HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Caldera
Axel Foley

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Caldera »

meesterhans kirjoitti:
Sirpa kirjoitti:Edellistäedelliseen viestiin. Ei ole mahdollista, että sitten tuo kummallinen tappajan psykoottiraivo muuttuukin yht äkkiä analyyttiseksi lavastusharkinnaksi - ja vaikka tällainen ihme kaikkien muiden ihmeiden rinnalla (poliisi ei huomaa mitään, kun saapuu muutamissa minuutissa paikalle) tapahtuisi, niin yksinkertaisesti aika nyt ei vain riitä.
No sepä se. Kunhan pohdiskelin kun tuo kuoleman ehdottama "mitätön" sai mielikuvituksen laukkaamaan.
"Mitätön" ei mun mielestä oikein sovi siihen ympäröivään puheeseen. Jukka huutaa Annelia apuun useaan kertaan, Annelilla herää toivo että huppumies on lähtenyt koska Jukka on lakannut karjumasta hätäisiä tuskanhuutoja ja huutaa apuun niinkuin sen kimpussa ei olisi ketään. Anneli lähtee katsomaan, epäröi ennen takkahuoneelle menoa ja kysyy toiveikkaana Lähtiksse jo, menee peremmäs ja näkee huppumiehen, säikähtää hemmetisti ja omien sanojensa mukaan yrittää huutaa jotain Mitä sä oikein teet (tms., en muista tarkkaa sanamuotoa sairaalavideolta), suusta tulee jotain epäselvää sen suuntaista. Sitten päälle säikähtynyt vinkaisu Vittikö ja juoksuun.

Vs.

Anneli lähtee huolestuneena yllätysvirkoamisesta Jukan luo, puhuu Jukalle ensin normaalilla ja ei-raivostuneella äänellä, saa sekunnin kestävän raivokohtauksen, heti perään vittikö-vinkaisu hätäfalsetissa, mikä on jälkimmäisen psykologinen perusta? Ylipäänsä virallisen litteroinnin ohjaamissa tulkinnoissa häiritsee just sellainen psykologisen uskottavuuden puute. Jukka raportoi omia tekemisiään sanoilla "kylhän nous" hätäisesti ja kimeästi huutaen avunhuutojen seassa, tosin pelkkää litterointia lukeva näkee mielessään miten Jukka rauhallisesti ensin moitiskelee no vähä voit auttaakii, sitten ponnistaa ja toteaa kylhän nous, tule auttaan..
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kuolema »

Niin, siis tuo "pitääkö/mitäkö/mitätön" on sanottu kuitenkin tosi raivokkaalla äänellä. Nyt joka tapauksessahan siinä on tapahtunut tuo "sekunnin kestävä raivo", oli se sana mikä tahansa. Mutta tosiaan olin arvioinut niiden vokaalien kestosta, että tupla-ää:tä ei todennäköisesti olisi...
annijatta
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja annijatta »

kuolema kirjoitti:Niin, siis tuo "pitääkö/mitäkö/mitätön" on sanottu kuitenkin tosi raivokkaalla äänellä. Nyt joka tapauksessahan siinä on tapahtunut tuo "sekunnin kestävä raivo", oli se sana mikä tahansa. Mutta tosiaan olin arvioinut niiden vokaalien kestosta, että tupla-ää:tä ei todennäköisesti olisi...
Ei tarvitse spekuloida mitä on sanottu, tai mikä tuo/pitääkö mitäkö mitätön / lausuma on.
Santamaa kysyi tätä itse lausujalta oikeudessa ja Anneli vastasi näin sanoen:
Tämä on väärin litteroitu, siinä pitää olla MITÄSÄ, jonka hän on kohdistanut tekijälle.
Jos häkenauhan analysoijat nyt pitäytyisivät itse lausujan selitykseen, niin vaihtoehtoja on tasan kaksi.
Analysoijat kuulevat väärin, tai sitten Anneli valehtelee/ muistaa väärin.
Hän kuitenkin huomauttaa, että on litteroitu väärin.
Ehkä tarkoitus on ollut, että sieltä olisi pitänyt kuulua mitäsä, mutta kuuluukin nämä muut vaihtoehdot tai jokin niistä.
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
Caldera
Axel Foley

kuolema kirjoitti:Niin, siis tuo "pitääkö/mitäkö/mitätön" on sanottu kuitenkin tosi raivokkaalla äänellä. Nyt joka tapauksessahan siinä on tapahtunut tuo "sekunnin kestävä raivo", oli se sana mikä tahansa. Mutta tosiaan olin arvioinut niiden vokaalien kestosta, että tupla-ää:tä ei todennäköisesti olisi...
Joo, mutta ensimmäisessä tapauksessa raivo/säikähdys/järkytys on looginen reaktio koska huppumiehen näkeminen yllättää ja säikäyttää ja kukapa ei tuntisi raivoa ihmistä kohtaan joka hakkaa puukolla silmien edessä aviomiestä.

Jälkimmäisessä tapauksessa Anneli on jo pitkään tiennyt Jukan yllätysvirkoamisesta, joten mikä on se syy joka saa hänet ensin huutamaan "Lähtiksse jo" äänellä jossa ei ole lainkaan raivoa vaan enemmänkin sävyltään tiedonhalua, ja sitten yhtäkkiä kiihtymään nollasta sataan ja riskeeraamaan koko operaationsa raivomalla Jukalle, ja sitten tulee se "Vittikö"-vinkaisu joka ei taas sovi kuvaan ollenkaan.

Ja asiasta viidenteen, pikkusen ihmetyttää tuo itsestään selvänä esitelty yllätysvirkoamisen teoriakin siinä mielessä, että eikö yksi Annelin "suunnitelman" tärkeimmistä pointeista olisi ollut varmistaa että Jukka on varmasti kuollut ennen häkeen soittoa. En minä ainakaan jättäisi sitä arvailujen varaan vaan Jukan pitäisi olla oikeasti täysin eloton, ei pulssia, ei hengitystä. Ei sellaisesta noin vaan virotakkaan huutelemaan suoraa huutoa selviä ja painokkaita lauseita.
meesterhans
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja meesterhans »

Samaa mieltä Caledran kanssa. Tosin onko tuo vittikö ihan teknisesti varmistettu Annelin vinkaisuksi? Kun minusta se kuulostaa ihan joltain kumilelun ääneltä. Että voisko se olla esim. kenkien aiheuttama vinkaisu? Esim. kun huppari käännähtää takaisin makkariin päin tms.
Caldera
Axel Foley

annijatta kirjoitti:Ei tarvitse spekuloida mitä on sanottu, tai mikä tuo/pitääkö mitäkö mitätön / lausuma on. Santamaa kysyi tätä itse lausujalta oikeudessa ja Anneli vastasi näin sanoen:
Tämä on väärin litteroitu, siinä pitää olla MITÄSÄ, jonka hän on kohdistanut tekijälle.
Jos häkenauhan analysoijat nyt pitäytyisivät itse lausujan selitykseen, niin vaihtoehtoja on tasan kaksi.
Analysoijat kuulevat väärin, tai sitten Anneli valehtelee/ muistaa väärin.
Hän kuitenkin huomauttaa, että on litteroitu väärin.
Ehkä tarkoitus on ollut, että sieltä olisi pitänyt kuulua mitäsä, mutta kuuluukin nämä muut vaihtoehdot tai jokin niistä.
Anneli sanoo sairaalavideolla että hän oli huutanut huppikselle jotain sentyylistä että "Mitä sä oikein teet", tai se oli ilmiselvästi tarkoitus, suusta tuli jotain epäselvempää. Tämä on Annelin käsitys tapahtumista ja se että hän sanoo että kohta on väärin litteroitu kertoo mun mielestä mielenkiintoista kyllä lähinnä siitä ettei Anneli itse tunne häkenauhoitusta kovinkaan hyvin. Onko hänellä edes mahdollisuutta kuunnella sitä asiallisilla väleineillä muualla kuin oikeudessa? Onko Auer ja Manner kumpikaan tajunneet miten tärkeä asia häkenauhan tuntemus on?
Caldera
Axel Foley

meesterhans kirjoitti:Samaa mieltä Caledran kanssa. Tosin onko tuo vittikö ihan teknisesti varmistettu Annelin vinkaisuksi? Kun minusta se kuulostaa ihan joltain kumilelun ääneltä. Että voisko se olla esim. kenkien aiheuttama vinkaisu? Esim. kun huppari käännähtää takaisin makkariin päin tms.
Voisko olla että sun häkenauhatiedosto on jotenkin korruptoitunut tuossa kohtaa, oliskohan teknisesti mahdollista... Kyllä se on minusta ihan selvästi Anneli ja se on sen verran pitkä sanakin etten saa kuultua siitä kumilelua millään.
rantakoski
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja rantakoski »

Anneli on saattanut huutaa, kuten on huutanutkin, 'lähtikse jo' jms. vain häkettä feikataksensa.
Caldera
Axel Foley

rantakoski kirjoitti:Anneli on saattanut huutaa, kuten on huutanutkin, 'lähtikse jo' jms. vain häkettä feikataksensa.
Eli yhtenä hetkenä Anneli feikkaa häkeen ja parin sekunnin päästä karjuu Jukalle loukkausta vaikka sama häke se siellä edelleen kuuntelee.
meesterhans
Armas Tammelin

Caldera kirjoitti: Voisko olla että sun häkenauhatiedosto on jotenkin korruptoitunut tuossa kohtaa, oliskohan teknisesti mahdollista... Kyllä se on minusta ihan selvästi Anneli ja se on sen verran pitkä sanakin etten saa kuultua siitä kumilelua millään.
Ei minun liite32:ssa pitäis mitään vikaa olla. Kai sitten minun korvissa vikaa. Kun se on sellainen "VITdugu" tai "VIDdugu" että ihmisääneksi se on vaan kovin korkea. Vaikka joo, onhan sekin mahdollista.
Caldera
Axel Foley

meesterhans kirjoitti:Ei minun liite32:ssa pitäis mitään vikaa olla. Kai sitten minun korvissa vikaa. Kun se on sellainen "VITdugu" tai "VIDdugu" että ihmisääneksi se on vaan kovin korkea. Vaikka joo, onhan sekin mahdollista.
Zem kirjoittaa tästä asiasta mielenkiitoisesti, näin:

äänenkorkeus nousee kohdassa yli 2700 Hz:iin (korkea F eli F 7), mikä ylittää rutkasti Yön Kuningattaren roolin edellyttämän äänenkorkeuden. Ihminen ei tietoisesti kykene tuottamaan tämänkaltaista äänenkorkeutta, se syntyy vain hätätilanteessa, jossa autonominen hermosto supistaa lihakset äärimmilleen (vrt. kauhufilmit ja vaikeus tuottaa tehokas kauhunhuuto).

http://www.nbl.fi/~nbl3145/ulvilatallenne.htm
rantakoski
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja rantakoski »

Niin, mistä sitä tietää Annelin mielenmaisemaa siellä adrenaliininhuumassa. Tuo edellinen 'lainaukseni' oli sanottu lähellä puhelinta. Anneli taasen huusi (K)UOLE JL:lle takkahuoneessa, ehkä hän luuli ettei äänet sieltä kuulu puhelimeen, eikä normisti kuulukaan ellei hieman suodattele.

Mielestäni on käytetty taustanauhaa, sitten JL virkoaa ja taustanauhan käyttö loppuu, se 2s hiljaisuus saattaa johtua siitä että AA mykistää luurin, nopea miettiminen, mun täytyy ny mennä tonne.. Anneli lähtee hakemaan suojavaatetta ja vasaraa,, ja ehkä kulkee pesuhuoneen kautta, koska äänimaailma muuttuu jotenkin, ikään kuin ovi avattaisiin kun äänet takkahuoneesta kuuluu selkeämmin.

No, häke-nauha on sillä tavalla ainakin kaluttu loppu, että kaikki oikeusasteetkin ovat pitäneet sitä syytettä tukevana.
meesterhans
Armas Tammelin

rantakoski kirjoitti: Mielestäni on käytetty taustanauhaa, sitten JL virkoaa ja taustanauhan käyttö loppuu, se 2s hiljaisuus saattaa johtua siitä että AA mykistää luurin, nopea miettiminen, mun täytyy ny mennä tonne.. Anneli lähtee hakemaan suojavaatetta ja vasaraa,, ja ehkä kulkee pesuhuoneen kautta, koska äänimaailma muuttuu jotenkin, ikään kuin ovi avattaisiin kun äänet takkahuoneesta kuuluu selkeämmin.
Lol, vai että lähtee hakemaan suojavaatetta ja vasaraa... ja käy huutamassa Jukalle, lyökö kanssa? Tuleeko juoksut nauhalta vai minne Anneli juoksee?
Caldera
Axel Foley

rantakoski kirjoitti:Niin, mistä sitä tietää Annelin mielenmaisemaa siellä adrenaliininhuumassa.
Mistäpä sitä tietää, mutta mun mielestä on erittäin epäuskottavaa että Anneli käy kuudessa sekunnissa läpi seuraavan tunneskaalan: jännittynyt mutta lähellä "normaalia" oleva ovela feikkauspuhe - hillitön raivokohtaus Jukkaa kohtaan - sellainen pelkotila, että kurkusta tulee korkeaa F:ää joka on mahdollista vain äärimmäisessä hädässä. Miten tämä reagoinnin vuoristorata selittyy sillä että Anneli on jo jonkun aikaa tiennyt että Jukka on "vironnut"?

Sen sijaan tunneskaala selittyy mainiosti sillä, että huppiksen poistumista toivova Anneli joutuu vastakkain karun todellisuuden ja puukon kanssa päällekäymisen uhan kanssa, just niinkuin Anneli on kertonut.
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

Caldera kirjoitti:Onko hänellä (siis Annelilla) edes mahdollisuutta kuunnella sitä asiallisilla väleineillä muualla kuin oikeudessa? Onko Auer ja Manner kumpikaan tajunneet miten tärkeä asia häkenauhan tuntemus on?
Caldera tuo tänne aina mielenkiitoisia Ulvilan surman kokonaisratkaisuun liittyviä kysymyksiä. Hätäpuhelun kuuleminen on tästä esimerkki. Uskon, että puolustus on laiminlyönyt Hätäpuhelun todistusarvon. Tiina Niemen monien litterointien rinnalle on tuotu vain Susanna Launeen perheen sisäinen "Tarkka litterointi". En usko, että puolustus myöskään seuraa Murha.infon keskustelua. 2012/04/17 kuulin omin kuulokkein Hätäpuhelun KKO:n arkistossa. Sen jälkeen ovat monet kuunnelleet.

Todella vahinko, että näin esiin tullut tieto ei kelpaa puolustukselle. Syyttäjällä on oma litteroijansa. Puolustus voi murhainfon avulla löytää argumentit, jotka torjuvat Jutikka-Santamaan väitteet ja antavat Ilveskoskelle tiedon siitä, että Annelin kertomus vastaa täysin sitä mitä Hätäpuhelussa kuullaan. Näin voitettaisiin juttu hovioikeudessa.
Vastaa Viestiin