japittaja kirjoitti:
...
Itse ihmettelen poliisin tutkimuksia Tohlopinjärven rantamaisemissa. Ovatko jäljet tekopaikalta johtaneet sinne päin ? Itse lähtisin tekopaikalta Tesomajärven/jäähallin suuntaan, koska sinne pääsee nopeasti katseilta ja silminnäkijöiltä piiloon. Tohlopin suunnassa on asutusta kohtuullisen paljon ja tuohonkin aikaan vielä liikkujia.
Lavastettu puukko.
Minä tulkitsisin niin, että poliisi on vihdoin ilmaissut, ettei se puukko ole tekoväline kertoessaan puukon olleen tupessaan löytöhetkellä. Eli verötön puukko ei ole tekoväline, mutta kummastelevat kuka ja mistä syystä on sen paikalle lavastanut.
Ovat näin tehdessään voineet aiheuttaa sen, että se tekijä on ylen tyytyväinen, kun ajattelee nyt tuon puukon omistajan olevan epäilty. Totta. Ainakin täällä moni on varma asiasta, MissHolmes ainakin, muistaakseni.
Kuolinaika.
Oikeuslääketieteellisesti on arvioitu kuolinaikaa, ei siis tekoaikaa. Nämä voivat olla kaukanakin toisistaan. Tuo pitkähkö aikajänne tarkoittaisi mielestäni sitä, että uhri on ns. vuotanut kuiviin, arviolta noin pitkän ajan kuluessa. Oikeudenkäynnissä avauksen suorittanut oikeuslääkäri uskaltaisi vakuuttaa, että käsityksensä mukaan uhri on menehtynyt 00.30 mennessä vammoihinsa. Ihminen olisi siis apua paikalle hälyyttämättä jätetty raa`asti heitteille.
Yhden surmaajan teoria.
Eikö tämä poliisin ilmoittama yhden surmaajan teoria vaikuttasi julkisuuteen annettujen tietojen perusteella nojaavan siihen, että kertovat tekopaikalta jonkun, jälkien perusteella sitten vissiin juosten, poistuneen yli sen autotien pinkaisten sinne tien toisella puolella olevaa pyörätietä kohden. Olettaisi jo saadun selville minkälaiset kengät kyseessä on ollut. Kovassa pakkasessa säilyneet jalkineenjäljet, joitten pohjakuviota vastaavia kenkiä joku tutkinnasta etsiskellyt.
Miksi ei näitä mahdollisia kenkäkuvia jo julkaista?
Jos joku autoilija olisi vain kertonut moisen tienylittäjän nähneensä pitäisi jälkien havainto vahvistaa.
Mikäli tuo ajatus
yhdestä tekijästä noin heppoiseen perustuu, niin voi olla vääräkin. Pakoon pinkaissut voi olla syytön heppu esimerkiksi yhden tai kahden muun lisäksi.
Surmaajan tiedot tutkinnasta.
Mun mielestä surmaaja voi olla tietoinen, että poliisi epäilee jotakuta puukkomiestä tekijäksi ja siksi huokaisee helpotuksesta. Tekijä voi olla tietoinen myös siitä, että poliisit hakevat vain yhtä tekijää, joka on yli tien pinkonut. Ovat sen henkilön jäljillä. Eli poliisi ei ole tietoinen miten kaikki tapahtui ja montako tekopaikalla oli alunperin. Mikäli heitä oli useampi.
Jos surmaaja tulkitsee samalla tavalla kuin täälläkin näköjään useampi tuota kuolinsyyn määrittelemistä tekoajan määrittelemiseksi, niin voi siitä ajatella, että kykenee todistamaan olleensa kotona jo reilusti ennen puoltayötä. Esimerkiksi.