Tässä nyt joutuu itseään toistelemaan, mutta ehkä sekin on sallittua tällä palstalla.Kuolemannaakka kirjoitti: Sinänsä olen sitä mieltä, että edwinin esittämä teoria siitä, että kaikki nauhalla kuuluvat taustaäänet on etukäteen tehty ja muokattu jostain aikaisemmista pätkistä ja ties mistä äänistä, on paljon uskottavampi kuin spontaanisti juuri oikein menevä äänitys (tai sen yrittäminen). Jos Auer tekee valmiin nauhan, hän voi itse määrätä, mitä sieltä kuuluu, ja näin ollen lavastaa sen varaan. Mutta Auer ei voi lavastaa sen varaan, että sekä Jukka, häke että lapsi ovat samassa juonessa hänen kanssaan.
Toisaalta tietysti luulisi, että jos näkee vaivaa lavastaa miehensä kuolinhuutoja ja koostaa ja keräilee niitä ympäri nettiä, voisi ehkä tajuta laittaa sinne muutaman huppumiehenkin ähkäisyn lisäksi...
Oma lähtökohtani on tosiaankin, että taustaäänet tulevat sataprosenttisesti nauhalta, joka on tehty jo hyvissä ajoin. Itse murhayöltä nauhalla ei ole mitään.
Nyt kun tuon ajatuksen esittäämisestä on kulunut pari kolme vuotta, olen yhä vakuuttuneempi asiasta. Näillä sivuilla on ollut otteita poliisin pöytäkirjoista, joiden mukaan Auerin tietokoneilta on löydetty sadoittain äänitiedostoja; lähinnä lasten ääniä. Ja mikä on havahduttavaa, tietokoneelta on löydetty myös tiedostoja, joissa lasten ääniä on muokattu.
Olen joissakin viesteissäni kehottanut kuuntelemaan taustaääniä hieman nopeutettuna, jolloin äänenkorkeus nousee, ja mikä on lopputulos: ilmiselviä poikalapsen ääniä. Jukan älä älä-valitus on vauvan jokeltelua; samoin nauhalta kuuluu lapsosen ensiparkaisu synnytyssairaalasta; poikalapsen hieman itkuinen "vähän voit auttaaki" (tjsp), lapsen syyttelevä, "sää alotit", ärrää päräyttäen lausuttu "piaruu" jne.
Nauhuri kytkeytyy kuvaan siten, että ennenaikaisessa maailmassa äänitykset tehtiin kasettinauhurilla. Myöhemmin Auer on siirtänyt nauhoittuja tiedostoja tietokoneelle mikrofonin avustuksella. Tämän kuulee helposti siitä, että ääneen liittyvä, kasettinauhurin tuottama taustarahina katkeaa samanaikaisesti itse äänen kanssa.
En ymmärrä (enkä ole tutkinut) noista Ampujan esittämistä kuvista mitään, muttta se hieman ihmetytti, että tutkittavaksi on ilmeisesti otettu vain pätkä häkepuhelusta. Miksei ole tutkittu koko nauhaa? Pitkin matkaa on syntynyt sellainen vaikutelma, että syyttäjä hirttää itsensä aivan tarpeettomasti johonkin tiettyyn tapahtumainkuvaukseen. Ilmeisesti esimerkiksi edellä esitetyt ajatukset lasten äänten kuulumisesta nauhalta eivät ole olleet oikeudessa esillä millään tavalla.