Kackelsbergiä Ulvilan tapaus-ketjussa (Ketju 2)

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

Harpo

Re: Kackelsbergiä Ulvilan tapaus-ketjussa (Ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Harpo »

ulkosuomalainen kirjoitti: Mitä mä olen sun viestejä nyt viimeisen muutaman päivän aikana nähnyt, olet itse aika aktiivinen nimenomaan tuossa vastustajan tölvimisessä. Ekoja viestejä mitä mä näin sinulta oli se antiannelistien ryhmäjaottelu.

Minulta voit odottaa terävää vastausta esim. jos aloitat viestisi minulle "Voi hyvänen aika" ja lopetat sen "Haloo?" Varsinkin jos olet väärässä.

Rikosselvitystoivein,
Sivistyneesti viduileva US
[/quote]

Juu, en minä ole väittänyt mikään pyhimys tässä suhteessa olevanikaan. Mulla palaa säännöllisesti hermot varsinkin palstan uusiin kirjoittajiin, jotka asiaa pelkästään mediasta seuranneina asettuu suoraan teidän leiriin ihmettelemään, että miten voi ylipäätään olla ihmisiä, jotka sitä pedofiilimurhaajalotkoa puolustavat, varmasti eivät itsekään syyttömänä pidä, sairaita ovat tai niin tyhmiä etteivät usko perheenäitien pystyvän murhiin.
Näitä harakoita en jaksa millään ampua perseeseen sivistyneesti. Eivätkä ne kaikki ole edes uusia nikkejä.
En tiedä, itkisikö vai nauraisiko, kun nytkin siellä perusasiamies Miten kaikki meni -ketjussa ehdottaa "teonkuvauksessa", että Anneli oli jemmannut punaisen tv-paidan naapurin roskikseen ja ikkunasta astalon kanssa hypättyään (minkä pitäisi teidän puolueen mielestä olla ylipäätään mahdotonta) meni sinne roskiksille, vaihtoi alasti kekkuloiden kylpytakin punaiseen t-paitaan, iski itseään rintaan (sinne oli piilotettu toinen veitsikin :D ) ja näin hops, olikin putipuhdas kaikesta verestä ja valmis aloittamaan taustanauhan soittamisen häkelle ja poliisien odottelun.

Mitä tulee tuohon meidän taannoiseen kinaan, niin myönnän, olin valmiiksi niin ärsyyntynyt, etten edes sisäistänyt, että viesti, johon vastasin oli sulta. Toki sivistyneemmän kanssa mieluummin vittuileekin sivistyneesti. Mitä tulee väärässä oloon, niin sitä olen pyytänyt anteeksi. Sen sijaan sä voisit mun mielestä pyytää anteeksi sitä, että väitit mun valehdelleen tahallani jonkun sellaisen seikan, jolla ei ollut sen jutun kannalta mitään merkitystä ja joka tosiaan oli helppo yhdellä googlauksella vääräksi todistaa. Siis selkeästi vain väärin muistettu. Miksi olisin tehnyt niin? Miksi? Väitit mua siis valehtelijaksi ja vielä tyhmäksi sellaiseksi.

Olen luullut, että oot pysynyt pois palstalta siksi, ettet ole itse pystynyt enää syvällä sydämessäsi uskomaan Auerin syyllisyyteen, kun ollaan jo niin kaukana siitä alkuperäisestä perheriidasta ja taposta, johon teoriaan minäkin aikoinani täysillä uskoin. Mutta ilmeisesti taustanauhatutkimus on antanut uutta virtaa tai aika onkin vaikuttanut niin päin, että olet saanut niellyksi ja sulatelluksi todella paksuksi menneen puuron ja olet valmis nauttimaan lisää.

* korjattu väärä lainaus
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

ulkosuomalainen kirjoitti:Samaa Turre mietin. Etta sopivasti klapilla iskemalla saisit tuollaisia viivamaisia jalkia.

Juuri hain klapista kuvaa.

Mutta mutta, missä asennossa sä noita huitelisit Jukan pään oikealle puolelle klapilla?
Et taaskaan oikein siinä nurkassa, ovat väärin päin mun mielestä.

Muoks. lisäyksiä.

No, itse ajattelen ettei noita klapi-iskuja olekkaan lyöty siinä nurkassa , vaan nk välivaiheessa aikaisemmin. Ehkä vain se aivoihin mennyt isku (joka aiheutettu jollain tehokkaammalla astalolla), ja mahd se suun hajoittanut isku, olisi lyöty siellä nurkassa.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Harpo, ok, välirauha.
Missä mä väitin sun valehdelleen tahallaan?

Jos tarkoitat tätä,

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 00#p709200

mä en nähnyt sun anteeksipyyntöä ja jatkoin siksi samalla linjalla.

Mutta mä olisin kyllä valmis hautaamaan sotakirveen -- paitsi etta tämänkaltaiset heitot eivat kylla siihen kannusta:
Mutta ilmeisesti taustanauhatutkimus on antanut uutta virtaa tai aika onkin vaikuttanut niin päin, että olet saanut niellyksi ja sulatelluksi todella paksuksi menneen puuron ja olet valmis nauttimaan lisää.
Paksuksi mennyt puuro? Siis tarkoitat Ampujan ryhmän lausuntoa? Vai jotain muuta?
LSH juttuun en ota kantaa enkä ole koskaan ottanut. Paitsi etta suurin osa MJEtä demonisoivista ei ymmärrä tämän tutkimustyöstä oman immenkalvonsa vertaa.

Minusta taustanauha antaa itse asiassa hyvän mahdollisuuden nähdä Jukan kuolema pikaistuksissa tehtynä perhesurmana, ihan niinkuin olen alusta saakka halunnut ajatella.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Harpo

Viesti Kirjoittaja Harpo »

ulkosuomalainen kirjoitti:Harpo, ok, välirauha.
Missä mä väitin sun valehdelleen tahallaan?

Jos tarkoitat tätä,

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 00#p709200

mä en nähnyt sun anteeksipyyntöä ja jatkoin siksi samalla linjalla.

Mutta mä olisin kyllä valmis hautaamaan sotakirveen -- paitsi etta tämänkaltaiset heitot eivat kylla siihen kannusta:
Mutta ilmeisesti taustanauhatutkimus on antanut uutta virtaa tai aika onkin vaikuttanut niin päin, että olet saanut niellyksi ja sulatelluksi todella paksuksi menneen puuron ja olet valmis nauttimaan lisää.
Paksuksi mennyt puuro? Siis tarkoitat Ampujan ryhmän lausuntoa? Vai jotain muuta?
LSH juttuun en ota kantaa enkä ole koskaan ottanut. Paitsi etta suurin osa MJEtä demonisoivista ei ymmärrä tämän tutkimustyöstä oman immenkalvonsa vertaa.

Minusta taustanauha antaa itse asiassa hyvän mahdollisuuden nähdä Jukan kuolema pikaistuksissa tehtynä perhesurmana, ihan niinkuin olen alusta saakka halunnut ajatella.
Mä tarkoitin ihan ylipäätään vain sitä, että Auerin syyllisyyteen uskoakseen on pitänyt alkaa pikkuhiljaa uskoa yhä epätodennäköisempiin skenaarioihin. Asia, joka vaikutti yksinkertaisimmalta ratkaisulta rikokseen - perhepiirissä riidan päätteeksi tapahtunut tappo - on salakavalasti ja pikkuhiljaa muuttunut paljon epäuskottavammaksi kuin se ratkaisu, että tekijä olisi ollut ulkopuolinen. Mä vihelsin omalta osaltani pelin poikki muutama vuosi sitten, tutustuin todisteisiin huolella uudelleen, kuuntelin häke-nauhaa, luin Auerin todistuksia ja koin jonkinlaisen valaistumisen, kun ihan mahdottomalta vaikuttaneen palapelin palat alkoivatkin sopia kohdalleen. Piti uskoa vain yksi todella epätodennäköinen seikka, eli se, että syytön ihminen saattoi Suomessa joutua siihen tilanteeseen, mihin Auer joutui.
Kyllä, varmasti voit ruveta luettelemaan tähän epäloogisuuksia hänen puheissaan, mutta en ole löytänyt yhtään sellaista epäloogisuutta, jota ei voisi selittää a) tilanteen sekavuudella surmayönä eli varmojen havaintojen puutteella ja b) Auerin yrityksellä auttaa poliiseja täyttämällä aukkoja kertomuksessaan itse keksimillään, varmasti mielestään loogisilla päätelmillä (pahin esimerkki tästä oli tietysti tunnustus). Kaikki aihetodisteet, jotka osoittavat Aueriin, ovat tulkinnanvaraisia ja osa on mielestäni täällä aika pätevästi todistettu jälkeenpäin väärennetyksi tai ainakin vahva epäilys sellaisesta on syntynyt. Sen sijaan on paljon aihetodisteita, jotka osoittavat ulkopuoliseen.

Jos syyllisyyteen haluaa uskoa, varmasti sinun skenaariosi on lähinnä mahdollista. Käsitykseni mukaan uskot siis käsistä karanneeseen perheriitaan, jonka päätyttyä Auer äänitti miehensä valitusta, peseytyi, teki tarvittavat lavastustoimet ja piilotti veriset murhavaatteet ja -aseet ja soitti häkeen. Suurin osa jäljistä syntyi oikean murhan ja tappelun aikana, eli lavastusta ei sinun teoriassasi ollut paljon. En ole päässyt ihan selvyyteen, mitkä äänet tulivat mielestäsi taustanauhalta ja mitkä livenä, varsinkin kun et ilmeisesti usko siihen, että Auer ei liikkunut minnekään puhelun vierestä. Tulevatko juoksuäänet mielestäsi nauhalta vai livenä?

Mun mielestä jää joka tapauksessa liikaa aukkoja, suurimpana niistä tyttären osuus. Jos taustanauhaan uskoo, pitää mun mielestä syyttäjän lailla uskoa, että tyttö oli jollakin tavalla mukana surmassa. Vähimmilläänkin oli hiljaa havainnoistaan, mutta kaiken järjen mukaan myös valehteli ulkopuolista koskevan silminnäkijähavainnon suhteen sekä äitinsä ulosjuoksujen suhteen. On muutakin, ikkunan rikkomisen aikatauluihin ja verijälkiin liittyvää, mutta en jaksa nyt lähteä toistamaan vanhoja keskustelujamme.

Anteeksi vain, mutta tuo viimeinen boldaamani lause summaa mun mielestä kaiken. Taustanauha antaa mahdollisuuden uskoa johonkin, johon sä olet koko ajan halunnut uskoa. Kysymys kuuluu, miksi tarvitset sen mahdollisuuden eli miksi haluat uskoa?

edit: sanajärjestysasioita
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Tuli vielä mieleen halosta ja tästä mahdollisuudesta

http://aijaa.com/a5jlaD

sellainen ajatus, että miten nuo on lyöty. Jos ajatellaan sitä, että ne olisi lyöty siellä löytöpaikassa niin asento on hankala: lyöjän on täytynyt olla uhrin päällä ja oikea ohimo kattoon päin.
Jos taas muualla (mitä itse ehdottaisin), niin voisi ajatella että uhri on ollut vielä tajuissaan tai ainakin tajunnan rajamailla (nuo jäljet kun ei kovin vaarallisilta näytä).

Viittaisiko tämä siihen, että rusikoija oli vasuri. Oikeakätisen on hankala aiheuttaa noita ellei uhri ole aivan liikkumatta.

Toisaalta pohtien, iskukeskittymä on kyllä tietyssä kohtaa, ja tämä taas viittaisi siihen että uhri on ollut enempi liikkumatta. Tämä ei kuitenkaan sulje pois vasuria, vaan vain vahvistaa hieman oikeakätisyyden mahdollisuutta.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Turre,

Jup, niin makin ajattelin tuolla aiemmin kun siihen viittasin.
Mutta mikä niistä iskuista sitten itse asiassa pirstoi luut ja aiheutti kuoleman? Ainakin hovin päätöksen mukaan se oli nimenomaan se ohimoon osunut isku (kuvassa?) jollain painavalla astalolla, josta jäi kaksoisjälki.
Oikeuslääkäri HL:n mukaan ohimoon osunut isku on ollut tappava. Jukka Lahti on sen jälkeen enintään kerran hengähtänyt, jolloin ääntä on voinut syntyä ilmateihin kertyneestä verestä. Tämän perusteella kuolettava isku olisi annettu vähän myöhemmin kuin 2.04. Myös äänitteen kohdassa 2.26 kuuluu kolahdus.
Eriävän mielipiteen jättäneen tuomarin päätöksestä, kohdasta Hätäkeskuspuhelu.

Mä en ollut lukenut tuota Vaasan hovin päätöstä kokonaisuudessaan ennenkuin nyt vasta (oli vähän muuta tekemistä kun se tuli...). Siitä löytyy kaikennäköistä mielenkiintoista molemmille puolille. Hovi vahvisti mm. että Jukka oli liian lähellä ovea siinä ovestakurkotusrekossa (pisteet Turrelle ) mutta piti Annelin selostusta pulssinkokeilusta epäluonnollisena. Rekoista olivat muuten pitkalti samaa mielta kuin minfolaiset ja jattivat paljolti huomioimatta.

Taas uusi versio avanneelta lääkärilta on mielenkiintoinen myos:
HL on kertonut ruumiinavauspöytäkirjan mukaisesti, että rintaontelossa on ollut molemmin puolin yhteensä runsaat sata millilitraa verta. Vatsaontelossa on ollut aavistus verta. Pernan etu-yläosassa sivulla on ollut noin kolmen millimetrin laajuinen muutaman millimetrin syvyyteen ulottuva pistohaava. Tähän liittyen vähäistä verenvuotoa on ollut pernakudoksessa. Pistohaavat ovat vaurioittaneet keuhkoja ja keuhkot ovat olleet molemmin puolin kasassa. HL on todennut, ettei rintakehän ja -ontelon, eikä pernan, vammoja ollut aiheutettu paljon ennen kuolemaa, koska rintaontelossa oli ollut vain vähän verta ja koska rintaontelossa on hyvä verisuonitus. Myös perna olisi vuotanut enemmän, jos tämä pernan vamma olisi aiheutettu kauan ennen kuolemaa. HL on todennut kihlakunnansyyttäjä Paula Pajulan tarkentavan kysymyksen johdosta, että ilmaisulla "paljon ennen kuolemaa" hän on tarkoittanut, ettei rintakehän lävistäneitä rintaontelon, vatsaontelon ja pernan vammoja ollut aiheutettu monia kymmeniä minuutteja ennen Jukka Lahden kuolemaa, ei ainakaan yli tunti ennen kuolemaa. Rinta- ja vatsaonteloiden verimäärien perusteella ei voida päätellä, mitkä vammat oli aiheutettu ensin. HL:n mukaan ei ole poissuljettua, että jotkin pistovammat olisi aiheutettu vasta kuoleman jälkeen. Pitkällä aikavälillä ilman hoitoa myös rintaontelon ja pernan vammat olisivat voineet johtaa Jukka Lahden kuolemaan.
Eli eipä tuosta pernasta ole todellakaan tehty kierrepistoilla muusia. Ja pistot olisi voitu tehdä tuntiakin ennen kuolemaa.

Paljon muutakin uutta mutta enemman oikeassa paikassa.

Confucius
ulkosuomalainen
Michael Knight

Harpo kirjoitti
Anteeksi vain, mutta tuo viimeinen boldaamani lause summaa mun mielestä kaiken. Taustanauha antaa mahdollisuuden uskoa johonkin, johon sä olet koko ajan halunnut uskoa. Kysymys kuuluu, miksi tarvitset sen mahdollisuuden eli miksi haluat uskoa?
Nyt luet kuin piru raamattua. Mulla ei ole millaan tavalla halua uskoa Annelia syylliseksi mutta kun en parhaalla tahdollanikaan voi kuvitella sinne Tähtisentielle huppua, varsinkaan Häke nauhan kuultuani. Se nauhan äänimaailma ei vain minusta kerro ulkopuolisesta vaarasta. Mä olen kuitenkin aian yrittänyt muistaa omat silmämalkani, ts. että mä tulkitsen juttua omien elämänkokemusteni perusteella. Minusta aikaisemmassa näytössä oli siksi juuri ja juuri hupunmentävä rako enkä siksi pitänyt hovin päätöstä vääränä.

Se mitä yritin sanoa on, että mä haluan uskoa näistä murhaskenaariovaihtoehdoista siihen tavallisimpaan eli perheriitaan Annelin suorittaman kylmäverisen murhan sijaan, rituaali tai pedomurhista puhumattakaan. Kuten olen nytkin useasti sanonut, en usko tytön osallistuneen tekoon enkä edes siihen, että hän oli läheskään selvillä siitä mitä oli tapahtumassa tai tapahtunut. Luulen että hän tiesi enemmän kuin kertoi mutta siinä kaikki.

Confucius
Sniper
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Sniper »

Ei onnistu klapilla. Tuohon ohimovammaan klapi vielä istuu koska muotoa on myös pinnassa johon isku on tullut mutta muihin sorkkamuodon vammoihin ei. Vammojen aiheuttajassa täytyy olla reilusti enemmän tuon muodon syvyyseroa, että aiheutettu kuvio syntyy. Klapi tuottaisi pidemmän viivan jossa kenties olisi nuo kaksi hieman suuremman painauman aihettamaa muotoa. Ja vammoissa muoto myös loppuu suoraviivaisesti. Klapilla tuo vino muoto aiheuttaisi leveyteen muutoksen iskun voiman ja kudoksen pehmeyden mukaan.

Mutta tuo ohimovamma ei välttämättä ole edes samassa suhteessa kuin muut sorkkapään vammat ja voi siten olla perustellusti eri astalosta.

Samassa yhteydessä voisi miettiä mikä aiheuttaa nuo parittain olevat pistemäiset vammat. Samoja on myös jalkapohjissa. Kenties muuallakin.

1 ja 2: Veitseniskuja. Näitäkin 2-3 erilaisia. Pinnallisia ja siis syvyydeltään ihan vaatimattomia. Sitten syviä joista viimeiset on annettu sisäelimiin vuodon vähäisyyden vuoksi verenpaineen jo ollessa poissa ja siis kuolinhetkellä tai jopa sen jälkeen. Näiden tuottamiseen tarvittiin toinen veitsi koska teräänsä syvempiä pistoja ei katkenneella ja taipuneella veitsellä voinut enää tehdä. Toinen selitys on, että surmatyön jälkeen veitsi turmeltui mm oven ikkunankarmiin ja ulkokarmiin teloen ja kärki katketen.

3: Klapin iskuja mm päässä.

4: Pistemäisiä parillisia vammoja tuottavan välineen iskuja.

5: Murskaavan voiman tuottamia astalon iskuja.

Ja sitten lasinsirujen vammat. Mutta on siinä ollut huppiksella timpurinvyö täynnä välineitä.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

ulkosuomalainen kirjoitti:Turre,
Jup, niin makin ajattelin tuolla aiemmin kun siihen viittasin.
Mutta mikä niistä iskuista sitten itse asiassa pirstoi luut ja aiheutti kuoleman? Ainakin hovin päätöksen mukaan se oli nimenomaan se ohimoon osunut isku (kuvassa?) jollain painavalla astalolla, josta jäi kaksoisjälki.
..

Kuolemannaakan malli:
http://aijaa.com/mZZLR6

Se kuoleman aiheuttanut iskukohta on tuossa silmän vieressä. Ne mistä edellä puhuttiin ovat tuossa kuvassa vasemmalla, ja ne olivat enempi 'pieniä pusuja' tähän pahimpaan verraten.
Sinänsä mielenkiintoista on se että, tuo 'tappava' on kyllä samassa linjassa, mutta on vaikea arvioida sitä suhteessa toisiin kun ei ole aitoja kuvia.
Tuo suuhun osunut oli kuulemma myös aika 'ilkeä'.

Surmapaikkaa ja päänpaikkaa voipi arvioida tästä tekemästäni pohjakuvasta (tiedot koottu eri lähteistä, ja väitän ettei paljon heitä. Kuvassa myös päähän kuvattuna noita vammoja.)

Kuva

Vähän realistisemman käsityksen saa tästä 3D-mallista jonka joskus tein. Aika ahdasta tuolla nurkassa on...

Kuva
ulkosuomalainen
Michael Knight

Re kuolettava isku -- aiemmin siteeraamani tuomari sanoo kuolettavan iskun osuneen "ohimoon." Nimenomaan ohimoon osuneista, jollain mahdollisesti sorkkapäisellä astalolla tehdy(i)stä, isku(i)sta on muutenkin puhuttu pitkään. Jankkaan siksi, että minusta tuo Naakan piirroksen silmäkulman yli menevä vamma ei ole varsinaisesti ohimoa. Luiden murskaamiseen tarvittavat voimat ovat erilaisia tuossa kohtaa ja se mikä minusta on varsinaisesti ohimoa.

No, tarkemmin oikeuden pitkää päätöstä lukemalla voi ehkä laittaa taas raportoinnin piikkiin.

1
56. HL:n mukaan Jukka Lahden perus- ja välitön kuolinsyy on ollut tylpän ulkoisen väkivallan aiheuttama vaikea kallo-aivovamma. Kallo on oikealla edessä ja sivulla otsalla ja ohimolla etu-keskikuopan alueella pirstaleisesti murskautunut niin, että osa luunpalasista on irronnut toisistaan, osa tunkeutunut aivokudokseen. Kallovamman aiheuttaminen vaatii voimaa. Sorkkarauta tai jokin muu vastaava esine, jossa on vartta, sopii tekovälineeksi. HL:n mukaan päähän kohdistuneen voimakkaan kuoleman aiheuttaneen lyönnin myötä Jukka Lahti on varmuudella menettänyt tajuntansa. Tämän jälkeen Jukka Lahdella on voinut olla korinaa tai muuta, ei kuitenkaan enää ajattelua vaativaa, vastaavankaltaista ääntelyä. Toinen tätä aiempi Jukka Lahden suuhun kohdistunut lyönti on aiheuttanut ylä- ja alaleuan murtumisen pirstaleisesti. Alahuuli on repeytynyt keskiviivasta jonkin verran oikealle noin yhden senttimetrin matkalta ruumiin pituussuunnassa ja ylähuuli vastaavalla alueella kahden ja puolen senttimetrin etäisyydelle nenään asti. HL ei ole osannut arvioida, millä tavalla suun vamma on voinut vaikuttaa Jukka Lahden puheeseen.
Mitä väliä? No ensiksikin luiden murskaamiseen tarvittavat voimat ovat erilaisia tuossa kohtaa ja siinä mikä minusta on varsinaisesti ohimoa. Toisaalta jos tuo minusta oikeasti ohimoon osunut kaksoisjäljen jättänyt isku olisi tehty jo aiemmin (vaikka sillä halolla) niinkuin Turre arvelee, se olisi pienemmälläkin voimalla voinut aiheuttaa mukavan aivoverenvuodon.
Along the sides of your head in the area around your temples, your epidural space houses an artery called your middle meningeal artery, whose job is to provide steady blood supply to your meninges. The portion of skull that protects this area is quite thin and weak compared to the rest of your skull. This is why even a low force blow to this area could lead to a fracture and tearing of your middle meningeal artery.

If your middle meningeal artery was torn or lacerated, blood could quickly begin to pool in your epidural space. Because your heart would continue to send blood to the area and this blood wouldn't be drained by your veins, the net effect of a torn middle meningeal artery would be increased pressure on your brain tissues, which could lead to death of brain cells from oxygen deprivation.
http://drbenkim.com/head-injuries-dangers.htm

Jotenkin eppäilen, että avannut läääkäri rupesi etsimään merkkejä aiemmasta aivoverenvuodosta jos päällä oli ehkä toisella astalolla ja jonkun verran myöhemmin tehty murskavamma.

Tämä voisi kuitenkin hyvin selittää Jukan sekavia puheita nauhalla ynnä puolustuskyvyttömyyden veitsenpistoja vastaan.

Sniper, päässä ei ole paljon pehmytkudosta ynnä mun ymmärtääkseni riippuu paljolti Langerin linjoista miten terävän iskun aiheuttamat haavat leviävät. (Caveat. En väitä olevani alan asiantuntija.)

Päässä Langerin linjat menevät näin

Kuva

Muuten samaa mieltä Jukan vammojen ihmeellisyyksistä.

P.S. Vilkutus Toripolliisille ja kiitos tervetulotoivotuksista. Onhan täällä paljonkin tuttuja vielä paikalla.

Confucius
Sniper
Remington Steele

Langerin linjat aiheuttavat sen, että esimerkiksi veitsen pistohaava avautuu ellipsin muotoiseksi jos se on linjoihin poikittain isketty. Linjojen suuntainen pysyy kapeana. Kuitenkaan itse ihon puhkaisseen haavan pituus eli veitsen terän leveyden mukainen mitta ei muutu. Pinnallinen naarmu tai haava ei välttämättä aukea jos koko ihon kerros ei ole puhjennut.

No tämän varmasti arvelit itsekin mutta ohimon tuplahaavaa lukuunottamatta nuo sorkan muotoiset haavat - olen ymmärtänyt - ovat aika tasamittaisia johon halko ei pysty (ellei ole sorkanmuotoinen halko jonko huppumies luonnollisesti otti mukaansa). Ei siis mielestäni sulje halkoa pois astalona mutta ns sorkkapääkin vielä tarvitaan.
Jukka Lahden vammat ja kuolema

155. Jukka Lahden vammoista ja kuolemasta sekä näihin liittyvistä oikeuslääketieteellisistä tutkimuksista ja havainnoista on kuulusteltu todistajana oikeuslääketieteellisen ruumiinavauksen suorittanutta oikeuslääkäri HL:ää, joka on kertonut käräjäoikeuden tuomioon kirjatulla tavalla (s. 34). Oikeuslääketieteellisestä ruumiinavauksesta laadittu pöytäkirja ja siihen liittyvä lisälausunto ovat kirjalliset todisteet nrot 11 ja 13. Hovioikeus toteaa, että MM oli ollut kertomallaan tavalla läsnä ruumiinavauksessa teknisen rikostutkinnan edustajana.

156. HL:n mukaan Jukka Lahden perus- ja välitön kuolinsyy on ollut tylpän ulkoisen väkivallan aiheuttama vaikea kallo-aivovamma. Kallo on oikealla edessä ja sivulla otsalla ja ohimolla etu-keskikuopan alueella pirstaleisesti murskautunut niin, että osa luunpalasista on irronnut toisistaan, osa tunkeutunut aivokudokseen. Kallovamman aiheuttaminen vaatii voimaa. Sorkkarauta tai jokin muu vastaava esine, jossa on vartta, sopii tekovälineeksi. HL:n mukaan päähän kohdistuneen voimakkaan kuoleman aiheuttaneen lyönnin myötä Jukka Lahti on varmuudella menettänyt tajuntansa. Tämän jälkeen Jukka Lahdella on voinut olla korinaa tai muuta, ei kuitenkaan enää ajattelua vaativaa, vastaavankaltaista ääntelyä. Toinen tätä aiempi Jukka Lahden suuhun kohdistunut lyönti on aiheuttanut ylä- ja alaleuan murtumisen pirstaleisesti. Alahuuli on repeytynyt keskiviivasta jonkin verran oikealle noin yhden senttimetrin matkalta ruumiin pituussuunnassa ja ylähuuli vastaavalla alueella kahden ja puolen senttimetrin etäisyydelle nenään asti. HL ei ole osannut arvioida, millä tavalla suun vamma on voinut vaikuttaa Jukka Lahden puheeseen.

157. Jukka Lahdessa on ollut noin 70 pistohaavaa. Näiden vammojen aiheuttamisen vaatima aika on HL:n mukaan riippunut siitä, kuinka nopeasti tekijä oli lyönyt veitsellä uhria. Kyse on ollut mahdollisesti muutamista minuuteista, kun otetaan huomioon myös pistojen sijainti eri puolilla kehoa. HL ei ole osannut tarkasti arvioida pistohaavoihin liittyvän väkivallan vaatimaa kestoa. Käsivarsien vammat olivat sopineet sijaintinsa puolesta torjuntavammoiksi. Näiden pistohaavojen lisäksi Jukka Lahdessa oli ollut noin kymmenen viiltohaavaa. Jukka Lahden vasemmassa jalkapohjassa oli ollut HL:n mukaan yksi viiltohaava.

158. Oikeuslääketieteellisen ruumiinavauspöytäkirjan (kirjallinen todiste nro 11) mukaan edellä todetut noin 70 pistohaavaa ovat sijainneet ulkoisen tarkastuksen mukaan seuraavasti:

- oikealla hartian ja olkavarren alueella sekä selässä oikealla puolella, yhteensä 18 pistohaavaa, jotka ovat pinnallisia tai enintään yhden senttimetrin syvyyteen ulottuvia;

- oasemmalla hartian ja olkavarren alueella sekä selässä vasemmalla puolella, yhteensä kymmenen pistohaavaa, jotka ovat pinnallisia tai enintään kahden senttimetrin syvyyteen ulottuvia;

- vasemmassa kyynärvarressa yhteensä kaksi pistohaavaa, joista toinen on pinnallinen ja toinen noin neljä senttimetriä syvä;

- oikeassa yläraajassa yhteensä neljä pistohaavaa, jotka ovat joko pinnallisia tai enintään neljän senttimetrin syvyyteen ulottuvia;

- vasemmalla kainalossa yhteensä viisi pistohaavaa, joista kolme on pinnallista pistohaavaa, yksi yhden senttimetrin syvyyteen ulottuva pistohaava ja yksi rintaontelon sisäiseen tilaan noin 13 senttimetrin mittainen ja 11 senttimetrin syvyyteen ruumiin sivusuunnassa ulottuva pistohaava kainalon etuosan ja rintakehän raja-alueilla. Myöhemmin ruumiinavauspöytäkirjassa todetaan, että haavojen edelleen tutkimisessa havaitaan, että tämä pistohaava ulottuu noin 20 senttimetrin syvyyteen rintaontelon sisäiseen tilaan;

- vasemmassa olkavarressa kaksi pinnallista pistohaavaa;

- rintakehän alueella kolme pinnallista pistohaavaa;

- vatsan ja kylkien alueella kolme pistohaavaa, joista yksi on pinnallinen, yksi noin 15 millimetrin levyinen ja 20 senttimetrin syvyyteen varsin jyrkästi yläviistoon, keskialueita kohti suuntautuva pistohaava sekä yksi runsaan 20 senttimetrin syvyyteen ulottuva lähes edellä mainitun pistohaavan kanssa samassa suunnassa kulkeva pistohaava;

- vatsan alueella 15 pistohaavaa, jotka ovat joko pinnallisia tai enintään 1,7 senttimetriä rasvakudokseen ulottuvia pistohaavoja;

- kaulan vasemmalla puolella, korvan alueella yksi pistohaava, joka ulottuu noin viiden senttimetrin syvyyteen ja muutamia vähäisempiä pistohaavoja;

- kaulan oikealla puolella, korvan alueella kolme pinnallista pistohaavaa;

- vasemmalla otsalla kaksi pinnallista pistohaavaa; ja

- päälaella pinnallinen pistohaavaksi sopiva muutos.

159. Vasemmalla puolella päälaella/takaraivolla on ollut selkeä ruhjehaava. HL:n mukaan tämän kaltaisia vammoja näkee, kun ihminen kaatuu. HL:n mukaan on mahdollista, että tämä ruhjevamma on aiheutettu jollakin tylpällä esineellä, kuten halolla. Aivoissa ei ole ollut HL:n mukaan tässä kohdin vammoja, mutta ruhjevammaan oli voinut liittyä aivotärähdys tai muu ohimenevä tajunnantilan menetys.

160. Alaraajoissa ei ole havaittu merkittäviä ulkoiseen väkivaltaan liittyviä muutoksia. Vasemman kantapään sisäsivulla on ollut varsin pinnallinen noin kahden senttimetrin mittainen ilmeisesti lasinsirun aiheuttama haava. Jalkapohjan alueella on ollut jonkin verran hyytynyttä verta ja muutama lasinsiru. HL on todennut, etteivät jalkapohjien vähäisemmät vammat ole olleet olennaisia ruumiinavausta tehtäessä.
ulkosuomalainen
Michael Knight

No tämän varmasti arvelit itsekin mutta ohimon tuplahaavaa lukuunottamatta nuo sorkan muotoiset haavat - olen ymmärtänyt - ovat aika tasamittaisia johon halko ei pysty (ellei ole sorkanmuotoinen halko jonko huppumies luonnollisesti otti mukaansa). Ei siis mielestäni sulje halkoa pois astalona mutta ns sorkkapääkin vielä tarvitaan.
Se ongelmahan tässä on koko ajan kun kaiken joutuu ymmärtämään ännännen välikäden kautta.
Eikös esim. tieto tuosta toisesta (identtisesta???) sorkanjäljestä taaempana tullut vasta Naakan piirroksesta? Tieto noista Jukan pään vammoista on mun mielestä elänyt koko sen ajan kun olen täällä roikkunut.

Confucius
Sniper
Remington Steele

ulkosuomalainen kirjoitti:
Se ongelmahan tässä on koko ajan kun kaiken joutuu ymmärtämään ännännen välikäden kautta.
Eikös esim. tieto tuosta toisesta (identtisesta???) sorkanjäljestä taaempana tullut vasta Naakan piirroksesta? Tieto noista Jukan pään vammoista on mun mielestä elänyt koko sen ajan kun olen täällä roikkunut.
Juu naakka on nähnyt esitutkintapöytäkirjaa erään annuystävän ja asianajajan hoteissa. Varmasti ihan annun antamana. Naakkakin on kuitenkin jättänyt valaisematta osaa vammoista. Uskon, että sitä kiusallista osaa. Kuitenkin ne jotka ovat vammoja ihan livenä tarkastelleet puhuvat sorkanmuotoisista vammoista joten oletan, että näissä vammoissa jokin leimamuodon ominaisuus on. Sen suuntaisia on naakankin piirrokset. Hartian pistotkin ovat olleet esillä ja selvä veitsenpiston muoto on piirroksissa ilmennyt. Ja lisäksi hieman mystinen ristinmuoto niiden toistamisessa.

Toisaalta sama mitkä aseet on verityössä olleet tai mikä järjestys. Henki lähti yhtä kaikki mitä raaimmalla tavalla ja vain yksi aikuinen on ollut todistetusti paikalla. Teonkuva on riittävästi selvillä oikeuslääkärin raportissa. Onko Hovin epäilyille perusteita punnitaan kohta.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Sniper kirjoitti: Juu naakka on nähnyt esitutkintapöytäkirjaa erään annuystävän ja asianajajan hoteissa. Varmasti ihan annun antamana. Naakkakin on kuitenkin jättänyt valaisematta osaa vammoista. Uskon, että sitä kiusallista osaa. Kuitenkin ne jotka ovat vammoja ihan livenä tarkastelleet puhuvat sorkanmuotoisista vammoista joten oletan, että näissä vammoissa jokin leimamuodon ominaisuus on. Sen suuntaisia on naakankin piirrokset. Hartian pistotkin ovat olleet esillä ja selvä veitsenpiston muoto on piirroksissa ilmennyt. Ja lisäksi hieman mystinen ristinmuoto niiden toistamisessa.

Toisaalta sama mitkä aseet on verityössä olleet tai mikä järjestys. Henki lähti yhtä kaikki mitä raaimmalla tavalla ja vain yksi aikuinen on ollut todistetusti paikalla. Teonkuva on riittävästi selvillä oikeuslääkärin raportissa. Onko Hovin epäilyille perusteita punnitaan kohta.

"...näissä ...leimamuodon ominaisuus on"
Juu, selkeä, peittelemätön sellainen... (ja puhun nyt 'leimakirveestä'). Tavanomainen mainoslausekin loppuun 'oikeuksien giljotiinistä', istuu kivasti vanhaan murhamaailmaan.

*
Eihän "vammoja livenä' tarkastelleet puhuneet sorkan muotoisista vammoista. Mäkinenkin ehdotteli muuta. Sorkkapää tuli vasta 2009, kun joku halusi lausunnot juuri noista kuvassa olevista kahdesta - kolmesta - neljästä jäljestä.

Nuo 'parittaiset' jäljet eivät ole keskenään yhteneviä, ne ovat kooltaan eri pituisiakin. Tämä pidempi (n.6cm) olisi sorkkaraudaksikin julmetun iso.

Labran tapettu sika 2009:
Kuva
Sniper
Remington Steele

Sorry - Mäkinen ei oikein ole vakuuttanut. Lienee suurin tonttu esitutkinnassa. Eikä oikein poliisin rekotkaan. Mutta muistan patologin tämän johonkin maininneen.

Mutta ei sorkkaa täydy väkisin mukaan ottaa jos toisin näyttää. Halko tuskin kuitenkaan on selitys sorkanmuotoisiin vammoihin. Ja kuten sanottu - henki lähti, rikospaikka jäi tutkimatta ja tilanne ei astaloilla muutu.
Vastaa Viestiin