoinen missä tahansa maailman osassa ja Auvisen jättää kauaskauas taakseen esim. se mitä tapahtui Ruandassa, not so long ago...

MUOKS: pitää vielä sanoa, että tuo em. kansanmurha ei KOSKAAN aiheuttanut tunnetta, että "sou, ei koske mua". Vaikka tapahtui lähes toisella puoella maapalloa.
Juu, ja meillä palaa kynttilä lähes joka ilta! :lol:
Sara
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Sara »

Minusta olisi aika kammottavaa, jos ihmisiä ei saisi enää hätkähtämään oikein mikään - ihan vain siksi, että pahempaakin on tapahtunut. Luulisin, että siitä seurauksena alkaisi tapahtua myös enemmän entistä pahempia asioita. Ollaan hyvissä kantimissa niin kauan, kun koulusurmaajat, siskonsa murhaava veli tai perheensä surmaava isä/äiti saa meidät yhä järkyttymään.

Tästä on pakko vielä jatkaa: ongelma on jo nyt se, että kansanmurhat Afrikan mantereella tai pommi-iskut Irakissa ovat saaneet meidät jo melkein turtumaan niille, ja se on todella surullista. Vastakkainasettelu näiden ja meitä lähellä tapahtuvien asioiden kesken on mielestäni silti täysin turhaa. Kuten sanotaan: lyödessäni varpaani kynnykseen olen hetken kiukkuinen ja minuun sattuu, vaikka kuinka ajattelen Afrikan orpoja.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

EuroJR kirjoitti:
ABC kirjoitti:Sorry OT, mutta en voi vastustaa kiusausta kommentoida: Darwinin "the survival of the fittest" on käsitetty alusta alkaen väärin. Kyseessä ei ole suurimpien, vahvimpien, kauneimpien jne. eli sen hetkisten voittajien pärjääminen evoluutiossa, vaan parhaiten sopeutuneiden. Evoluutio valitsee elämään ne, jotka pystyvät nopeimmin adaptoitumaan ympäristöönsä. Tästä on seurauksena, että useimmiten vallitseva tilanne on sellainen, että nimenomaan suuret massat ovat niitä parhaiten sopeutuneita.
Niin. Itseasiassa muutos on jatkuvasti voimassa oleva olotila. Evoluutio ei valitse, vaan pikemminkin säästää elämään helpommin sopeutuvat.

Evoluutiolla on usein käsitetty olevan jonkinmoinen päämäärä. Että me ihmiset olisimme "huipulla" ja teknologia kaiken mittari. Missä ovat ne argumentit, jotka tätä tukevat?
Äkkiseltään ei tule mieleen mitään muuta kuin juutalaiskristillinen etiikka ("ihminen on luotu hallitsemaan luontoa"), pohjustettuna antiikin filosofialla, jossa ihminen on kaiken mitta.

Evoluutiolla ei ole päämäärää, vaan se on eräänlaista "random walkia".

Jos maapallolla ei olisi tapahtunut monia erilaisia katastrofeja, jotka ovat vaatineet erikoisempaa sopeutumista, niin olisiko evoluutio koskaan päässyt edes monisoluisiin eläimiin asti? Ja täydellisin, Maata hallitseva elämänmuotohan on edelleen se yksisoluinen eliö, prokaryootti. Me kaikki muut olemme vain marginaalisia sopeumia tiettyihin spesifisiin olosuhteisiin...

(Sorry OT...)
Every ship must sail a world.
Sara
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Sara »

Brittitoimittaja vastaa synkkis-juttunsa kritiikkiin The Timesissa - ainakaan lepyttelyssä juuri onnistumatta.

Ilta-Sanomien sivuilta nyysitty tiivistys suomeksi:
Tuusulan koulusurmista kirjoittanut Boyes otsikoi vastineensa: Hyvät suomalaiset, eikö massamurhasta saisi keskustella.

Boyes on saanut jutustaan lähes 200 palautetta suomalaisilta, jotka hermostuivat täysin hänen analyysistaan. Boyes kuvaili Suomea synkäksi, pimeäksi ja kylmäksi maaksi, jossa asuu kroonisesti masentunut, itsemurhiin altis kansa. Jotkut kirjoittajat jopa vaativat toimittajan eroa.

- Noh, on aina hyvä nähdä, kun suomalaiset tulistuvat - ja on ihan oikein hermostua kansallisesta tragediasta. Lapsia ja opettaja kuoli paikassa, jonka pitäisi olla turvallisuuden satama. Mutta ettekö usko, hyvät suomalaiset fanini, että massamurha paljastaa joskus yhteiskunnan ongelmia? Boyes kirjoittaa.

Boyesin mukaan on tärkeää keskustella perhe-elämästä ja siitä, kuinka suomalaiset teini-ikäiset usein jätetään yksin. Hänen mukaansa teknologia on muuttanut ystävyyden luonnetta. Aiemmassa artikkelissaan Boyes kirjoitti, että virtuaaliset ystävyyssuhteet ovat korvanneet suomalaisteinien ihmissuhteet, ja perinteinen ystävyys on usein "kesäpäivien luksusta".

- Näin on käynyt myös muualla, ja asioista keskustellaan. Suomessa taas ette ilmeisesti puhu asioista.

Boyes kuitenkin pehmittää suomalaisia huomauttamalla, että tutkimusten mukaan maa on yksi Euroopan onnellisimmista. Suomessa on kuitenkin eniten itsemurhia, kolmanneksi eniten avioeroja ja 56 prosenttia ihmisistä omistaa aseen, Boyes kirjoittaa.

- Maanpäällinen paratiisi, te sanotte - mutta en löisi asiasta vetoa ainakaan, jos olette a) eronneiden vanhempien lapsi b) työtön c) pieneen esikaupunkiin jämähtänyt teini, jolla ei paljon rahaa d) jääkarhu. D-vaihtoehtoa lukuunottamatta nuo määreet kuvaavat Tuusulaa.

Boyes kutsuu suomalaisia käymään Tuusulassa.

- Veikkaan, että useimmat teistä eivät ole edes käyneet siellä. Tai käyneet vain kerran. Se on hyvin kaukana Helsingin eloisista yökerhoista.

Toimittaja huomauttaa, että rikos tapahtui Suomessa, ja siitä pitäisi myös keskustella Suomessa.

- Eikö teidän pitäisi kysyä: Miksi. Teidän ei pitäisi jättää sitä kysymystä vain vieraileville ulkomaalaisille.

Boyes kertoo käyneensä Suomessa ja tuntevansa maan yli 30 vuoden ajalta.

- Minulta jopa poistettiin viisaudenhammas täällä 1976. Veikkaan, että monet teistä arvelevat, että samalla minulta poistettiin myös viisaus, toimittaja keventää.
Suosikkini tämän jutun kommenteista:
Roger. When you're in a hole stop digging !
:mrgreen: :lol: :mrgreen:
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Anaalikonna kirjoitti:vähän OT:
katsoin äsken Zero Day:n.
Vuokraamon myyjä katsoi kyllä aika kieroon kun sen vuokrasin... :oops:

Kaikkiaan leffa on suoraan peestä ja ala-arvoisuutta korostaa, että melkein joka duuniin on löytynyt joku "Ciccio". Älkää siis turhaan lainatko/ostako. Leffasta ei saa minkäänlaisia viitteitä tai mielikuvia Jokelan tapahtumiin.
No ei varmasti, kun Jokela tapahtui 4 vuotta leffan jälkeen. ;)

Zero dayn tarkoitus ei ole olla Columbine, ainoastaan asetelmat ovat samankaltaiset. Leffasta voi keskustella lisää leffatopicissa, jossa (tai sitten Columbine-ketjussa) mainitsinkin, että kyseessä ei ole mikään räjähtävä ja räiskintää sisältävä elokuva, vaan suurinpiirtein "se tavallinen tarina".

Sen myötä en suosittele katsomaan myöskään Bowling for Columbinea tai Elephantia, et luultavasti pidä niistäkään. Myös Bang bang you're dead kannattaa sulkea pois laskuista.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Sara kirjoitti:Brittitoimittaja vastaa synkkis-juttunsa kritiikkiin The Timesissa - ainakaan lepyttelyssä juuri onnistumatta.
En osaa kopioida kuvaa, sori.

http://www.iltalehti.fi/mielipide/jouko.shtml
Ahtojää
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Ahtojää »

Nyt on jotain mätää Auvisen perhetaustassa. Asiasta on keskusteltu muuallakin, mutta hyvin pienessä määrin. Olen tehnyt asiasta tarkan juttuvihjeen keltaisiin lehtiinkin, mutta asia on tabu. Minä en kuitenkaan välitä tästä, sillä ihmisillä on oikeus tietää asiasta.

Tietenkin on selvää, että perheellä ei voi olla pallo täysin hallussa, jos tälläistä tapahtuu. Ampujan on todettu jo ihailleen Pentti Linkolaa: http://www.iltalehti.fi/jokelantragedia ... 2_jt.shtml

Mistähän kyseiset ajatukset ovat tulleet? No, äiti (Mikaela Vuorio, www.mikaelavuorio.com [julkinen henkilö, poliitikko]) oli kunnanvaltuuston varajäsen, Vihreissä edustaen linkolaisuutta. Kyseistä suuntausta vihreissä ohjailee vieläkin Ekovihreät ry.

Kotisivuillakin puhutaan luonnonmukaisuudesta ja maailman tulevaisuudesta. Mielenkiintoisimmat asiat Vuorio on kuitenkin esittänyt Elonkehä 2/2005-lehden pääkirjoituksessa.

Saanen lainata jonkun muun kirjoittamaa tekstiä:
Evoluution surkea virhe

Mikaela Vuorio kirjoittaa Tulevaisuuden tutkimuksen seuran keskusteluryhmän kirjoituksessa Gaian silmä, transmonkeys ja evoluutio, että meidän "pitäisi antaa anteeksi evoluutiolle sen surkeat virheet, jotka olemme me... ". Kirjoituksessa Paikalla! Vuorio sanoo, että "Parempi silloin olisi varmaan se, että ihmiskunta tuhoutuisi, jos ei pysty rauhanomaiseen kumppanuuteen elosysteemiin kanssa". Elonkehä 2/2005 pääkirjoituksessa Vuorio toteaa, että "Suomi elää pimeää Keski-aikaa. Kansa ja sen johtajat eivät piittaa hyvinvointinsa alkuperästä tai seuraamuksista. Elämme jatkuvassa valheessa. Häpeän osuuttani niin kutsuttuun suomalaiseen hyvinvointiin.
Olen lukenut Peliplaneetan keskustelun "Ihmiskunnan tuho", jossa Pekka-Eric Auvinen on kirjoittamassa nimimerkillä "StormSpirit". Ketju: http://www.peliplaneetta.net/keskustelu ... 423&page=1

Siellä Pekka sanoo:
-"Ihmiskunta tulee tuhoutumaan... varmasti ja onneksi."
-"Aivan, siksi sen tulisikin tuhoutua. Liikaa ääliötä ja ovat enemmistönä maapallolla (ne jotka eivät ymmärrä mistä tässä on kyse, älkää kirjoittako mitään)."
-"Elämme tällä hetkellä täysin päinvastaisessa yhteiskunnassa, idiokratiassa, jossa myös haitallisia ominaisuuksia suojellaan, tuetaan ja autetaan... eli että yksilöitä jotka eivät luonnollisesti adaptoidu ympäristössään ilman tukea, suojellaan. Kai tätä voisi kutsua idiootinvalinnaksi tai devoluutioksi. Tai vähintään luonnonvalinnan lakien pysähtymisen ajaksi. "

ym. Hän kritisoi myös Suomen valtiota, ja kertoo ihannoivansa luonnolisesti asuvia alkuasukkaita.. Lue äidin mielipiteet uudestaan. Onko yhtäläisyyksiä? Ja kenties kaikkein pahinta aivopesupropagandaa ei ole kehdattu edes laittaa lehteen.

Sitten tietoon on myös tullut seuraavaa: "Kaveri tuntee perheen (Tämä Miro, joka on joka lehdessä ollut). Hänen siskonsa kertoi tänään, että monesti kun Miro oli ollut pienempänä Auvisilla, Pekan äiti saattoi soittaa Miron vanhemmille, että Pekka on varastanut kiven heiltä. Että eivät aivan normaalimmasta päästä.."

Ei tosiaankaan perheellä ole pallo täysin hallussa. Ottaen myös huomioon, että isä kommentoi tapausta vain muistaen yhtä ainoaa uhria, poikaansa, sanomalla "Nyt voi muutamat skabat jäädä väliin", putosin tuolilta lopullisesti. Minusta tämä oli jo loukkaavaa.

Minua raivostuttaa ajatus, että perheen omat mielenterveysongelmat ja linkolaiset ekovihreyssuuntaukset ovat merkittävä tekijä joukkomurhassa. Ehkäpä poika tekikin oikein, olihan "aatteen" miehiä. Ainakaan muiden kuolemilla ei näytä olevan väliä. Ärsyttävää ajatella, että perheellä luultavasti on mielenterveysongelmia, eikä kukaan edes pode syyllisyyden tunnetta saati sympatiaa muita uhreja kohtaan. Kuvitelkaapa seuraava tilanne: Amerikassa fundamentalistikristityn, mielenterveysongelmaisen perheen poika avaa tulen Gay Pride -paraatia vastaan, kiittäen Jumalaa kuolleista homoista. Minulla on tässä vähän sama ajatus, ikävä kyllä. Lievemässä mittakaavassa kuitenkin.
Viimeksi muokannut Ahtojää, Su Marras 11, 2007 4:37 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ahtojää
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Ahtojää »

Asiasta toiseen. On melko selvää, että Auvinen antoi tiettyjen henkilöiden olla rauhassa koulussa, vaikka poliisi sanoisikin tässä vaiheessa muuta (tosin ei kiistänyt, että uhrit eivät voisi olla valikoituja). Toisille sanottiin vaan että menkää nurkkaan ja toisille ei mitään.

Keitä uhrit sitten olivat? 7. päivänä ehdin katsoa muutaman IRC-Gallerian tunnusta, jonne oltiin pistetty myös paljon suruvalitteluja. Nyt tunnukset on poistettu.

Yksi uhri oli ilmeisesti homoseksuaali. Toinen vahvasti uskovainen, mikä näkyi sekä kuvista että yhteisöistä. Kolmas 25-vuotias lukion tokaluokkalainen.

Rehtori ja terveydenhoitaja taasen häiritsivät vain Pekan kontrollia tilanteesta. He olivat ainoat jotka eivät alistuneet. Jäljelle jää kaksi muuta uhria. Heistä ei ole tietoa.

Herää kuitenkin ajatus, että uhreja ei välttämättä oltu etukäteen valikoitu, mutta heidät oltiin havaittu paikan päällä sopiviksi kohteiksi. Auvinen, "NaturalSelector89", luonnollinen valitsija. Ikävää sanoa, mutta en ihmettelisi kohteita, ne voivat sopia hyvin hänen ideologiaansa. Pekka oli myös sanonut, että hän vihaa jokaista maailman uskontoa, mikä voi selittää yhden tai kahden uhrin, tai paremminkin tapahtuman.

Viittaan myös ylempään postaukseeni linkolaisuudesta.
zippi
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja zippi »

Bombay kirjoitti:
zippi kirjoitti:Mihinköhän sitä pitäis ilmoittaa, jotta saisivat pysyvän kiellon nettiin? :roll: Ei ole varmaan mahdollista.
???

En mä nyt kyllä noin hokaa, että mitä NOIN kauheaa tos spreekillers.orgissa on? Kyllähän aina sarja/massamurhaajille on faneja riittänyt.
Ei siinä nyt mitään NIIN hirveätä varmasti olekaan. Periaatteesta.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Ahtojää kirjoittaa asiaa: luin nuo samat artikkelit mitkä hän (Ahtojää) toi julki aamuyön tunteina. Sanalasku ei ole omena kauas puusta pudonnut on aika osuva.

"Nyt voi muutamat skabat jäädä väliin". Näin siis kommentoi massamurhaajan isä, sivutöinään kitaraa rämpyttävä Big Papa. "Siis niiku sori, etten pääse keikalle vähään aikaan, kun pojalla kävi yks juttu ja se on niiku R.I.P. mut hei, jatketaan kohta".

Onneksi joka palstalla on joku joka on käynyt ulkomailla, niin tietää kertoa meille muillekin, että keitä oikeasti kannataa surra:
"Ikävä kyllä minä laitan kaikenmailman tapahtumat samalle viivalle, voi tietenkin johtua siitä että olen ollut monessa muussakin maassa kuin Suomi".

Murha.infossa tämä henkilö on nimimerkki jamppa, joka Ruotsinlaivalla käynnin jälkeen kokee olevansa oikeutettu valistamaan meitä muita, jotka eivät elämässään ole päässeet kotikyläänsä pidemmälle ja eivät siis pysty käsittämään, että muuallakin kuolee ihmisiä - jopa väkivaltaisesti.

Hänellä riittää sydäntä ja mieltä surra sekä vähän itkeäkin tirskauttaa siinä sivussa jokaista ruandalaista- niin tapettua kuin tappajaakin, koska molemmat ovat uhreja, joiden hätähuutoon emme länsimaissa kyenneet vastaamaan. Yritän nyt itsekin ryhtyä suremaan jokaista Bangla Deshin tulvissa menehtynyttä ja asetan heidät "samalle viivalle" Jokelassa ja Myyrmannissa menehtyneiden kanssa, niin ehkä pian huomaan olevani enemmän maailmankansalainen ja humaanimpi kuin mitä nyt.

En tiedä kuinka monessa maassa pitää käydä ja asua, ennen kuin "osaa surra" jokaista kuollutta ihmistä oikeasti ja tasavertaisesti, mutta ehkä jamppa sen meille kertoo.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Surma
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Surma »

[quote="Ahtojää"]Nyt on jotain mätää Auvisen perhetaustassa. Asiasta on keskusteltu muuallakin, mutta hyvin pienessä määrin. Olen tehnyt asiasta tarkan juttuvihjeen keltaisiin lehtiinkin, mutta asia on tabu. Minä en kuitenkaan välitä tästä, sillä ihmisillä on oikeus tietää asiasta.
[quote]

En kyllä ymmärrä, miten jollakin voi olla tuollainen fetissi muiden asioiden koluamiseen?
Vastaa Viestiin