Ehdinpä viimein kuroa tämän ketjun kiinni. Birgitan tapaus on "kummitellut" kyllä mielessä.
Manfreda kirjoitti:Valvontakamera-aiheesta puhelinkin tuossa kaksi sivua aiemmin ja sen pohjalta kysyin alalla työskentelevältä ystävältäni, kauanko tallenteita tavanomaisesti säilytetään. Ilmeisesti lain mukaan tallenteet pitää säilyttää 2 vkoa, sen jälkeen ne tavanomaisesti tuhotaan. Jos tämä pitää paikkansa myös julkisen liikenteen tallenteista, ei tätä arvokasta tietoa tosiaan ehditty ehkä viranomaisten taholta kerätä lainkaan talteen. Olisiko sitten tähän syynä reilusti katomisen jälkeen tehty ilmoitus kadonneesta tai poliisien hidas toiminta vaiko molemmat jää arvailun varaan sekin.
Kiitos näistä.
Ehkä molemmat asiat vaikuttavat. Ilmoitus on takuulla tehty myöhässä. Ihmetyttää myös, ettei Birgitan mainittua sukulaista yksilöidä sen tarkemmin. Jotenkin luulen, ettei kyse ole läheisestä perheenjäsenestä, enemmänkin etäisemmästä sukulaisesta. Läheisten luulisi olevan todella huolissaan…
Liekö Birgitta sitten yksinäinen tai vaihtoehtoisesti itsenäinen nainen, joka ei kaivannut elämäänsä turhia ylimääräisiä tuttuja. Miesystävä eri kaupungissa, Facebookissa minimaalinen määrä kontakteja… ottaen huomioon sen, että hän on kuitenkin käyttänyt sosiaalista mediaa (vertaus: tykkäilyt).
Mahtoiko tuo parisuhde olla tuore tai sitten vain muodollinen tapailusuhde. Erikoista ja surullista, että oikein ketään ei tunnu kiinnostavan isommin Birgitan kohtalo. Tai että kukaan osaisi edes arvailla Birgitan vaatetusta/asusteita/jotain. Toki joillakin ihmisillä on vaatekaappi täynnä vaihtoehtoja, mutta omat läheiseni osaisivat varmasti edes arvailla, mitä minulla on ollut päällä.
Miksi minulle nousee yhä mieleen, että joku (kuka?) on voinut myös johtaa poliisia harhaan – ns. vähättelemällä huolta Birgitan katoamisesta.
Yhtälailla kollegan mielenkiinnon puute on pöyristyttävää. Hänen sanavalintansa ihmetyttävät myös minua. Yksi maininta muutoin julkisella FB-tilillä… YKSI!
Jos minun ”yhteistyökumppanini” ei ilmestyisi sovittuun tapaamiseen, voisin lähinnä ärsyyntyä, jos hän olisi ns. tunnollinen, varmaan huolestuisinkin vähän…. mutta ellei hän saapuisi edes töihin hoitamaan sovittuja asiakkaita, olisin jo todella huolissani. Ja jos puhelinkin olisi vielä kiinni, niin menisin kyllä itse oven taakse ja seuraavaksi alkaisin kartoittamaan läheisiä. Mistään ei selviä, koska tämä kampaaja-Sassy sitten ihan oikeasti alkoi toimia. En tiedä... meitä on moneen junaan, mutta jos katoaminen koskettaisi noin läheltä, niin pyhittäisin kyllä aikani/energiani tapauksen selvittämiseen ja/tai sen mahdollistamiseen.
Manfreda kirjoitti:Kuinkahan vahva epäily henkirikoksesta tulisi tämän tyyppisessä katoamisessa olla, että kohteessa suoritettaisiin teknistä tutkintaa? Onko todella niin, että koska ei ole kroppaa eikä vihjetietoja, ei myöskään aloiteta tutkintaa. Ei tietenkään edelleenkään varmaksi voi sanoa etteikö jotain perustutkimuksia salongissa olisi tehtykin poliisin toimesta.
Niinpä. Epäilen, että paikalla on ainoastaan käyty kuulemassa työkaveria muodon vuoksi. Sääli. Birgitan puhelimen paikantuminen työpaikan läheisyyteen useampi tunti mainitun palaverin jälkeen, jonne hän ei saapunut/ilmoittanut esteestä, ei käy mitenkään järkeen.
Toivottavasti tämä tapaus ei jää ikuiseksi mysteeriksi.