Kuulustelut ja Annelin 'tunnustus'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Tara
Horatio Caine

Re: Kuulustelut ja Annelin 'tunnustus' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Tara »

sisotalo kirjoitti:
harjoittelija kirjoitti: Tuo lause on outo. Eikö Annelin pitänyt vastata, että hän on pahoillaan tai pelkää, että lapselle on syntynyt mielikuva, että äiti olisi syyllinen isän kuolemaan (Amanda oli puhelimessa siitä syystä, että äidin piti päästä auttamaan isää).
Olen lainauksessa korvannyt A:t ja x:t, jotta seestatulisi ymmärettäv'.

1) Tässä on esillä tunnustilanteen dramatiikka. Poliisin puheiden perusteella äiti uskoi, että tytär oli todella kuulustelussa puhunut isän ja äidin kovasta riidasta, mitä kumpikaan lapsista ei ollut tehnyt.

2) Näillä eväillä mentiin tapaamiseen 03/10- Anneli halusi sanoa, että sillä mitä poliisi oli väittänyt tytön sanomaksi ei ollut merkitystä kun äiti tuomittaisi kuitenkin, hän oli tunnustanut.

3) Amanda ei tällaiseen takerru vaan kysy heti tunnustuksen vastaväitteenä, muistiko hän ehkä väärin sen, että näki murhaajan selän ja sitten terävämmin: "miks te sit rikkositte ikkunan??"
1) Anneli on voinut luulla niin! Miksiköhän?
2) antamasi päivämäärä on virheellinen. lue edellinen postaukseni sekä syksyn 2009 kuulustelut.
3) 9-v lapsi tuskin ryhtyy 'salapoliisiksi', tai 'asianajajaksi' tmv, joka käy väittämään vastaan aikuiselle jollakin noin epäsuoralla tavalla.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

Aivan oikein, tästä oli kysymys
TYKS, ANNELI JA AMANDA 6.10.2009 (POLIISIVIDEO)
Amanda ja Anneli tapaavat.
Me saadaan täs hetki viel jutella ksoka mä nään sust Amanda
et sää kärsit ja mä haluun selvittää sulle tän tilanteen
ja tääl on poliisit kertonu semmosia asioita et siel ei
ollu siel talos muita ku minä ja isi. Ja se joka satutti
mua ni se oli isi ja se joka teki sen isille ni se olin
minä sit Amanda. Ja sit Amanda semmonen juttu et se syy
minkä takia mää oon täällä ei sinust riipu millään tavalla
et mää oon täällä joka tapauksessa se mitä sää oot sanonu
tai jos ne viel slut jotain kyselee ni se ei vaikuta tähän
millään taval, mää oon täällä joka tapaukses. Ymmärräksää
sen?
En.
Amanda! Ymmärräksää? Siis oikeesti mää oon tääl semmosii
paperit semmosii kuullu et ei siel oo muita ollu kun minä
ja isi.
No miks mää oon sit nähny väärin?
Määkin oon nähny väärin, jos siel ei oo ketää muita ollu.
Ni kun ihminen pelästyy ja muutenki ku kekskel yötä on ni
ei nää kaikkee selvästi tai ei ymmärrä mitä näkee ja
muutenki mitä mää oon tääl jutellu ni mää oon siellä
tajunnu jotai asioita pahasti väärin.
Miks te rikkositte ikkunan?
Mää en osaa siihen vastata. Mul on ollu pää ihan sekansi.
Mää en oo esimerkiks muistanu ollenkaa et meill on ollu
semmost riitaa siinä mää oon muistanu osan siitä, määkin
muistan sen hirveen sekavasti en määkään selvästi muista
mut mää oon kertonu sen mitä mää muistan. Sul oli paha
mieli siit ku slut kyseltiin näit juttuja ni sul oli paha
mieli et sä jouduit sanoon semmosii juttuja et ne kuulosti
huonelle mulle. Mut näin tän täytyy mennä, tää on ihan
oikein. Se mitä sää oot sanonu ni auttaa vaan selvittään
miten se on tapahtunu ja se mitä sää sanot ja mitä sulta
kysytään ni ei vaikuta tähän et mää oon täällä millään
tavalla. Tai mihin täält sit joudunki ni se tulee
tapahtumaan joka tapaukseessa. Se ei oo sun vika millään
taval Amanda, ymmärräksää sen? Ook sää miettiny et, ooksä
miettiny jotain tämmöst et tää on jollain taval sun vikas?
En tiijä .
Ymmäräk sää et tää ei oo sun vikas. Tää on kamala juttu
ja hirveetä et sää oot joutunu tän kokeen ja kaikki on
tosi pahillaan et tää on tapahtunu. Kuunteleksää mua?
Joo.
Tää on nyt totta ja mä jään tänne. Mä haluisin auttaa et
sulla olis parempi olo.
Ymmäräk sää sen et se mitä sää oot tehny tai sanonu ni ei
oo vaikuttanu millän tavalla siihen että määä oon täällä.
Mää oon täällä muista syistä. Tää ei oo sun vikas.
Joo.
Mää oon sun puolestas hirveen pahoillani et sää oot joutunu
tähän, ymmärräksää sen?
Joo.
Sun ei pidä mittää murehtii.
Halitaa edes.
Santaoja: mää pistän tän poikki Anneli tän nauhotuksen.
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Kiitokset, Taralle, patistuksesta palata lukemaan vuoden 2009 kuulustelukertomuksia.

Muistutukseksi, että Anneli Auerin kodissa on tehty tilakuuntelua 24.-26.8.2009 ja sen jälkeen pyörähtävät käyntiin kuulustelut Auerin osalta 27.8.2009. Kuulustelukertomukset kannattaa käydä läpi peräkkäin pitäen samalla mielessä, mitä Anneli Auerin ympärillä tuolloin tapahtuu.

Luxetveritas käy Hejacissa ansiokasta pohdintaa aiheeseen liittyen, mihin etenkin Taran toivon ajatuksella paneutuvan vaikka teksti on pitkähkö. Luxetveritas on havainnoinut Anneli Auerin ns. tunnustusvaiheen alkaneeksi 23.9.2009 pidetyssä kuulustelussa. Olen asiasta samaa mieltä ja tähän Anneli Auerin kertomuksen muuttumiseen on selkeä syy-yhteys.

Nyt pitää muistaa, että Anneli Auer on ollut pidätettynä kuulusteluja varten 18.9.-21.9.2009, jonka jälkeen hänet on laskettu tyhjään kotiin (lapset ovat huostaanotettuina) miettimään asioita. Anneli Auer on ollut tuossa vaiheessa monen yön valvomisista ja poliisin häneen kohdistamista painostavista kuulusteluista lopen uupunut ja ajatukset ovat varmasti pyörineet sekavina päässä. Tämä voidaan todeta hyvin Auerin ja hänen veljensä nauhoitetusta puhelinkeskustelusta. Muistutan vielä, että Anneli Auerin puhelinta telekuunneltiin käsitykseni mukaan 21.-23.9.2009.

Jos oikein muistan, niin Aueria kiristettiin mm. mahdollisuudesta nähdä lapset, mikäli hänellä olisi jotain kerrottavaa poliisille. Auerin veli on todistajana oikeudessa kertonut mm. poliisi T. S.:n soittaneen muutaman kerran hänelle ja todenneen, että antaa armon käydä oikeudesta ja päästetään Anneli kotiin miettimään asioita. Auerin veli oli ihmetellyt, että syytetty päästettäisiin kotiin.

Minusta on järkyttävää, kuinka nämä tietyt Anneli Aueria vuonna 2009 kuulustelleet ja vakoilleet poliisit ja heidän esimiehensä ovat Anneli Aueria ja hänen perhettään kohtaan toimineet. Uskon Anneli Auerin olleen tosissaan, kun hän on 23.9.2009 kuulustelunsa lopuksi todennut: "Olen valmis kaikin keinoin auttamaan poliisia, jotta tämä juttu saadaan selväksi."

Epäilen, että Pauli Kuusirannan eläkekahvit ja Ulvilan surman ratkaisu ovat häämöttäneet niin voimakkaasti eräiden tahojen mielissä, että tutkivilta poliiseilta on tässä vaiheessa kadonnut todellisuuden taju ja alkuperäisten tutkijoiden hyvät neuvot ovat kaikuneet kuuroille korville. Ollaan painallettu rytisten metsään hakoteille ja valitettavasti sillä tiellä ollaan edelleen.

Kenellä on voimia lähteä korjaamaan asioita niiden oikeille raiteille? Minä olen myös valmis kaikin keinoin auttamaan, että tämä juttu saadaan selväksi.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
Padex
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Padex »

Kiitos tästä isotalo. On huomattava, että tyttö ei suinkaan väitä Annelille mitään vastaan.

1) Ja sit Amanda semmonen juttu et se syy
sen?
En.

- Eli tyttö ei ymmärrä Annelin monimutkaista (lapselle) selitystä.

ja isi.

- Tyttö pyytää selitystä, miksi hän on nähnyt sitten väärin. Anneli antaa selityksen. Tätä tyttö voi esim. tulevaisuudessa käyttää, kun joku poliisisetä myöhemmin mahdollisesti kysyy sitä häneltä.

- Sama juttu tässä. Vaikka on pimeetä ja näkee väärin, miksi ne vanhemmat sitten rikkoivat sen ikkunan?

Huomatkaa nuo lopun "joot". Ei mitään vastaväitteitä, asiat saivat selityksen.

Sitten tunnustuksessa on kohta, joka selittää sen miksi patja on tietyllä kohtaa verinen ja miksi Jukka on ollut nuin päin sängyssä. Anneli selittää sen. Miljoonasateen biisi toisinpäin, pesuhuoneesta keittiöön. Pitää olla keittiöstä pesuhuoneeseen ja sieltä takkahuoneeseen. Ja yhdessä mennään. Väkivalta kohdistuu ensin pesuhuoneen puolelta. Sitten toisessa astalointivaiheessa toisesta kulmasta.
Spekultantti
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Pieni liekki kirjoitti:
Ailar kirjoitti:Puolustus kertoi, ettei Auer olisi ehtinyt pestä hiuksiaan ja kuivata niitä. Miksi olisi pitänyt? Hiukset saa suojattuakin, panemalla esim. hupun ( :mrgreen: ) päähänsä. Pipo tai huivikin käy.
Taisi muuten tuomari Anette Santamaa Satakunnan käräjäoikeudessa viime syksynä tuoda esille, että Anneli Auer olisi voinut käyttää suihkumyssyä. Hitsi vaan, kun tämäkin suihkumyssy on kateissa, kuten veriset kengät, astalo, ruskeita kuituja paikalle jättänyt vaate, veriset näppylähanskat, vaihtovaatteet, rinnakkaisluuri, kasettinauhuri, verinen C-kasetti jne. Olen melko varma, että unohdin jotain oleellista, mutta kadoksissa sekin todistemateriaali taatusti on.
Poliisi sanoi, että pakastin oli tyhjä ollakseen ison perheen pakastin. Vain jäätelöä ja iso pussi ranskalaisia. Mutta kuitenkin muutamia päiviä murhan jälkeen Auer kävi sosiaalivirkailijan kanssa talossaan, ja vei kaksi muovikassillista tavaraa pakkasesta roskiin! Mukaansa hän otti vain jäätelöt lapsille.

Niissä pusseissa sopi hyvin olemaan kaikki nuo pienen liekin mainitsemat lavastustarvikkeet. Mutta ne on kyllä jo lahonneet kaatopaikalla, tai poltettu jätteenpolttolaitoksessa, niin ettei löydy enää todisteiksi. Ei silti tarkoita, etteikö niistä ainakin joitakin on ollut käytössä surmayönä.
kaljaloota
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja kaljaloota »

Mitenkä sosiaalivirkailija mahtoi valvoa tilannetta, kun ei osannut sen tarkemmin sanoa kuin jonkun pussukan A heitti roskikseen ja yllättyi kun A säntäsi pakastinta sulattaa.
Mitenkään kenenkään toimintaa hakkumatta koska eihän silloin ollut epäiltynä.
Miten monta kertaa A asunnolla kävi, 3 kertaa? Mapinhakureissu ja...?
zem
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja zem »

Jotkut viattomat sielut ovat esittäneet viranomaisten puolesta loukkaantunutta siitä,
että viranomaisten on esitetty valehdelleen kuulusteltavalle Auerin kuulusteluissa syksyllä 2009.

Kuulustelut kuitenkin sisältävät ei vain yhden vaan ainakin neljä vastoin parempaa tietoa esitettyä valhetta:

1) Lapset olisivat kertoneet kuulleensa vanhempien välillä olleen riitaa.
K: Tyttäresi Amanda ja poikasi Alexander ovat yöllä kuulleet sinun ja Jukan
riitelevän kovaäänisesti. Olet myös itse kertonut, että sinä ja Jukka olette
riidelleet kovaäänisesti yöllä.
Lapset eivät ole kuulleet mitään riitaa: tyttö heräsi siihen, että ”joku paukutti meiän ikkunaa”.

Poika:
sit se yhtäkkii mä alaoin kuuluu ku tota ikkunan siel meni jotain lasii rikki sit me ........ vaan mä vaan olin kuitenkin siellä sängyssä sit yhtäkkii iskä alko huutaa.
Kukaan lapsista ei ole kuullut Auerin ”tunnustuksen” mukaista varhaisyöllä alkanutta riitaa,
joka alkoi Auerin mentyä unettomana keittiöön ja Jukan tultua perässä tätä noutamaan. Tätä seurasi ”keskustelu”, jota tyttö olisi tullut todistamaan, jolloin Jukka olisi käskenyt tämän palata huoneeseensa (minkä jälkeen riita olisi yltynyt).

Tytön käydessä ikkunan olisi pitänyt olla jo rikki, eli Auer olisi singonnut jonkin esineen ikkunaan niin, että lasi pirstoutuu ja lentää olohuoneenkin puolelle. Mistä lie heitto tullut, miten suuntautunut, mihin osunut, että syntyi kyseisenlaista jälkeä? Ja miten yhden esineen osuminen ikkunaan synnyttää tytön kertomaa ”paukuttamista”?

Vai näkikö tyttö isänsä ikkunan edessä sen jälkeen, kun tämä oli kömpinyt ulkoa sisälle?
Tällaista mielikuvaa ei tytön kertomuksesta synny, eikä Auerinkaan mukaan riita ollut
kovin pitkällä tytön käydessä.

Poika kertoo puolestaan että ”iskä alkoi huutaa”. Äiti ei siis huutanut, vaikka poika on kertonut valvoneensa yön, jolloin ”suusanallista riitaa” on käyty pitemmän aikaa ja äidin raivostuneena heittämä esine on rikkonut ikkunan?

2) Äänitutkimus.
Krp:n lasusunnoissa hätäkeskuspuhelun äänitallenteesta nro RTL 25661/26/016 todistetaan että asunnossa ei sinun, Jukan ja Amandan lisäksi kenenkään ulkopuolisen ääniä.

Lisäksi poliisi on tehnyt rekonstruktion 25.11. 2008 koskien mahdollisia ääniä
(kamppailun ääniä, juoksuaskelten ääniä, kävelyä lasinpalasten päällä ym.) ja tuolloin
on voitu todeta, että ulkopuolisten ääniä olisi pitänyt kuulua hätäkeskuspuhelussa.
Miksi olet asianomistajakuulustelussa 06.12.2:006 ja 09.12.20106 kertonut poliisille
sellaista, joka ei ole pitänyt paikkaansa?

V: Minun korvissani se silloin kuulosti siltä, että joku olisi tehnyt Jukalle pahaa.

K: Pidätkö em. vastaustasi uskottavana?

V: Minusta se silloin kuulosti siltä, että joku olisi tehnyt Jukalle jotain pahaa.

K: Eikö mielestäsi äänitutkimuksen, lastesi kertomusten ja sinun aikaisempien kertomusten
välillä ole valtava ristiriita.

V: Mielestäni on.
Krp:n lausunnossa ei ”todisteta”, että ulkopuolisen ääniä ei kuulu.

Päinvastoin, litteraatiossa on kohtia, joissa puhuja on merkitty kysymysmerkillä, mikä tarkoittaa, että puhujaa ei ole tunnistettu Aueriksi, Jukaksi tai Amandaksi - esim kohdassa
2:17 ”nui vaa” sekä kohdassa 2:25 ”aja”.

Lisäksi on käytetty keinoja, joita olen kirjoituksessani eritellyt, että saataisiin ulkopuolisen äänet vaikuttamaan joko uhrin tai epäillyn ääniltä – erityisesti ulkopuolisen ääniä kirjataan uhrin valituksiksi. Kohdassa 2:29 Niemi kuulee ”uhrin valituksia”, jotka useat ovat todenneet iskun ääneksi kriittisessä kohdassa – tällöin Auer on juuri juossut toisen pakojuoksunsa kohti ulko-ovea:
2:23 Anneli Hei, lopeta/ huutaa todella raivokkaasti
2:25 [askelien ääniä]
? (Aja) .. ./
Näin nimimerkki Jokuvaan kyseisestä kohdasta:
2.isku (n. 02:29:70) - keskellä lapsen ´Nii, tulkaa äkkii…´-repliikkiä – on edellistä voimakkaampi; se kuuluu pian AA:n ´Hei, lopeta!´-huudon ja hätäisten juoksuaskelien jalkeen. Ihmettelen, ettei ilmiselvää iskua ole litteroitu! Iskun perässä kuuluu jopa kaiunomainen jälkääni tai ähkäisy

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 55#p514716
3) Uhrin tilan toteaminen:
K: Aikaisemmissa kertomuksissasi on useita ristiriitoja todellisen tapahtuman kanssa kuten esim,. Se, että kerroit käyneesi pesuhuoneen kautta koskettamassa Jukkaa kädestä tai olkapäästä ja todenneesi siinä vaiheessa, että Jukka vaikutti elottomalta. Pesuhuoneen oven kautta ei uhria ole voitu koskettaa ilman että oveen olisi jäänyt uhrin hiuksista verta. Koska ovessa ei ole mitään jälkeä, niin tämä kertomasi ei voi pitää paikkansa. (Kuulustelu mm. 8.10.2009.)
Tämän koskettamisen mahdolliseksi osoittava rikospaikkakuva oli vaihdettu esitutkinta-aineistossa toiseen.

4) Tytön kertomus:
Amanda ja Alexander ovat kertoneet, ettei asunnossa ollut äidin ja isän lisäksi muita henkilöitä.
Tyttö on aina kertonut jokaisessa kuulustelussa nähneensä ulkopuolisen poistuvan ikkunasta.
Hän ei ole kertonut koskaan nähneensä äitiään verityössä tai lavastustoimissa, ja hänen kertomuksensa on näiltä osin todettu luotettavaksi käräjäoikeudessa 2013, eli hän
ei ole salannut näkemäänsä.

Kaikkiaan Auerin ”tunnustus” ei pidä yhtä tytön sen paremmin kuin pojankaan missään vaiheessa kertomien seikkojen kanssa . Esim. Auer kertoo käyneensä lastenhuoneesta tavaroita, kun hän oli tyttöä koskevan riidan kuluessa alkanut pakata laukkua olohuoneessa.
Nuoremmat lapset eivät käynnistä mainitse.

Amandan kertomuksen kanssa pitkällinen ja monivaiheinen riita ei sovi lainkaan yhteen.

No, lohdulliseksi lopuksi voitaisiin siteerata edesmennyttä sir Georege Harrisonia :
With every mistake we must surely be learning
Still my guitar gently weeps

I don't know how you were diverted
No one alerted you
I don't know how you were inverted
No one alerted you.

I look at you all I see the love there that's sleeping
While my guitar gently weeps
Look at you all
Still my guitar gently weeps

https://www.youtube.com/watch?v=oDs2Bkq6UU4
sisotalo
Jessica Fletcher

Tässä on se oikea litterointi, jonka Pekka Lehto on itse tehnyt ja jonka minä olen tarkastanut katsomalla videon. Se oli kai aikanaan ZEM kotisivulla, mistä Lehto suuttui hirmuisesti

TYKS, ANNELI JA AMANDA 6.10.2009 (POLIISIVIDEO)
Amanda ja Anneli tapaavat.
Me saadaan täs hetki viel jutella ksoka mä nään sust Amanda
et sää kärsit ja mä haluun selvittää sulle tän tilanteen
ja tääl on poliisit kertonu semmosia asioita et siel ei
ollu siel talos muita ku minä ja isi. Ja se joka satutti
mua ni se oli isi ja se joka teki sen isille ni se olin
minä sit Amanda. Ja sit Amanda semmonen juttu et se syy
sen?
En.
ja isi.
Mää en osaa siihen vastata. Mul on ollu pää ihan sekansi.
Mää en oo esimerkiks muistanu ollenkaa et meill on ollu
semmost riitaa siinä mää oon muistanu osan siitä, määkin
muistan sen hirveen sekavasti en määkään selvästi muista
mut mää oon kertonu sen mitä mää muistan. Sul oli paha
mieli siit ku slut kyseltiin näit juttuja ni sul oli paha
mieli et sä jouduit sanoon semmosii juttuja et ne kuulosti
huonelle mulle. Mut näin tän täytyy mennä, tää on ihan
oikein. Se mitä sää oot sanonu ni auttaa vaan selvittään
miten se on tapahtunu ja se mitä sää sanot ja mitä sulta
kysytään ni ei vaikuta tähän et mää oon täällä millään
tavalla. Tai mihin täält sit joudunki ni se tulee
tapahtumaan joka tapaukseessa. Se ei oo sun vika millään
taval Amanda, ymmärräksää sen? Ook sää miettiny et, ooksä
miettiny jotain tämmöst et tää on jollain taval sun vikas?
En tiijä .
Ymmäräk sää et tää ei oo sun vikas. Tää on kamala juttu
ja hirveetä et sää oot joutunu tän kokeen ja kaikki on
tosi pahillaan et tää on tapahtunu. Kuunteleksää mua?
Joo.
Tää on nyt totta ja mä jään tänne. Mä haluisin auttaa et
sulla olis parempi olo.
Ymmäräk sää sen et se mitä sää oot tehny tai sanonu ni ei
oo vaikuttanu millän tavalla siihen että määä oon täällä.
Mää oon täällä muista syistä. Tää ei oo sun vikas.
Joo.
Mää oon sun puolestas hirveen pahoillani et sää oot joutunu
tähän, ymmärräksää sen?
Joo.
Sun ei pidä mittää murehtii.
Halitaa edes.
Santaoja: mää pistän tän poikki Anneli tän nauhotuksen.

Tästä litteroinnista ZEM pitää valita ne kohdat, jotka Lehto on leikannut dokumnenttiinsa
Beta
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Beta »

ZEM, kuulees nny.

Kukaan lapsista ei ole kuullut Auerin ”tunnustuksen” mukaista varhaisyöllä alkanutta riitaa,
joka alkoi Auerin mentyä unettomana keittiöön ja Jukan tultua perässä tätä noutamaan. Tätä seurasi ”keskustelu”, jota tyttö olisi tullut todistamaan, jolloin Jukka olisi käskenyt tämän palata huoneeseensa (minkä jälkeen riita olisi yltynyt).

Missähän, eikä kukaas, eres tyttö, oo kertonut tämmööstä keittiöversiota. Tämmööseet sarut palaha kun Lapuan patruunatehras. = ZEM puhuu palturia

Sisotalo puhuu asiaa!
luxetveritas
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

Mitä on pääteltävä AA:n ns. tunnustuksen ja/tai hänelle tehdyn muistijälkitestin luotettavuudesta sen perusteella, että testissä AA reagoi poikkeavasti kysymykseen kirveestä murhavälineenä mutta ei kysymykseen vasarasta, vaikka hän ns. tunnustuskuulusteluissa ehdotti käyttäneensä mahdollisena surmavälineenä vasaraa eikä kirvestä?

Mitä on pääteltävä AA:n ns. tunnustuksen ja/tai toiseksi vanhimman lapsen kertomusten luotettavuudesta sen perusteella, että lapsi elokuussa 2011 kertoi surmayönä kuulleensa oven taakse äitinsä ja isosiskonsa supattelua ja sen, että tämä otti keittiön pöydältä veitsen ja sipsutti se kädessään takkahuoneeseen hakkaamaan isäänsä, mutta ei kuullut vanhempiensa riittelyä, tappelua, veitsen ottamista keittiön laatikosta jne., vaikka AA ns. tunnustuskuulusteluissa ehdotti tapahtumien mahdollisesti edenneen sillä tavoin?
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Alla muutama äkkiseltään löytämäni esimerkki, jolloin Anneli Auer on hyvin selkeästi todennut olevansa syytön miehensä surmaan.

Kuulustelukertomuksesta 27.8.2009, kun Anneli Aueria alettiin epäillä miehensä surmasta:

Kuulustelija: ”Oletko surmannut aviomiehesi Jukka Lahden 01.12.2006?”

Anneli Auer: ”En tosiaankaan ole.”

Kuulustelukertomuksesta 20.9.2009 rikoksesta epäiltynä:

Kuulustelija: ”Miksi surmasit miehesi?”

Anneli Auer: ”Minä en ole Jukkaa surmannut eikä minulla ollut mitään syytä.”

Kuulustelukertomuksesta 4.1.2010 Turun keskusvankilassa:

Anneli Auer: ”En ole surmannut Jukka Lahtea 01.12.2006 vaikka poliisit saivat minut jossain vaiheessa niin uskomaankin.”

Satakunnan käräjäoikeus 22.6.2010, asiano: R10/608, välituomio 10/1094:

"Anneli Auer on kiistänyt syytteen murhasta sekä vaihtoehtoisen syytteen taposta.

Anneli Auer ei ole 1.12.2006 Ulvilassa surmannut syytteessä kuvatulla eikä muullakaan tavalla aviopuolisoaan Jukka Lahtea. Auer ei ole Jukka Lahteen kohdistanut mitään muutakaan väkivaltaa, jonka seurauksena Jukka Lahti olisi saanut surmansa."

Vaasan hovioikeuden tuomiossa 1.7.2011 dnro 11/13 Anneli Auer on ilmaissut osaltaan mm. seuraavaa:

”Anneli Auer ei ole tappanut Jukka Lahtea, eikä hän ole kohdistanut tähän mitään muutakaan väkivaltaa. Anneli Auer on esitutkinnassa häntä kuulustelleen poliisimiehen painostamana ja johdattelemana vastoin totuutta pitänyt mahdollisena sitä, että hän on tappanut Jukka Lahden. Hän on kuulusteluissa ollut väsynyt ja kokenut miehensä kuoleman vuoksi ahdistuneisuutta sekä syyllisyyttä siitä, että hän ei ole kyennyt pelastamaan tätä. Kuulustelujen jälkeen Anneli Auer on totuudenvastaisesti kertonut tyttärelleen A:lle, että hän on, koska poliisimiehet olivat hänelle niin kertoneet, uskonut tappaneensa Jukka Lahden.”

Satakunnan käräjäoikeuden 12.12.2013 antamassa tuomiossa 13/130714 dnro R12/2273 on Anneli Auer vastannut seuraavasti:

”Anneli Auer on kiistänyt syytteen murhasta samoin kuin toissijaisesti esitetyn syytteen taposta. Hän ei ole surmannut aviopuolisoaan Jukka Lahtea syytteessä kuvatulla eikä millään muullakaan tavalla eikä kohdistanut tähän mitään muutakaan väkivaltaa, jonka seurauksena Jukka Lahti olisi saanut surmansa. Auerilla ja Lahdella ei ole ollut Lahden kuolemaa edeltäneenä iltana tai yönä ollut minkäänlaista keskinäistä riitaa. Surmatyön on tehnyt taloon tunkeutunut ulkopuolinen henkilö."

10.2.2014 päivätyssä valituksessaan Vaasan hovioikeudelle toteaa Anneli Auer osaltaan seuraavaa:

”Anneli Auer ei ole 1.12.2006 Ulvilassa surmannut syytteessä tai tuomiossa kuvatulla eikä muullakaan tavalla aviopuolisoansa Jukka Lahtea. Anneli Auer ei ole Jukka Lahteen kohdistanut mitään muutakaan väkivaltaa, jonka seurauksena Jukka Lahti olisi saanut surmansa.”

Anneli Auer Kultakuumeen erikoishaastattelussa 31.7.2014 Yle Radio 1:ssä noin kohdassa 7:13 (http://areena.yle.fi/radio/2298417):

Haastattelija kysyy: ”Oletko surmannut miehesi Jukka S. Lahden ja käyttänyt lapsiasi seksuaalisesti hyväksi?”

Anneli Auer vastaa: ”En ole kumpaakaan tehnyt tosiaankaan! Ne on sit kaiken lisäksi vihoviimeisiä tekoja, joita voisin kuvitella tekeväni.”

Suosittelen muuten lämpimästi kuuntelemaan tuon Kultakuumeen erikoishaastattelun. On se vaan omituista, kun rehellistä ihmistä ei ole tähän saakka viitsitty kuunnella, vaan on väenvängällä valehdellen yritetty epärehellisten viranomaisten toimesta puristaa syyttömästä ihmisestä syyllistä. Kyllä tällä hetkellä hävettää olla suomalainen, kun mietin, miten Anneli Aueria on kohdeltu. Ja vielä enemmän hävettää, jos joku ei pian tätä hulluutta lopeta!
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
matahari
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja matahari »

Eräs asia todella kummastuttaa....jos joku ventovieras mäiskii ikkunaasi rikki niin oikeestiko odotatte nyrkit tanassa sisälle saapuvaa? Komennatte muksun takaisin huoneeseensa, sen sijaan että soittaisitte häkeen tai pyydätte lapsen soittamaan sinne.
Ja turha tulla vänkäämääm ettei kouluikäinen osaa soittaa häkeen ja varsinkin jos joku käskee sinne soittaa. Sehän jo koulussakin opetetaan minne soitetaan hädän tullen.
Ei Jukka takuulla olisi jäänyt odottamaan sisälle pyrkijää, varsinkin kun ei ollut ruumiillisesti mitenkään vahva. Niin se vain ei mene. Jukka ja Anneli siellä vetivät skapaa, ei kukaan muu.
Paikalla
Vespa velutina
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Vespa velutina »

Mistä tiedämme, ettei Jukka Lahti soittanut häkeen?

Emme mistään.

Pitkäänhän on askarruttanut hätäkeskuksen ja poliisipartion kellojen "epäsynkka".

Klo 2.41 Partiot 211 ja 221 saavat "puukotustehtävän" Tähtisentie 54:ään.

Klo 2.43.22 Annelin soittama häke-puhelu alkaa.

Jospa Jukka Lahti soitti kännykällään häkeen saman tien, kun ikkunaa ruvettiin särkemään. Anneli ei tätä muista jälkeenpäin, koska myöhemmät tapahtumat ovat sekoittaneet pään.
Tyttö kävi takkahuoneen ovella katsomassa, ja Jukalla oli tällöin puhelin toisella korvalla. Hän puhui häken kanssa ja komensi siksi vain kiireesti tytön takaisin sänkyyn.

Jukka Lahti ehti hätäkeskukselle sanoa osoitteen ja sen, että ikkunaa rikotaan. Sitten hän kauhukseen huomasi, että joku tulee ikkunasta sisään ja sulki puhelimen ja heitti sen nopeasti lipaston päälle ja meni hyökkääjää vastaan.

Häke tiesi vain, että Tähtisentiellä on poliisin tarvetta. Puhelun katkeamisen jälkeen hän ehti ilmoittaa tästä partioille 211 ja 221. Sitten muutaman minuutin päästä Anneli soittaa samasta osoitteesta, mutta lankapuhelimesta, ja tehtävä tarkentuu tällöin puukotustehtäväksi.

Mikä tästä teoriasta tekee mahdottoman? Poliisi ei ole vieläkään selvittänyt edes, miksi Jukka Lahti soitteli Porvooseen ennen kuolemaansa, kerrankos joku kännykkäsoitto häkeen olisi jäänyt tutkimatta.

Kun tappaja alkoi painia Jukka Lahden kanssa, Jukka saattoi loogisena sosiaalipsykologina ohjeistaa Annelia, että "ohjaa lapset ulos ja soita hätäkeskukseen. Tuu sitten tänne auttamaan minua." Anneli oli niin shokissa, että totteli kirjaimellisesti. Kun hän puhelimessa päivystäessään kuuli Jukan kutsun:"lähe Annu auttaan", niin hän muisti vain etäisesti, että tästähän taisi olla jo puhetta ja meni.
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.
sisotalo
Jessica Fletcher

Poliist katsoivat ajan väärin. Muu vaihtoehto ei mahdu siihen aineistoon joka on käytettävissä
matahari
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja matahari »

Höpö höpö vespa, et usko itsekään tuohon :D
Ja olisihan jukan kännystä helposti ollut nähtävissä jotta mihin on soitettu ja koska.
Vastaa Viestiin