Lahti 2016: Opettajalta meni hermot oppilaisiin - sai potkut

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Lassie
Jessica Fletcher

Re: Opettajalta meni hermot

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Huono (vittumainen ja epäkunnioittava) asenne koulussa joka näkyy tekojen tasolla häiriköintinä, "ime munaa" -puheena opettajille ja muuna perseilynä. Kotiloista lähdetään, jos poissuljetaan adhdt ja muut trendikkäät selitykset (joskus paikkansapitäviäkin) pois. Kotioloista lähdetään, tarkennetusti (kts ao kappale) vanhemmista lähdetään.

Jos vanhemmat eivät ole osanneet kasvattaa lapsiaan murrosikään mentäessä, nämähän käyttäytyvät kuin 2-vuotiaat edelleen. Toisaalta häiriköivä nuori voi oirehtia kotilojaan koulussa, haistattelevatko vanhemmat kotona toisilleen, ovatko vanhemmat itsekin hieman häiriköitä ja/tai onko kotona hankalat olosuhteet konkurssin, työttömyyden, päihteidenkäytön, avioerojen ja vastaavien vallitessa. Edelleen, vaikka kotona olisi hankalatkin olosuhteet, riippuu täysin siellä asuvista ihmisistä, vastuussa olevista aikuisista miten asioihin suhtaudutaan ja puretaanko kräniä lapsiin vai osataanko olosuhteista riippumatta olla kunnollisia vanhempia.

Lainasin useampaakin kirjoittajaa, hyviä kohtia "kotioloista lähdetään"- aiheen ääreltä.
UglyBetty kirjoitti: ....
Häpeäisin silmät päästäni ja ties mitä muuta, jos oma kakara heittäis noin typerän "mä näytän tän mun mutsille, ime munaa" tms. :roll:
No, ehkä vanhemmiltaan oppinut..?

Mä oon niin kyllästynyt siihen, että joka paikassa vanhemmat sanoo, että "ei meidän jezzica-niconapoleon oo tehnyt mitään" :shock:
Ihan sama vaikka ois kuinka monta asian nähnyttä pyörittelemässä silmiään, että et voi olla tosissas.
Itse osaan olla kriittinen kun omista lapsista on puhe, tiedän että sitä totuutta voidaan joskus muunnella, mutta nykyään miltei poikkeuksetta se mun kriittisyys on vain haitaksi: Kun en suoralta kädeltä kiellä että ei, mun lapsi ei ole tehnyt mitään, vaan tenttaan ja motkotan lapselle, se mun lapsi on automaattisesti koko homman syypää.

Mun ipanat on kaikki kouluikäisiä ja aina olen painottanut ottamaan muut huomioon jne.
No, kynnysmatoiksi miltei on joutuneet. Röyhkeät käyttää häikäilemättä kilteimpiä hyväksi jo pienestä pitäen ja vähät välittää käytöstavoista.
Nyt jo jonkun aikaa on pitänyt painottaa että "pidä puolesi, älä anna muiden jyrätä" jne.
Niinpä. Tässäpä ollaan asian ytimessä, kun on vanhempia ja "vanhempia" . Niiden joiden pitäisi pitäisi puuttua jälkikasvunsa puuhiin ja harjoittaa kunnon vanhemmuutta, eivät sitä tee - siinä missä kunnon vanhemmat ehkä liikaakin suomivat lapsiaan entistä kunnollisemmiksi. Mtv:n lehtijutussa oli mainittu samasta asiasta näin:
Vanhempainilloissa eivät käy ne vanhemmat, joiden pitäisi
Lahtinen sanoo, että vanhempainillat ovat hyviä paikkoja käydä läpi tilanteita.

– Tämä on nyt kärjistetysti sanottu, mutta valitettavan usein vanhempainiltoihin tulevat vain ne vanhemmat, joiden lapsien kanssa ei ole mitään ongelmia.

– Joskus myös vanhempien näkemykset koulun järjestyssäännöistä saattaavat olla jopa täysin eriävät.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ia/6116836
MissMystery kirjoitti: ....

Tässäkin tapauksessa ainakin itse ymmärrän opettajaa todella hyvin, varmasti meno muuttunut aika paljon vielä hurjemmaksi kun kaikki jaetaan somessa nykyään ja lasten kasvatuskin on monien vanhempien tahoilta ulkoistettu kokonaan päivähoitoon ja kouluihin joissa resurssit koko ajan pienenee. Tossa pitäis kyllä vanhempien katsoa peiliin koska opettaja on ihan oikeassa. Itse olisin saanut tommosesta käytöksestä korvilleni ja vähintään kolme viikkoa kotiarestia joka olisi myös totaalisesti valvottu että toteutuu. Kunnioitus esivaltaa ja auktoriteetteja kohtaan puuttuu tältä meidän pullamössösukupolvelta kokonaan valitettavasti.
Nimenomaan. Kunnioitusta ei ole opettajia kohtaan, luullaan että tullaan perseilemään kouluun ja katsotaan kuka onkaan niin näppärä opettaja, että saattaisi herua kunnioitusta jos oppilaista siitä sattuisi tuntumaan. Oppilailla on toisin sanoen valta, se on kääntynyt näin nykyaikana. Ennen vanhaan vuosikymmeniä sitten se oli toisinpäin, riippumatta oliko edessä mummo-opettaja, kimeä-ääninen naisopettaja, kömpelö miesopettaja vai juuri se lempimaikka kunnioittivat työtä tekevää ihmistä edessään.
Gladys kirjoitti:....

En missään nimessä puolustele huonosti käyttäytyvää nuorisoa, mutta jotenkin näen asian niin, että tässä yhteiskunnassa ei ole lapsilla eikä nuorillakaan helppoa. Kun aikuisilla menee enemmän tai vähemmän päin persettä, niin mitä voi odottaa heidän lapsiltaan? Kun aikuisilla on älyluuri kasvanut käteen kiinni, niin mitä voi odottaa heidän lapsiltaan?
....
Huolimatta olosuhteista, vanhemmuutta odotetaan. Mutta se ei ole itsestäänselvää, näinhän se on nykyaikana. Lapsia hommataan ja ollaan "vanhempia".

Ystäväni on töissä lastentarhassa opettajana, kertoo että jo siellä näkee, kuinka häiriintyneitä osa lapsista on varhaisessa iässä ja kun on vanhempia tavannut, sanonut että ei ole ihmekään mistä häiriintynyt käytös oirehtii, kotioloista.

Vanhemmat vastuuseen. Siinä olisi lakipuolelle myös tekemistä, sakkoa virkavallalta kotiin jos ei ala lapsi varoituksista ja puhutteluista huolimatta käyttäytyä. "Kasvatuksen laiminlyönti"-sakko kehiin. Eiköhän ala kasvatusta löytyä, kun mennään raha-asioihin. 8)
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.
Lassie
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Katsoin vastikään tosipohjaisen ja inspiroivan elokuvan häirikkömaineiseen Harlemin kouluun menevästä sinnikkäästä ja kekseliäästä opettajasta, The Ron Clark Story (löytyy käsittääkseni youtubestakin) . Miten hän onnistui - vastoin odotuksia - saamaan luokasta menestyksekkään. No, kappas vaan salainen resepti on tässä:

1) Selkeät säännöt kehiin. Näihin kuuluivat mm. kohtele toisia kunnioittavasti. Opettaja laati säännöt ja esitteli ne luokalle, sanoi että seuraamuksia tulee jos ei säännöt käy. Johdonmukaisesti myös piti linjansa. Taustalla siis reiluus ja jämptiys.

2) Hyvät hermot. Häirikkömäisesti käyttäytyvän lauman saaminen kuosiin voi viedä aikansa ja Ron Clarkilla paloi yhdessä kohtaa käämit. Mutta sinnikkyys lopulta palkittiin.

3. ) Yli normaalien rajojen menevä välittäminen, opettamisen tekeminen suurella sydämellä. Sääntöjen ohella Clark sanoi ensimmäisesta päivästä lähtien, että täällä ollaan "perhe" jossa välitetään. Ron Clark ramppasi oppilaiden kotona, teki asioita joita kukaan ei velvoita tekemään missään opetussuunnitelmassa.

4. ) Kekseliäisyys, keinolla millä hyvänsä saada oppilaat haluamaan opetusta ja menemään eteenpäin. Ron Clark oli niin sinnikäs, että hän ei halunnut kenenkään luovuttavan ja lähtevän luokasta. Ei halunnut lähteä itse luokasta eikä että kukaan oppilaistakaan lähti.

5) Kaikkien edellämainittujen asioiden summa ja yhteisvaikutus.

Nämä tällaiset ovat harvinaisia opettajia ja heiltä onnistuu ns. mahdotonkin. Mutta jokaiselta opettajalta ei voi vaatia näitä, niihin olisi ihanteellista pyrkiä mutta käytännössä harva opettaja tekee enemmän kuin suunnitelmat ovat jne.

Toisin sanoen, yleisellä tasolla tarvitaan kohennusta ja "jämptiytystä" koulujen valtuuksiin. Kun peruasasiat saadaan hollille (kännykkäsääntely, valtuudet jne), siinä olisi hyvää perustaa jolta rakentaa nykyaikasta koulujärjestelmää. Mutta ensin perusasiat kuntoon.

Välittämista ja jämptiyttä kouluihin. (Eivät poissulje toisiaan!)
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.
sine qua non

Viesti Kirjoittaja sine qua non »

Nykyään vaikuttaa olevan yhä enemmän vallalla ajattelu, että vanhemmat ja lapset ovat koulujen ”asiakkaita”, jotka ovat palvelun tilaajan asemassa sanelemassa, mitä ja miten kouluissa tehdään. Palaute on välitöntä, jos palvelu ei miellytä. Koulut ovat osaltaan itse vastuussa tästä kehityssuunnasta, koska yksilöllisyyden huomioimista ja valinnanvapautta on lisätty ehkä joissakin kohdissa liikaa, ehkä joissakin tilanteissa vähän väärissä kohdissa.

Yhteiskunta kokonaisuudessaan on ollut aina vain holhoavammilla käytännöillään kutistamassa kotien kasvatusvastuuta. Epävarmojen ihmisten kohdalla asiantuntijavallan korostuminen kasvatustyössä voi johtaa oikeasti sellaiseen hämmennyksen tilaan, että ei uskalleta enää luottaa arkijärkeen ja omaan elämänkokemukseen ja tietoon lasten kanssa vaan kysellään kovin vähäisissäkin asioissa ”asiantuntijoiden” neuvojen perään. Ei uskalleta ottaa vastuuta eikä luoteta omaan aikuisuuteen ja vanhemmuuteen.

Ennen sanottiin, että koulu on lapsen työ. Se ei tarkoita, että mitä tahansa pitäisi lapsenkaan ottaa vastaan koulussakaan kyseenalaistamatta, tai että päivien pitäisi kulua puurtaen ja ilotta suorittaen, vaan että kodeissakin asennoiduttaisiin siten, että kouluvuoden aikana terveen lapsen elämässä ensisijalla on koulunkäynti ja tuettaisiin lasta kouluun liittyvissä asioissa. Oltaisiin kiinnostuneita siitä, mitä koulupäivään on kuulunut, mitä oppitunnilla on opittu, mitä päivän aikana on muuten tapahtunut. Vanhemmat osoittaisivat lapselle, että lapsen koulunkäynti on hyvin tärkeää heille.

Koulua ei käydä koulua vaan elämää varten, mikä tarkoittaa sitä, että koulussa opitaan niitä taitoja, joita myöhemmin elämässä tarvitaan. Toki muitakin taitoja on. Koulussa ei voi olla aina ”kivaa”, opiskelu voi olla työlästä. Ulkoa opettelua ei voi tyystin välttää. Opettajatkaan eivät kaikki ole parhaita mahdollisia, he tekevät virheitä, ovat joskus kohtuuttomia. Opettajien ”vioista” voi keskustella lapsen kanssa, ja jos näyttää, että opettaja on toiminut väärin, niin kyllä voi kertoa olevansa lapsen kanssa yhtä mieltä sellaisellakin tavalla, joka ei torpedoi lapsen kunnioitusta opettajaa kohtaan.
Tovi
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Tovi »

Nykyään ei saa pitää kuria, jos koulun terkkarilla lapsi sanoo saaneensa tukka pöllyä kotona kerrankin, menee ilmoitus sosiaalitoimeen ja ne ilmoittaa jo siitä yhdestä kerrasta poliisille.
Sanonpahan vaan että päin vittua menee, miettikää mikä meno täällä on kun näiden oppilaiden lapset ovat nuorisoa ja me vanhuksia....
J.Maybrick
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

^^^Lassie: Vieläkö tämä Ron Clark on elossa ja hengittelee? Jos näin on niin sitten todella ihmettelen. (Näkyis olevan vielä nuorehko mies). Ehkä hänen palkkansakin pesee suomalaisopettajan palkan kirkkaasti.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^Eikös tämmöisistä ihmeopettajista ole enemmänkin elokuvia tehty Hollywoodissa?
Jotenkin olen aina luullut, että ovat fiktiota. Mutta että ihan tositapahtumiakin mukana siis. :shock:

Minä muistan sen, että kun meidän koulussa oli tarkkailuluokka, niin nämä häiriköt välitunteili ja ruokaili eri aikaan. Oikeastaan heitä ei nähnyt, kuin kouluun mennessä ja tullessa.
Nykyään tämä olisi varmasti kiellettyä. Tälläinen yhteiskunnasta erillistäminen.
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

Lassie kirjoitti:2) Hyvät hermot. Häirikkömäisesti käyttäytyvän lauman saaminen kuosiin voi viedä aikansa ja Ron Clarkilla paloi yhdessä kohtaa käämit. Mutta sinnikkyys lopulta palkittiin.
Tätä tosin täytyy vaatia jokaiselta opettajalta. Videolla esiintyvä opettaja ei taida olla sopiva mihinkään asiakaspalvelutehtäviin, kun tunteet näyttävät ottavat vallan pienestäkin ärsytyksestä ja kierrokset menee rajoittimen yli reilusti. Tai voihan se olla niinkin, että tämä opettaja kärsii kovasti seksuaalisen läheisyyden puutteesta, tuollaiset tyhjästä huutajat, kun eivät parisuhdemarkkinoilla ole välttämättä niitä halutuimpia kumppaneita.
Madeline_Poel
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Madeline_Poel »

Jukka Siintonen kirjoitti:
Lassie kirjoitti:2) Hyvät hermot. Häirikkömäisesti käyttäytyvän lauman saaminen kuosiin voi viedä aikansa ja Ron Clarkilla paloi yhdessä kohtaa käämit. Mutta sinnikkyys lopulta palkittiin.
Tätä tosin täytyy vaatia jokaiselta opettajalta. Videolla esiintyvä opettaja ei taida olla sopiva mihinkään asiakaspalvelutehtäviin, kun tunteet näyttävät ottavat vallan pienestäkin ärsytyksestä ja kierrokset menee rajoittimen yli reilusti. Tai voihan se olla niinkin, että tämä opettaja kärsii kovasti seksuaalisen läheisyyden puutteesta, tuollaiset tyhjästä huutajat, kun eivät parisuhdemarkkinoilla ole välttämättä niitä halutuimpia kumppaneita.
Nyt katsoin videot uudestaan ja täytyy kyllä sanoa, että siellä jos on yksi kersa leikkinyt kännynsä kanssa ja tää opettaja on kilahtanut (tai saanut "viimeisen naulan arkkuun"), mutta ei herranjumala tuota kirkumista ja riehumista, ihme että rehtori ei ole pyytänyt suoraan psykiatriselta tulla hakemaan.., sen verran järkyttäviä open jutut oli.
Toivottavasti saa kunnon terapiaa ja kersoilta pois puhelimet tunneilta!
Kukaan ei ymmärrä minua, en edes minä itse
debbie

Viesti Kirjoittaja debbie »

:shock: Olin opettajaa kohtaa ymmärtävä ennen kuin näin tuon videon. En pystynyt katsomaan sitä edes loppuun, sen verran vahva myötähäpeä ja inho nousi pintaan.
Siis ei tuolla tavalla nuorille puhuta.
Tiedän kyllä, miten pahimmillaan 8. luokkalaiset opettajaa voivat kohdella, mutta tuollaista pimahdusta ei kukaan ammattikasvattaja voi saada, jollei ole mieleltään epävakaa tai sairas.
Tuosta ei kyllä opettaja paljon alemmas auktoriteettiasemaansa alenna.

Jonkun olisi pitänyt tulla tuon tilanteen keskelle viemään tätiä hoitoon.
Tiina
Sherlock Holmes

No niin. Opettajillekin "haalarikamerat". :D

US: Nettipoliisi Marko Fobba Forss Lahden tapauksesta: Kannattaisiko koulujen videoida oppitunnit?

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art23 ... hnet.fi%2F

Helsinkiläinen nettipoliisi Marko Fobba Forss käsittelee Uudessa Suomessa julkaistussa blogissaan Lahden Kärpäsen koulun tapausta. Hän kirjoittaa somessa levinneestä videosta, jossa Lahden Kärpäsen koulun opettaja saa pitkähkön raivokohtauksen oppitunnilla provosoiville oppilaille.

- Video on herättänyt melko paljon myötätuntoa opettajaa kohtaan, mutta myös kyselyjä siitä, voiko opettajaa kuvata.

Perusopetus on julkista, joten Forss toteaa, että rikoslain mukaan luokassa kuvaaminen voisi lähtökohtaisesti olla sallittua. Kuvaaminen on laitonta koulun pukuhuonetiloissa ja vessoissa.

- Koulu voi rajoittaa järjestyssäännöissä kuvaamista tiettyyn pisteeseen asti, mutta ei kieltää sitä koulun alueella kokonaan. Myöskään älypuhelinten tuomista koululle ei voi kieltää. Koululla on oikeus kieltää älypuhelimen käyttö oppitunnilla ja opettajalla oikeus ottaa älypuhelin pois, jos se häiritsee opetusta tai oppimista.

Opettaja ei kuitenkaan saa tarkastella puhelimen sisältöä, saati poistaa sitä. Siksi oppilas pystyy halutessaan myöhemmin julkaisemaan kuvaamansa materiaalin. Marko Forssin mukaan opettajasta otetun tavanomaisen valokuvan julkaiseminen somessa ei ole rikollista. Kuvan yhteyteen mahdollisesti liitetyt saatesanat voivat täyttää esimerkiksi kunnianloukkauksen tunnusmerkistön.

Forss muistuttaa, että yksittäiset videopätkät voivat antaa melko vääristävän kuvan kokonaistilanteesta. Siksi hän ehdottaa harkittavaksi, että koulu tallentaisi oppitunnit.

- Esimerkiksi poliisilla on ollut jo jonkin aikaa testauksessa haalarikameroita, joista on saatu hyviä kokemuksia. Kamerat ovat parantaneet poliisin, mutta myös asiakkaan oikeusturvaa, koska tilanteista on saatu kokonaisvaltainen tallenne videolle.

- Voisiko oppituntien ja koulun alueen tapahtumien tallentaminen videolle lisätä myös opettajien ja oppilaiden oikeusturvaa? Oli sitten kyse raivokohtauksista, tai vaikka oppilaiden välisestä kiusaamistilanteesta.
Unhola
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Unhola »

Kyllä minunkin nuoruudessani (kymmeniä vuosia sitten) jotkut opettajat raivosivat tai puhuivat sopimattomia. Meille vain ei olisi tullut mieleenkään valittaa sellaisesta tai tehdä siitä mitään julkista asiaa. Se olisi tuntunut liioittelulta. Tosin silloin ei ollut nettiä...
Kieltämättä nämä nykylapset (aika pienetkin) käyttäytyvät "vapaasti". Joka paikassa pidetään meteliä. Mitään itsesuojeluvaistoa ei ole, vaan vieraille ihmisille huudellaan mitä tahansa tuolla kadulla.
debbie

On väärin, että opettajan pimahdus on kaiken maailman nähtävillä ja kuultavilla, mutta sinänsä hyvä, että opettajan käytös ei jäänyt vain oppilaiden kertomuksen varaan.
Tuo on ihan pimeää käytöstä opettajalta.
Erityisluokissa oppilaat voivat olla todella haastavia, mutta opettajan velvollisuus on suhtautua heihin ammattimaisesti, eikä hysteerisen henkilökohtaisesti.

Multa ei nyt kyllä heru opettajalle kauheasti myötätuntoa. Jos pahimmassa teinikapinassa olevien edessä vetää tuollaiset pellehermannihepulit, niin ei siinä mitään luottamusta tule ikinä syntymään puolin eikä toisin.
Vaikka nuoret olisivat kuinka hemmoteltuja ja veemäisä, voi heidän kanssaan kuitenkin yrittää kahden kesken jutella ja jollain lailla osoittaa, että kuitenkin välittää. Nuoret ovat aika herkkiä vaistoamaan, kuka on aidosti ystävällinen.
Hysteerinen, kimittävä ja herkkähipiäinen nainen ei ehkä herätä luottamusta.
debbie

Sijaisiahan kiusataan oikein olan takaa yläkoulussa.
Kerran yksi kasiluokkalainen poika kertoi, että he lyövät joskus oikein vetoa, kuinka nopeasti saavat sijaisen lähtemään.

Aikoinaan sain itse kommentin häiriköltä: "Sä oot jotenkin kummallinen. Jotenki outo. Se läski lähti täältä parin päivän jälkeen."
"Läski" oli vakituisen opettajan pitkäaikaiseksi tarkoitettu sijainen, jota minä tulin sijaistamaan :shock:
No, minä hoidin oman sijaisuusaikana hammasta purren ja pinnaa venyttäen, ja ko. koulu pääsi mustalle listalleni. Sinne en enää ikinä mennyt.
Uutistenlukija
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Uutistenlukija »

debbie kirjoitti:On väärin, että opettajan pimahdus on kaiken maailman nähtävillä ja kuultavilla, mutta sinänsä hyvä, että opettajan käytös ei jäänyt vain oppilaiden kertomuksen varaan.
On se minustakin noin. Tietenkin kuvaaminen on rasittavaa, mutta lähtökohtaisesti luokassa ei saisi tapahtua mitään sellaista mikä ei kestä ulkopuolisten tarkastelua. Tässäkin ope olisi voinut lähteä kahville tai mennä suoraan reksin puheille... tai hommata jonkun hoitamaan tehtäviään totaali pimahtamisen sijaan. Varmasti tuo huuto on kuulunut muihinkin luokkiin.

Tietenkin ope on nyt varmaan suhteettoman stressaantunut kun koko Suomi on nähnyt hänen reaktionsa, mutta itse olen sitä mieltä että opetushenkilökunnan pitäisi hoitaa homma hieman toisella tavalla. Opettajan kuuluu käyttäytyä aikuismaisesti eikä alentua räkyttävien oppilaiden tasolle.

Jos vatipäät eivät halua oppia niin kannattaisi vain keskittyä niihin oppilaisiin, jotka haluavat. Se on kun Suomessa luokalle ei tahdota enää jättää ketään. Varmasti asenteet alkaisivat muuttumaan jos opetuksen häirinnästä tulisi pahimmassa tapauksessa aina luokallejättö.

On minunkin kouluissani opettajat joskus suuttuneet, mutta se nyt ei sentään mennyt ihan tuollaiseksi vaan opettaja viileämpänä ilmaisi tuohtumuksensa opetuksen häirintään tai muuhun asiaan. Joskus jopa huutamalla pari lausetta, mutta ei kuitenkaan räyhäämällä. Siitä sitten saattoi tulla tietyille oppilaille jälki-istuntoa tai puhuttelu rehtorilta.
Tiina
Sherlock Holmes

Uutistenlukija kirjoitti: Varmasti asenteet alkaisivat muuttumaan jos opetuksen häirinnästä tulisi pahimmassa tapauksessa aina luokallejättö.
Huh. Siinä menisi kyllä säästöt, jos joka häirikkökakara jäisi luokalle. :lol:

Kyllä mä ymmärrän tuon opettajan repeämisen täysin, koska...

Kuva
Vastaa Viestiin