Petri Salosen surma Tampereen Tesomalla 2014

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
mobiililaiteukkeli
Neuvoja-Jack

Re: Poliisi tutkii henkirikosta Tampereella Tesomalla

Viesti Kirjoittaja mobiililaiteukkeli »

Uusimmassa Alibissa on henkilöhaastattelu tämän tapauksen tutkinnanjohtajasta Jari Kinnusesta. Tesoman tapausta sivutaan parilla lauseella, joista mielestäni mielenkiintoisin tämä;

"Jos tutkinta ei tuota tulosta, dna-näytteiden keräämistä jatketaan sieltä, mistä surmaajat tulivat.

- Tiedämme, että he eivät olleet paikallisissa kuppiloissa. Tuskin he ovat siis kovin kauaa seisoneet 22 asteen pakkasessa, joten jostain heidän on ollut pakko tulla, rikoskomisario sanoo."

Ei siis väijymistä puskassa ja ilmeisesti jonkinlainen käsitys mistä olivat tulossa? No, tämäkin nyt vähän sarjassamme tikusta asiaa, josta Aamulehteä moitin...

Täydellisen OT mutta "Jartsa" vaikuttaa fiksulta kaverilta ja jos minä heittäisin veivini henkirikoksen uhrina, antaisin hälle siunaukseni tutkia minun "keissiäni" 8) (Toivon kuitenkin pitkää ikää ja luonnollista poistumista maallisesta tomumajastani.) Linkki artikkeliin; http://alibi.fi/uutiset/rikoskomisario- ... ruokarahaa
Oon ihan tavallinen suomalainen mies. Mä käytän harmaita housuja ja tykkään katsella kun kala syö ja syntyy renkaita.
Sierra
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Sierra »

Nuo samat lausumat itselläkin pisti silmään. Onko siis kaikkien baarien kaikki asiakkaat jututettu ja viattomiksi todettu? Vai mistä voidaan tietää, etteivät ole baareissa istuneet? Aika varma lausunto tässä vaiheessa, kun tekijästä ei tunnu mitään hajua olevan.
mary1234
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja mary1234 »

Sierra kirjoitti:Nuo samat lausumat itselläkin pisti silmään. Onko siis kaikkien baarien kaikki asiakkaat jututettu ja viattomiksi todettu? Vai mistä voidaan tietää, etteivät ole baareissa istuneet? Aika varma lausunto tässä vaiheessa, kun tekijästä ei tunnu mitään hajua olevan.
Hyvä jos on jotain hajua, mistä aletaan etsiä, tosin olisivat voineet ne dna-testit ottaa jo "siltä suunnalta" koska tekijä voi jo paeta vaikka rajojen yli kun tietää, että seuraavaksi ehkä tullaan omalle ovelle kolkuttelemaan. Ellei ollut niin sekaisin, ettei muista tekemäänsä (tuskin oli).

Hiljsista on ollut ja toivottavasti tää selviää, varsinkin JOS Lamminpäässä riehui sama tyyppi puukon kanssa, koska hän voi uusia tekonsa koska vaan ja tuleeko taas uusi uhri?

Itse kiinnitin myös huomion Alibin juttuun, tai muutamaan sivuuttavaan lauseeseen. Hyvä jos on kapakoiden väki suljettu pois, mut kamalaa on jos tappaja onkin vaan sekopää, mikä sattumalta hetken päähänpistosta valitsee uhrinsa.

Viikonloppuna ajelin puolenyön tietämillä Tesoman ohi ja oli kyllä tavallista hiljempaa, ei ollu kävelijöitä liikkeellä :?
JukkaSLahti
Alokas

Viesti Kirjoittaja JukkaSLahti »

Odotan minä hetkenä hyvänsä tutkinnan loppuvan jommalla kummalla tavalla:
1) päättelevät tämän olleenkin itsemurha
2) löytävät metrin päästä uhrista lumihangesta jäätyneen miehen, jolla on puukko kädessä "siihähän se tyyppi oli koko ajan"

Tämä on selkeästi lähtenyt siinä kohtaa menemään pieleen, että puukottaja ei sammunut puukotettavan viereen tai vaihtoehtoisesti hurja tappajamme ei omannut tavallista korkeampaa moraalia selvittyään (kuvitteellisesta) humalastaan ja tunnustanut.

Sitä kuvastavat pitkin matkaa lehtiin vuodetut "ollaan jäljillä, kannattaa tulla tunnustamaan" (=meillä ei ole mitään, ollaan hukassa) vetoomukset.
lamajuures
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja lamajuures »

JukkaSLahti kirjoitti:Odotan minä hetkenä hyvänsä tutkinnan loppuvan jommalla kummalla tavalla:
1) päättelevät tämän olleenkin itsemurha
2) löytävät metrin päästä uhrista lumihangesta jäätyneen miehen, jolla on puukko kädessä "siihähän se tyyppi oli koko ajan"

Tämä on selkeästi lähtenyt siinä kohtaa menemään pieleen, että puukottaja ei sammunut puukotettavan viereen tai vaihtoehtoisesti hurja tappajamme ei omannut tavallista korkeampaa moraalia selvittyään (kuvitteellisesta) humalastaan ja tunnustanut.

Sitä kuvastavat pitkin matkaa lehtiin vuodetut "ollaan jäljillä, kannattaa tulla tunnustamaan" (=meillä ei ole mitään, ollaan hukassa) vetoomukset.
Hienoa. MInä taas odotan, että Lamminpään tapaukseen löytyy tekijä, jonka DNA osuu Tesoman puukosta saatuun. Tai että poliisi ratkaisee jutun jonkun toisen tutkintalinjan kautta ihan tutkinnallisin menetelmin.

Toivottavasti jompi kumpi meistä on oikeassa.
kaljaloota
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja kaljaloota »

Tekijä voi olla samakin, tekijä löytyy joko länsi tampereen tai ylöjärven nurkilta, tai sitten on vieraileva tähti ja ex- tamperelainen. Kumman hiljaista on kyllä ollut, kunhan ei vaan jäis selvittämättä. Nykyisin on sentään KRP mukana vakavissa tapauksissa.
Nordik
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Nordik »

Omituisia operaatioita. Lamminpään puukkomies vaikuttaa täysin sepitetyltä kertomukselta. Kylmäverinen ryöstäjä, joka ei kaihda edes henkirikosta, ei mumise mistää rahoista ensin ja sitten ala hutmia astalolla viiltoja nahkatakkiin.
Kylmähermoinen mies, joka vie astalohyökkääjän maahan, irrottaa aseen kädestä ja jättää sekä, mumisija-hyökkääjän, että astalon niille sijoilleen, painaa tarkat tuntomerkit muistiin ja poistuu paikalta ilmoittaakseen joskus myöhemmin poliisille, kunhan ensin on levollisesti nukkunut valvotun yön jälkeen???

Älkää viitsikö syöttää ihan mitä tahansa. Liekö Tesomallakaan ketään murhattu?
JukkaSLahti
Alokas

Viesti Kirjoittaja JukkaSLahti »

lamajuures kirjoitti:Toivottavasti jompi kumpi meistä on oikeassa.
Toivon ehdottomasti sinun olevan oikeassa.
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Jos on näin, että surmaaja/t ei ole istuneet kuppiloissa niin itselle tulee sellainen fiilis että tupakan ostoon meno on ollut syy mikä on kerrottu kotona lähtiessä, mutta se ei ole ollut ihan se juttu mikä on ollu meneillään.
Väistämättä tulee olo, että on ollut sovittu joku tapaaminen mihin on hemmo/t
tulleet autolla.
Selittäisikö tämä mahdollisen surmaajan pakojälkien loppumisen?
Itse en ajatuksesta mahdollisesta huumekytköksestä pääse irti ennen kuin poliisi asian toisin kertoo.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
sine qua non

Viesti Kirjoittaja sine qua non »

Tesoman murhan tutkinnasta on uutisoitu niin tiiviisti, että varmaan siksi poliisin ja tiedotusvälineiden "hiljaisuus" tuntuu kummalta. Koko ajan ei uutisoitavaa vain voi olla, vaikka tutkinta eteneekin.

Vaikka poliisi ei joka liikettään suurelle yleisölle raportoi eikä pidäkään, niin pitäisin kyllä kummallisena, jos Lamminpään puukotusyrityksen tutkinnan etenemisestä ei enää kerrottaisi julkisuuteen. Niin näyttävästi poliisi kuitenkin puukottajaa haki, että luulisi poliisiin ihan oman toimintansa uskottavuuden säilyttämiseksi tiedottavan, jos syyllinen saadaan kiinni. Ja senkin takia, että jos tuommoinen pirinisti-veitsisankari oikeasti on olemassa ja irrallaan, niin seudun asukkailla on jonkinmoinen syy huoleen. Ja tietenkin poliisi kertoo myös aikanaan sen, onko tuolla Lamminpään tapauksella yhteyttä Tesoman murhaan vai ei.
annaanna

Viesti Kirjoittaja annaanna »

Jari Kinnunen
-julkisuus ja mielenkiinto hivellyt?

Vai on tutkinnanjohtaja antanut syväluotaavan henkilöhaastattelun kesken kiihkeimmän henkirikostutkinnan, ase vyöllä ja lähdössä kenttätöihin dna-näytteitten keräämistä valvomaan.
Käsitelty julkisudessa lapsuus, "nuorisorikollisuus", opinnot, vaimot, kansainväliset meriitit ja muutenkin tuo ansioluettelo-osuus, vähän on tuollaista omakehuakin ilmassa, kun kaiken kansan tietoisuuteen saatetaan tämä Raijan surma ja Luukkalan vastuuseen saattaminen.

Kertonut jo neljältä aamulla heränneensä, jutun valvottavan öisinkin ja soittaneensa vaimolleen, että iltakymmeneen menee:
- Ilmoitin jo eilen vaimolle, että tänäänkin on pitkä päivä. Kotona olen vasta kymmenen jälkeen illalla.

Muutama tuollainen vuorokausi ja ihminen on hengenvaarassa. Ainakin 55-vuotias.

Koska kiitollisuudella vastaanottamieni tietojen ja Jari Kinnusen Alibille antamien tietojen välillä ainakin näyttäisi olevan ristiriitaa, liitän ne tähän tarkasteltavaksi. Itse en vanhaa tapausta tarpeeksi tunne ja toivonkin tapauksen läpikotaisin tuntevien mahdollisuuksiensa mukaan keskusteluun osallistuvan (Juutila -ketjussa) ja korjaavan, jos olen jotakin väärin ilmaissut. Toivottavasti en nyt ole salassapidettävää julkistanut.

Minulle on kerrottu, että tutkinta on aloitettu 2011 uhrin jälkeläisen marssittua poliisin luokse tuo surmaaja Tauno Luukkala mukanaan. Samaisen jälkeläisen kerrotaan jo 2008 kertoneen epäilevänsä äitinsä joutuneen henkirikoksen uhriksi ja tuolloin tutkinnassa löytyneen vainajaan viittaavia jälkiä.
Olen saanut tällaisen tiedon:
Toukokuussa 2011 tutkintavastuu siirrettiin Pirkanmaan poliisilaitoksen pitkäkestoisen tutkinnan ryhmälle 3, tutkinnanjohtajaksi vaihtui Jari Kinnunen ja tutkijoita oli useita, mm. Markku Laakso.
Juutila löytyi 21.12.2011

Uusimmassa Alibissa (linkki ed.sivulla koko artikkeliin) Jari Kinnunen kertoo näin:
...
Kinnunen viittaa esimerkiksi siihen, kuinka 19 vuotta sitten tapahtuneen Raija Juutilan henkirikoksen tutkinta toteutettiin. Kun tapaus otettiin uudestaan tutkintaan vuonna 2008, selvisi, että tekemistä oli vielä paljon.

- Sanoin silloin tutkijoille, että käykääpä huvikseen läpi Aamulehden seuranhakuilmoitukset. Sieltähän se sitten löytyi. Uhrin avopuolison ilmoitus, vain hetki surman jälkeen. Samoin löytyi ilmoitus, jolla mies haki firmaansa uutta työtekijää, oletettavasti uhrin tilalle, rikoskomisario kertoo.

Tämän oivalluksen ja muun näytön avulla Raija Juutilan mies tuomittiin kymmeneksi vuodeksi vankeuteen taposta.
Juutilan tapauksesta on ketju http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... &start=315
Sionnach
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Sionnach »

Pysy asiassa ja mene sinne omaan ketjuun keskustelemaan siitä.
""Niin... minähän en juuri tästä nimenomaisesta asiasta tiedä yhtään mitään... enkä juuri muistakaan. Mutta sen verran mun tarvii sanoa, että: ...""
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

mobiililaiteukkeli kirjoitti:Uusimmassa Alibissa on henkilöhaastattelu tämän tapauksen tutkinnanjohtajasta Jari Kinnusesta. Tesoman tapausta sivutaan parilla lauseella, joista mielestäni mielenkiintoisin tämä;

"Jos tutkinta ei tuota tulosta, dna-näytteiden keräämistä jatketaan sieltä, mistä surmaajat tulivat.

- Tiedämme, että he eivät olleet paikallisissa kuppiloissa. Tuskin he ovat siis kovin kauaa seisoneet 22 asteen pakkasessa, joten jostain heidän on ollut pakko tulla, rikoskomisario sanoo."

Ei siis väijymistä puskassa ja ilmeisesti jonkinlainen käsitys mistä olivat tulossa? No, tämäkin nyt vähän sarjassamme tikusta asiaa, josta Aamulehteä moitin...

Täydellisen OT mutta "Jartsa" vaikuttaa fiksulta kaverilta ja jos minä heittäisin veivini henkirikoksen uhrina, antaisin hälle siunaukseni tutkia minun "keissiäni" 8) (Toivon kuitenkin pitkää ikää ja luonnollista poistumista maallisesta tomumajastani.) Linkki artikkeliin; http://alibi.fi/uutiset/rikoskomisario- ... ruokarahaa
"Surmaajat." Onko nyt olemassa varma tieto siitä, että surmaajia oli useampi?

Jos murhaajia oli useampi, silloin Lamminpään puukonheiluttaja voisi hyvin olla yksi heistä. Ehkä hän ei osallistunut murhaan kuin sivustakatsojana, mutta halusi osoittaa myöhemmin "rohkeutensa" yrittämällä tehdä ryöstön ja puukotuksen. Ja kohde ei tietenkään halunnut heti kertoa tapahtuneesta, koska ajatteli sen kuulostavan liian uskomattomalta ollakseen totta.

Jos surmaajia on useampi, heidän kiinnisaamisensa on tärkeää. Kaksi murhaan osallistunutta ja pakoon päässyttä hörhöä tuplaa samantien sen mahdollisuuden, että rikos toistuu.
DREADFUL
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja DREADFUL »

Teon tekijä/tekijät eivät mielestäni ole "hörhöjä" vaan teon takana on motiivi olemassa. Ei siitä sen enempää, ettei vaan tule leimattua uhria eikä myöskään tulevaa/tulevia syytteen saajaa/saajia.
Voin tietysti olla väärässä tai sitten en :? .
" I´m mean, I´m a mean machine. Just a bad human being. "
mary1234
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja mary1234 »

DREADFUL kirjoitti:Teon tekijä/tekijät eivät mielestäni ole "hörhöjä" vaan teon takana on motiivi olemassa. Ei siitä sen enempää, ettei vaan tule leimattua uhria eikä myöskään tulevaa/tulevia syytteen saajaa/saajia.
Voin tietysti olla väärässä tai sitten en :? .

Motiivi minustakin on ollu Tesoman surmaan, mutta Lamminpään puukotus ollut joku "hörhö" jolle iskenyt hetken mielipiteenä "rullata rahat yksinäiseltä kulkijalta".
Tietty mun mielipide vaan... :mrgreen:
Vastaa Viestiin