pallokala kirjoitti:Parahin Maruna: Valitettavasti en, edes tummennusten ja alleviivausten kera, ala korjata ehkä tahatonta tai ehkä tarkoitushakuista vaikeuttasi ymmärtää lukemaasi kokonaisuutena. Takerrut yksittäisiin sanoihin, kenties, koska et voi osoittaa kokonaisuudesta asiavirheitä irroittamatta sanapareja asiayhteydestään. Vain maallikko alkaa edes ajatella, että jos mainitaan aivot ja tunne-elämä kahtena eri sanana, niin tarkoitetaan konkreettisesti että tunteet eivät syntyisi aivoissa eikä niihin vaikuttaisi biokemia. Mutta my bad, aina on omassakin ilmaisussa parantamisen varaa, vaikka kuinka selkeästi yrittäisi kirjoittaa. Olisi pitänyt kirjoittaa vaikkapa "aivot ja siten tunne-elämä".
Vaan enpä nyt ala semantiikasta enempää chattailemaan, ei liene palstan hyvän tavan mukaistakaan.
En myöskään ala postailla tänne Valviran rekisteröintinumeroita tai muita tunnistetietoja, kun sekään ei ole oleellista sen kannalta mikä alkuperäisen viestini ydinajatus oli. Ne jotka halusivat tai joita edes kiinnosti ymmärsivät varmasti pointin, joka minulla oli. Eri mieltä siitä saa toki olla.
Todella toivon, että Sergeyllä on tukiverkostot kunnossa ja turvallisia kanavia, jota kautta käsitellä tätä asiaa. Kaiken sortin traumojen jälkihoito ei tässä maassa ole koskaan ollut oikein hyvissä kantimissa. Todella toivon, että ei ainakaan tätä foorumia lueskele.
Ps. vinkkinä, että jos haluaa jaella faktaa eri lääkkeistä, niin huomattavasti syvällisempää tietoa saa Fimean sivuilta. Lääkeinfossa on maallikoille tarkoitetut pakkausselosteet, jotka eivät juurikaan valaise kaikkia indikaatioita tai annostusohjeita. Tai käyttöön liittyviä varoituksia ja käyttöä yleisestä ohjeistuksesta tarkoituksella poiketen. Sen sijaan Fimean valmisteyhteenvedot pääsevät jo liki yksi yhteen Pharmaca Fennican kanssa. Esimerkiksi keskustelussa esiintyneestä Roaccutanista on 13 sivua tekstiä. http://www.fimea.fi/laaketieto/valmiste ... t/laakkeet
Kirjoitin sinulle hyvä nimimerkki "Pallokala":
"Pallokala" kirjoitat, että kyse on kyvyttömyydestä, joka on paitsi biokemiallinen ilmiö, myös täydellinen henkisten voimavarojen ehtyminen. Aivot ja tunne-elämä eivät enää sinun mukaasi enää toimi. Mikäli koulutuspohjasi olisi lääketieteellinen tai jollakin muulla tavoin luonnontieteellinen, et varmaankaan erottelisi aivoja ja tunteita toisistaan. Aivojen ja tunne-elämän toiminta eivät ole kaksi toisistaan eroteltavissa olevaa asiaa, muutoin esim. masennusta ei voitaisi hoittaa esim. sähköshokein tai magneettistimulaatiolla. Tunteet syntyvät aivoissa. Ja masennuksen aiheuttamia muutoksia on mahdollista mitata fysikaalisin ja kemiallisin menetelmin. Moni psykologi (käyttäytymistieteilijä) rummuttaa sen puolesta, kuinka masennusta voidaan hoitaa ilman psykiatrin (mielenhoitoon erikoitunut lääkäri) määräämiä fysikaalisia hoitomenetelmiä eli lääkkeitä, sähköshokkeja ja magneettistimulaatiota. Näin varmasti on, jos masennus on reaktiivista eli ulkoisista tekijöistä johtuvaa (esim. läheisen kuolema, työpaikan menetys jne.) ja luontteeltaan lievää. Sen sijaan endogeenisessa ja/tai vakavammassa masennuksessa on lukemani mukaan saatu hyviä hoitotuloksia useimmiten vain, jos keskusteluun on liitetty lääkehoito ja/tai sähköshokkihoito. Näin on luettavissa netissäkin julkaistuista, tieteellisiä tutkimuksia koskevista dokumenteista.
Sinun ei tarvitse postailla minulle mitään Valviran-numerosarjoja. Näin jo aiemmista viesteistäsi, että pohjakoulutuksesi ei ole luonnontieteellinen, eli et ole lääkäri. Lääkärikoulutuksessa kuten minunkin koulutuksessani suoritetaan biokemian cum laude kokonaisuus. Ehkä tästä johtuen
lääkäreillä eli lääketieteen ammattilaisilla on moniin vaivoihin erittäin fysikaaliskemiallinen lähestymistapa, jota myös minä ymmärrän.
Valviraan rekisteröidään, ja jokainen voi nämä rekisteröinnit Julki-Terhikki rekisteristä tarkistaa, muun muassa kaikki laillistetut, seuraavien ammattinimikkeiden haltijat:
-
lähihoitajat ja sairaanhoitajat (eli
hoitotyön ammattilaiset, joiden tehtävä on mm. toteuttaa lääkärin määräämät hoitotoimenpiteet potilaille ja tukea potilasta
-
lääkärit (eli pitkälti luonnontieteeseen pohjaavan koulutuksen saaneet, potilaan lääketieteellisen hoidon asiantuntijat)
-farmaseutit (alempi tutkinto), proviisorit (ylempi tutkinto), jotka toimivat lääkkeiden asiantuntijoina
Kun kirjoitin, ettei koulutuspohjasi vaikuta luonnontieteelliseltä, ja ettet varmaankaan ole lääkäri erotellessasi aivot ja tunteet toisistaan,
en tarkoittanut ettet voisi olla hoitotieteen ammattilainen eli lähi- tai sairaanhoitaja. Tai voit olla esimerkiksi mielenterveyshoitajasta tai sosiaalikasvattajasta psykoterapeutiksi pätevöitynyt henkilö.
Pysyn siis väitteessäni, että laajaa luonnontieteeseen pohjaavaa, lääkärinkoulutusta et omaa.
Yhtä hyvin voit olla Fimeaa mainostava farmaseutti. Fimean sivustot eivät ole minulle mitenkään tuntemattomia. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Roaccutan lääkettä saadaan määrätä puberteetin saavuttaneelle 12-vuotiaalle. Toisin kuin ystäväsi Millie väitti.
Sekä äitini, sisareni että serkkuni ovat kaikki erikoissairaanhoitajia. Sinun tekstisi muistuttaa lähinnä heidän puhettaan. Tai sitten olet joku minulle tuttuja Fimean sivustoja mainostava farmaseutti tai vaikka joku sairaanhoitajasta psykoterapeutiksi pätevöitynyt henkilö.
Veikkaampa, että jos olisit joku maamme 10 tuhansista sairaanhoitajista, tietäisit että lähi-ja sairaanhoitajat ovat hoitotieteen ammattilaisia ja lääkärit potilaan hoidon lääketieteellisiä asiantuntijoita. Sairaanhoitajan koulutus sisältää huomattavasti enemmän potilaan ja omaisten kohtaamisen ja tukemisen opettelua erilaisissa hoitotyön tilanteissa kuin lääkärien.
Lääkärien koulutus pohjaa pitkälti luonnontieteisiin ja elimistöä tarkastellaan syvällisesti biokemiallisia ilmiöitä opetellen.
Sinänsä minulla ei ole mitään lähi-ja sairaanhoitajia eli hoitotieteen ammattilaisia vastaan. He ovat usein käytökseltään huomattavasti empaattisempia henkilöitä kuin lääkärit. Tämän takaa paitsi koulutus, koulutuksen porttina olevat psykologiset testit.
En spekuloi kuka nimeltäsi noin tarkkaan ottaen olet, mutta kun aivan itse otit esille Valviraan rekisteröimisesi ja hoitoalalla toimimisesi, esitin arvion, mitä ammattikuntaa saattaisit edustaa
PS. Hyvä aloitteleva nimimerkki "Pallokala", kirjoituksesi toi mieleen minua netissä vuosia kiusanneen henkilön. Joka mm. vietitti minulle: "Mä oon myrkyllinen pallokala, ja teen elämästäsi helvetin."
En esiinny nimimerkillä "Marja" tai muilla M-kirjaimen sisältävillä nimimerkeillä. Toisin kuin minuna netissä esiintymään, pyrkivä, jo vuosia vainonnut ja mustamaalannut TimoP-mies.