Ennen Tuija Niemeä nauhoite oli ollut Mäkisen hallussa:ulkosuomalainen kirjoitti:Turre,
Ei voi.
Ampujan ryhmän lähteenä on Nicelog p33412_011206_tahtisenkatu_C8aud.
ynna KRP:n liite 15 A.
Oletan, että Suomessa on systeemi todisteiden säilyttämisestä ja varastoimisesta ja että esim. alkuperäisen Nicelog nauhoituksen kopioinneista ja kopioijista löytyy systeemistä jälki, kun kerran näet esim. ihan perus Word ohjelmassa, koska olet viimeksi fileen koskenut.
Sisotalolla on kuva KO:n arkistossa kuuntelemastaan CD levysta. Onko se alkuperainen "virallinen" KRPn Tuijan Porin poliisilta vuonna x saama ja kuuntelema tallenne, who knows.
Oletan kuitenkin, että fiksuna miehenä Ampuja on selvittänyt kuuntelemiensa ja muilla kuunteluttamiensa tallenteiden alkuperän ja Nicelog vastaavuuden, koska siitä tulee varmaan oikeudessa kysymys.
Hovissa 2014 kuultua:
1:16:00-> Mäkinen oli saanut Tuija Niemeltä äänenkäsittelyohjelman (''soundforce''??sainkohan sanasta selvää), hän oli kuunnellut nauhan moneen kertaan,
Käräjillä 2013 kuultua:...niin että sain tehtyä sen litteroinnin mitä siin nyt on ja toimitin sen sitten taktisel tutkinnal...mahdollisimman nopeasti ensimmäisiin palavereihin ja taktiselle tutkinnalle.
Manner: Oletteko kuunnelleet hätäkeskustallentta.
Mäkinen: Joo, me saatiin se heti silloin alkuvaiheessa ja mää litteroin sen tutkijoitten käyttöön. Mulla oli tietokone ja Sennheiserin kuulokkeet ja Soundforce (kuulinko oikein?? Tara) äänenkäsittelyohjelma. Niillä mä sitä sitten kuuntelin. Moneen kertaan. Mää sain siitä hidastettuu ja pätkittyy ja leikattuu jonkin näkösen ääniotteen, ja mä näin sen graafisesti ja kuulin kuulokkeista ja kelasin sitä edestakaisin ja litteroin sitä parhaani mukaan. Se on tuolla varmaan jossain, tutkijoitten käytössä....