Vespa velutina kirjoitti:
Tuomion perusteluineen tulisi kuitenkin olla mahdollisimman julkinen.
No tämähän on jo ihan lain vaatimus: julkisuus on pääsääntö, salassapito poikkeus. Ja poikkeus on mahdollista vain, kun lain vaatimat edellytykset täyttyvät.
Vespa velutina kirjoitti:Olen eri mieltä Lomaxin kanssa siitä, että julkinen seloste kertoo hyvin vähän tuomiosta. Se kertoo tai sen pitäisi kertoa siitä kaiken olennaisen. --
Lyhensin taas lainausta, ettei turhaan tule liian pitkä.
Julkinen seloste antaa pienen silmäyksen siihen, minkätyyppisiä asioita on käsitelty, mutta se ei sinänsä selvennä tuomion perusteluja.
Ja sehän on ihan totta, että rikoksista ei tiedetä oikeastaan yhtikäs mitään: ei tiedetä kuka teki, mitä teki ja kenelle. Ja e, mikä taas jää havaitsematta, että se on erittäin tyyppillistä seksuaalirikoksissa, että kyseessä on sana sanaa-vastaan tilanne. Oli kyse sitten lapsen tai aikuisen raiskaaminen. Minua ihmetyttää suuresti, että monet ovat Auerin tapauksen johdosta heittämässä vapaan todistusharkinnan romukoppaan ja ottamassa tilalle jotain määrämuotoisia todistusvaatimuksia. Sillä päästään siihen, että hyvin harvassa raiskauksessa pystyttäisiin ketään tuomitsemaan ja jos kukaan ei ole näkemässä, niin sitä ei ole tapahtunut. Sitäkö tässä haetaan takaa?
Ja murhatuomiossa annettu "seloste" oli siis lehdistötiedote.
Ja en nyt tiedä oikein, mitä mieltä olet, koska toisaalta sanot, että julkinen seloste kertoo kaiken olennaisen, mutta toisaalta olet sitä mieltä, että se on huonosti laadittu.
Ja sitten taas vähän foliopipoilua, et varmaankaan kannata Auerin tuhlaamasta voimiaan mihinkään purkuhakemukseen, kun meidn oikeuslaitos on niiiin epäluotettava ja salettiin korruptoitunut.

Ja sitten tietenkin sillä selitetään, miksi purkuhakemus hylätään (kuten Kukan kohdalla jo kävi)
sisotalo kirjoitti:Suomen ongelm on se, että lehdet ovat luoneet itselleen salailuongelman kun ne eivät kerro seksituomioiden perusteita. Ainoa joka julkistetetaan mitä rumimmallatavalla on tuomittu, oikein tai värin, hänen nimensä komeilee lehdessä. Näin tehtiin Jens Kukalle kun vielä salattiin Auerin lapsista oli kysymys. Hänen puolustajansa Hakanen toi asian esiin oikeuden istunnossa, joka ei suinkaan merkitse julkisuutta ja sai kovat sakot.
Siis miten ihmeessä lehdet luovat salailuongelman, kun se on tuomioistuin, joka määrää asianomistajien henkilöllisyydet salattaviksi? Itse näkisin, että lehdistöllä on jonkinsortin journalistinen etiikka. Syytettyjen nimethän eivät ole oikeastaan koskaan salaisia (eikä lehdet niitäkään aina julkaise, vaikka eivät salaisia olekaan). Ja mietipä, miksi asianomiomistajien henkilöllisyydet salataan. Siksi (ainakin lehdistö, joka omaa moraalin), ei niitä julkista.
sisotalo kirjoitti:Seksituomioista noin puolet tehdään vain osittain salatun aineiston perusteella, Murha tuomiota ei ollenkaan. Ulvilan surma ja tämä lsh-juttu ovat aivan omassa kategoriassaan. Lain vastaista salailua on käytetty kaikin tavoin. Ensin lsh todistukset 60 vuodeksi kokonaan salaiseksi ja sitten vielä Minna ja Ari Auerin kuulustelu Ulvilan surmasta pantiin ovien taakse sillä verukeella ett he olisivat voineet puhua osuudestaan lsh-juttuun.
Lukaisin tuon selvityksen, ihan mielenkiintoista. Ja jos hiuksia halotaan, niin seksuaalirikoksissa aineisto on oikeastaan 100% vähintäänkin osittain salattu (lääkärintodistuksia jne. arkaluontoisia asiakirjoja vähintäänkin salataan).
Ratkaisuista taas n. puolet oli kokonaan salattu, itselläni oli tästä negatiivisempi kuva. Eli Auerin ja Kukan kohdalla ei todellakaan ole mikään spesiaalitapaus, vaan aika normimeininki. Se on se, mitä olen hakenut takaa, eli salaaminen ei ole mitenkään epänormaalia, vaan suhteellisen yleistä tämäntyyppisissä rikoksissa.
Mutta mielenkiintoinen heitto sisotalolta, että asiantuntijat ovat arvioineet Auerin saaman korvauksen määräksi 100 000e. Itse en ole törmännyt tällaiseen arvioon missään muualla kuin sinun viesteissäsi. Muualta on tullut lähinnä kommenttia "ennätysmäinen" "todella suuri", jolloin keskimääräinen korvaus (jolla itse taisit tuohon summaan päästä) ei ihan sitä täytä.