luxille:
tulee pitkä posti. Ei maha mittää.
Tyttö ilmoitti äidin soittaneen lankapuhelimesta. Miksi näin jos kerran äiti ei osannut kännykkää edes käyttää?
lux
Koska 1) kännyköitäkin jo silloin monilla oli ja hänen "iskälläänkin" pari ja 2) äiti-Auerillekin tietääkseni oli ennen tytön kuulemista 7.12.2006 hankittu kännykkä. Tähän lapsi käsittääkseni viittaa 10.1.2007 kuulemisessaan:
Ei tässä mitään epäselvää. Auerille ostettiin kännykkä matkalla sairaalasta turvakotiin 4.12.2006. 2.12.2006 Auer oli ilmoittanut, ettei hänellä ole kännykkää eikä hän oikein osannut Jukan kännykkää käyttää.
---------
Tyttö: ...
äiti oli tuol jossain laittamassa puhelinta pois.
lux:
Eipä taida olla varhaisimmista kuulemisista, vaan ilmeisesti myöhemmistä, jolloin Auer oli epäiltynä. Lauseen käyttöyhteyden näkisi kuulemisesta, mutta eiköhän tyttö siinä tarkoita, että laitetaan luuri alas eli lopetetaan puhelu. Jos olisi tarkoittanut puhelinlaitteen seinästä irrottamista, eiköhän poliisit olisi esittäneet lisäkysymyksiä siitä.
Eivät kyllä tuossa kohdassa pyytäneet tarkennusta, mutta toki olisi kannattanut.
Tyttö on jo sen ikäinen, että käsitteellinen ajattelu oli varmaan jo edistynyt. Mutta puhetapansa kullakin. Lipsahdus on silti mahdollinen. Spekulaatio sallittua: omituinen ilmaus minusta, jos äiti oli jo kyselemässä
tuleeks siel ambulanssiki ja sanomassa
heihei.
----------
Tyttö: ...
se oli varmaan mennyt piiloon. Mihin tämä perustuu, ellei joku ole jo kysynyt näitkö sä sitä tai jotain vastaavaa
lux:
"Taustoitusta" surmayön tapahtumille lapsi on saanut äiti-Auerilta hätäpuhelusta alkaen. En kuitenkaan tiedä, tekikö hän surmaajan piilossa olosta erityistä numeroa. Jotenkin hänen täytyi nähdäkseni itselleenkin selittää se, ettei hän nähnyt huppumiestä toisella käyntikerralla, jolloin näki iskän verisenä lattialla.
Ei kyllä ole minun silmiin sattunut, että Auer olisi, tai joku muu olisi kertonut Auerin 'taustoittaneen' tyttöä hupun mahdollsiesta piilossa olemisesta. Kannattaa lukea Jukan sisarten kuulemiset ennen vuotta 2010. En jaksa/ehdi enää hakea, kun lainauksen ja kuvakaappauksen aiheesta olen tämnne jonnekin laittanut usempaan kertaan. Jukan sisar kuitenkin on muistanut 2008, että tyttö ei ollut puhunut oma-aloitteisesti siitä, että olisi nähnyt poistumisen. Sen sijaan tyttö olis JL:n sisaren mukaan sanonut, että
se oli varmaan mennyt piiloon (koska ei ollut huppua nähnyt) jolloin JL:N sisar oli mielessään ihmetellyt, että minne siinä talossa voisi piiloutua. - Tässä menevät sairaalakeskusteluja koskevat sukulaisten kuulemiset ristiin. Kyseinen sisar ei halunnut todistaa hovioikeudessa. Ehkäpä hänellä ei ollut asiaan lisättävää. Auerin veljen vaimo kertoi 2014 hovissa, että hänen käsityksensä on tästä asiasta muuttunut (eli tyttö olisi sittenkin myös hänen mielestään voinut joutua äidin johdattelemaksi, ja vastaavasti myös muut läsnäolijat). Mutta jääkööt sen toistaminen nyt tässä.
-------------
...Jos äiti ei ollut tekijä, ja Jukka oli kuollut ja tyttö oli tämän omin silmin todennut, niin mitä vaihtoehtoja jää tytölle?
lux:
Tarkoitit varmaan, että jos huppumies ei ollut tekijä vaan äiti...Varmaankin tyttö on älykäs ikäisekseen ja ymmärsi kertomuksensa merkityksen. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei hän olisi nähnyt huppumiestä. Ellei hän sitä nähnyt, se pitäisi voida osoittaa.
Pidän erittäin todennäköisenä, että Auer on tekijä. Perusteluja olen tänne ladannut vaikka kuinka paljon. Oikeuden tehtävä on osoittaa, kuka surmasi Jukka Lahden.
----------
7.12.2006 tyttö puhuu, että keittiössä on se
lipasto, että siinä oli kauhee lehtipino, niin siinä on puhelin.. kyllä joo..
lux
Tyttö aivan ilmeisesti tarkoittaa lipastolla keittiön puhelinpöytää tai -tasoa eikä aulassa ollutta senkkiä. Tämä ilmenee nähdäkseni siitä, miten lapsi kuvailee puhelimen sijaintipaikkaa: ulko-oven jälkeen käännytään oikealle.
Miten aivan ilmeisesti? Hyvä on, se on sinun spekulointiasi.
Myös Auer itse nimeää aulan matalan 'jalallisen ja laatikollisen kaapiston'
lipastoksi:
Auer 2009:
Vasara on mahdollisesti ollut olohuoneessa olevan lipaston päällä ja tästä olen sen ottanut.
2014: En muista sanatarkasti ulkoa, mutta Auerin kerrotaan hovissa esittäneen, että tappaja on saattanut ottaa vasaran lipaston päältä ja käyttää sitä.
Myös lipasto on oikealla kun tullaan ulkoa aulaan.
-------------
Muuta kummastuttavaa: Miksi Auer on kertonut sairaalahuoneessa, ennen kuin lapset tuotiin huoneeseen, että tyttö oli ollut pahoillaan siksi, että nuorin lapsista oli nähnyt Jukan viimeisenä elossa. Miten tämä selitetään, jos on niin kuin Auer selitti JJ:lle: Mehän ei siinä ehditty enää keskustella (yöllä paikan päällä)
lux:
Oliko se niin, että tyttö oli kertonut olleensa pahoillaan vai oliko Auer pahoillaan tytön puolesta? Voitko laittaa sen kohdan?
Katso täältä:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 01#p464801
Pätkä: Anneli on kertonut kälylle 1.12.2006 että vanhin lapsi olisi pahoitellut, että nuorin oli se, joka näki viimeisenä isän elossa.Kälyn mukaan mm tuon ykstyiskohdan Anneli oli kertonut ennen kuin lapset tuotiin huoneeseen muitten sukulaisten jo ollessa sairaalahuoneessa.
----------
Auer manipuloi kokonaisen liudan ihmisiä uskomaan huppumieheen, poliisit, lapset, sukulaiset jne.
lux:
Miten todistat väitteen manipuloinnista eli että Auer murhaaja? Ketä Hymy tai Alibi tarjoaa avustajaksi?
Auerin puhetyyli on sellaista, on ollut alusta asti. Minusta erittäin manipuoloivaa. Mitään hän ei sano koskaan konkreettisesti ja suoraan, vaan lisää lähes kaikkeen varauksia, tilkesanoja kuten mahdollisesti, muistaisin, oletan, luulen, voi olla, ehkä, mulla on mielikuva, muistikuva, mun päätelmä, en muista enää varmasti, jos niin tai näin, niin ehkä jne.. Hän antaa kuulijalle erilaisia vaihtoehtoja, mutta valitsee ne niin, että kuulijan tehtävä itse päätelmät, hänelle edulliset, siitä mitä Auer tarkoittaa. Joutsenlahteen tämä upposi ensimmäiseksi ja jopa niin, että Joutsenlahti alkoi kertoa tarinaa huppumiehestä Annelin puolesta (toimikse niinku kone?)
Ei minun mitään tarvitse todistaa. Osallistun yleiseen keskusteluun. Mielipiteeni nojaa esitutkintamateriaaliin. En ole säästellyt lainauksia sieltä.
----------
avustajasta:
lux:
Ketä Hymy tai Alibi tarjoaa avustajaksi?
Lue täältä:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 15#p502715
Alibissa on haastateltu Aueria....Esitutkinta-aineiston mukaan murhajutussa on kaksi epäiltyä, Anneli Auer ja eräs lähipiiriin kuuluva henkilö. Alibi 9/2012 s. 56
Uudessa tutkinnassa vanhimman tyttären asema on muuttunut asianomistajasta asianosaiseksi. Lähde: Apu nro 37 15.9.2011 s.12-17
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 22#p427022
----------
Peikonlehti Î tuolla näyttää jo viittaaavan tytön käyttämään 'me'-muotoon kuulemisissaan, esim.. 'se oli ehkä kylppärissä piilossa, me ei katottu sinne', toinen (kun kysyttiin Jukan puolustamisesta jollain esineellä tappajaa vastaan): 'meille ei tullut mieleen mitään', ja kolmas: 'meidän ainoa puhelu oli se kun me soitettiin poliisille'.
lux:
Voitko näyttää mainitsemasi 2. ja 3. kohdat?
Voin.
3: Peikonlehti:
26.8.2009 ensimmäinen esitutkintapöytäkirja sivu 559.
"Joo o vähän ennen ku poliisit tuli Sen jälkeen kun me oltiin soitettu hätäpuhelu ja äiti oli kai jossai tual viälä just laittamassa puhelinta pois mää olin tänne ja sit se oli Sit se juoksi tuolta"...
Kohta 2:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 09#p440809
jpeg615 - 26.8.2009 (Annelia epäillään, mutta häntä ei ole vielä pidätetty) Lapselta kysyttiin 'piilossa pesuhuone'-vaiheesta, kun hänelle oli tullut mieleen, että huppu on voinut olla siellä. Häneltä kysyttiin tuliko hänelle tai äidille mieleen, että hän tai äiti olisi voinut ottaa jonkin esineen, jolla suojautua huppua vastaan. Lapsi vastasi, että ei he tajunneet, ettei heillä kummallakaan ollut mitään eo veistä eikä mitään: 'ei me tajuttu että siel oli joku tai se meni niin ei sitä pystynyt tajuamaan'.
----------
Alkuperäisen postaukseni Î Î, jonka pohjalta lux esitti joukon kysymyksiä, olisin toki voinut jakaa osiin. SE ei ollut mitenkään erityisen pitkä sellaisenaan enkä katsonut aiheelliseksi enää tässä vaiheessa lisätä siihen kaikkia mahdollisia perusteluja (joita olen takuulla esittänyt omasta puolestani riittävästi vst 2010 eteenpäin). Mutta kun täällä on uusia nikkejä, jotka eivät ole luultavasti kovin ahkerasti minun postauksia lukeneet, niin menkööt nyt tämän kerran. Tämmöisistä maratonposteista saa joskus banneja. Ihan sama vaikka annelistit asettuisivat joukolla makaamaan valitusnappulan päälle. Ei tule ikävä.