Jos vanhemmat eivät ole osanneet kasvattaa lapsiaan murrosikään mentäessä, nämähän käyttäytyvät kuin 2-vuotiaat edelleen. Toisaalta häiriköivä nuori voi oirehtia kotilojaan koulussa, haistattelevatko vanhemmat kotona toisilleen, ovatko vanhemmat itsekin hieman häiriköitä ja/tai onko kotona hankalat olosuhteet konkurssin, työttömyyden, päihteidenkäytön, avioerojen ja vastaavien vallitessa. Edelleen, vaikka kotona olisi hankalatkin olosuhteet, riippuu täysin siellä asuvista ihmisistä, vastuussa olevista aikuisista miten asioihin suhtaudutaan ja puretaanko kräniä lapsiin vai osataanko olosuhteista riippumatta olla kunnollisia vanhempia.
Lainasin useampaakin kirjoittajaa, hyviä kohtia "kotioloista lähdetään"- aiheen ääreltä.
Niinpä. Tässäpä ollaan asian ytimessä, kun on vanhempia ja "vanhempia" . Niiden joiden pitäisi pitäisi puuttua jälkikasvunsa puuhiin ja harjoittaa kunnon vanhemmuutta, eivät sitä tee - siinä missä kunnon vanhemmat ehkä liikaakin suomivat lapsiaan entistä kunnollisemmiksi. Mtv:n lehtijutussa oli mainittu samasta asiasta näin:UglyBetty kirjoitti: ....
Häpeäisin silmät päästäni ja ties mitä muuta, jos oma kakara heittäis noin typerän "mä näytän tän mun mutsille, ime munaa" tms.![]()
No, ehkä vanhemmiltaan oppinut..?
Mä oon niin kyllästynyt siihen, että joka paikassa vanhemmat sanoo, että "ei meidän jezzica-niconapoleon oo tehnyt mitään"![]()
Ihan sama vaikka ois kuinka monta asian nähnyttä pyörittelemässä silmiään, että et voi olla tosissas.
Itse osaan olla kriittinen kun omista lapsista on puhe, tiedän että sitä totuutta voidaan joskus muunnella, mutta nykyään miltei poikkeuksetta se mun kriittisyys on vain haitaksi: Kun en suoralta kädeltä kiellä että ei, mun lapsi ei ole tehnyt mitään, vaan tenttaan ja motkotan lapselle, se mun lapsi on automaattisesti koko homman syypää.
Mun ipanat on kaikki kouluikäisiä ja aina olen painottanut ottamaan muut huomioon jne.
No, kynnysmatoiksi miltei on joutuneet. Röyhkeät käyttää häikäilemättä kilteimpiä hyväksi jo pienestä pitäen ja vähät välittää käytöstavoista.
Nyt jo jonkun aikaa on pitänyt painottaa että "pidä puolesi, älä anna muiden jyrätä" jne.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ia/6116836Vanhempainilloissa eivät käy ne vanhemmat, joiden pitäisi
Lahtinen sanoo, että vanhempainillat ovat hyviä paikkoja käydä läpi tilanteita.
– Tämä on nyt kärjistetysti sanottu, mutta valitettavan usein vanhempainiltoihin tulevat vain ne vanhemmat, joiden lapsien kanssa ei ole mitään ongelmia.
– Joskus myös vanhempien näkemykset koulun järjestyssäännöistä saattaavat olla jopa täysin eriävät.
Nimenomaan. Kunnioitusta ei ole opettajia kohtaan, luullaan että tullaan perseilemään kouluun ja katsotaan kuka onkaan niin näppärä opettaja, että saattaisi herua kunnioitusta jos oppilaista siitä sattuisi tuntumaan. Oppilailla on toisin sanoen valta, se on kääntynyt näin nykyaikana. Ennen vanhaan vuosikymmeniä sitten se oli toisinpäin, riippumatta oliko edessä mummo-opettaja, kimeä-ääninen naisopettaja, kömpelö miesopettaja vai juuri se lempimaikka kunnioittivat työtä tekevää ihmistä edessään.MissMystery kirjoitti: ....
Tässäkin tapauksessa ainakin itse ymmärrän opettajaa todella hyvin, varmasti meno muuttunut aika paljon vielä hurjemmaksi kun kaikki jaetaan somessa nykyään ja lasten kasvatuskin on monien vanhempien tahoilta ulkoistettu kokonaan päivähoitoon ja kouluihin joissa resurssit koko ajan pienenee. Tossa pitäis kyllä vanhempien katsoa peiliin koska opettaja on ihan oikeassa. Itse olisin saanut tommosesta käytöksestä korvilleni ja vähintään kolme viikkoa kotiarestia joka olisi myös totaalisesti valvottu että toteutuu. Kunnioitus esivaltaa ja auktoriteetteja kohtaan puuttuu tältä meidän pullamössösukupolvelta kokonaan valitettavasti.
Huolimatta olosuhteista, vanhemmuutta odotetaan. Mutta se ei ole itsestäänselvää, näinhän se on nykyaikana. Lapsia hommataan ja ollaan "vanhempia".Gladys kirjoitti:....
En missään nimessä puolustele huonosti käyttäytyvää nuorisoa, mutta jotenkin näen asian niin, että tässä yhteiskunnassa ei ole lapsilla eikä nuorillakaan helppoa. Kun aikuisilla menee enemmän tai vähemmän päin persettä, niin mitä voi odottaa heidän lapsiltaan? Kun aikuisilla on älyluuri kasvanut käteen kiinni, niin mitä voi odottaa heidän lapsiltaan?
....
Ystäväni on töissä lastentarhassa opettajana, kertoo että jo siellä näkee, kuinka häiriintyneitä osa lapsista on varhaisessa iässä ja kun on vanhempia tavannut, sanonut että ei ole ihmekään mistä häiriintynyt käytös oirehtii, kotioloista.
Vanhemmat vastuuseen. Siinä olisi lakipuolelle myös tekemistä, sakkoa virkavallalta kotiin jos ei ala lapsi varoituksista ja puhutteluista huolimatta käyttäytyä. "Kasvatuksen laiminlyönti"-sakko kehiin. Eiköhän ala kasvatusta löytyä, kun mennään raha-asioihin.