^ Xerxes, höpisee taas omiaan. Ei sinne oikeuteen arvostusta lähdetä hakemaan. Nämä asiantuntijat lääkärit antoivat siellä oman lausuntonsa NGn vammoista. Kontion lausuntoa NGllä todetuista vammoista, ei edes puolustus yrittänyt kiistää. Vaan kiistaa oli siitä, voiko sen tasoisilla vammoilla aiheutua keskivaikea aivoruhjetasoinen vamma.?
Tottakai vammaenergialla on merkitystä, mitä pienempi iskuenergia sen lievemmät vammat. Matalaenergisissä vammoissa vaurio kohdistuu yleensä kosketuskohtaan. Raskaamalla astalolla iskettäessä vauriokohta on laajempi, iskukohtaan syntyy laajoja ja syvempiä kudosvaurioita. Siinä tarvitaan jo kirurgia korjaamaan niitä repaleisia kudoksia. Samoin luuvammat mitä suurempi iskun voima, sen pahemmat murtumat, säpäileisiä ja siisäänpainaumamurtumia ja iskun osuessa kalloon avokallonmurtumia. NGllä ei ollut kallon luissa yhtäkään murtumaa, kuten muilla uhreilla oli.
Aivoruhjevamman mekanismi
-Aivovamman biomekaniikka on riippuvainen sen aiheuttaneen ulkoisen voiman suuruudesta, ja nämä vammat voidaan jakaa kontakti- eli suoriin vammoihin ja liike- eli epäsuoriin vammoihin. Kontaktivammoissa energia siirtyy kalloon ja aivokudokseen kontaktin avulla (esim. kaatuessa). Tällöin kallo painuu sisään ja kallonsisäinen tilavuus muuttuu, josta aiheutuu aivokudokseen paikallinen vaurio ("coup"- ja "contre coup" -vammat). Mikäli energia kohdistuu pienelle alueelle, luu murtuu ja osa kallon luusta painuu aivokudokseen aiheuttaen mekaanisen vaurion. Liikevammoissa energiaa siirtyy aivokudokseen kiihtyvyyden tai hidastuvuuden vaikutuksesta.
Jos NGn korvan yläpuolella oleva ruhjehaava olisi aiheutunut astalon, kiven iskusta kuten muiden uhrien ruhjoumavammat, niin vähintääkin siihen iskukohtaan olisi tullut sisäänpainauma murtuma ja pahimmassa tapauksessa avokallon murtuma joka olisi ulettunut aivokudokseen saakka. Silloin meidäkin olisi tarpeetotonta täällä kiistellä NGn mahd. aivovammasta. Eli sellaiset puheet, että se ruhjehaava olisi tullut samasta astalosta kuin muiden uhrien vammat on naurettava. Ellei sitten NG itse ole tehnyt itselleen sitä ruhjetta lasvastustarkoituksessa jota itse pidän hyvin mahdollisena, silloinhan hän on voinut itse säädellä iskun voimaakkuutta.